Permalänk

Vilet OS ska man köra på?

Hej, då min gamla dator ska säljas så måste det följa med ett OS, så därför letar jag efter ett nytt och är sjukt osäker på hur jag ska göra?

det finns tre olika alternativ för mig

1.Köpa Windows 7
2.Köpa Windows 8
3. Köra på någon Linux distro(Vet inte vilken, men tipsa gärna)

Det jag är mest inställd på att göra med min dator, är
spela,dvs Crysis Serien, BF3, Sketchup, Skype,Renderingar, videoredigering,

Prövade Windows 8 på morsans nya dator, och jag gillade de skarpt, enda som jag är orolig för är supporten för spelen, och programmen.

Så vad tycker ni?

tack i förhand

Med vänlig hälsning,
Julius

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Medlem

Windows 7 om du vill ha total support för spelen.
Windows 8 om du vill ha en helt ok support för spelen.
Linux för renderingar.

Så i ditt fall blir det väl Windows 8 som funkar bäst med tanke på att du gillar det.
Det går också att köra på 2 operativsystem samtidigt så ta Windows 7 eller 8 och installera Linux efteråt på samma hårddisk.
Vilken utav alla Linux operativsystem har jag ingen aning om så det låter jag någon mer erfaren rekommendera.

Visa signatur

i7 3930K - Noctua NH-D14 - MSI 1080 - Asus Sabertooth x79 - Corsair Vengeance DDR3 LP 4x4GB - Crucial MX100 256GB - AOC q2770Pqu 1440p - Corsair RM650x - Fractal Design R5 - Logitech G403 - Filco Majestouch-2 - Denon AVR-2113 - Dali Zensor 1

Permalänk
Skrivet av Justin91:

Windows 7 om du vill ha total support för spelen.
Windows 8 om du vill ha en helt ok support för spelen.
Linux för renderingar.

Så i ditt fall blir det väl Windows 8 som funkar bäst med tanke på att du gillar det.

Linux bra på renderingar? det visste jag inte

hittade precis något som kallas Wine http://www.winehq.org/ vet inte hur bra de funkar,

men har också hört att man får högre FPS i W8(har ingen källa)

men då är det "fight" emalln W8 samt Linux

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Medlem
Skrivet av NJB Mods:

Linux bra på renderingar? det visste jag inte

hittade precis något som kallas Wine http://www.winehq.org/ vet inte hur bra de funkar,

men har också hört att man får högre FPS i W8(har ingen källa)

men då är det "fight" emalln W8 samt Linux

Japp Linux är bäst för renderingar dock minns jag inte riktigt varför.
Har för mig det beror på att Linux kräver mindre prestanda för att hålla igång det.

Wine funkar inte så bra faktiskt... Du kan få igång en hel del program osv. men det lär inte vara problemfritt. :/
Tror inte att BF3 & Crysis funkar på linux heller..

Behöver inte vara någon fight som sagt. Bara att köra på båda 2 samtidigt genom dual-boot.

Visa signatur

i7 3930K - Noctua NH-D14 - MSI 1080 - Asus Sabertooth x79 - Corsair Vengeance DDR3 LP 4x4GB - Crucial MX100 256GB - AOC q2770Pqu 1440p - Corsair RM650x - Fractal Design R5 - Logitech G403 - Filco Majestouch-2 - Denon AVR-2113 - Dali Zensor 1

Permalänk
Skrivet av Justin91:

Japp Linux är bäst för renderingar dock minns jag inte riktigt varför.
Har för mig det beror på att Linux kräver mindre prestanda för att hålla igång det.

Wine funkar inte så bra faktiskt... Du kan få igång en hel del program osv. men det lär inte vara problemfritt. :/

Behöver inte vara någon fight som sagt. Bara att köra på båda 2 samtidigt genom dual-boot.

Jaha:/

Blir det inte lite struligt med Dual booting?

tycker att det blir jobbigt att göra ena saken på de och andra på de osv:/

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Medlem
Skrivet av NJB Mods:

Jaha:/

Blir det inte lite struligt med Dual booting?

tycker att det blir jobbigt att göra ena saken på de och andra på de osv:/

Jo det blir struligt eftersom att du behöver starta om datorn när du vill byta till det andra, dock är det enkelt att välja vilken du vill boota.
Kör på Windows om du inte gillar Dual booting.

Visa signatur

i7 3930K - Noctua NH-D14 - MSI 1080 - Asus Sabertooth x79 - Corsair Vengeance DDR3 LP 4x4GB - Crucial MX100 256GB - AOC q2770Pqu 1440p - Corsair RM650x - Fractal Design R5 - Logitech G403 - Filco Majestouch-2 - Denon AVR-2113 - Dali Zensor 1

Permalänk
Skrivet av Justin91:

Jo det blir struligt eftersom att du behöver starta om datorn när du vill byta till det andra, dock är det enkelt att välja vilken du vill boota.
Kör på Windows om du inte gillar Dual booting.

Dual booting är inget för mig, så då blir det 7:an eller 8:an

hittade en trail på W8 på 90 dagar, då kan man ju pröva den och sedan se vad som händer?

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Medlem
Skrivet av NJB Mods:

Dual booting är inget för mig, så då blir det 7:an eller 8:an

hittade en trail på W8 på 90 dagar, då kan man ju pröva den och sedan se vad som händer?

Antingen köpa det eller installera om.
Om du är van att köra Win7 så fortsätt med det, då slipper du helt enkelt oroa dig.
Win8 har massvis med smått "under huven" som man själv måste ändra och ha sig för att allt verkligen ska fungera som Win7.

Något som dock inte alls går att fixa är några äldre spel från 90-talet då dom skalat bort stödet som funnits fram tills nu.
Se till att kolla med så drivrutiner fungerar med Win8 (googla är lättast) då vissa drivrutiner vägrar fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NJB Mods:

Hej, då min gamla dator ska säljas så måste det följa med ett OS, så därför letar jag efter ett nytt och är sjukt osäker på hur jag ska göra?

det finns tre olika alternativ för mig

1.Köpa Windows 7
2.Köpa Windows 8
3. Köra på någon Linux distro(Vet inte vilken, men tipsa gärna)

Det jag är mest inställd på att göra med min dator, är
spela,dvs Crysis Serien, BF3, Sketchup, Skype,Renderingar, videoredigering,

Prövade Windows 8 på morsans nya dator, och jag gillade de skarpt, enda som jag är orolig för är supporten för spelen, och programmen.

Så vad tycker ni?

tack i förhand

Med vänlig hälsning,
Julius

Eftersom du ska spela spel som bf3 och crysis så går linux automatiskt bort. Wine finns men det är nog bäst att köra på windows ändå. Du kan ju ha linux på sidan av. Om du gillar windows 8 så kör på det. De flesta spel fungerar lika bra på windows 7 som 8. Har fått gamla spel att fungera på båda. Sen kan man i värsta fall köra virtual pc för de äldsta programmen och spelen.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Skrivet av Blupparen:

Eftersom du ska spela spel som bf3 och crysis så går linux automatiskt bort. Wine finns men det är nog bäst att köra på windows ändå. Du kan ju ha linux på sidan av. Om du gillar windows 8 så kör på det. De flesta spel fungerar lika bra på windows 7 som 8. Har fått gamla spel att fungera på båda. Sen kan man i värsta fall köra virtual pc för de äldsta programmen och spelen.

Skrivet av Mimematis:

Antingen köpa det eller installera om.
Om du är van att köra Win7 så fortsätt med det, då slipper du helt enkelt oroa dig.
Win8 har massvis med smått "under huven" som man själv måste ändra och ha sig för att allt verkligen ska fungera som Win7.

Något som dock inte alls går att fixa är några äldre spel från 90-talet då dom skalat bort stödet som funnits fram tills nu.
Se till att kolla med så drivrutiner fungerar med Win8 (googla är lättast) då vissa drivrutiner vägrar fungera.

Tackar för hjälpen!
Dock är det en sak jag undrar har skaffat W8 (utvecklar versionen)

vet inte om jag är jättejah på hur jag ska göra allt :/

men iallafall, fick det installerat på min vanliga HDD inte min SSD

då jag prövar att göra det så får jag detta "Windows cannot be installed to this disk. The selected disk is of the GPT partition style."

Har prövat att omformatera, samt att göra den till en ny volym osv, har även BIOS inställt på AHCI

så förstår inte riktigt problemet :/

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Medlem

Testat att bara ha SSDn inkopplad när du ska installera OS?

Permalänk
Medlem

Har du försökt att först ta bort alla partitioner på SSD via Windows DVD (USB minnet)?
Vissa av felen kräver det eftersom det inte räcker att bara formatera och installera om vid vissa av felen.

Koppla också bort HDD. Du kommer att få ännu mer problem om du inte gör det. HDD kopplar du in efteråt.

Permalänk
Skrivet av Misery9:

Testat att bara ha SSDn inkopplad när du ska installera OS?

Skrivet av panpo98:

Har du försökt att först ta bort alla partitioner på SSD via Windows DVD (USB minnet)?
Vissa av felen kräver det eftersom det inte räcker att bara formatera och installera om vid vissa av felen.

Koppla också bort HDD. Du kommer att få ännu mer problem om du inte gör det. HDD kopplar du in efteråt.

Fick till det nu!

gick med en SSD sedan funkade de bara!

Tack!

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justin91:

Windows 7 om du vill ha total support för spelen.
Windows 8 om du vill ha en helt ok support för spelen.
Linux för renderingar.

Så i ditt fall blir det väl Windows 8 som funkar bäst med tanke på att du gillar det.
Det går också att köra på 2 operativsystem samtidigt så ta Windows 7 eller 8 och installera Linux efteråt på samma hårddisk.
Vilken utav alla Linux operativsystem har jag ingen aning om så det låter jag någon mer erfaren rekommendera.

Va? Varför skulle linux vara bäst på renderingar?

Vad ska du rendera? Kolla om programmet du ska använda finns för linux. 3DS max finns tex inte för linux.

Blender finns dock för linux.