Precis köpt ett GTX 770 men nu är jag osäker.

Permalänk
Medlem

Precis köpt ett GTX 770 men nu är jag osäker.

Köpte för ett par veckor sedan ett PNY GTX 660ti på webhallen pga enastående pris/prestanda. Det kostade 1990:- och när jag köpte det tyckte jag att jag inte fick något bättre för dom pengarna.

Pga kortet var trasigt (DOA) åkte jag idag ner och skulle reklamera det. Inga problem med det men dom hade inte fler pny 660ti på webhallen i Malmö.
Hostade upp en femhundring till och fick ist ett Gigabyte 660ti. För dom 500 fick jag ett OC kort samt en bättre kylare. När jag stod med påsen i handen och hade betalat tänkte jag, finns där inget annat bra kort när jag ändå är här och ändå lägger till pengar? jodå... slutade med att jag betalade 1600:- till mot min första investering på 2000:- och gick hem med ett Gigabyte 770 OC 2GB för 3600:- , den med trippelkylaren och en maffig fabriksöverklockning.

Kommer hem och börjar läsa lite tester, bla ett rätt så omfattande test på Tom´s Hardware där man kommer fram till att ett GTX 770 är i snitt 1-1,5 fps efter ett Radeon HD7970 ?! Ett sånt kan jag ju få för strax över 3000:- och spara nästan 500:- mot 770 kortet.

Läser sedan Sweclockers eget test och döm till min förvåning så leder GTX 770 i alla spel mot ett HD 7970, ibland med över 10fps!!!

Hur är det nu ? Är GTX 770 snabbare eller långsammare än ett HD 7970 ? Ska jag behålla mitt 770 eller ska jag byta det mot ett Radeon HD 7970?

Confused

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Medlem

Tycker du ska behålla ditt 770, du får tänka på att 7970 har funnits ett bra tag medans 770 funnits i ca en månad, det innebär att det lär komma prestandförbättringar med nvidias software lite då och då

Permalänk
Medlem

Det måste du nog känna själv, 770 är mer eller mindre bara ett updaterat 680. Sen har ju 680 och 7970 Ghz varit väldigt lika i spelprestanda beroende på hur drivrutinerna var för stunden.
Jag tycker om du har ett 770 och är nöjd med hur det fungerar så behåll det, annars om du föredrar AMD skaffa ett sådant istället.
Personligen skulle jag nog behålla 770 i dagsläget.

Visa signatur

| Ibland lättroad |

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexander.hall:

Det beror på, de presterar olika bra i olika spel. Jag tycker inte att du ska ångra dig. Du kan klocka upp ditt 770 en bra bit också, men det kan du förmodligen inte med WF-7970 då det har låst spänning och oftast ligger nära gränsen redan.

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Medlem
Skrivet av osbo22:

Tycker du ska behålla ditt 770, du får tänka på att 7970 har funnits ett bra tag medans 770 funnits i ca en månad, det innebär att det lär komma prestandförbättringar med nvidias software lite då och då

Med tanke på att ett GTX770 är ett överklockat, och omdöpt, GTX680. Som är över ett är gammalt skulle jag inte förvänta mig några revolutionerande uppdateringar av drivrutinerna.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Skrivet av osbo22:

Tycker du ska behålla ditt 770, du får tänka på att 7970 har funnits ett bra tag medans 770 funnits i ca en månad, det innebär att det lär komma prestandförbättringar med nvidias software lite då och då

Ja, på papper är iaf 770 nyare. Men nu verkar ju 770 inte vara något annat än ett trimmat 680 (Kepler) så fan vet hur mycket framtidspotential det har

Jag tänker mest på att få bäst pris/prestanda för mina surt förvärvade slantar. Har lite ångest att jag impulsköpte ett 770 för nästan dubbla pengarna mot vad jag
gav för mitt Pny 660ti som tyvärr var trasigt.

