Permalänk
Medlem

Dator bootar inte alltid upp

Hej!

Byggde en egen dator för någon månad sen och den har fungerat fint fram till för ca 1 vecka sedan. Problemet är att den inte alltid bootar upp, till en början lyste CPU led på moderkortet rött, men numera är det oftast VGA led som lyser rött istället. Brukar oftast bli problem när datorn stått avstängd några timmar. För att få igång hjälper det 9 gånger av 10 att stänga av strömbrytaren på nätagget och dra ur sladden i ca 10 sekunder, därefter startar den direkt. När den väl är igång är det sällan några problem, har fått några frysningar i Windows och BIOS där allting slutar svara, men det är väldigt sällsynt. De gånger den fryser i Windows visar felloggen ett kritiskt fel, Kernel Power id 41. Vad tror ni? Fel på moderkort eller nätagget? Har tyvärr inte tillgång till några andra delar att testa med

Det jag testat är:
Plockat bort allt och satt tillbaka (ingen skillnad)
Senaste BIOS (ingen skillnad)
Memtest i flertalet timmar gav inga fel.
Stresstest för både CPU och GPU ger inga fel eller frysningar.
Bytt plats på grafikkortet (ingen skillnad)

Specifikation:
Moderkort: Asus P8Z77-V
CPU: i5 3570k
Grafikkort: MSI GTX 680
Hårddisk: Samsung 840 120 GB SSD
Nätagg: Fractial Design Integra R2 650W
Minnen: 8GB Corsair Vengeance DDR3 1600MHz
Windows 7

Kan tillägga att alla fläktar startar upp men sen fastnar det. Kommer inte in i BIOS när felet uppenbarar sig, får inte ens någon bild.

Permalänk
Medlem

Låter som det är fel med strömförsöjningen till moderkortet, det är vad felet säger.

Det kan vara mobo eller nätagg.

Testa koppla bort allt och bara ha mobo en sticka minne och nätagget. se vad de lyser och om du får nåt felmedelande i bios.

Permalänk
Medlem

Hittat du någon lösning på det här problemet? Jag har nämligen råkat ut för exakt samma sak (- cpu leden), min är dock lite svårare att få igång, ibland hjälper det att dra ut strömsladden ibland inte.
Vore skönt att veta vad som skulle kunna vara fel. Ska felsöka med en kompis någon dag, flytta komponenter fram och tillbaka för att förhoppningsvis komma fram till vilken del det är som felar!

Permalänk

Hade ungefär samma problem med en liknande setup: Datorn ville inte boota med grafikkort eller cd/dvd läsare inkopplad. På integrerade grafiken fungerade det (datorn bootade iallafall). Slutade med att det var nätagget som spökade, vilket gjorde att så fort någon "större" last lades på den (t.ex. grafikkort, eller cd/dvd läsaren positionerade läs/skriv huvudet), så startade systemet om sig. Så jag skulle rekommendera att testa ett annat nätaggregat

Permalänk
Medlem

Jag tror att jag har lokaliserat felet nu, jag fortsatte felsökningen med att dra ut allt jag hade inkopplat externt (usb osv.) och testade att starta datorn. Då var det inga problem att starta och efter att ha testat runt lite verkar det som att det är mitt gamla tangentbord med ps2 anslutning som spökar.

Ska testa vidare och se så att det är tangentbordet som är felet.
Dock så har jag ingen aning om hur ett tangentbord kan döda hela datorn?

Permalänk
Medlem

Det räcker med att veta att jag och flera andra har haft tangentbord (både USB och PS/2) som orsakat död dator. Även de andra du tog bort eller porten de satt i är ökända för att orsaka fel som död dator, ingen bild, frysningar och olika start fel tills de tagits bort.

Permalänk
Medlem

Visade sig att det inte var så enkelt att det var tangentbordet, kan ha varit en slump.

Testade lite med en kompis igår kväll och vi lyckades utesluta att det inte är nätagg, grafikkort eller ramminnena i alla fall. Det lutar mot att det är moderkortet som är problemet, men ska även testa att byta processor vid tillfälle för att vara på säkra sidan innan jag försöker få det utbytt på garantin.

På tal på garantin, har någon koll på om det är svårt att hävda garantiärenden efter ca. 9 mån.? Ett moderkort är ju inget som man vanligtvis lyckas ha sönder av oaktsamhet om man som jag har en dator som står på skrivbordet som aldrig har plockats isär sedan jag byggde ihop den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slappizz:

Hittat du någon lösning på det här problemet? Jag har nämligen råkat ut för exakt samma sak (- cpu leden), min är dock lite svårare att få igång, ibland hjälper det att dra ut strömsladden ibland inte.
Vore skönt att veta vad som skulle kunna vara fel. Ska felsöka med en kompis någon dag, flytta komponenter fram och tillbaka för att förhoppningsvis komma fram till vilken del det är som felar!

Problemet försvann några dagar senare och allt var frid och fröjd tills för någon vecka sen. Nu är den nästan värre än någonsin. Fortfarande olika leds som lyser även om VGA och CPU led är vanligast.. Vet inte alls vad problemet beror på och har heller inga andra grejer att testa med. Har testat utan grafikkort och kört på det inbyggda med resultatet att VGA led efter några omstarter lyste rött ändå. Känns som jag testat det mesta.. Men det är svårt att felsöka när det inte alltid dyker upp.

Permalänk
Medlem

Gjorde en uppdatering av bios för ett par dagar sedan och nu verkar det som att det problemet är borta.

Dock har jag märkt att datorn är påslagen ibland när jag går och tänker starta den?! Hur kan en dator starta sig själv, kan jag ha lyckats pilla på något i bios som gör att den startar av t.ex. om man råkar komma åt mus eller tangentbord när datorn är avstängd?

Permalänk
Medlem

Uppdaterar man bios så ska man nollställa den också efteråt. Sen går man in i bios och kollar igenom allt innan man sparar inställningarna.

Finns flera sätt att Nollställa bios. Tex ta ut det runda platta batteriet som ser ut som ett mynt. Strömkabeln ska vara utdragen så att du slipper vänta i en hel evighet.

Permalänk
Medlem

Okej, får testa det.
Jag satt precis nu i soffan och såg på tv och då startade datorn av sig själv. Lite spooky när man tittar på ghost whisperer

Permalänk

Jag har varit med om att en dator vägrar att starta när en extern hårddisk(USB) var kopplad, i mitt fall kunde jag inte ens komma till bios/boot-menyn utan var tvungen stänga av->koppla ur hårddisken->koppla och starta, och sen fungerade det.

Visa signatur

Dell Technical Support.
Hardware configurations.
C++ user.