Webhallen - KFA2 GeForce GTX 680 2GB EX OC

Permalänk
Livsnjutare 😎

Webhallen - KFA2 GeForce GTX 680 2GB EX OC

Hallå!

I fredags beställde jag detta kort från webhallen;
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/157120-kfa2_geforce_g...

Det är ett grymt OC -kort till ett bra pris, dessutom får man med Metro Last Light - What's there not to like?
Fabriksöverklockade kort är i regel något som kostar några hundringar extra, men i detta fall är det ett rea-pris och då får man OC -modellen för under ett referens 680! ... Eller får man det?

Började undersöka lite och tittar man på KFA2'a egen sida så är benämningen; KFA2 GeForce GTX 680 2GB EX OC, detta kort;
http://www.kfa2.com/GTX680_2GEXOC.shtml

Om man däremot tittar på bilden, så menar Webhallen är det är detta kortetKFA2 GeForce GTX 680 2GB LTD OC;
http://www.kfa2.com/GTX680LTDOC.shtml

Men tittar man på spec'en för de båda korten - skall de ligga i samma hastigheter, oavsett om det är 2-fläkt eller 3-fläkts lösning?
.. vad är då skillnaden, förutom utgångarna?

För att bli ännu mer förvirrad refererar Webhallen till 68NPH6DT6ENZ i titel texten, något som pekar på ett sk. Galaxy-kort;
http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E168141621...

Nu är jag inte så orolig för att det är ett extremt bra kort, oavsett vad jag kommer få - men är det med 3x MiniHDMI & 1 DisplayPort eller 1x dual-link DVI,1x DVI-D, HDMI and DisplayPort 1.2?

En annan sak jag letat febrilt efter är hur långt kortet är?
Jag har ett Fractal Design R3 chassi, och detta har fasta hdd-burar, vilket medför att grafikkortet max får vara 29cm långt.
Är rädd för att LTD-verisonen är längre än så, med tanke på att den har 3 fläktar i rad, och troligtvis bygger längre?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk

Ja, det verkar bli en liten överraskning om du får det med 2 eller 3 fläktar, helt enkelt. Köpte KFA2 660Ti EX OC billigt när CDON sänkte priserna för ett litet tag sedan, och hade svårt att hitta vettiga recensioner för det kortet. Men Galaxy heter märket egentligen, eller i alla fall i USA, och KFA2 för Europa i alla fall. Så det är lämpligt att se på recensioner för Galaxy om man vill veta hur vissa KFA2 kort levererar. Storleksmässigt borde detta stämma för kortet med 3 fläktar: http://www.galaxytechus.com/usa/productview.aspx?id=208
267,41mm

Edit: Storlek verkar stämma här med: http://www.techpowerup.com/gpudb/b540/kfa-gtx-680-ltd-oc.html

En länk till
Visa signatur

|| Ryzen 5800X || Asus RTX 3080 TUF OC || MSI B550 Gaming Carbon WiFi || 4x8 GB HyperX Fury RGB 3600MHz CL17 || Samsung 970 EVO 1TB & WD Blue SN550 1TB & Samsung 870 QVO 4TB & Samsung 840 Pro 512GB & Crucial MX300 525GB & WD Black 3TB || Corsair RM750x || ARCTIC Liquid Freezer II 360 RGB || FD Define S || Samsung Odyssey G7 27" x 2 ||

Permalänk
Medlem

Min bror köpte samma kort tidigare i veckan.
Själva kortet är det inget fel på och det presterar som det ska.
Däremot för att få ut 120hz (Vilket förmodligen är den enda anledningen till att ha ett så vasst kort)
så måste du köpa en Displayport till DVI adapter för 900kr give or take..... eller alternativt om du vill ha en upplösning
över 1920x1080.

