Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Dra av prylar på firman vs köpa privat

Permalänk

Dra av prylar på firman vs köpa privat

Kan nån säga om jag förstått detta rätt?

Jag jämför hur det påverkar ens ekonomi om man köper en pryl och drar det på sin enskild firma jämfört med att köpa den privat.

Säg att man säljer tjänster för 20000kr inkl moms ett år och har 0 utgifter.

Vinst +16000kr
Schablonavdrag -4000kr
Beskattningsbar =12000kr

Egenavgifter 29% -3480kr
Skatt(kommunal 32%) -3840kr
Summa skatt: =7320kr

Summa moms: -4000kr

Dvs man går 8680 kr plus innan man köpt prylen

Köper man sen en pryl privat för 12500kr inkl moms så går man totalt sett 3820 kr back det året.

Om man istället drar av prylen på företaget, dvs man har en utgift på 10000 kr exkl moms:

Vinst +6000kr
Schablonavdrag -1500kr
Beskattningsbar =4500kr

Egenavgifter 29% -1305kr
Skatt(kommunal 32%) -1440kr
Summa skatt: =2745kr

Summa moms: -1500kr

Dvs man går 3255 kr plus totalt sett om man drar av prylen på företaget.

I ena fallet går man alltså back 3820kr i andra fallet går man plus 3255kr. Om man inte köper prylen alls går man 8680kr plus. Så i det här fallet "kostar" prylen bara 8680-3255=5425 trots att inköpspriset är 12500kr inkl moms...

Då kan jag verkligen förstå att folk vill dra av ALLT på företaget och att det då också finns hårda regler kring det.

Permalänk
Medlem

Ja, du har förstått det rätt. Presentationsutrustning är t ex ett område där företag investerar ordentlgiigt, när de inte används "aktivt" står de förvånansvärt ofta hemma hos någon...

Permalänk
Medlem

Det är av just den här anledningen alla företagare köper så mycket som bara möjligt på företaget. Många tror att man bara tjänar in momsen, men det är långt mycket mer man slipper betala. (25% moms , ~31% arbetsgivaravgifter och ~30% inkomstskatt).

Om du tjänar bra och kommer upp i statlig inkomstskatt (+20% på din kommunala skatt) så kommer du spara ännu mer på att köpa prylen i bolaget istället för att ta ut det som lön och sedan köpa prylen.

Permalänk
Avstängd

Du får inte köpa privata saker på ditt företag.
Ska vi tala om saker man inte får göra så tjänar du nog mer på att gå in i en butik och ta varan utan att betala vilket du inte heller får.

Skillnaden är väl att det är svårt att dra en klar gräns på vad som är privat och vad du köpt till företaget.

Bedriver du ett måleri kanske de inte tycker att det är nödvändigt att köpa in en 60" tv till "fikarummet" eller liknande.

Permalänk

Jag vet inte hur man skulle konstruera systemet men som det är nu blir det oerhört lockande att dra av allt.

Även om man håller sig till saker som passar verksamheten kan det väl vara svårt att avgöra om det är rätt eller fel. Behöver en snickare verkligen 5 proffsskruvdragare, 4 cirekelsågar och 20 hammare? Eller en konsult inom data; Behöver man verkligen en ny dator varje år? Används datorn bara i näringsverksamheten? Behövs det verkligen både en stationär, en bärbar och en server?

Permalänk
Medlem

Det du behöver för att bedriva din näringsverksamhet får du generellt sett dra av, men det finns många gråzoner. Att röra sig i dessa kan bli kostsamt om du blir granskad.

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant

Permalänk
Medlem

Varför skulle du köpa en pryl privat som du bara tänkt använda i firman?
Klart man förlorar pengar på att köpa grejer privat och ge bort till företag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sheep:

Det du behöver för att bedriva din näringsverksamhet får du generellt sett dra av, men det finns många gråzoner. Att röra sig i dessa kan bli kostsamt om du blir granskad.

Jo, precis.
Detta är väldigt enkelt sammanfattat.

