Någon som är bra på "Tegra 3"?

Permalänk
Medlem

Någon som är bra på "Tegra 3"?

Hej,

Jag har precis köpt en ny mobil med en Tegra 3 processor. (LG optimus 4X HD). Jag har hört att de flesta appar/spel inte är optimerade för den processorn. Den är alltså soppas ny. Så jag laddar ner mina spel från "tegrazone" där apparna ska vara optimerade med det laggar ändå. :/
Kanske det var onödigt att köpa den här mobilen om inte apparna fungerar som de ska. Det sägs ju att tegra 3 ska vara riktigt kraftig...

Några funderingar?

Visa signatur

Only a slave is afraid to ask questions.

Permalänk
Avstängd

Nja, Tegra 3 är inte så himla bra eller ny längre, den kom ju trots allt för över ett år sedan och det är lång tid i denna värld. Dock borde den ju kunna hantera spelen i Tegra-zone förstås då Tegra 4 inte har kommit ännu så är ju trean den snabbaste som har åtkomst dit. Det kan vara så att din telefon är nedtyngd av crapware eller för många tunga appar men jag vet inte. Om du inte är orolig för garanti osv. så kanske det är läge att lägga in en annan ROM utan crapware och med lite optimeringar osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Powaz:

Det sägs ju att tegra 3 ska vara riktigt kraftig...

Det är väl ingen oberoende som säger att Tegra 3 är riktigt kraftig? Tegra 3 är väl medioker (med dagens mått mätt) på en bra dag.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Prova att starta om mobilen och spela igen. Kan vara så att du råkat tabba dig ur ett spel som då fortfarande kör i bakgrunden.

Permalänk
Medlem

Tyvärr så måste du roota din mobil annars finns det tyvärr ingen lösning. Har en HTC ONE X och den laggar som in i helvete på tegra spel, så det är inte bara din mobil.

Visa signatur

[Dator] CPU: AMD FX 8350 @ 4.8Ghz | CPU Cooler: Hydro h100 | RAM: 12GB Corsair Vengeance 1600MHz | PSU: Fractal Design Integra R2 750W 80+ Bronze | HDD: WD Blue 1TB | GPU: PowerColor Radeon R9 280X TurboDuo OC 3GB | MOBO: Gigabyte GA-990FXA-UD3 rev 4.0 | OS: Windows 8.1

Permalänk

Min SGS3 har inga probelm med spel och där är en Exynos 4212 Quad core på 1,4GHz. så något bör väll vara problem med Tegran då? Du har väll en Quad på 1,5GHz om jag inte missminner vilket bör kunna hålla ungefär lika bra som min?

Jag vet dock inte hur din grafikkrets står sig mot Mali 400-mp som sitter i min?

Men tror faktiskt det ligger i ditt system faktiskt en omstart eller en resett kanske skulle vare på sin plats?

Skrivet av ArbnorRe:

Tyvärr så måste du roota din mobil annars finns det tyvärr ingen lösning. Har en HTC ONE X och den laggar som in i helvete på tegra spel, så det är inte bara din mobil.

Varför Rota den? Han kör redan ett öppet android som bör vara helt vannila?

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, INTEL INTEGRATED GRAPHICS!

Permalänk
Entusiast

Min HTC One X+ laggade också i några Tegra-Zone spel som jag spelade och jag antar att det är för att 20-30FPS är utmärkt enligt tillverkarna.
För övrigt får min telefon 5200 poäng i 3dmark till mobilen och det vanliga är 5000 för min mobil så ingenting konstigt med prestandan där inte.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Min SGS3 har inga probelm med spel och där är en Exynos 4212 Quad core på 1,4GHz. så något bör väll vara problem med Tegran då? Du har väll en Quad på 1,5GHz om jag inte missminner vilket bör kunna hålla ungefär lika bra som min?

Jag vet dock inte hur din grafikkrets står sig mot Mali 400-mp som sitter i min?

Men tror faktiskt det ligger i ditt system faktiskt en omstart eller en resett kanske skulle vare på sin plats?

Varför Rota den? Han kör redan ett öppet android som bör vara helt vannila?

För att de som har tillverkat mobilen har begränsat processorn kanske till max 1ghz så man får aldrig använda 1.5 ghz till spel. Men varför ska man roota? För att man kan köra på 1.5ghz men då dör ju batteriet snabbare fast då laggar det aldrig.

Visa signatur

[Dator] CPU: AMD FX 8350 @ 4.8Ghz | CPU Cooler: Hydro h100 | RAM: 12GB Corsair Vengeance 1600MHz | PSU: Fractal Design Integra R2 750W 80+ Bronze | HDD: WD Blue 1TB | GPU: PowerColor Radeon R9 280X TurboDuo OC 3GB | MOBO: Gigabyte GA-990FXA-UD3 rev 4.0 | OS: Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArbnorRe:

För att de som har tillverkat mobilen har begränsat processorn kanske till max 1ghz så man får aldrig använda 1.5 ghz till spel. Men varför ska man roota? För att man kan köra på 1.5ghz men då dör ju batteriet snabbare fast då laggar det aldrig.