Måste däremot säga att kortet var extremt långt, och vi var tvungna att demontera HDD buren i hans chassi för att det ens
skulle få plats, skulle tippa på att det är 30 cm långt.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Inzomniac:

Ja, det verkar bli en liten överraskning om du får det med 2 eller 3 fläktar, helt enkelt. Köpte KFA2 660Ti EX OC billigt när CDON sänkte priserna för ett litet tag sedan, och hade svårt att hitta vettiga recensioner för det kortet. Men Galaxy heter märket egentligen, eller i alla fall i USA, och KFA2 för Europa i alla fall. Så det är lämpligt att se på recensioner för Galaxy om man vill veta hur vissa KFA2 kort levererar. Storleksmässigt borde detta stämma för kortet med 3 fläktar: http://www.galaxytechus.com/usa/productview.aspx?id=208
267,41mm

Edit: Storlek verkar stämma här med: http://www.techpowerup.com/gpudb/b540/kfa-gtx-680-ltd-oc.html

Om storleken stämmer med ovanstående länk skall det vara lungt att få plats med det, även om det är på håret.
Tydligen skall chassi baksidan på R3'an till främre HDD-buren vara strax under 29cm, och detta ligger på 26,7cm så det borde få plats!
Här finns en positiv aspekt också, och det är att om kortet så såpass långt, så kommer det vara enkelt att sätta ett stödben i till kortets bakredel i HDD-buren Det är på väg med posten just nu, så den som lever får se!

Jag tackar ödmjukast för info!

Skrivet av pSYKED:

Min bror köpte samma kort tidigare i veckan.
Själva kortet är det inget fel på och det presterar som det ska.
Däremot för att få ut 120hz (Vilket förmodligen är den enda anledningen till att ha ett så vasst kort)
så måste du köpa en Displayport till DVI adapter för 900kr give or take..... eller alternativt om du vill ha en upplösning
över 1920x1080.

Måste däremot säga att kortet var extremt långt, och vi var tvungna att demontera HDD buren i hans chassi för att det ens
skulle få plats, skulle tippa på att det är 30 cm långt.

Intressant!
Jag skall inte köra 120hz, och har inga planer på det framöver heller.
Anledningen till att jag köpte detta kort nu, är en framtidsförsäkring.
Det var ett bra pris för ett såpass välpresterande grafikkort, vilket innebär att jag förhoppningsvis inte kommer behöver uppgradera detta på 2-3 år beroende på krav. Sitter med en 24" 1920x1200 skärm och den kommer leva i några år till, minst.

Jag tycker också kortet ser extremt långt ut nu i efterhand när jag tittar på bilder osv, men jag skall mäta mitt, ände till ände när jag får det idag / imorgon.

Displayport -> DVI kostar sällan 900kr;
http://dx.com/p/displayport-male-to-dvi-female-adapter-41816
Avrundar upp med 11$ = 75kr inkl. frakt.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Livsnjutare 😎

För de som är intresserade hur stort kortet faktiskt är, kan jag informera att det är 29cm, eller för att vara exakt; 28,95cm - detta med I/O-plåten inräknad.
Det som bygger extra på kortet är den extremt långa kylflänsen, som sticker ut några extra centimeter från PCB't och därmed skapar den totala längden på 29cm.

Fick dock provat det i mitt Fractal Design R3 (utan löstagbara HDD-burar) - och det passar.
Med nöd och näppe, men det passar!, hela 0,5cm kvar att spela på!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Varför spelar det någon roll om webbhallen glömt skriva LTD?

Fan vad värdelöst med anslutningar på det kortet.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk

Angående att webhallen refererar till ett Galaxy-kort. Om jag inte är helt ute och cyklar så är det samma kort bara att man i Sverige marknadsför det under KFA2, men det är Galaxy som är tillverkare. Samma kort med andra ord fast annan logga på.

Visa signatur

Define S | Seasonic Focus Plus 850w | Asus TUF Gaming X670E-PLUS | AMD 7800X3D + Noctua NH-D15 | 2x16GB GSkill DDR5 6000Mhz | Asus RTX 4070 TUF OC | Samsung 980 PRO 2TB | iFi Audio Zen Dac Signature + iFi Audio Zen Can Signature 6XX Amp | Sennheiser HD650 + Elgate Wave:3 | Acer XB271H | Dell U2412M

Permalänk

Fanns det ingen DVI-port på kortet?