Med det sagt så vill jag ju heller inte vara dumsnål. Är verkligen ett 770 bättre än ett 7970 så får det ju kosta en slant. Men är ett Radeon HD 7970 bättre och dessutom nästan 500:- billigare så tänkte jag ev byta.

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Medlem

de presterar ungefär lika bra 7970 ghz o 770. Gtx 770 är strömsnålare, och med den kylaren väldigt tyst så jag hade behållt GTX 770:t.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexander.hall:

Ja, på papper är iaf 770 nyare. Men nu verkar ju 770 inte vara något annat än ett trimmat 680 (Kepler) så fan vet hur mycket framtidspotential det har

Jag tänker mest på att få bäst pris/prestanda för mina surt förvärvade slantar. Har lite ångest att jag impulsköpte ett 770 för nästan dubbla pengarna mot vad jag
gav för mitt Pny 660ti som tyvärr var trasigt.

Med det sagt så vill jag ju heller inte vara dumsnål. Är verkligen ett 770 bättre än ett 7970 så får det ju kosta en slant. Men är ett Radeon HD 7970 bättre och dessutom nästan 500:- billigare så tänkte jag ev byta.

Även om 7970 är skulle vara ett bättre köp... SLÄPP DE! Elektronik är alltid ett dåligt köp! Oavsett vad du köper är de i princip värdelöst om 5 år =). Och även om du får några fps mer eller mindre eller sparar några hundra kommer inte de spela någon roll. Att oroa sig och ha beslutsångest kommer däremot sänka din livskvalitet under tiden du har den. Släng i kortet och börja spela nu! Och när de är fint väder ta dig tid att sticka till stranden med några kompisar och kasta frisbee också. Njut av livet! (Bästa hårdvarutipsen någonsin? LOL )

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem

Man kan ju i princip "maxa" alla spel med 7970 idag, så 770 är la lite overkill i min mening. Men vill man ha många skärmar, och hög FPS så kanske 770 är något att ha. Jag vill inte låta som AMD fanboys och gnälla om att AMD är bäst osv för det är de inte, men du hade nog kunnat få bra prestanda för pengarna om du köpt ett 7970... Problemet på AMD sidan är dock drivrutinerna och AMD Catalyst.. ._.

Fördel med 770 är dock att det inte tar så mycket watt. Energisnålt.

Var nöjd med ditt 770..
/HD7970 användare

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Avstängd
Skrivet av osbo22:

Tycker du ska behålla ditt 770, du får tänka på att 7970 har funnits ett bra tag medans 770 funnits i ca en månad, det innebär att det lär komma prestandförbättringar med nvidias software lite då och då

Ett GTX 770 är ett rebranded GTX 680. Det är samma GPU så GPUn har teoretiskt sätt funnits längre än HD7970 GHZ edition.

Skrivet av bullen181:

Man kan ju i princip "maxa" alla spel med 7970 idag, så 770 är la lite overkill i min mening. Men vill man ha många skärmar, och hög FPS så kanske 770 är något att ha. Jag vill inte låta som AMD fanboys och gnälla om att AMD är bäst osv för det är de inte, men du hade nog kunnat få bra prestanda för pengarna om du köpt ett 7970... Problemet på AMD sidan är dock drivrutinerna och AMD Catalyst.. ._.

Fördel med 770 är dock att det inte tar så mycket watt. Energisnålt.

Var nöjd med ditt 770..
/HD7970 användare

Det är snarare tvärtom. GTX 770 är inte ett kort för högre upplösningar pga. sämre minnesbus och mindre minne än HD7970 GHZ edition. I singlegpu så har inte AMD mer problem med sina drivrutiner än vad Nvidia har.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Detta är egentligen AMD vs Nvidia, jag som är Nvidia fanboy skulle lätt ha kvar mitt 770 vs 7970. Upp till dig att bestämma, tänk att båda är bra och kommer förbli bra några år till!

