Permalänk
Medlem

Funkar detta?

Hej, nu har det blivit dags för mig att bygga min första dator! Men det är så att jag inte riktigt vet vilka delar som passar med vad. Jag har satt ihop ett paket men vet inte om det är det bästa för min budget.

min budget ligger i dagsläget på ca 10.000, och det ska vara en speldator!

Visa signatur

TeamSpeak 3 server @ publicgame.eu | egna rum, vänskaplig community

Permalänk
Medlem

- Varför så dyrt chassi? Ser heller inte att det chassit är särskilt känt/har extra funktioner.

- Nätaggregatet ser bra ut (fick väldigt bra recensioner av SweC)

- Inget att säga till om när det gäller moderkortet. Tror dock inte det stödjer SLI.

- Hellre en 3570K än processorn du valde.

- Dyra RAM-minnen, räcker med 1600hz (vet dock inte hur mycket prestandan skiljer sig). Några Vengeance-minnen går ju på 400 kr, mycket mer prisvärt.

- Bra graffe, väldigt tyst (har ett själv, så jag vet).

- Inget att säga till om.

- Inte om DVD-brännaren heller. Antar att du vill ha en Bluray-läsare för att du valde en sån.

- Icke-prisvärd... Kan få mycket bättre SSD (åtminstone storleksmässigt) för ungefär samma pris (se Webhallen etc.)

- Jao... OS behöver du väl.

Extratips: Köp på något annat ställe - tänker på CDON främst - du kan få det mycket billigare och därmed få råd med tipsen jag gav dig, bättre processor etc. För 8000 byggde jag ihop en dator med de delar jag sagt åt dig att köpa + ett GTX 670 från CDON.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen, jag valde egentligen detta ställe bara för att det är lokalt och jag har köpt av dem förut!

Visa signatur

TeamSpeak 3 server @ publicgame.eu | egna rum, vänskaplig community

Permalänk
Medlem

Jaha, well, imo känns det lite för dyrt.. Som sagt, jag byggde ihop en dator för 8000 som innehöll ett GTX 670, en 3570K, en 120GB Samsung 840 SSD.
Får ju påpeka att vi byggde ihop den själva då och vi köpte inte till OS. Men du har ju 10 000 så ett OS har du ju råd med. Ihopbyggnad hos CDON finns nog inte. Bygger du ihop själv?

Permalänk

Betala inte så mkt för en ssd med så lite lagring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tettiz:

Tack för hjälpen, jag valde egentligen detta ställe bara för att det är lokalt och jag har köpt av dem förut!

Du kan få en 120 GB SSD för inte så mycket mer än den SSD'n du valt kostar. http://www.inet.se/produkt/4304477/samsung-ssd-basic-840-seri...

Har du Mecenat-kort? Du kan då få w7 64-bit för 150;- på http://pellesoft.se/area/general/student.aspx Du kan lita på den sidan, tro mig.

Som tidigare rekommenderar jag en 3570k ist. gå ner lite i pris på chassit samt panga på med ett lite starkare grafikkort om du har råd, 7950/670/7970.

http://cdon.se/hemelektronik/gigabyte_radeon_hd7970_oc_3gb_dd... med rabattkoden SWEC1306 ger oslagbar prestanda/pris i den prestandaklassen.

Permalänk
Medlem

Minnena du har valt är 1.65V, Ivy Bridge gillar inte alltid spänning över 1.5V.

Välj gärna ett annat moderkort med Z77 och SLI-stöd i stället för H77, du kan varken köra SLI eller överklocka på H77.

Chassit är inget att ha.

Jag skulle bytt till ett XFX-nätagg, CX-serien från Corsair är ingen höjdare och jag skulle inte valt det till en kraftfull speldator.

Byt ut processorn mot en 3570K.

Byt SSD:n till något i stil med en Samsung 840 eller en Intel 330.

Blu-ray-läsaren är förstås dyr men det ska jag inte kritisera då den är trevlig att ha.

Måste det vara från ditt lokala ställe? Du kan få mycket bättre priser online.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Medlem

Men vilket Moderkort ska jag använda? och är det nödvändigt med SLI?

