Fel vid Root av SGS4, telefon funkar nu inte.

Permalänk
Medlem

Fel vid Root av SGS4, telefon funkar nu inte.

Hej

Fick idag hem min nya SGS4 och har pillat med lite inställningar. Har länge hört talas om 'rootning' och tänkt att jag skulle göra det när jag fick telefonen. Försökte mig nyss på det genom att använda Odin och en guide jag hittade, men i processen blev det ett error och nu går det inte att använda telefonen! Det är bara en bild med gul varningskylt och texten: 'Firmware upgrade encountered an issue. Please select recovery mode in Kies & try again'.

Jag anser mig relativ kunnig på sånt här och lyckas för det mesta att hitta lösningen själv genom att googla men jag kan för allt i världen inte lösa det här. Så snälla snälla om det finns någon som vet en lösning, hjälp mig. Måste lösa det tills fredag då jag kommer behöva lämna bort min gamla telefon!

Mvh

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk

Ladda ner Kies från samsungs hemsida, koppla in mobilen och tryck på recovery mode, tror det borde funka

http://www.samsung.com/se/support/usefulsoftware/KIES/JSP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yellowcandy:

Ladda ner Kies från samsungs hemsida, koppla in mobilen och tryck på recovery mode, tror det borde funka

http://www.samsung.com/se/support/usefulsoftware/KIES/JSP

Tack för svar! Har verkligen panik nu.

Ska testa igen, hittade en annan sorts återställning nu. Lyckades endast hitta 'nödåterställningen' innan som inte fungerade.

I hopp om att det faktiskt fungerar, kan du något om att roota? Jag har aldrig haft problem med att jailbreaka iOs och trodde detta skulle vara lika dant, men verkar nu mycket svårare. Finns det något lätt sätt?

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Här är en bra guide till hur man rootar

http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2219803

Hoppas nu din återställning funkar bara :/

Visa signatur

i9 9900K 5GHz AVX 1.26V LLC 7 | 16GB | Strix 2080 Super OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yellowcandy:

Ladda ner Kies från samsungs hemsida, koppla in mobilen och tryck på recovery mode, tror det borde funka

http://www.samsung.com/se/support/usefulsoftware/KIES/JSP

Skrivet av Borgis:

Här är en bra guide till hur man rootar

http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2219803

Hoppas nu din återställning funkar bara :/

Tack och lov fungerade återställningen! Var dock lite svårt att hitta rätt återställning då det fanns flera olika

Tack för länken men det får nog vänta tills imorgon.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Skrivet av Zache_:

Tack för svar! Har verkligen panik nu.

Ska testa igen, hittade en annan sorts återställning nu. Lyckades endast hitta 'nödåterställningen' innan som inte fungerade.

I hopp om att det faktiskt fungerar, kan du något om att roota? Jag har aldrig haft problem med att jailbreaka iOs och trodde detta skulle vara lika dant, men verkar nu mycket svårare. Finns det något lätt sätt?

Min samsung galaxy s3 är rootad, hade inga problem alls, vad gjorde du när det kom ett error meddelande?

Permalänk
Avstängd

Kan ha varit ett så simpelt problem att an inte avslutat alla processer som har med KIES att göra, det kan fucka upp telefonen helt, har hänt mig någon gång men oftast har det inte varit något problem om KIES legat i bakgrunden. Om du ska använda ODIN, avsluta allt som har med KIES att göra för att vara på den säkra sidan!

Visa signatur
Permalänk

Ladda ner och spara denna på datorn. Stock-rom (Odin-fil) för S4 I9505. https://mega.co.nz/#!YxsDADpR!FZHRAmE6c3U4jUExVYyWrl7hi3wTmXW...

(Zipen skall extraheras så du har en .tar.md5-fil och den läggs i PDA i Odin)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borgis:

Här är en bra guide till hur man rootar

http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2219803

Hoppas nu din återställning funkar bara :/

Tack för den länken, nu var det lika enkelt som att jailbreaka en iosdevice

Skrivet av Yellowcandy:

Min samsung galaxy s3 är rootad, hade inga problem alls, vad gjorde du när det kom ett error meddelande?

Skrivet av Theshawty:

Ladda ner och spara denna på datorn. Stock-rom (Odin-fil) för S4 I9505. https://mega.co.nz/#!YxsDADpR!FZHRAmE6c3U4jUExVYyWrl7hi3wTmXW...

(Zipen skall extraheras så du har en .tar.md5-fil och den läggs i PDA i Odin)

Nu när jag väl har rootat, vad rekommenderar ni att man gör? Som jag förstår det när jag läser forum är det mest custom roms som folk laddar ner och installerar, och CyanogenMOD verkar vara den populäraste. Tycker ni att det är en sån fantastisk skillnad?

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk

custom roms är ju en fördel med att roota.

dock finns det mycket annat än att bara byta rom, för min del har jag nog aldrig hittat en rom som jag tyckt varit tillräckligt bra för att användas en längre tid ( SE X10 samt nuvarande Xperia S)

jsut nu utnyttjar jag inte root speciellt mycket, men de är bra för att utöka funktionaliteten i tasker, använda titanium för backups.

har förmodligen glömt massvis med saker som är bra att ha vid root, men någon får gärna fylla på

Visa signatur

Cpu: i7 920 @ 3,8 Ghz HT on || Cpukylning: Corsair H100 || MoBo: Asus rampage II Gene || Grafik: Gigabyte GtX670 WF || Ram: corsair dominator 8gb || Chassi: Fractal design Arc || HDD: 128GB samsung 840 || Drivs av ett Corsiar vx 550W

Permalänk
Skrivet av Zache_:

Tack för den länken, nu var det lika enkelt som att jailbreaka en iosdevice

Nu när jag väl har rootat, vad rekommenderar ni att man gör? Som jag förstår det när jag läser forum är det mest custom roms som folk laddar ner och installerar, och CyanogenMOD verkar vara den populäraste. Tycker ni att det är en sån fantastisk skillnad?

CyanogenMOD var ett stort lyft för min sony LT26i dåå jag fick Jelly bean och det var mysigt(jämfört me sonys bloat).

Permalänk

Anledningen varför det är lite svårare är att när du jailbreakar en iphone så tar du egentligen bara bort alla apples spärrar i ios.
På android så sätter du in nu programvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av truppenrille:

CyanogenMOD var ett stort lyft för min sony LT26i dåå jag fick Jelly bean och det var mysigt(jämfört me sonys bloat).

Vet du någon bra guide för att installera Cyanogenmod? Har läst massvis men de flesta är för de amerikanske telefonerna som, vad jag förstår, har massa spärrar att ta sig förbi vilket jag inte ska göra(?) så vågar inte försöka mig på det ännu.

Har läst denna men känner mig inte tillräckligt säker på hur jag ska göra med rädslan för att den ska bli 'brickad' eller liknande.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Skrivet av Zache_:

Vet du någon bra guide för att installera Cyanogenmod? Har läst massvis men de flesta är för de amerikanske telefonerna som, vad jag förstår, har massa spärrar att ta sig förbi vilket jag inte ska göra(?) så vågar inte försöka mig på det ännu.

Har läst denna men känner mig inte tillräckligt säker på hur jag ska göra med rädslan för att den ska bli 'brickad' eller liknande.

För xperia var det massor med krångel men, är din tele rootad und such ?

Permalänk

Har du kollat in swedroid.se ? Roota just min egen s4 idag och la in googles rom.

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Visa signatur

(Asus Z87-A && i7-4770K && ASUS Strix GTX 970 && Fractal Design Define R4 && Corsair CX500M && Samsung 840 Evo 500GB && Noctua NH-U9B SE2 && (Arch Linux 4.2.3-1 || Windows 10 Pro))

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Freddemann:

Anledningen varför det är lite svårare är att när du jailbreakar en iphone så tar du egentligen bara bort alla apples spärrar i ios.
På android så sätter du in nu programvara.

Svårt att roota en androidlur? Icke med CF-Autoroot..
Är det inte tvärtom f.ö?

När man rootar byter man inte ut nåt alls, man lägger till, ger sig själv behörig -&rättighet till android.

Permalänk
Medlem
Skrivet av truppenrille:

För xperia var det massor med krångel men, är din tele rootad und such ?

Telefonen är rootad, ja!

Skrivet av ante_ante:

Har du kollat in swedroid.se ? Roota just min egen s4 idag och la in googles rom.

Har inget minne av det mer än att jag zappade förbi innan men ska kolla länken som blev postad ovan. Googles rom, gör den så att den blir som nexus-lurarna? Alltså att man slipper samsungs grejer? Eller vad är det för speciellt med den? Vad var det som fick dig att välja den över t.ex det populära Cyagenomod?

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Zache_:

Telefonen är rootad, ja!

Har inget minne av det mer än att jag zappade förbi innan men ska kolla länken som blev postad ovan. Googles rom, gör den så att den blir som nexus-lurarna? Alltså att man slipper samsungs grejer? Eller vad är det för speciellt med den? Vad var det som fick dig att välja den över t.ex det populära Cyagenomod?

Det är en renare rom, utan samsungs mjukvara, istortsett blir den som en nexusenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Det är en renare rom, utan samsungs mjukvara, istortsett blir den som en nexusenhet.

Är det möjligt att behålla S Kalender? Jag har prövat MASSOR med kalenderappar, även Google Calendar, men jag har inte tyckt någon är bättre än just Samsungs egna, och denna vill jag alltså inte riskera att förlora. Har du för övrigt något bra tips på kalenderappar? Gärna med bra widget.

Det jag gillar med samsungs är att kunna ha uppe månadsvyn och ändå se vad det står inplanerat för varje dag, utan att behåva gå in i dags-vyn.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zache_:

Är det möjligt att behålla S Kalender? .

Det är troligtvis en TouchWiz-app, och funkar i så fall nte utan em TouchWiz-baserad rom.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Zache_:

Är det möjligt att behålla S Kalender? Jag har prövat MASSOR med kalenderappar, även Google Calendar, men jag har inte tyckt någon är bättre än just Samsungs egna, och denna vill jag alltså inte riskera att förlora. Har du för övrigt något bra tips på kalenderappar? Gärna med bra widget.

Det jag gillar med samsungs är att kunna ha uppe månadsvyn och ändå se vad det står inplanerat för varje dag, utan att behåva gå in i dags-vyn.

Skrivet av trolliban:

Det är troligtvis en TouchWiz-app, och funkar i så fall nte utan em TouchWiz-baserad rom.

Skickades från m.sweclockers.com

Tyvär är det en TW-app:)

Permalänk
Avstängd

Ta alltid backup på EFS innan root och flashning annars kan din lur bli en dyr mediespelare. Garantin gäller inte och IMEI är borta för alltid om du inte har backup..
Nandroid backup tror jag räcker då den inkluderar EFS, själv kör jag även en manuell backup på EFS foldern då jag hört om flera som misslyckats med nandroid återställningar av EFS men har lyckats återställa med manuell kopiering av foldern.
Ett par guider för olika lurar:
http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1946915
http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1922473

Permalänk
Medlem
Skrivet av trolliban:

Det är troligtvis en TouchWiz-app, och funkar i så fall nte utan em TouchWiz-baserad rom.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av tcntad:

Tyvär är det en TW-app:)

Google Edition 4.2.2 för I9505 innehåller Touchwiz.

Så i teori ska det funka, har sett några som fått visa appar att funka.