Vart har du fått det ifrån? Det är en 1.5 GHz quad-core i telefonen, det vore totalt vansinne att sätta en mjukvarubegränsning på 1 GHz på det.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Först vill jag bara säga tack för alla svar!

Det verkar som att "tegra 3" krånglar en del. Eller ja, åtminstone inte fungerar som man har tänkt. Det är 30 dagars öppet köp på Elgiganten, så jag kanske borde byta den mot en mobil som inte använder sig av en "Tegra 3". Det verkar ju väldigt konstigt att man måste göra detta. :/

Aja... Om jag nu ska byta, har ni några rekommendationer?

Visa signatur

Only a slave is afraid to ask questions.

Permalänk
Skrivet av Powaz:

Först vill jag bara säga tack för alla svar!

Det verkar som att "tegra 3" krånglar en del. Eller ja, åtminstone inte fungerar som man har tänkt. Det är 30 dagars öppet köp på Elgiganten, så jag kanske borde byta den mot en mobil som inte använder sig av en "Tegra 3". Det verkar ju väldigt konstigt att man måste göra detta. :/

Aja... Om jag nu ska byta, har ni några rekommendationer?

'

Själv tycker jag att SGS3 är en sjysst lur, mest för att jag äger en själv och den har bra prestanda och riktigt bra flyt! annars så har ju Nokia Lumia 920 ifall du gillar Windows Phone! Det är också en trevlig lur.

Apple kanske inte ligger i samma prisklass men efter egna erfarenheter så är det ett big no no. Mest för att dom inte är så lagg fria som alla säger(detta var innan S3an släptes) S3an jämfördes mot både en 3g och 4/4s. 4s är ok om man Jailbreakar den änsålänge.(har inte testat nya IOS7, men det bör man inte göra heller pga att luren kommer bli slöare som vanligt med dom uppdateringarna.)

HTC one är också en trevlig lur! kanske heller inte i samma prisklass dock..

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, INTEL INTEGRATED GRAPHICS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

'

Själv tycker jag att SGS3 är en sjysst lur, mest för att jag äger en själv och den har bra prestanda och riktigt bra flyt! annars så har ju Nokia Lumia 920 ifall du gillar Windows Phone! Det är också en trevlig lur.

Apple kanske inte ligger i samma prisklass men efter egna erfarenheter så är det ett big no no. Mest för att dom inte är så lagg fria som alla säger(detta var innan S3an släptes) S3an jämfördes mot både en 3g och 4/4s. 4s är ok om man Jailbreakar den änsålänge.(har inte testat nya IOS7, men det bör man inte göra heller pga att luren kommer bli slöare som vanligt med dom uppdateringarna.)

HTC one är också en trevlig lur! kanske heller inte i samma prisklass dock..

hmm... Tack för tipsen, Men min budget är lite för låg. finns det kanske något schysst på ca 2000 kr?

Visa signatur

Only a slave is afraid to ask questions.

Permalänk
Avstängd

Välj inte S3 har en själv och som många andra tycker så är den seg sen har Samsung värdelöst stöd för utvecklare så om du gillar coustom roms så är den rätt kass.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Poster:

Välj inte S3 har en själv och som många andra tycker så är den seg sen har Samsung värdelöst stöd för utvecklare så om du gillar coustom roms så är den rätt kass.

Okej.

Visa signatur

Only a slave is afraid to ask questions.

Permalänk
Medlem

Kör på en lumia 920, har den själv. Grym telefon och det är alltid kul att prova något nytt med windows phone. Laggar aldrig, allt flyter på. Eller om budgeten inte tillåter kan du köra någon annan i lumia serien.

Permalänk
Medlem

Nexus 4?

Permalänk
Medlem
Skrivet av avm:

Kör på en lumia 920, har den själv. Grym telefon och det är alltid kul att prova något nytt med windows phone. Laggar aldrig, allt flyter på. Eller om budgeten inte tillåter kan du köra någon annan i lumia serien.

Ja, det kanske är värt att prova.

Visa signatur

Only a slave is afraid to ask questions.

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Nja, mobilen ser bra ut men den ligger över budget. :/

Visa signatur

Only a slave is afraid to ask questions.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Powaz:

Nja, mobilen ser bra ut men den ligger över budget. :/

billigare än lumia 920. 3000kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av avm:

Kör på en lumia 920, har den själv. Grym telefon och det är alltid kul att prova något nytt med windows phone. Laggar aldrig, allt flyter på. Eller om budgeten inte tillåter kan du köra någon annan i lumia serien.

