Permalänk
Medlem

Varför så varm?

Hej, öppnade speccy lite random för att kolla lite när jag inte hade något att göra. Upptäcker då det här:

Varför är den så satans varm? Har dammsugit datorn, bytt kylpasta och testat med både öppet och stängt chassi.

Permalänk
Medlem

Testa med ett annat program så som Hwmonitor eller liknande.

Visa signatur

Rigg: i5 3570K | XFX HD 7950 3GB | Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE LP | ASRock Z77 PRO3 ATX | BitFenix Outlaw | Arctic Cooling Freezer 7 Pro rev.2 | Antec VP650PM 650W | Windows 7 Home premium 64bit
Kringutröstning: Steelseries Kinzu v2 pro edition| Microsoft SideWinder X4 Gaming Keyboard | Logitech G430 | Samsung 22'' S22B350H LED | BenQ 22'' GL2250 LED

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Säkert att kylarna sitter som den ska =?

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

damm

Visa signatur

ORD POLISER O FOLK SOM STÖR SEJ PÅ SÄTTET JAG SKRIVER HITTA ER EN VETTIG MENING ME LIVET IST FÖR SOM I MITT FALL HACKA PÅ EN MED ETT HANDIKAP. FÖR DE E BARA TRÖTTSAMT

Permalänk
Medlem

oh jisses.. är det cpu fläkten som ligger på 3000 rpm?

Visa signatur

Moderkort: Asus H87M-PRO Cpu: i5 4670 @ 3,4 Ghz (3,8 Ghz) Ram: Corsiar Vengeance Pro 8GB 1600Mhz Kylare: C/M Hyper 212 Evo Gpu: Nvidia Geforce 750Ti Chassi: Silverstone SG10B SSD: Samsung 840 250gb PSU: Be-Quiet Straight Power E9 400W Flås: 3x Be-Quiet Silent Wings 2 (120mm)

Permalänk
Medlem

Jag har som sagt dammsugit datorn så den är tom på damm
Tror den sitter som den ska.
Ingen aning vilken det är.

Permalänk

Fläktarna på 100% och löjlig varm processor skriker i alla fall till mig att en kyfläns inte sitter som den ska. Checka processor kylaren, även värt att kolla är om du slarvat med kylpastan.

Visa signatur

Dator:: P9X79 Deluxe || Intel Core i7-3930K CPU @ 3.20GHz, Corsair H100 || Corsair Vengance 4x8 GB @ 1600MHz || Samsung 830 128GB || AMD Radeon HD 7870 ~Stock ||
Laptop:: ASUS Zenbook i7, 4gb ram, nVidia 620m

Permalänk
Skrivet av snam:

Jag har som sagt dammsugit datorn så den är tom på damm
Tror den sitter som den ska.
Ingen aning vilken det är.

man ska aldrig dammsuga en dator, använd tryckluft eller din egen mun

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk

Nästan som denna datorn http://imgur.com/WxxGcoD (inte min)

OT: Gör som de andra säger och kolla att processor kylaren sitter som den ska.

Permalänk
Medlem

Jag hade väldigt liknande siffror och det var CPU fläkten som inte satt på ordentligt. Om du har haft datorn länge och hårdkört den kan du även testa att byta kylpasta vilket kan hjälpa. Men jag tvivlar att det är kylpastan som är problemet just nu

Visa signatur

Utnyttja din dag, var dag.

Permalänk
Medlem

12 v och 5 v drivningen verkar det vara något mystiskt med, nästan 6 volt på 5 volts linan.

kan detta göra att hans temperaturer visas helt fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

12 v och 5 v drivningen verkar det vara något mystiskt med, nästan 6 volt på 5 volts linan.

kan detta göra att hans temperaturer visas helt fel?

Och 8 Volt på 12 Volt linan. TS om du har en multimeter kolla spänningarna för detta är helt åt helvete fel.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kogster:

Och 8 Volt på 12 Volt linan. TS om du har en multimeter kolla spänningarna för detta är helt åt helvete fel.

HWMonitor visar förmodligen fel då datorn inte hade fungerat med en 12V-lina som går på 8V.

Som sagt men är värt att upprepa så måste du undersöka så kylaren sitter ordentligt, gör den det borde den vara väldigt varm så akta så att du inte bränner dig på den.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad till lämpligare avdelning*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Det kan ju vara en felrapportering också. Blir processorn såhär varm i Windows så skulle datorn stängas ned under belastning.

Gör en fysisk inspektion utav kylaren och eventuellt även chipsetflänsar (då dessa också tycks rapportera höga temperaturer) och känn ifall dessa går så vansinnigt varmt. Som förnuftet kräver bör du vidta försiktighet utifall dessa värdena stämmer.

Permalänk
Medlem

Måste ju va prolle kylaren. Varför skulle annars grafikkortet vara såpass svalt (i sammanhanget).
Bara köpa ny kylpasta o montera om.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Schackmannen:

man ska aldrig dammsuga en dator, använd tryckluft eller din egen mun

Beror på vilken typ utav risktaker man är. Det finns risk i allt man gör. Det oftast inget problem med att använda dammsugaren.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Schackmannen:

man ska aldrig dammsuga en dator, använd tryckluft eller din egen mun

Tack!

