Stendöd Playstation 3, affär avvisade garantiärende
Det här gäller min kompis Playstation 3 slim som han köpte 22 januari 2012. Jag utelämnar affärskedjans namn just nu, då fallet är pågående och jag söker råd för vad som gäller egentligen. Ledsen för wall of text, men det här känns som ett gränsfall med många lustiga detaljer. TL;DR längre ner, men jag rekommenderar er att läsa hela.
Hela historien:
För ca 2 månader sedan skulle min vän installera en firmwareuppdatering till sin PS3. Tyvärr råkade han ut för den fasansfulla med relativt okända uppdateringshäxkitteln. När installationen av uppdatering kom till ett visst procenttal, hängde sig processen och ett felmeddelande kom upp. Vid bekräftelse startade maskinen om och försökte på nytt. Samma sak hände igen vid samma procenttal. Händelseförloppet upprepar sig i all oändlighet, oavsett hur mycket man försöker eller låter maskinen vila.
Min kompis går till affären för att lämna in maskinen, då den ju fortfarande täcks av garantin. Affären säger att det är ett mjukvarufel, och att det inte täcks av garantin. Min kompis opponerar ej.
Tillbaka hemma försöker han åtgärda problemet. Han bytar hårddisk och stoppar in en tom hårddisk. Exakt hur tom vet jag inte, troligtvis var den formaterad i NTFS, men den kanske inte var formaterad alls. Min kompis vet ej med säkerhet.
Efter att ha stoppat i den hårddisken startar han upp maskinen. Nu kommer ingen bild upp alls, och maskinen slocknar efter 5 sekunder utan att ge något pip ifrån sig. Fläkten gick igång, liksom disken, så nåt liv är det, men sen dör den ut. På/standby-lampan släcks. Trycker man på på-knappen tänds standby-lampan (röd). Trycker man igen går maskinen igång och lampan blir grön. Efter 5 sekunder släcks allt. Detta upprepade sig gång på gång. Han bytte även tillbaka till den gamla hårddisken med samma resultat. Min kompis gav upp.
Igår kom jag in i bilden. Jag eftersökte problemet och lyckades hitta information om att det rör sig om en korrupt uppdateringsfil som gör att processen hamnar i den där cirkeln. För att undvika detta rekommenderar folk en att uppdatera via USB-lagring istället för att ladda ner direkt från PS3an, speciellt om man använder trådlöst nätverk. Min ringa slutsats är att det alltså inte finns någon felkontroll i PS3an som kollar om filen är hel och hållen. Suck...
http://community.eu.playstation.com/t5/PlayStation-3-Technica...
Enligt flera råd kan man byta hårddisk och sedan genom felsäkert läge uppdatera firmwaret i maskinen, och sedan stoppa tillbaka gamla hårddisken och eventuellt uppdatera igen, och sedan kunna njuta av maskinen med allting kvar.
Jag konstaterar att denna möjlighet är struken, och situationen är helt låst. Jag tänker att vi borde gå till affären igen med maskinen.
Jag testar för skojs skull den tomma hårddisken för att se hur det är med den, och eventuellt se vad som kan ha orsakat detta. Hårddisken dyker inte upp i Windows 7. Efter mycket letade hittar vi Datorhantering och kollar in den. Den är inte ens aktiverad, vad nu det innebär. Aldrig hört talas om nåt sånt. KAn detta vara orsaken? Eller är det kanske PS3an som har strulat till den där disken? Nåja, sidospår.
TL;DR: min polare råkar ut för uppdateringshäxkitteln, en oändlig felloop när nytt firmware ska installeras. Affären nekar garanti med hänvisning till att det är mjukvarufel. Min polare sätter i annan hårddisk, PS3an går därefter inte igång alls mer än att lampan blir grön och fläktar och hårddisk snurrar igång, sedan dör allt totalt efter 5 sek. Trycker man på 'on' igen händer samma sak.
Så, huvudfrågan är då: vad gäller egentligen? Jag vill mena att detta inte kan räknas som mjukvarufel. Eller åtminstone att det inte går att påvisa att det är det. Förmodligen har firmwaret lagt av helt, men det går ju inte att påvisa i det här läget. Maskinen går ju inte igång, den är helt obrukbar, ingen input accepteras förutom påslagningen. Jag har ett svagt minne av att det finns någon garantiregel om att första året är det upp till affären att bevisa att kunden har fel, och sedan är det tvärtom. Vad ska jag säga om affären trilskas?
EDIT: var visst bara 1 års garanti på den ändå. Någon som vet var man kan reparera den för en rimlig peng? Förmodligen bara att flasha om firmwarechipet.
Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian