Copyswede avgiftsbelägger interna hårddiskar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lususnaturea:

Då borde det ju indirekt bli lagligt att fildela oavsett om filerna är copyright skyddade eller inte. Hänvisa förlorade intäkter till copyswede?

Nej, skilj på privatkopiering och piratkopiering.

Permalänk
Medlem

dom kan ju inte på allvar menna att det primära syftet med interna diskar är att privatkopiera upphovsrättat material.

måste fan bli en ordentlig granskning utav copyswede och deras ledning.

Visa signatur

i7 2600k @ 4.2 | GTX 780 | Vengance 16GB | Z77A-GD80 | Define R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Hade det inte varit för alla snattare och småtjuvar (pirater) så hade vi sluppit detta. Tyvärr går detta ut över oss som betalar för oss.

Det handlar inte om pirater, snattare eller småtjuvar och det har aldrig gjort det. Det handlar om privatkopiering och det är dags att en föråldrad lag behöver ses över och ändras då detta är högst omoraliskt.

Permalänk
Medlem

Nu börjar det ju spåra ur på riktigt, och när folk i allt större utsträckning streamar musiken förstår jag inte ens hur dom kan motivera denna avgift. Snacka om att ta betalt 2 gånger. Även när man drar sina listor offline så men dom begränsningar som finns förstår jag inte hur det kan vara motiverat. Ska dom hålla på så här så säger jag upp Spotify premium och börjar ladda ner i ren protest.

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX
Wii U | Switch 7754-7201-0621 | PS5 Segge81

Permalänk
Medlem

Då väntar jag som vanligt på att mediamaffian ska ta bort alla kopieringsskydd som försvårar den lagliga privatkopieringen.

Men vänta nu, man får väl inte ta bort kopieringsskydd för det är väl olagligt i sig?
Hur ska man då lagligt kunna utöva den rätt att privatkopiera som man betalat avgift till Copyswede för?

Det är bara att inse att Copyswede inte är ett dugg hederligare än piraterna.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

När du köper en film, skiva, eller liknande, så har du laglig rätt att kopiera den och ge till alla du känner som du räknar som "nära vän". Det är detta den avgiften skall täcka. Det är dock viktigt att tänka på att kopian måste komma från en laglig förlaga, annars är det piratkopiering, inte privatkopiering.

Gäller detta spel också?

Gäller detta endast svensktillverkad musik och film, eller all musik o film från hela världen?

Och idag är väl all musik och film, samt spel kopieringsskyddade? Egentligen, om jag köper en film och därefter inte kan kopiera den, kan jag kräva att kunna göra det då? Eller den fungerar inte åt mitt håll som konsument kanske?

Min fråga är egentligen, hur delar jag med mig av min köpta kultur till mina vänner? Dom har ju kopieringsskyddat allting för bövelen. Min lagliga rätt till privatkopiering känns förverkad?

Med det sagt, så behöver jag fler nära vänner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Bränna och ge till en vän är privatkopiering som copyswedes avgift skall kompensera för.

Dela som torrent är piratkopiering och olagligt.

Njae, lagen har tanken att vara teknikneutral, mediet du privatkopierar med ska inte spela någon roll.

Att torrents ofta associeras med piratkopiering betyder inte att tekniken automatiskt är olaglig.

Att dela ut musik/film (som man har köpt) till familj/nära vänner är lagligt, även om den delas ut med hjälp av torrentteknik. Det man får se till är bara att det endast är familj/nära vänner som man delar ut till (alltså så kan det bli svårt att reglera det om man lägger ut torrenten på en publik tracker).

Skrivet av Aresz:

Gäller detta spel också?

Nope, programvara som t.ex spel får inte kopieras

Skrivet av Aresz:

Gäller detta endast svensktillverkad musik och film, eller all musik o film från hela världen?

Och idag är väl all musik och film, samt spel kopieringsskyddade? Egentligen, om jag köper en film och därefter inte kan kopiera den, kan jag kräva att kunna göra det då? Eller den fungerar inte åt mitt håll som konsument kanske?

Min fråga är egentligen, hur delar jag med mig av min köpta kultur till mina vänner? Dom har ju kopieringsskyddat allting för bövelen. Min lagliga rätt till privatkopiering känns förverkad?

Med det sagt, så behöver jag fler nära vänner.

Det borde ju rimligen vara olagligt för företagen att ha kopieringsskydd på media som vi lagligen FÅR kopiera, eller så borde det åtminstone vara lagligt för oss att kringgå kopieringsskydden.