Visa signatur

TeamSpeak 3 server @ publicgame.eu | egna rum, vänskaplig community

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tettiz:

Men vilket Moderkort ska jag använda? och är det nödvändigt med SLI?

absolut inte nödvändigt med SLI, det är så du kan köra 2x likadana grafikkort eller fler, om du bara planerar att köra med 1 grafikkort och aldrig överklocka din cpu fungerar H77 moderkorten perfekt

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thompaam:

Minnena du har valt är 1.65V, Ivy Bridge gillar inte alltid spänning över 1.5V.

Välj gärna ett annat moderkort med Z77 och SLI-stöd i stället för H77, du kan varken köra SLI eller överklocka på H77.

Chassit är inget att ha.

Jag skulle bytt till ett XFX-nätagg, CX-serien från Corsair är ingen höjdare och jag skulle inte valt det till en kraftfull speldator.

Byt ut processorn mot en 3570K.

Byt SSD:n till något i stil med en Samsung 840 eller en Intel 330.

Blu-ray-läsaren är förstås dyr men det ska jag inte kritisera då den är trevlig att ha.

Måste det vara från ditt lokala ställe? Du kan få mycket bättre priser online.

Håller med allt, förutom din kritik mot nätaggregatet. XFX har ju fått dåligt rykte på senare tid (åtminstone det jag läst) och CX-serien fick väldigt bra betyg av SweC. Förra generationens CX var ju väldigt dåliga, men icke dessa. Se: http://www.sweclockers.com/recension/16951-be-quiet-kraft-och...

Skrivet av Tettiz:

Men vilket Moderkort ska jag använda? och är det nödvändigt med SLI?

Ta något Z77-kort. De är inte jättedyra, runt 1000kr. SLI är ju inte nödvändigt, men du valde ett nätaggregat med 600W ju, vilket räcker för 660ti i SLI (?). SLI är ju när man har två Nvidia-grafikkort. Upp till dig att bestämma om du tror att du kommer ha två grafikkort i framtiden.

Permalänk
Medlem

vad tycker ni om Cooler Master Elite 430 chassi?

Visa signatur

TeamSpeak 3 server @ publicgame.eu | egna rum, vänskaplig community

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tettiz:

vad tycker ni om Cooler Master Elite 430 chassi?

Har inte byggt i det själv, men det har ju fått bra feedback och det är billigt.

Permalänk
Medlem

så vad tycker ni nu?

Visa signatur

TeamSpeak 3 server @ publicgame.eu | egna rum, vänskaplig community

Permalänk
Medlem

sen så kommer jag att köpa en SSD 120gb från webhallen!

Visa signatur

TeamSpeak 3 server @ publicgame.eu | egna rum, vänskaplig community

Permalänk
Medlem

Som sagt, byt RAM-minnena och ännu viktigare, måste du verkligen köpa från det stället? Inget emot det och du får köpa därifrån om du vill, men det jag menar är att du kan få en bättre dator för samma pris om du köper på andra ställen.

Permalänk
Hedersmedlem

mycket bättre

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3447776/4e-generation

från inet, 4e generationen processor, gtx 670 directcuII OC,

Priset på den processorn du valt var inte lite högt enligt mig, 1890:- från inet

1000kr mindre om du köper ett 660ti.

Datorn går att sätta ihop bättre, det var lite snabbt att visa att du har en lite väl dyr butik

Glömde det viktigaste
https://www.inet.se/produkt/6101343/fraktfritt-sweclockers-vi...

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

jag får se vart ifrån jag köper den, men nu så har jag ett paket som jag vet kommer att fungera. Glömde ramen, men jag ska komma ihåg det! Tack för all hjälp,

Visa signatur

TeamSpeak 3 server @ publicgame.eu | egna rum, vänskaplig community

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dannema:

Håller med allt, förutom din kritik mot nätaggregatet. XFX har ju fått dåligt rykte på senare tid

Verkligen? Skulle du kunna länka till denna kritik?

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thompaam:

Verkligen? Skulle du kunna länka till denna kritik?

Som sagt, det är endast vad jag läst på vissa forum (även här på någon tråd), lite svårt att hitta. Det är inte så att t.ex. SweClockers har gått ut och sagt att XFX gör dåliga nätaggregat, nej. Men jag läste lite om att de hade dåliga kondensatorer etc. I alla fall, tycker att CX-aggregaten verkar bra, behöver inte byta ut den (om det inte är en gammal version).