Crossfire problem, står inaktiverad adapter för det andra grafikkortet

Permalänk
Medlem

Crossfire problem, står inaktiverad adapter för det andra grafikkortet

Hej, jag skulle behöva hjälp med att fixa detta problem. Problemet är att efter att jag startar datorn efter att ha installerat två grafikkort så står det i AMD Catalyst Control Center att det finns en inkopplad inaktiverad adapter. Kollade även på GPU-Z och 3DMark där det även där står att crossfire är avaktiverat. Det ena kortet är XFX Radeon HD 7870 och det andra är XFX Radeon HD 7850. Innan någon säger att det inte går att använda crossfire med två olika kort så stämmer detta inte, finns ett korsningsschema hos AMD som visar att det går. Har redan prövat avinstallera de gamla drivrutinerna och gick så långt som att använda programmet driver cleaner för att rensa bort allt som kan ha blivit kvar. Installerade sedan de nyaste drivrutinerna utan någon ändring. Har även prövat byta plats på de olika korten, och har även prövat dem enskilt för att se ifall båda fungerar vilket de gör, fast utan framgång gällande crossfire. Mitt gear är följande:

Operativsystem: Microsoft Windows 7 och senaste drivrutinerna
Processor: AMD Phenom II X4 955 BE
Moderkort: ASRock M3A770DE
Grafikkort: XFX Radeon HD 7870 och 7850
Nätaggregat: Fractal Designt Integra R2 750w

Permalänk
Medlem

Sitter båda korten ordentligt i PCIe-slotten?
Sitter matningen till båda korten i ordentligt?
Sitter CF-bryggan som den skall?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Utöver det som han ovan frågade du har gått in i catalyst control center och aktiverat crossfire där va?
Och om du gjort det inte fungerat vad står de?

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Var i barca

Sorry, var på en resa till barca. @LemonIllusion svar ja till allt, @BaZZe, det finns inget alternativ till att aktivera crossfire, detta eftersom ena kortet är "inaktiverat"

Permalänk
Medlem

Det skulle inte kunna vara mitt chipset på moderkortet då?

Permalänk
Medlem

Efter kollat så moderkortet har ju crossfire stöd och vore ju konstigt om det inte hade det.
Kan ju kanske hjälpa att dra en bios uppdatering men om inte det fungerar är det ju antingen problem med moderkortet eller kompatibilitets problem mellan grafikkorten.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Moderkortet har den sista BIOS uppdateringen. Enligt AMD så har grafikkorten kompatibilitet, får väl köpa nytt moderkort isf.

Permalänk

Kan man verkligen ha crossfire med 2 st olika grafikkort?

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

prova att byta drivrutiner+cap till äldre, att skifta kortens placeringar på moderkortet, ev. att skifta bryggans placering om du har 2 "portar" på korten för crossfire.

Har för mig att det fanns alternativ för crossfire om man högerklickade på ikonen vid klockan, men inte inne i CCC. Det var ju dock ett bra tag sedan jag körde crossfire så det kanske har förbättrats.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem

AA de har ändrat i CCC nu, håller på att pröva äldre drivrutiner men problemet är att veta hur långt bak jag ska pröva.

Permalänk
Medlem

Av de jag prövat funkar inget. Jag blir jäkligt frustrerad just nu, inget jag gör verkar hjälpa.

Permalänk
Medlem

Märkte nu en grej faktiskt. När jag satte in 7870 i den sekundära pcie sloten så känner datorn inte av att den är inkopplad, detta trots att fläktarna spinner. Någon som har någon aning om varför detta sker? Grejen är den att ifall jag kopplar ut 7850an och har kvar 7870an på den sekundära så funkar det helt plötsligt. Det som sker alltså är att när båda korten sitter i och 7870an är på sekundära sloten så registreras den ej.

Permalänk
Medlem

Kan uppdatera tråden, köpte nytt moderkort som garanterat har stöd, trots detta så funkar det fortfarande inte och det är fortfarande exakt samma problem, antar att det måste vara kompatibilitets problem mellan korten då allt annat verkar funka bra. Ska kontakta AMD och XFX för att kolla om det verkligen är korten, tack för all hjälp iaf.

Permalänk
Medlem

Fick svar av XFX

"AMD produced 2 versions of HD7870, early production use the Pitcairn XT chip, which is the same as HD7850 with more shader cores. Later Taihiti LE is added to the family, which is the same as HD7950 with fewer shaders. We feel sorry that the HD7870 you just purchased is a Taihiti LE, so it is not crossfire compatible with the HD7850. For the card model FX-787A-CDFC, version 2.0 and 3.0 are Taihiti LE, ver. A2/C4/E3 are Pitcairn XT. The version can be found on the package box and the label on the back of the card. Please contact the reseller for replacement or other arrangement according to the terms of the reseller.
Sorry for any inconvenience caused.
Regards"

Så jag antar att tråden inte längre behövs