Om tråden handlar om spel så är det väl högst olämpligt att tipsa om Lumia 920 som har WP8 vars marketplace är starkt begränsat med spelappar och nästan allt kostar pengar... doh..

Permalänk
Medlem

Om du gillar att spela så är Samsungs Note I eller II helt perfekt, stor HD skärm, stort batteri och pennan är fantastiskt bra vid strategispel.

Permalänk

[rant]Hej Jag har haft en TF101 (Tegra 2) TF201 (Tegra 3) och en HTC One X (Tegra 3) och min uppfatning om Tegra as a whole, är att skiten suger. Inte alls strömsparande, eller högpresterande, eller rapp. Vad mer finns det att säga? [/rant]

[fanboysim]Lumia 920 är go o glad, inte mycket appar, men en bra och rapp lur.[/fanboysim]

btw: Tegra 3 är ganska utdaterad och gammal, ett misslyckande från Nvidia, och ingen utvecklare har lagt någon större tyngd mot att utveckla optimeringar för plattformen i sina spel. Och ja, jag har rootat och klockat skiten to oblivion, still, no dice.

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem

Vad mycket skit folk snackar om Tegra då. Den är bättre än allt annat du får för 2000 i alla fall, men långt ifrån bäst alla kategorier. Har både Tegra 2 och Tegra 3- enheter och de duger till det pris jag fick dem. Standbytiden på en Nexus 7 är skitbra och aktivt användande är inte kasst heller direkt.

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Medlem

Som vanligt sitter det en massa muppiga Nvidia-hatare på Sweclockers och klagar på Tegra3.

Det låter som det är något konstigt med din mobil, för det laggar inte märkbart på min Nexus 7 som också har Tegra 3.

Windows Phone 8, där kan vi börja tala om misslyckande...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Ja, jag vill nog ha lite mer av en "spelmobil". Men Samsungs notes är för dyra. Jag vet inte riktigt, det verkar som att alla tycker olika. Som sagt man har sin smak. Men i alla fall, Jag kan göra en liten sammanfattning.

Jag skulle vilja köpa en mobil som ligger på ca 2000kr som klarar av spelen hyfsat i alla fall. Jag gillar även stora fina skärmar och det ska helst vara en Android.

Finns det någon enhet som fyller dessa krav?

Visa signatur

Only a slave is afraid to ask questions.

Permalänk
Skrivet av mfm:

Som vanligt sitter det en massa muppiga Nvidia-hatare på Sweclockers och klagar på Tegra3.

Det låter som det är något konstigt med din mobil, för det laggar inte märkbart på min Nexus 7 som också har Tegra 3.

Windows Phone 8, där kan vi börja tala om misslyckande...

Ursäkta men tegra oavsett nummer har failat... det är därför dom inte är omtyckta då prestanda och ström förbrukning varit dåligt med plattformen...

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, INTEL INTEGRATED GRAPHICS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Powaz:

Ja, jag vill nog ha lite mer av en "spelmobil". Men Samsungs notes är för dyra. Jag vet inte riktigt, det verkar som att alla tycker olika. Som sagt man har sin smak. Men i alla fall, Jag kan göra en liten sammanfattning.

Jag skulle vilja köpa en mobil som ligger på ca 2000kr som klarar av spelen hyfsat i alla fall. Jag gillar även stora fina skärmar och det ska helst vara en Android.

Finns det någon enhet som fyller dessa krav?

Hade jag 2000 - 2500 att lägga då skulle jag titta på begagnade. Finns en uppsjö av Note och det går nog att pruta till sig en S3 för runt 2500.
Akta dig för kina kopior och bedragare bara..

Permalänk
Medlem
Skrivet av hdjb1:

Hade jag 2000 - 2500 att lägga då skulle jag titta på begagnade. Finns en uppsjö av Note och det går nog att pruta till sig en S3 för runt 2500.
Akta dig för kina kopior och bedragare bara..

Okej, ja det ska jag

Visa signatur

Only a slave is afraid to ask questions.

Permalänk
Avstängd

S2, Note, S3 och Note 2 innehåller alla Exynos 4 som Samsung vägrar släppa källkoder till. Föreslår att du läser på Bl.a. XDA om problemen med Exynos så kanske du slipper bli missnöjd som många andra blivit.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Poster:

S2, Note, S3 och Note 2 innehåller alla Exynos 4 som Samsung vägrar släppa källkoder till. Föreslår att du läser på Bl.a. XDA om problemen med Exynos så kanske du slipper bli missnöjd som många andra blivit.

hmm... Jag vet inte om jag är så sugen på att skaffa en samsung. Men det verkar inte finnas mycket mer att välja på.

Visa signatur

Only a slave is afraid to ask questions.