Jag tänker så här, om du börja tänka, "om jag vinklar det på det här sättet så borde jag kunna skriva det på firman" så är det bäst att låta bli.
Men om du verkligen ärligt känner inför dig själv att "det här kommer jag främst använda i firman men även ha lite nytta av privat" så kan du nog skriva av det.
Fast jag vet inte hur rätt jag har i det.

Permalänk
Skrivet av Sheep:

Det du behöver för att bedriva din näringsverksamhet får du generellt sett dra av, men det finns många gråzoner. Att röra sig i dessa kan bli kostsamt om du blir granskad.

Jag tycker bara att typ ALLT är en gråzon. Hur många som driver enskild firma använder INTE sin dator även privat? Och hur många beskattar sig själva för användandet om det använder den privat?

Skrivet av ronnylov:

Varför skulle du köpa en pryl privat som du bara tänkt använda i firman?
Klart man förlorar pengar på att köpa grejer privat och ge bort till företag...

Jag tror inte någon skulle köpa en pryl privat om den BARA används i firman. Problemet för många måste väl vara att nästan allt som finns i firman även används privat och då ska man väl beskattas för det?

Skrivet av Kilroy:

Jo, precis.
Detta är väldigt enkelt sammanfattat.

Jag tänker så här, om du börja tänka, "om jag vinklar det på det här sättet så borde jag kunna skriva det på firman" så är det bäst att låta bli.
Men om du verkligen ärligt känner inför dig själv att "det här kommer jag främst använda i firman men även ha lite nytta av privat" så kan du nog skriva av det.
Fast jag vet inte hur rätt jag har i det.

Jag förstår hur du menar och jag tycker det låter sunt.

Men nån som jobbar med webutveckling och gillar att spela på fritiden. Ska denne då köpa två datorer? En speldator och en webutvceklingsdator? Det låter väl mest rimligt att köpa EN dator som dras på firman och monstergrafikkortet privat. Även om hårddisken kommer delas mellan spel och utvecklingsverktyg.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av harryangel:

Jag tycker bara att typ ALLT är en gråzon. Hur många som driver enskild firma använder INTE sin dator även privat? Och hur många beskattar sig själva för användandet om det använder den privat?

[…]

Jag tror inte någon skulle köpa en pryl privat om den BARA används i firman. Problemet för många måste väl vara att nästan allt som finns i firman även används privat och då ska man väl beskattas för det?

[…]

Men nån som jobbar med webutveckling och gillar att spela på fritiden. Ska denne då köpa två datorer? En speldator och en webutvceklingsdator? Det låter väl mest rimligt att köpa EN dator som dras på firman och monstergrafikkortet privat. Även om hårddisken kommer delas mellan spel och utvecklingsverktyg.

Du svarar på dig själv i viss mån. Om man skriver något "på firman", men även använder det privat, så ska man "förmånsbeskattas". Skatteverket säger detta om lånedatorer, men fallet med t ex en webutvecklare som använder arbetsredskapet på fritiden tycker jag inte helt och hållet faller in där. Klart är att det är förmånsbeskattningen som är det som reglerar utnyttjande av de "vinster" som diskuteras i tråden. Exakt hur det ska ske i snåriga situationer kan man få svar på genom att kontakta Skatteverket.

Hur många det råkar vara som faktiskt gör rätt eller inte är inte relevant i lagens ögon — korrekt är att betala förmånsskatt för en dator som används även privat. Det gäller även om man inte anser att lagen är rimlig.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Hur det ska vara är en sak, hur det praktiskt fungerar är en annan.

Det enklaste du kan göra är att "kunna" skilja på ditt privata och firmans. Ha en egen bärbar dator, ha en egen kamera osv. osv. för varje sak som du har i firman.

Hur du faktiskt nyttjar dessa är snudd på omöjligt att kontrollera och det är inte speciellt troligt att någon bryr sig. Dessutom vill jag även hävda att du har moralen på din sida om du följer den modellen.

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant