Permalänk

Micro Four Thirds, Shutter Shock

En fråga till er som äger m4/3,

Har funderat på att byta till spegellöst ett tag nu då vanliga DSLRen alltid ligger hemma av olika anledningar. Har kollat en heldel på både NEX och m4/3 och de senare lockar då det är en mindre sensor och därmed lite mindre objektiv. Dock har jag alltid otur med vad jag än köper så jag har för (o)vana att googla allt för mycket och kom då in på, vad som påstås vara ett enormt problem, shutter shock. Vilket verkar vara spegel lösa världens "Mirror Slap". Och enligt ett antal trådar på exempelvis DPreview så visar sig problemet på slutartider mellan 1/60 och 1/160, i vilket spann jag har tagit de flesta av mina bilder den senaste tiden.

Så är detta ngt som enbart visar sig om man "pixel peepar" eller är det ett reelt problem?

Glömde tillägga att jag har en Sony A35 idag, som inte heller har ngn spegel. Och problemet ska ha funnits på NEX också. Men på min A35 har jag inte sett ngt, vilket leder mig att tro att jag antagligen inte kommer märka ngt alls. Men lika bra att fråga innan man köper ngt och får returnera saker.

Permalänk
Medlem

Jag ska erkänna att jag inte jämfört och tittat på bilder som hävdar att det skulle vara ett problem, men min erfarenhet av liknande "problem" är att de ofta är ganska överdrivna. Man kan återskapa dem och de ger en viss påverkan i en skapad situation, men påverkar i regel inte i så stor utsträckning. Detta är ju, för övrigt, något som SLR:er åxå rimligen borde lida av, eftersom de åxå har en slutare, utöver spegeln. Spegeln i en SLR bör rimligen har en avsevärt större påverkan än slutaren, då den väger mer och färdas på en längre "hävarm" osv.

Så, ta det jag skriver för vad det är. Jag har inte testat och jämfört, men jag skulle tro att det är ett "problem" som mer är av akademisk art, som så många andra "problem" där ute. Det finns och går att påvisa, men problemet är sannolikt överdrivet.

Permalänk
Skrivet av dumbo:

Jag ska erkänna att jag inte jämfört och tittat på bilder som hävdar att det skulle vara ett problem, men min erfarenhet av liknande "problem" är att de ofta är ganska överdrivna. Man kan återskapa dem och de ger en viss påverkan i en skapad situation, men påverkar i regel inte i så stor utsträckning. Detta är ju, för övrigt, något som SLR:er åxå rimligen borde lida av, eftersom de åxå har en slutare, utöver spegeln. Spegeln i en SLR bör rimligen har en avsevärt större påverkan än slutaren, då den väger mer och färdas på en längre "hävarm" osv.

Så, ta det jag skriver för vad det är. Jag har inte testat och jämfört, men jag skulle tro att det är ett "problem" som mer är av akademisk art, som så många andra "problem" där ute. Det finns och går att påvisa, men problemet är sannolikt överdrivet.

Jo antar att det är som du säger, att det är överdrivet.

Ang slutare på spegellöst så är problemet, om jag fattat det rätt, att slutaren stängs innan exponering (den måste ju vara öppen för att kunna mata den elektroniskasökaren/skrämen via sensorn) medans på en vanlig SLR så är den redan stängd i de läge man använder optiskasökaren.

Antar att det egentligen bara är att köpa och testa, borde ju vara ganska enkelt att se om det är ett stort problem eller inte ganska snabbt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TorrentKatten:

Jo antar att det är som du säger, att det är överdrivet.

Ang slutare på spegellöst så är problemet, om jag fattat det rätt, att slutaren stängs innan exponering (den måste ju vara öppen för att kunna mata den elektroniskasökaren/skrämen via sensorn) medans på en vanlig SLR så är den redan stängd i de läge man använder optiskasökaren.

Jo, det är sant. Frågan är hur stor skillnaden är bara för att den gör denna extra rörelse. Påverkan bör rimligen bli mycket mindre än av en spegel iaf. Spegeln kan man ju dock, på en del modeller, välja att fälla upp i förväg i de situationer där det är känligt (långa telen med halvlånga exponeringar). Det kan man ju inte välja att göra med slutaren med spegellöst.

Hur som helst är det, sannolikt, andra saker som påverkar mycket mer, men om det blir ett problem för DIG finns ju bara ett sätt att ta reda på.

Permalänk
Medlem

Alla nyare NEX-kameror har en elektronisk första slutarridå, vilket betyder att de inte behöver stänga slutaren före exponering utan bara "nollställer" sensorns istället. Så de borde inte ha detta "problem". En annan fördel med den elektroniska slutarridån är även att man får en fördröjning på endast 20 ms från att kameran hittat fokus till att exponeringen börjar, vilket för mig som fotar med manuella objektiv betyder att s.k. "shutter lag" i praktiken är obefintlig.

Tekniken är dock inte helt perfekt och kan orsaka andra problem, men dessa är extremt sällsynta och man kan stänga av den elektroniska slutarridån om man vill. Jag har i alla fall inte påträffat något problem efter 7000+ exponeringar med min NEX-7. Jag är inte så insatt i andra spegellösa system, men det finns säkert andra kameror som har liknande lösningar.

Permalänk

Har nu köpt en Olympus OM-D E-M5 och är otroligt nöjd med denna, och har inte ännu efter ett par hundra exponeringar märkt av någon shutter shock. Så för min del så är detta ett icke-problem.