Börjar fundera på att släppa drömmen om ett 780 och köra på 680 istället (tjänar in 2,500 kr och får ändå minst dubbel ökning i prestanda då jag sitter på 560ti just nu, skillnaden mellan 680 och 780 kanske inte är värd pengarna).

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk
Skrivet av andreas_dock:

För de som är intresserade hur stort kortet faktiskt är, kan jag informera att det är 29cm, eller för att vara exakt; 28,95cm - detta med I/O-plåten inräknad.
Det som bygger extra på kortet är den extremt långa kylflänsen, som sticker ut några extra centimeter från PCB't och därmed skapar den totala längden på 29cm.

Fick dock provat det i mitt Fractal Design R3 (utan löstagbara HDD-burar) - och det passar.
Med nöd och näppe, men det passar!, hela 0,5cm kvar att spela på!

Tur att det finns marginaler .Tråkigt att måtten från sidorna man hittade inte stämde, till och med från officiell sida. Tänkte inte på det tidigare, men detta kort har väl 3st 90mm fläktar, och om dom i sådana fall hade lyckats klämma in det på 26,7cm, hade det varit ett mirakel.

Visa signatur

|| Ryzen 5800X || Asus RTX 3080 TUF OC || MSI B550 Gaming Carbon WiFi || 4x8 GB HyperX Fury RGB 3600MHz CL17 || Samsung 970 EVO 1TB & WD Blue SN550 1TB & Samsung 870 QVO 4TB & Samsung 840 Pro 512GB & Crucial MX300 525GB & WD Black 3TB || Corsair RM750x || ARCTIC Liquid Freezer II 360 RGB || FD Define S || Samsung Odyssey G7 27" x 2 ||

Permalänk
Medlem

Galaxy =/= KFA2, AFAIK så heter dem bara KFA2 i Norden. Något som för mig är helt ologiskt, varför inte fortsätta marknadsföra Galaxy som de gör i resten av världen.

Permalänk
Medlem

Jag beställde ett likadant alldeles nyss, det verkar nästan så bra att man blir misstänksam ..
Vad tycker du om ditt än så länge? hur är temperaturerna ?

Visa signatur

Intel core i5 4670K - KFA2 GTX 680 OC LTD 2GB - 16 gb-RAM 1600Mhz - Crucial m4 SSD

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av dysenteri:

Fanns det ingen DVI-port på kortet?

Börjar fundera på att släppa drömmen om ett 780 och köra på 680 istället (tjänar in 2,500 kr och får ändå minst dubbel ökning i prestanda då jag sitter på 560ti just nu, skillnaden mellan 680 och 780 kanske inte är värd pengarna).

Det har 4st utgångar; 1x DisplayPort och 3x Mini HDMI
Man får även med 2st adaptrar; Mini HDMI->HDMI och HDMI->DVI
Med andra ord kan du få DVI, men då måste du använda dig av bägge adaptrarna.... Kanske inte så snyggt när det sticker ut 8-9cm adapter-grunka bak på sitt splitter nya kort

Jag har iaf displayport i min skärm, och kommer nog nyttja den porten. Kanske HDMI annars, då jag sitter på displayport->hdmi kablage också.

Jag hade också tankar på ett 780 först, men vettet tog tag och menade "Andreas, va fasen skall du med så mycket grafikkraft till?, det är bara en penisförlängare isåfall."
Känns som att man får riktigt mycket grafikkort för pengarna här, och det kommer hålla länge om man bara kör med 1 skärm.

Skrivet av Inzomniac:

Tur att det finns marginaler .Tråkigt att måtten från sidorna man hittade inte stämde, till och med från officiell sida. Tänkte inte på det tidigare, men detta kort har väl 3st 90mm fläktar, och om dom i sådana fall hade lyckats klämma in det på 26,7cm, hade det varit ett mirakel.

Ja de har mätt PCB'n, då måtten stämmer överens med det du länkat.
Lite korkat på sätt och vis, eftersom det kan ge felaktig information...

Mjo, det hade man iofs kanske kunnat räkna ut med 3st 90mm fläktar på rad, men samtidigt blir man osäker när man läser en sak och funderar på en annan...

Skrivet av Pytn:

Jag beställde ett likadant alldeles nyss, det verkar nästan så bra att man blir misstänksam ..
Vad tycker du om ditt än så länge? hur är temperaturerna ?

Haha, ja jag kände lite samma sak, men å andra sidan verkar KFA / Galaxy ligga snäppet under Asus, Gigabyte, Zotac och andra lite mer "kända märken".
Det är ju i grund och botten samma chip alla tillverkare har. Lite customkylning och fabriksklockning som skiljer för det mesta.

Ja jag tycker mitt kort är fint. Fint att titta på
Har inte hunnit packa upp och sätta in det ännu pga. Familjeliv.
Men snart så får jag bygga lite när barnen somnat

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pytn:

Jag beställde ett likadant alldeles nyss, det verkar nästan så bra att man blir misstänksam ..

Mjae, 770 kostar ju bara 3600-4000.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem

Mjo visst deadlich, men min uppfattning är att detta kort är ungefär likvärdigt med ett 770, och en prisskillnad på 20-25% är mycket i mina ögon.

Visa signatur

Intel core i5 4670K - KFA2 GTX 680 OC LTD 2GB - 16 gb-RAM 1600Mhz - Crucial m4 SSD

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Pytn:

Mjo visst deadlich, men min uppfattning är att detta kort är ungefär likvärdigt med ett 770, och en prisskillnad på 20-25% är mycket i mina ögon.

Detta kort är nog till och med snabbare än ett referens 770, för tittar man på lite tester så är ett referens 680 och referens 770 ruggigt nära varann i prestanda. Detta fabriksöverklockade kort tror jag faktiskt slår ett "vanligt" 770. Och är ändå billigare.

... Men 700-serien är ju "ny" och 600-serien är ju gammal skåpsmat
Jag håller mig dock till det som ger mig mer bang for the buck, sålänge det är Nvidia.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pytn:

Jag beställde ett likadant alldeles nyss, det verkar nästan så bra att man blir misstänksam ..
Vad tycker du om ditt än så länge? hur är temperaturerna ?

Köpte samma kort. En bra uppgradering från mitt gamla gtx 470. Kollade lite recensioner om kortet gällande temp/ljud och jag verkar ligga dåligt till?
Ligger på ca 80-82 grader & med en fläkt som viner på i ca 60-65% vid några minuters spelande. (Bioshock infinite, farcry 3 etc).
Kör kortet i ett antec p193 med extra fläktar för insug. Testade med öppet chassi, men det sjönk bara med någon % på fläktkurvan.

Någon annan som har liknande temp/fläkt?

Permalänk
Medlem

Har också köpt likadant grafikkort, dock får det inte plats i chassit. Hmmm, bara o köpa nytt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av blazyb:

Har också köpt likadant grafikkort, dock får det inte plats i chassit. Hmmm, bara o köpa nytt?

Är väll bara att ångra mot öppet köp i 14 dagar så ser inte problemet.

Bara kontakta webhallen för retur.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blazyb:

Har också köpt likadant grafikkort, dock får det inte plats i chassit. Hmmm, bara o köpa nytt?

Kapa HDD-burarna

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Straff:

Köpte samma kort. En bra uppgradering från mitt gamla gtx 470. Kollade lite recensioner om kortet gällande temp/ljud och jag verkar ligga dåligt till?
Ligger på ca 80-82 grader & med en fläkt som viner på i ca 60-65% vid några minuters spelande. (Bioshock infinite, farcry 3 etc).
Kör kortet i ett antec p193 med extra fläktar för insug. Testade med öppet chassi, men det sjönk bara med någon % på fläktkurvan.

Någon annan som har liknande temp/fläkt?

Jag kollade mitt innan idag, och vid spelade så ligger jag ~55 grader, och som max 65.
Fläkten gick aldrig över 38%, då max 1080rpm.

Jag kör med öppet chassi nu, då jag fortfarande testar mitt system, så det kanske inte är helt riktiga siffror.
Skall slänga på chassi-sidorna i helgen och köra lite mer tester då.

.. Men det låter som du antingen har det väldigt varmt i rummet där datorn står, eller väldigt dåligt ventilation i ditt chassi?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av blazyb:

Har också köpt likadant grafikkort, dock får det inte plats i chassit. Hmmm, bara o köpa nytt?