Visa signatur

Chassi: Phanteks Evolv X || Mobo: MSI Z490 EK X || CPU: i9-10900KF || RAM: G.skill Trident 32GB 3600Mhz || GPU: Inno3D 3080 Frostbite || SSD: 2x WD Blue 1TB NVME || PSU: ASUS Rog THOR 1200W || OS: Windows 10 Pro || Radiatorer: Corsair & Barrow 360mm || CPU-kylare: EKxMSI Monoblock || Bildskärm: Lenovo Y27gq-25

Permalänk
Medlem

GTX 770 är mycket tystare än ett 7970

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem

Tja, ett 770 drar ju ca 25 W mindre under belastning så du sparar väl en 20kr om året om du spelar 3h om dagen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hattifnatten:

GTX 770 är mycket tystare än ett 7970

Beror helt på vilken kyllösning som sitter på kortet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hattifnatten:

GTX 770 är mycket tystare än ett 7970

hur kommer det sig att 2 olika kort med samma kylare har olika ljudnivåer, sluta med detta snälla.

Ts, båda två är bra, men förvänta dig inga bra och uppdateringar till ditt 770 då det är 680 med ett annat namn.

Det är upp till dig, som sagt det är AMD vs Nvidia, jag tycker om AMD och hade klart bytt till 7970, men en annan tycker om Nvidia och hade behållt kortet.

Visa signatur

NZXT Phantom Special Edition Red Stripes & I5 4670k 4.4ghz & Noctua D14 & Asus Z87-A ATX & Samsung 840 EVO 250GB & Sapphire R9 390X & OCZ FATAL1TY - 750 W & W10 PRO 64x & R.A.T 7 & Saitek Cyborg
LOL (WEST) Norowner!!! inte den bästa men inte den sämsta heller!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Ett GTX 770 är ett rebranded GTX 680. Det är samma GPU så GPUn har teoretiskt sätt funnits längre än HD7970 GHZ edition.

Har för mig att GTX 680 kom efter 7970. 7970 GHZ är samma chip som 7970 med högre klockfrekvenser och bättre binnade ungefär samma sak som nivdia gör med GTX 770. GTX 680 med lite högre frekvenser och kanske lite bättre chip.

Så 770 är något yngre än 7970 GHZ xD

Båda presterar ungefär lika bra AMD är mer prisvärd vid tillfället mest för att man får med en hög med spel. Annars är väl 770 ca 300 kr dyrare än motsvarande modell 7970.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Ett 7970 ghz kostar inte strax över 3k om du inte gör ett fynd. I 1080p brukar 770 prestera lite bättre, 7970ghz bättre i 1440p. Korten är nästan jämlika. Prismässigt ligger de väl väldigt likt också.

gpu boost 2.0 är trevligt med nvidia-kortet, 3gb vram är trevligt med amd-kortet.

Skrivet av norowner:

hur kommer det sig att 2 olika kort med samma kylare har olika ljudnivåer, sluta med detta snälla.

2 olika kort kan producera olika mycket värme såklart. Huruvida det ligger något bakom det han sa vet jag inte. Dumt sagt var det iallafall därför att han inte alls tog hänsyn till vilket kylare eller klockfrekvens korten har.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av norowner:

hur kommer det sig att 2 olika kort med samma kylare har olika ljudnivåer, sluta med detta snälla.

För att båda korten drar olika mycket ström och därför producerar olika mycket värme vilket resulterar att båda korten har olika typer av fläktkurvor för att hålla kortets temperatur nere. Olika fläktkurvor i sin tur leder till att korten låter olika mycket vid olika belastningar med stock klock.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Ja, nu har jag packat upp 770 kortet. Monterat och testat lite. Lite nyfiken bara... Efter drivrutiner m.m. drog jag igång Metro Last light, körde med nvidias experience mjukvara som fick "optimera" inställningarna för spelet. Allt hamnade som väntat på max och jag kör 1920X1200 på 1 skärm. Fraps visar mellan 75-85fps och allt fungerar bra. Nu till frågan, började lukta lite småbränt efter en 5-10min spelande, fläktarna vevade på rätt så bra och temp på grafikkortet låg på 79-82c

Är det normalt att det luktar lite "bränd elektronik" doft ? Eller vad man nu ska kalla det... Hade själv lite funderingar på om det bara är i början och kortet är nytt.