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem

Gör mig inget, snarare tvärtom jag har aldrig haft renare samvete för vad jag lagrar på mina diskar.
Skönt att man kan sponsra privatkopiering på något sätt

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem

Om de nu ska ha sin j*vla avgift ska jag fan ha ett krav på att alla filmer och musik (kanske även spel för skojs skull...) vara DRM och kopieringsskydds fria!

Ska jag betala för att få privatkopiera ska jag fan inte ha några spärrar mot det heller!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enfoz:

ni som röstade på piratpartiet... Y U NO?! ლ(ಠ益ಠლ) VOTE SMARTER!

Menar du tvärt om nu?

Permalänk
Medlem

Ja... det får de väl göra, OM och NÄR alla former av kopieringsskydd för all media förbjudits så att vi kan nyttja vår rätt att privatkopiera och byta lagringsmedium fritt utan hinder.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Gäller detta spel också?

Gäller detta endast svensktillverkad musik och film, eller all musik o film från hela världen?

Och idag är väl all musik och film, samt spel kopieringsskyddade? Egentligen, om jag köper en film och därefter inte kan kopiera den, kan jag kräva att kunna göra det då? Eller den fungerar inte åt mitt håll som konsument kanske?

Min fråga är egentligen, hur delar jag med mig av min köpta kultur till mina vänner? Dom har ju kopieringsskyddat allting för bövelen. Min lagliga rätt till privatkopiering känns förverkad?

Med det sagt, så behöver jag fler nära vänner.

Datorprogram i all form är undantagen.

Rätten gäller all musik och film, oavsett ursprungsland. Dock är DRM och dylikt extremt luddigt då det är olagligt att kringgå kopieringsskydd, men för att nyttja sin lagliga rätt så "måste man ju det i vissa fall"

Jag känner inte till något fall när någon krävt rätten att få kopiera där det har prövats i domstol, och då finns det nog heller ingen praxis i frågan. Men om farbror blå tar dig för att du kringgått kopieringsskyddet på din köpta film för att ägna dig åt din lagliga rätt till privatkopiering lär de få det lite svettigt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av d0b:

Att dela ut musik/film (som man har köpt) till familj/nära vänner är lagligt, även om den delas ut med hjälp av torrentteknik. Det man får se till är bara att det endast är familj/nära vänner som man delar ut till (alltså så kan det bli svårt att reglera det om man lägger ut torrenten på en publik tracker).

Dvs så länge alla från TPB är vän med varandra på facebook så kan man hejvilt där dela ut eget köpt material?

Permalänk
Medlem

Nä, nu jävlar..

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av palmify:

Fast det blir ju inte Copyswede som lider för det det blir återförsäljarna och den svenska ekonomin

Ja, jag tänker sluta med lagring hemma. Allt åker upp i molnet - jag har köpt min sista hårddisk. Tv har jag redan avvecklat. Copyswede och radiotjänst får mig att lämna det digitala livet. Tur att man har lite gamla skivor hemma och en licensefri radiomottagare i bilen. Visa motstånd, bli eremit!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Leifson:

Avgiften täcker den lagliga privatkopieringen, dvs om du delar med dig av laglig media till någon. Piratkopiering har inget med saken att göra, och är fortfarande olagligt.

Läs ovan. Piratkopiering är fortfarande otillåtet och olagligt, medan avgiften endast är för de sakerna du får dela. Varför det är på detta märkliga vis är väl det som ska diskuteras.

Jag lovar att inte påstå något sådant, men den vinkeln (alltså verkligheten) blir ju rätt absurd. Hur många GB (MB?) privatkopierat material gissar du att genomsnittssvensken har på sina hårddiskar?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Tasorrog:

Roligt att dom har en "vote" på deras sida...inte många positiva kommentarer där

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av krilliz:

Det handlar inte om pirater, snattare eller småtjuvar och det har aldrig gjort det. Det handlar om privatkopiering och det är dags att en föråldrad lag behöver ses över och ändras då detta är högst omoraliskt.

Ja det vet jag. Men grundproblemet ligger i folk som stjäler media som de inte betalt för.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bengt-re:

Ja, jag tänker sluta med lagring hemma. Allt åker upp i molnet - jag har köpt min sista hårddisk. Tv har jag redan avvecklat. Copyswede och radiotjänst får mig att lämna det digitala livet. Tur att man har lite gamla skivor hemma och en licensefri radiomottagare i bilen. Visa motstånd, bli eremit!

Skickades från m.sweclockers.com

Tråkigt...men du får nog skapa en egen molntjänst med diskar som du både köper och hostar utanför EU.

EU-kommissionen öppnar för avgift på molntjänster
http://www.idg.se/2.1085/1.468522/eu-oppnar-for-kopieringsavg...

Du kommer inte undan

Permalänk
Medlem

Det är deras löner som får mig och koka mer än själva avgiften. Hur berättigar man detta för sig själv?

*Jag sitter här på mitt kontor och tjänar in tusentals kronor på hårdvara som jag inte gjort*

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk

nej fy vad trött man blir nu

Visa signatur

Mina projekt: Simple | Drömlabb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cav.:

Dvs så länge alla från TPB är vän med varandra på facebook så kan man hejvilt där dela ut eget köpt material?

Nej, jag tror nog att lagens definition på nära vän är lite snävare än att man är vänner på Facebook. Jag har dessutom för mig att lagen begränsar definitionen på "närmsta vänkrets" till 5 personer (yes, politiker och lagstiftare verkar inte ha fler vänner än så...)

Däremot så skulle det vara intressant att starta en (privat) tracker där seedlimit är satt till 5. När uppladdaren kommit upp i ratio 1:5 som slutar den automatiskt seeda. Om fler vill ha tag på filen så får en ny uppladdare (någon som äger rättigheten att lyssna på musiken/titta på filmen) ta över seedningsrollen och återigen seeda upp till 1:5.

Borde vara lagligt då det är svårt att bevisa att man verkligen är vänner (eller egenligen inte, när vi nu har en stat som övervakar dess medborgare, det behövs bara lite extrapersonal som kan utreda vilka som verkligen är vänner med varandra. Så löser vi arbetslösheten samtidigt )

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem

Intressant att dom har mandat att bara bestämma helt godtyckligt vad som vi ska betala ersättning för. När blir det ersättning för datorchassien baserat på antal diskplatser? RAM-minnen?

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Avstängd

Jag frågar igen: är det lobbyister iblandade i detta? Är det möjligt (hur american-konspiratoriskt det än låter) att dessa avgifter försöks tryckas in för att de flesta konstskaparna idag SKAPAR SKIT SOM INGEN VILL KÖPA? (sry om jag spräckte bubblan hos någon kreativ dude)

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Ja det vet jag. Men grundproblemet ligger i folk som stjäler media som de inte betalt för.

På vilket sätt då?
Vi vet ju redan att piratkopiering inte påverkar musikförsäljningen http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.497885/eu--piratkopiering-dr... och det Copyswede lobbar för är endast en fortsättning av den gamla kassetbandskatten och har ingenting att göra med att någon stjäl media.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeagan:

Du tycker att det är en bra jämförelse med copyswedes avgifter och vad medborgare betalar för skola, vägar, sjukvård, polis etc etc etc i form av skatt? Hur puckad kan man vara...

Det handlar om vart dessa pengar går och varför man blir *tvingad* att betala dessa, -lite mer likt hur man får betala tvavgiften oavsett om man kollar på tv eller ej, så får man betala *privatkopieringsavgift* oavsett om man använder sin spelkonsol till att spela spel eller att man skulle använda den som en usbsticka för att dela med sig av musik till sina vänner.

Hur pundat är inte detta system där man ska betala en avgift till *ett företag* som med rätten på sin sida kan ta ut avgifter på snart all elektronik som säljs för att den i praktiken kan användas för att dela med sig av köpt musik? Hur många köper ens musik längre när tjänster som spotify finns?

Jag är puckad, men jag är stolt över det. Det finns säkert saker du gör som jag anser är puckat. Är vi lika i dömandet nu?

Sverige, polisen, domstolar, Skatteverket och andra delar av Sverige är företag, lika mycket som Copyswede.

Sveriges domstolar har sitt säte i Jönköping. http://www.allabolag.se/2021002742/SVERIGES_DOMSTOLAR

http://www.allabolag.se/what/Offentlig_F%25F6rvaltning_%2526_...
Många statliga verksamheter i denna bolagslistan. Har du kontrakt med dessa företag? Om inte, vad har dom med dig att göra? Varför inte behandla en myndighet av vad dom egentligen är?