Håller med föregående talare - returnera.
Mät vad du kan ha innan nästa köp

Denna gången hade jag tur, för jag låg på rätt sida av marginalerna - oavsett så mäter jag hur mycket plats det finns, tills nästa gång.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Webhallen
Skrivet av Augustini:

Angående att webhallen refererar till ett Galaxy-kort. Om jag inte är helt ute och cyklar så är det samma kort bara att man i Sverige marknadsför det under KFA2, men det är Galaxy som är tillverkare. Samma kort med andra ord fast annan logga på.

Helt riktigt, KFA2 är Galaxy i Nord- och Västeuropa.

Det man bör kolla om man vill vara helt säker är artikelnumret vi har på hemsidan (och i titeln på kortet) 68NPH6DT6ENZ.
Lite förvirrande att det dyker upp bilder på saker som heter Galaxy, eftersom de bemödat sig att byta kartong kan man ju tänka att de skulle ändra en bokstav/siffra i artikelnumret men det gör de inte.

Kortet har en DP och tre HDMI.

Dock har vi bara två kort kvar sedan utgår det, FYI.

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Jag kollade mitt innan idag, och vid spelade så ligger jag ~55 grader, och som max 65.
Fläkten gick aldrig över 38%, då max 1080rpm.

Jag kör med öppet chassi nu, då jag fortfarande testar mitt system, så det kanske inte är helt riktiga siffror.
Skall slänga på chassi-sidorna i helgen och köra lite mer tester då.

.. Men det låter som du antingen har det väldigt varmt i rummet där datorn står, eller väldigt dåligt ventilation i ditt chassi?

Har ett antec p193 så ventilationen är det inget fel på. Testade bioshock i ca 30 min imorse med ca 20 grader i rummet . Låg på 85 grader & 66-67% fläkt. Körde även utan sidor på chassit, fläkten gick ner någon procent bara. Lär ha fått ett måndagsex gissar jag på. Nåja jag ska returnera det & kolla upp nått annat, då fläktljudet stör frugan som kollar tv i rummet bredvid

Permalänk
Medlem

Displayport till DVI adapter för 900 kr. Vad är det för adapter? Följer den inte med kortet?

Skrivet av pSYKED:

Min bror köpte samma kort tidigare i veckan.
Själva kortet är det inget fel på och det presterar som det ska.
Däremot för att få ut 120hz (Vilket förmodligen är den enda anledningen till att ha ett så vasst kort)
så måste du köpa en Displayport till DVI adapter för 900kr give or take..... eller alternativt om du vill ha en upplösning
över 1920x1080.

Måste däremot säga att kortet var extremt långt, och vi var tvungna att demontera HDD buren i hans chassi för att det ens
skulle få plats, skulle tippa på att det är 30 cm långt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kresimir:

Displayport till DVI adapter för 900 kr. Vad är det för adapter? Följer den inte med kortet?

Det ingår en mini hdmi till hdmi och en hdmi till DVI. Så du får köra på dubbla adaptrar.

Permalänk
Medlem

Nu har jag byggt ihop min nya rig också. Eftersom det är första gången jag använder ett KFA2 kort så var jag självklart lite skeptisk inledningsvis. Dock måste jag säga att jag är mycket nöjd änn så länge, det självklockar gpun till ca 1170 när man spelar, och i 3dmark 11 så har kortet maxtemp 79C (i mitt chassi med halvdan ventilatilation). Idle är tempen ca 33C.
Ni andra som har samma kort, hur nöjda är ni?

Visa signatur

Intel core i5 4670K - KFA2 GTX 680 OC LTD 2GB - 16 gb-RAM 1600Mhz - Crucial m4 SSD

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Pytn:

Nu har jag byggt ihop min nya rig också. Eftersom det är första gången jag använder ett KFA2 kort så var jag självklart lite skeptisk inledningsvis. Dock måste jag säga att jag är mycket nöjd änn så länge, det självklockar gpun till ca 1170 när man spelar, och i 3dmark 11 så har kortet maxtemp 79C (i mitt chassi med halvdan ventilatilation). Idle är tempen ca 33C.
Ni andra som har samma kort, hur nöjda är ni?