Vad säger ni?

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Medlem

Ja, nya komponenter brukar lukta lite småfränt när man kör dom första gången. Att veta skillnaden mellan farlig lukt och vanlig lukt blir ju en fråga om erfarenhet.
Däremot skulle jag personligen inte gilla att kortet värms upp såpass mycket. Detta för att veta att jag alltid har en buffertzon om det skulle bli varmare i rummet eller kortet skulle sättas under större press.
Kan vara värt att kolla på någon lösning för bättre luftflöden i burken om du tänker som jag.

Visa signatur

Chassi: Svart, PSU: 230 volt, Moderkort: Stort, CPU: Med fläkt, Minne: Tappat, GPU: Klarar MsPaint jättebra, Hårddiskar: Stor och liten, Mus: Med rullhjul, Tangentbord: Svenskt, Skärm: Platt

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheCadde:

Ja, nya komponenter brukar lukta lite småfränt när man kör dom första gången. Att veta skillnaden mellan farlig lukt och vanlig lukt blir ju en fråga om erfarenhet.
Däremot skulle jag personligen inte gilla att kortet värms upp såpass mycket. Detta för att veta att jag alltid har en buffertzon om det skulle bli varmare i rummet eller kortet skulle sättas under större press.
Kan vara värt att kolla på någon lösning för bättre luftflöden i burken om du tänker som jag.

Menar du att 79-82c är högt vid last? Jag har en hyfsat stor låda, Coolermaster Silencio 550 och jag har varit extra noga med kabeldragningen när jag satte ihop allt. Det är i princip helt fritt från kablar i lådan, alla kablar går ut på baksidan av modekortsplåten och vänder samt kommer in på rätt ställe. Det är mao extremt luftigt och fritt i lådan.

Kör stockkylare på min Haswell i5:a (ska bytas mot en Noctua) och har 1 120mm chassifläkt igång som evakuerar varmluft från lådan.

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Entusiast
Skrivet av alexander.hall:

Menar du att 79-82c är högt vid last? Jag har en hyfsat stor låda, Coolermaster Silencio 550 och jag har varit extra noga med kabeldragningen när jag satte ihop allt. Det är i princip helt fritt från kablar i lådan, alla kablar går ut på baksidan av modekortsplåten och vänder samt kommer in på rätt ställe. Det är mao extremt luftigt och fritt i lådan.

Kör stockkylare på min Haswell i5:a (ska bytas mot en Noctua) och har 1 120mm chassifläkt igång som evakuerar varmluft från lådan.

Nej, 80C är inte alls farligt eller högt, det är hur varmt kortet ska bli på grund av att GPU Boost 2.0 har 80C som "temp target" på kortet dvs där kortet ska throttla och då jobbar fläkten enbart för att hålla kortet strax över eller under 80C.
90C skulle vara högt och på gränsen till farligt för ett grafikkort men ändå inte farligt och vid 95C så börjar det helt klart bli farligt. (Tror kortet stängs av vid 97C)

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexander.hall:

Menar du att 79-82c är högt vid last? Jag har en hyfsat stor låda, Coolermaster Silencio 550 och jag har varit extra noga med kabeldragningen när jag satte ihop allt. Det är i princip helt fritt från kablar i lådan, alla kablar går ut på baksidan av modekortsplåten och vänder samt kommer in på rätt ställe. Det är mao extremt luftigt och fritt i lådan.

Kör stockkylare på min Haswell i5:a (ska bytas mot en Noctua) och har 1 120mm chassifläkt igång som evakuerar varmluft från lådan.

