Permalänk

TV via fiber, vad gör jag tokigt ?

Hej

Får inte teven att funka som jag vill.
Har fiber in i villan och digitalteve via telia.

Jag har kopplat det enl följande.

Fiberswitchen -> min router -> telias skitrouter -> teven men det biter inte.
Det funkar som jag sätter Fiberswitchen -> telias router -> teven men jag vill ha min router först.

Varför skiter det sig när jag stoppar in min router framför ?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av wellesson:

Hej

Får inte teven att funka som jag vill.
Har fiber in i villan och digitalteve via telia.

Jag har kopplat det enl följande.

Fiberswitchen -> min router -> telias skitrouter -> teven men det biter inte.
Det funkar som jag sätter Fiberswitchen -> telias router -> teven men jag vill ha min router först.

Varför skiter det sig när jag stoppar in min router framför ?

Stäng av DHCPn i din router, se om det fungerar. Du bör inte sätta Router -> Router.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Beror på att telia kör med vlan på sina tjänster, det ska gå att konfigurera upp på sin egna router/switch. Läs lite i denna tråd: http://www.sweclockers.com/forum/14-internet-uppkoppling-och-...

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB

Permalänk

Nae men hur ska jag göra för att slippa den från telia ?
Jag har inte fått det att funka när jag kör Fiberswitch->min router -> teven

Permalänk
Medlem

Du måste ha Telias router först. Sedan är det bara att koppla in TVn i deras router. Sedan kan du ringa supporten och be dem brygga port fyra på deras router och där sätter du in din egen router.

Permalänk
Medlem

Är det inte så här att man "måste" ha telias switch först efter uttaget i väggen ? där den delar upp internet, telefon, tv?

Och varför vill du ha din router först? Jag själv har telia fiber och kör deras låda före min router i som delar internet till hemmets datorer/telefoner/m.m. och det fungerar utmärkt.

Visa signatur

Corsair Obsidian 350d - i7 4770K @ 4.4GHz - Asus Maximus VI Gene - EVGA SC GTX 680 - Corsair Vengance Pro 2400MHz 16GB - Samsung 840 Pro 256GB - 2TB WD - H100i - AX860i

Permalänk
Medlem

Någon anledning till att du vill ha din router först?

Jag bor visserligen i lägenhet med Telia fiber och kör fiberswitch -> telias router (om det nu är en router, jag ser det mer som en splitter) -> min egen router (för datorn/internet), tv och telefon.

Har inga problem med hastigheter mot nätet. Om det inte fungerar likadant för villor så får du bortse från mitt inlägg

Permalänk

Det där med vlan hade jag inte koll på, tack för hjälpen !

Permalänk
Medlem

Har du den nya 799 routern så är den väl helt OK som trådad gigabitrouter. Vill du ha bättre wifi så kopplar du ur wifi i telia routern och kopplar din router efteråt som accesspunkt. OBS då måste du koppla ur dhcp i din router och även koppla in korrekt från Telia routern, dvs inte koppla in i WAN uttaget.

Permalänk
Medlem

Vad är din personliga router för någon router?
Det går ju nämligen att lösa med vlan i lite mer avancerade routers.
Jag har löst det med min ASUS RT-N66U router.
Så jag har bara den, och slipper ha telias skit router över huvud taget.
Vilket är fruktansvärt skönt.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die