Jag är riktigt nöjd med mitt kort, även om jag först tyckte det lät en hel del - men insåg senare att det var min chassi fläkt och inte GPU-kylaren..
Anyhow, det är faktiskt helt ok ljudnivå på detta kort under last, och presterar som en kung, Asus GTX680 DC2 TOP får passa sig som kung på tronen!

Mina förväntningar var kanske lite lägre än med ett Asus -kort av samma kaliber (man har ju känt på GTX580 osv) och det är så jävla solid byggkvalitet i Asus kort att man häpnar - men KFA2 (Aka. Galaxy) är inte alls dåligt på något sätt!
Jag är riktigt imponerad över vilket kvalitetskänsla själva kylaren har, bortsett från fläktarna. Skulle man gått på 2-fläkts lösningen hade nog den varit mer "välbyggd" - men å andra sidan kan man kanske inte trolla allt för mycket när man har 3st 92mm fläktar på rad.

Hur presterar kortet då?
Efter att ha läst en hel del recensioner om kortet, var ändå mina förväntningar på prestanda ganska höga - och dessa infriades. Har inte ens provat att överklocka det något, då efter jag läst 3 olika recensioner var klockningsresultaten endast ett fåtal procent från de redan fabriksöverklockade inställningarna. Jag tror dock inte kortet kommer till sin fulla rätt ännu, då jag sitter med en Core i3 3225 (Ivy Bridge) som CPU - får uppdatera om ett tag.
Å andra sidan flyter det mest man matar den med, körde Bioshock Infinite på 1920x1200 med Ultra inställningar, och upplevde lite lagg ibland, men kör man på Very High - konstant 60 fps, eller mer.

Temeraturen ligger runt 50-55 grader med öppet chassi, och runt 75-80 grader med stängt chassi, och då endast en chassifläkt som suger ut luft.
Tanken är att installera fler chassi-fläktar med 2st inblås och ett utsug vid cpu och ett precis vid grafikkortet - detta bör göra en del för temperaturen och då även ljudnivån - om kortet får jobba svalt.

Är riktigt nöjd med detta inköp, dessutom fick man ju Metro Last Light på köpet - när man nu skall hinna spela allt

Recensionerna jag refererar till är;
1. www.kitguru.net/components/graphic-cards/zardon/kfa2-geforce-...
2. www.eteknix.com/kfa2-gtx-680-ex-oc-2gb-graphics-card-review

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk

Undrar om inte den här stämmer bättre, det är väl en GTX 680 LTD OC som du köpte? Det var vad jag fick.

http://www.kitguru.net/components/graphic-cards/zardon/kfa2-g...

Eller kanske:

http://www.techpowerup.com/reviews/KFA2/GTX_680_Limited_OC/1....

Mitt kort går upp till 1202 Mhz, ligger på 31 grader på tomgång och stiger till runt 75 grader vid spel eller lite 3DMark11.
Tyst är den också. Jag är nöjd.

Visa signatur

När du är äldre blir dina leksaker dyrare....

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av vikingone:

Undrar om inte den här stämmer bättre, det är väl en GTX 680 LTD OC som du köpte? Det var vad jag fick.

http://www.kitguru.net/components/graphic-cards/zardon/kfa2-g...

Eller kanske:

http://www.techpowerup.com/reviews/KFA2/GTX_680_Limited_OC/1....

Mitt kort går upp till 1202 Mhz, ligger på 31 grader på tomgång och stiger till runt 75 grader vid spel eller lite 3DMark11.
Tyst är den också. Jag är nöjd.

Ja, det stämmer ju!

Jag läste recensionerna direkt efter jag köpt kortet, och då gick jag på vad kortet hette hos Webhallen (KFA2 GeForce GTX 680 2GB EX OC) så har kollat på fel recensioner... tack för info!

Då kan man ju ändå tjäna lite på att klocka kortet, även om inte känns aktuellt just nu - så sparar jag ner länkarna för framtiden.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Avstängd

Stämmer verkligen påståendet att det bara klarar av 1920x1080 när man använder DisplayPort?