Nej inte alls, det är inom rimliga gränser. Högt skulle det vara vid 95-100c.
Vad jag menade var att jag personligen skulle vilja få ner temperaturen till 65-70c för att ha en buffertzon om t.ex rumstemperaturen skulle gå upp med 5-10 grader en varm sommardag.
När temperaturen kring en komponent ökar med 1 grad brukar (enligt min erfarenhet) komponentens temperatur stiga med 2 grader.
Så ponera att du sitter en normal sommardag (22 grader ute) och maxar ett spel och ditt grafikkort flåsar på för fullt i 80 grader. Allt är frid och fröjd så långt.
Men mot eftermiddagen stiger temperaturen ute med 6 grader (till 28 grader) och du har suttit och spelat hela den tiden vilket lett till en ökning av temperaturen i rummet med 10 grader. Då kan ditt grafikkort sticka upp till 100 grader väldigt snabbt.

Därför föredrar jag personligen att ha en lägre temperatur vid maxlast under normala omständigheter.

EDIT: Som tidigare postare påpekat kan det ju vara så att kortet klockar sig självt för att komma upp till 80 grader. Dvs, ju bättre kylförmåga du har destu snabbare kommer kortet prestera under tiden du spelar.

Visa signatur

Chassi: Svart, PSU: 230 volt, Moderkort: Stort, CPU: Med fläkt, Minne: Tappat, GPU: Klarar MsPaint jättebra, Hårddiskar: Stor och liten, Mus: Med rullhjul, Tangentbord: Svenskt, Skärm: Platt

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheCadde:

Nej inte alls, det är inom rimliga gränser. Högt skulle det vara vid 95-100c.
Vad jag menade var att jag personligen skulle vilja få ner temperaturen till 65-70c för att ha en buffertzon om t.ex rumstemperaturen skulle gå upp med 5-10 grader en varm sommardag.
När temperaturen kring en komponent ökar med 1 grad brukar (enligt min erfarenhet) komponentens temperatur stiga med 2 grader.
Så ponera att du sitter en normal sommardag (22 grader ute) och maxar ett spel och ditt grafikkort flåsar på för fullt i 80 grader. Allt är frid och fröjd så långt.
Men mot eftermiddagen stiger temperaturen ute med 6 grader (till 28 grader) och du har suttit och spelat hela den tiden vilket lett till en ökning av temperaturen i rummet med 10 grader. Då kan ditt grafikkort sticka upp till 100 grader väldigt snabbt.

Därför föredrar jag personligen att ha en lägre temperatur vid maxlast under normala omständigheter.

EDIT: Som tidigare postare påpekat kan det ju vara så att kortet klockar sig självt för att komma upp till 80 grader. Dvs, ju bättre kylförmåga du har destu snabbare kommer kortet prestera under tiden du spelar.

ok, bra saker att tänka på.

Får hålla koll på om den där "bränd elektronik" doften kvarstår efter några spelsessioner. Tyckte nog inte att det luktade farligt/saker går sönder bränt men nog lukta det småbränd/varm med en blandning att nytt doft Svårt att beskriva.

P.s
Sitter jag inne när det är 28c ute så betyder det att både min fru, min 2åring och min 4åring inte är hemma. Händer INTE speciellt ofta

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Medlem

CM silencio 550 är ett ljuddämpat Chassi de brukar inte ha speciellt bra luftflöde.

Det kan bidra varför du fick en så pass hög Temp men det är inte farligt.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

CM silencio 550 är ett ljuddämpat Chassi de brukar inte ha speciellt bra luftflöde.

Det kan bidra varför du fick en så pass hög Temp men det är inte farligt.

Ja, tanken var att få ett så tyst system som möjligt. Nu är den inte speciellt tyst enl min mening men jag ska se om det hjälper att byta ut
stock cpu-kylaren mot en tyst Noctua luft eller en billig vattenkylare. Tips på en extremt tyst men effektiv cpu-kylare mottages gärna.

Undrar också om det går att kyla ett GTX 770 med vattenblock utan att bli av med en månadslön? Även detta för att få ner ljudnivån ytterligare.

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexander.hall:

Ja, tanken var att få ett så tyst system som möjligt. Nu är den inte speciellt tyst enl min mening men jag ska se om det hjälper att byta ut
stock cpu-kylaren mot en tyst Noctua luft eller en billig vattenkylare. Tips på en extremt tyst men effektiv cpu-kylare mottages gärna.

Undrar också om det går att kyla ett GTX 770 med vattenblock utan att bli av med en månadslön? Även detta för att få ner ljudnivån ytterligare.

Ja, det går att kyla GTX 770 med vatten. Inte för att jag vet något om följande produkt utan bara googlade på "water cool GTX 770" så hittade jag:

http://www.ekwb.com/news/352/19/EK-introduces-GeForce-GTX-770...

Jag kan tyvärr inte rekommendera någon speciell produkt utan överlåter detta till dom som har bättre koll på vad som är bra eller dåligt.

EDIT:

Då EK lösningen inte är ett slutet system skulle det ju vara rimligt att kyla processorn med samma teknik om du skulle välja att använda EK's lösning.

Visa signatur

Chassi: Svart, PSU: 230 volt, Moderkort: Stort, CPU: Med fläkt, Minne: Tappat, GPU: Klarar MsPaint jättebra, Hårddiskar: Stor och liten, Mus: Med rullhjul, Tangentbord: Svenskt, Skärm: Platt

Permalänk
Skrivet av alexander.hall:

Ja, tanken var att få ett så tyst system som möjligt. Nu är den inte speciellt tyst enl min mening men jag ska se om det hjälper att byta ut
stock cpu-kylaren mot en tyst Noctua luft eller en billig vattenkylare. Tips på en extremt tyst men effektiv cpu-kylare mottages gärna.

Undrar också om det går att kyla ett GTX 770 med vattenblock utan att bli av med en månadslön? Även detta för att få ner ljudnivån ytterligare.

Köp en Noctua NH-U9B som jag har, extremt tyst och effektiv. Obs så klockar jag ej dock. Kan köra med sidoplåten av utan att störas (något jag gjorde när jag felsökte då jag fick massa coilwhine) :).

Visa signatur

Stationär: FD Define R4 | FD Integra R2 750 W 80+ | MSI MPower | i7 3770k@4,2 GHz (OC Genie) | Noctua NH-U9B SE2 | Corsair Vengeance 16 GB | ASUS GTX 1060 OC 6GB | Intel 520 180 GB SSD, Samsung 840 Basic 250 GB SSD | Seagate 2 TB HDD | ASUS VG248 24 " 144 Hz • Bärbar: ASUS ZenBook UX305 • Surfplatta: Lenovo Yoga tab 3 pro wifi/4G • Telefon: Samsung Galaxy S7 Edge •

Permalänk
Medlem
Skrivet av illfigure:

Köp en Noctua NH-U9B som jag har, extremt tyst och effektiv. Obs så klockar jag ej dock. Kan köra med sidoplåten av utan att störas (något jag gjorde när jag felsökte då jag fick massa coilwhine) :).

Ja, jag ska dra till netonnet och köpa en sådan imorgon tror jag. Dom har den på lager för 479:-
Tystare än ett vattenkylt tro?

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Skrivet av alexander.hall:

Ja, jag ska dra till netonnet och köpa en sådan imorgon tror jag. Dom har den på lager för 479:-
Tystare än ett vattenkylt tro?

Aldrig ägt vattenkylning till CPU så jag kan inte ge hands-on info där, jag vet bara att Noctuan är tyst som bara den. Vad som sker ljudnivåmässigt vid oc kan jag ej svara på.

Visa signatur

Stationär: FD Define R4 | FD Integra R2 750 W 80+ | MSI MPower | i7 3770k@4,2 GHz (OC Genie) | Noctua NH-U9B SE2 | Corsair Vengeance 16 GB | ASUS GTX 1060 OC 6GB | Intel 520 180 GB SSD, Samsung 840 Basic 250 GB SSD | Seagate 2 TB HDD | ASUS VG248 24 " 144 Hz • Bärbar: ASUS ZenBook UX305 • Surfplatta: Lenovo Yoga tab 3 pro wifi/4G • Telefon: Samsung Galaxy S7 Edge •