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ryuk00:

Beror på vilken typ utav risktaker man är. Det finns risk i allt man gör. Det oftast inget problem med att använda dammsugaren.

Det är oftast inget problem att köra bil utan bälte heller, men är högst oklokt ändå. Varför gör du inlägg om något som är helt olämpligt, vad bidrar det med? Man ska väl lära sig säkra metoder, inte fortsätta med något som är konstaterat riskfyllt?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MultiMan:

Det är oftast inget problem att köra bil utan bälte heller, men är högst oklokt ändå. Varför gör du inlägg om något som är helt olämpligt, vad bidrar det med? Man ska väl lära sig säkra metoder, inte fortsätta med något som är konstaterat riskfyllt?

Som sagt, man får själv väga risker mot fördelar. Du slipper köpa "luft på burk". Att mista datorn är inte riktigt jämförbart med att mista livet (det är lite mer permanent).

Du kanske inte ser några risker i att göra sparande i svenska kronor medans andra ser en större risk med det och sparar i guld eller olja istället.

Säkerhet är subjektivt, enligt min subjektiva åsikt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryuk00:

Som sagt, man får själv väga risker mot fördelar. Du slipper köpa "luft på burk". Att mista datorn är inte riktigt jämförbart med att mista livet (det är lite mer permanent).

Du kanske inte ser några risker i att göra sparande i svenska kronor medans andra ser en större risk med det och sparar i guld eller olja istället.

Säkerhet är subjektivt, enligt min subjektiva åsikt.

Det är ett rätt korkat argument. Det särklass dummaste jag läst idag.

En kort sammanställning:

Genom att använda dammsugaren så slipper du köpa (eller förbruka) tryckluft. På så sätt sparar du en dryg hundralapp, om vi leker med tanken att du spenderar en hel flaska om 400ml. Men du utsätter hårdvara från många hundra till flera tusen för ökad risk att kortslutas eller få förkortad livslängd.

Genom att köpa/använda tryckluft så minimerar du risken för skada på hårdvaran - men förbrukar pengar på tryckluft.

(I detta kan man naturligtvis bråka genom att lägga till kostnader för brukandet utav dammsugaren, dammsugarpåsar, el, etc - men det vore långt förbi vad som krävs för att markera en poäng)

Sedan anser jag du ha fel i din bedömning om att säkerhet är subjektivt. Utsätter du dig för en bevisligen större risk än nödvändigt och väljer att inte vidta åtgärder så utsätter du dig för ökad risk oavsett hur du bedömer dig balansera för- och nackdelarna.

Permalänk
Medlem

Man dammsuger utanför och runt datorn.
Sedan bär man iväg den till garaget och startar kompressorn och blåser den ren.
Aldrig haft några problem med någon dator.
Ska man dammsuga i datorn måste man ha speciell dammsugare för esd dom äns finns i Sverige.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av vinylens:

Man dammsuger utanför och runt datorn.
Sedan bär man iväg den till garaget och startar kompressorn och blåser den ren.
Aldrig haft några problem med någon dator.
Ska man dammsuga i datorn måste man ha speciell dammsugare för esd dom äns finns i Sverige.

Jag har kvar datorn i samma rum som den alltid står och startat dammsugaren och sugit den ren.
Aldrig haft några problem med någon dator.
Ska man göra något speciellt så kan man köpa en burk med tryckluft. Det kan man köpa på Clas Ohlson.

Visa signatur
Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Ryuk00:

Jag har kvar datorn i samma rum som den alltid står och startat dammsugaren och sugit den ren.
Aldrig haft några problem med någon dator.
Ska man göra något speciellt så kan man köpa en burk med tryckluft. Det kan man köpa på Clas Ohlson.

Man ska fortfarande aldrig dammsuga.
Du vet inte när du får problem dom kan komma efter 1-5 år efter du har dammsugit.

Lägg bara ner detta nu.

Till TS: kolla så att den är rätt monterad kolla kylpasta och sen kolla damm.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Man dammsuger utanför och runt datorn.
Sedan bär man iväg den till garaget och startar kompressorn och blåser den ren.
Aldrig haft några problem med någon dator.
Ska man dammsuga i datorn måste man ha speciell dammsugare för esd dom äns finns i Sverige.

Och om man bor i lägenhet utan balkong?
Det är inte så lätt för alla.

Med det sagt så är det väldigt dålig idé att dammsuga datorn, eller beror ju på hur, jag dammsuger t.ex. fläktar och toppen på min stora kylfläns samt botten av chassit, men inte i närheten av komponenter.

Fast nu blir jag lite osäker, som jag fattat det så är det okej att göra så, men kanske inte...

Permalänk
Medlem

Kollade idag igen och nu helt plötsligt står det såhär i speccy istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av snam:

Kollade idag igen och nu helt plötsligt står det såhär i speccy istället

http://gyazo.com/2e179863719141c0b3fa861bd4e35835.png

Kom precis hit för att säga att din chassitemp omöjligt är ~90 grader, någon mjukvara i din dator får temperaturavläsningsprogrammen att flippa ur.
Det händer ibland om man kör två liknande program samtidigt, eller det kunde göra det på XP iallafall. Kör du något program som följde med ditt moderkort för att trimma eller läsa av temperaturer kanske?

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730