Kvalitén på skola, vägar, sjukvård, polis etc etc sjunker hela tiden med våra mycket kompetenta politiker. Jag har inte ett ord att säga vad hur skattepengarna jag betalar skall spenderas. Om jag till exempel inte vill att vissa "kunskaper" skall läras ut i skolan, eller vill ha en mångsidig debatt, ingen PK-munkabel (Att verkligen våga debattera och granska det mest förbjudna för om något tapetseras väldigt mycket så vet vi genom historien att något ruttet ligger där bakom), eller att mina skattepengar skall finansiera krig så kan jag inte göra något åt det ändå.

Det röstades för att behålla vänstertrafik: Det blev höger. Det var folkomröstning kring kärnkraften men det bollades. Svenska folket var emot FRA och annat: Det infördes. I Göteborg samlades det in tillräckligt med namnunderskrifter för folkomröstning om vägtullarna: Motarbetas hårt av "folkvalda" politikerna.

Korruptionscirkusen i Göteborg som kommit i media nu i veckan igen är toppen av ett isberg där stora summor skattepengar har myglats bort. Svinnet som förekommet vad som framkommit i "Muteborg"-ärendet kan göras 100 000 gånger större och få en mer rikstäckande korruptionssiffra.

Nu med Copyswede tar 80 kr för en hårddisk så vill jag för mycket mer jag lägger varje månad, som jag i stort sett inte kan styra över, inte får lägga vart jag vill. Det går att undkomma dessa 80 kr men inte det jag inte vill att mina skattepengar skall läggas på. Enda sättet är att leva på svarta affärer. Att bryta mot lagar, var nu en lag är egentligen.

Allt idag går via kontrakt. Du har ingått ett kontrakt med "AB Sverige" när du agerar som en person. När en människa inte vet skillnaden mellan människa och person så är denna riktigt kokt. Det är därför när Radiotjänst, ett företag, ringer och direkt frågar efter ert namn: "Jag söker X, är du X?" Om du svarar ja så har du identifierat dig som person och dom har en krok i dig och kan suga ut TV-avgiften. Inte för att jag har en TV. Bara ett exempel.

Ja, jag är självklart emot idiotiska straffavgifter som Copyswede tar ut. Ett samhälle där med liten stat och där människor tar ansvar för sina egna liv och verkligen välja vart dom vill spendera sina pengar på hade varit troligen varit bättre än dagens samhälle i Sverige. Frihet och ansvar är två som går ihop. Att då välja mellan ansvar över sig själv och sitt liv eller låta en gigantisk stadsapparat utan insyn som bara växer för varje år göra det åt dig.

Om inte du tar ansvar över ditt liv så kommer andra att göra det. Ditt val.

Copyswede är en del av skattesystemet, det ser bara inte ut som en skatt utan som ett privat företag som agerar parasit. Men vad går egentligen pengarna som dom "samlar in"?

Väldigt vad mycket bullshit och off-topic jag skrev i detta inlägg. Nu får jag sluta trolla. Får mycket mer gjort i livet då än att uggla på interaktiva internet-ett.

Permalänk

detta måste ju(iallafall borde) innebära att fildelning och allt sånt blir lagligt eftersom jag betalar redan min avgift när jag köper mitt lagringsutrymme

Visa signatur

Asus P8Z77-PRO|Zotac 560 ti 448 cuda cores| i5 3570K | 4*4GB corsair vengance 1600mhz 8-8-8-24CL| Chassi coolermaster HAF|

Permalänk

Men ni börjar jag tröttna rejält, usb/externa gick ju iaf att motivera lite halv skumt, men på interna diskar?? Det här är ju ren girighet, och när det kommer till interna hårdiskar hur i helvete ska man motivera det? Bortsett från att de insåg hur mycket pengar det fanns att dra in på detta när de väl fått smak på externa/usb, finns det ingenstans man kan lägga upp en protest till regeringen? Man säkerhetskopierar inte sina saker på sin main disk, jag brukar vara tyst om dessa saker men kan inte detta tas till rätten? Jag har svårt att de hur detta ska motiveras.

Visa signatur

SKÄRM: DELL: U2311H MUS: Logitech G500 TANGENTBORD: Microsoft SideWinder X6 Datorlös för tillfället.

Permalänk
Avstängd

Vad motiverar köp i svenska butiker nu?
Den här skräporganisationen ska inte få en krona av mig!

Permalänk
Medlem

Men nog var det väl ändå gud förbannat