Lågbudget speldator främst för wow!

Permalänk
Medlem

Lågbudget speldator främst för wow!

Det har nu blivit dags att införskaffa en ny dator då jag har tröttnat på att spela på min bärbara. Som student har jag inte så mycket deg i kassan och skulle därför behöva komma undan så billigt som möjligt.
Det jag främst behöver datorn till är som sagt att spela wow på hyfsat bra inställningar och en del cs på och det vore skönt om datorn även klarar av nyare spel även om jag inte kräver att spela dessa på ultrainställningar.

Budgeten är max 7000 kr även om jag gärna vill komma undan så billigt som möjligt och jag behöver både skärm (skulle kunna tänka mig att köpa en begagnad) och operativsystem, montering behövs inte då jag klarar av att sätta ihop den själv!

Tacksam för svar!

Permalänk
Permalänk
Medlem

De förslagen ligger ju helt klart över min budget men fortfarande nyttigt, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cmh:

De förslagen ligger ju helt klart över min budget men fortfarande nyttigt, tack!

Finns ju ett alternativ där för 7kkr inkl os, plocka bort det och köp en billig skärm. Du bör nog satsa på ett 660 kort som lägst. Har själv en i3 med gtx 660 och WoW flyter på fint. Har dock inte kör några raids.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredl:

Finns ju ett alternativ där för 7kkr inkl os, plocka bort det och köp en billig skärm. Du bör nog satsa på ett 660 kort som lägst. Har själv en i3 med gtx 660 och WoW flyter på fint. Har dock inte kör några raids.

Skickades från m.sweclockers.com

Har kikat lite på gtx 660 med i3 3225, det skulle funka bra eller? Skulle väldigt gärna få tips kring moderkort då jag inte riktigt förstår vad det är man ska välja där? Jag kör i princip aldrig raids utan kör mest arena och lite rbgs. När det gäller övriga spel har jag som sagt inte så höga krav men är ju alltid trevligt om datorn fungerar om man vill testa lite

Permalänk
Medlem

Något i stil med detta bör fungera http://www.inet.se/kundvagn/visa/3430979/2013-06-05. Operativsystem kanske du kan få gratis genom skolan eller köpa billigare för att du är student via microsoft eller så. Köpa en begagnad skärm eller om du kanske kan få en gratis/billigt av någon släkting/vän är väll att rekommendera om det går.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dew87:

Något i stil med detta bör fungera http://www.inet.se/kundvagn/visa/3430979/2013-06-05. Operativsystem kanske du kan få gratis genom skolan eller köpa billigare för att du är student via microsoft eller så. Köpa en begagnad skärm eller om du kanske kan få en gratis/billigt av någon släkting/vän är väll att rekommendera om det går.

Tack så mycket! Fx-8320 är vassare än i3 modellerna? Undrar också hur det ser ut om jag framöver vill uppgradera datorn, kommer detta vara möjligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cmh:

Tack så mycket! Fx-8320 är vassare än i3 modellerna? Undrar också hur det ser ut om jag framöver vill uppgradera datorn, kommer detta vara möjligt?

Om du syftar på CPU sidan så nej du kommer inte kunna uppgradera den något nämnvärt. Min gissning är dock att den bör vara fullt tillräcklig ett bra tag framöver. På grafikkort sidan så är det bara gå loss så länge du kör enbart 1 kort, vilket jag föredrar för att slippa problem med CF/SLI. Funderar du på att köra dubbla så ska du investera i bättre nätagg än det jag länkade.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem
Skrivet av cmh:

Tack så mycket! Fx-8320 är vassare än i3 modellerna? Undrar också hur det ser ut om jag framöver vill uppgradera datorn, kommer detta vara möjligt?

http://www.sweclockers.com/recension/15973-amd-fx-8350-visher...

Citat:

Den extra prestandan hjälper i tabellerna, där modellen i många fall ligger på samma nivå som eller före prismässigt närmaste konkurrenten Intel Core i5 3570K - i alla fall när alla kärnor kan hugga i och dela på arbetet. I sämre trådade applikationer har Intel-alternativet fortfarande fördelar, vilket bland annat speglas i speltesterna

Benchmark Resultat: WoW
http://www.tomshardware.com/reviews/fx-8350-vishera-review,33...

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen, lutar mot att jag kör på din setup Hur ser det ut med moderkortet, om jag inte kan uppgradera cpu senare och inte kör SLI, är det då stor skillnad på billiga och dyra moderkort?
Har riktigt dålig koll på moderkort så vore bra om jag kunde få lite vägledning

Permalänk
Medlem

Jag tog det billigaste moderkortet som kör på det flashigaste chipset 990FX för AM3+. Går säkert att dra upp eller ner på det men jag tyckte moderkortet kändes vettigt.

Moderkortet klara CF/SLI bra utan det var nätagget jag ger kritik på just för att det kanske har något låg effekt och bara 2st PCI Express 6+2pin (Vilket i för sig räcker till 2st 660 i SLI).

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3434403/2013-06-06

Eftersom det är en Pentium så kommer den inte direkt lysa i spel som använder sig av flera trådar. En översikt över lite olika benchmarks finns här.. Varken WoW eller CS är dock speciellt flertrådade så det borde fungera bra med just dem.

Du kommer dock behöva låna en DVD-läsare av någon, alternativt köpa till en för annars blir det svårt att installera Windows 8 från DVD.