Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Don_W:

http://www.scandiapumps.com/files/6713/4079/8088/INSTALLATION_0_SKTSELANVISNING_MiljPlus_230.pdf

En sån pump är det som jag har. Firman som borra hålet och installera det har satt in ett 20 tal såna här och i 3 fall har det gett störningar. 2 har stört internet och en har slagit ut mjölk robots systemet hos en bonde.

Spännande pryl, det där var ju lite mer än en mjukstart, det är ju en 3 fas växelriktare, antagligen nån form av pulsviddsmodulation om man tänker på att den heter "PWM" och de säger att den ska uppfylla emc kraven, men de påpekar samtidigt att den måste anslutas med skärmat kablage i punkt 3.2.3 och de rekommenderar en helt separat anslutning av pumpen, vet du om den är ansluten med skärmat kablage mot pumpen enligt det som står där på sidan 6 ?
Och nån separat matning verka du ju inte ha fram till motorstyrningen eftersom du skrev att du skulle kika på det.
Har du förvissat dig om att pumpstyrningen är korrekt installerad och jordad enligt de anvisningar som står i manualen du länkade ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Spännande pryl, det där var ju lite mer än en mjukstart, det är ju en 3 fas växelriktare, antagligen nån form av pulsviddsmodulation om man tänker på att den heter "PWM" och de säger att den ska uppfylla emc kraven, men de påpekar samtidigt att den måste anslutas med skärmat kablage i punkt 3.2.3 och de rekommenderar en helt separat anslutning av pumpen, vet du om den är ansluten med skärmat kablage mot pumpen enligt det som står där på sidan 6 ?
Och nån separat matning verka du ju inte ha fram till motorstyrningen eftersom du skrev att du skulle kika på det.
Har du förvissat dig om att pumpstyrningen är korrekt installerad och jordad enligt de anvisningar som står i manualen du länkade ?

Dom som borra hålet installerade allting och jag antar / hoppas att dom visste vad dom pysslade med. Sen har ju som sagt dom som distribuerar pumpen skickat ut sina gubbar 3-4 ggr för att titta på kopplingar med mera. Vägguttaget som pumpen går på idag har egen kabel direkt till min automatsäkrings central med en egen automat säkring men det tycks ju inte fungera då störningen verkar gå vidare. Men jag vet inte riktigt hur man skulle kringå det på annat sätt . För jag vet inte om det skulle göra någon skillnad om jag från huvudcentralen där mätaren och de 3 huvudsäkringar sitter gå med en separat kabel till ett litet i så fall nytt skåp med bara en jordfels brytare samt en automatsäkring om det skulle göra någon skillnad. För rätta mig om jag har fel men om störningen vandrar i system så är det väl lika illa fortfarande även om jag skulle göra så efter som att den ändå tar ström från samma huvudcentral / inmatning i huset.

Det hela upptäcktes att pumpen var boven när en av relacom´s tekniker gick med någon slags portabel radio och provade olika frekvenser. När han passera pumpen fick han massa konstiga ljud nämligen då som inte uppkom i andra kontakter.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Rekordmedlem

De kanske fuskat med emc testningen, vem vet, men en skärmad kabel även mellan elcentralen och pumpstyrningen minskar den yta som störningen kan ta sig ut via, det skulle kanske även hjälpa om den satt i nån form av skärmad apparatlåda.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

De kanske fuskat med emc testningen, vem vet, men en skärmad kabel även mellan elcentralen och pumpstyrningen minskar den yta som störningen kan ta sig ut via, det skulle kanske även hjälpa om den satt i nån form av skärmad apparatlåda.

http://img204.imageshack.us/img204/8128/1358438710701.jpg

Så ser ihopkopplingen ut i plinten mellan styrenheten och pump anordningen i hålet . Jag är novis inom el men det känns som om att det inte var så klipskt att tvinna in jorden i skärmningen på kabeln om den nästintill garanterat avger störning eller ?

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Don_W:

http://img204.imageshack.us/img204/8128/1358438710701.jpg

Så ser ihopkopplingen ut i plinten mellan styrenheten och pump anordningen i hålet . Jag är novis inom el men det känns som om att det inte var så klipskt att tvinna in jorden i skärmningen på kabeln om den nästintill garanterat avger störning eller ?

Bortsett från det möjliga problemet ser det ju ut som ett rent slarvjobb. Vem har egentligen skalat och donat? Det är ju alldeles för mycket avskalat och dessutom ser det nästan ut som om jordflätan inte ens går in till skruven och inte har kontakt alls. Kan omöjligen vara en elektriker som gjort det. Om det ser ut så där, hur är det då på andra ställen? Hua!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Bortsett från det möjliga problemet ser det ju ut som ett rent slarvjobb. Vem har egentligen skalat och donat? Det är ju alldeles för mycket avskalat och dessutom ser det nästan ut som om jordflätan inte ens går in till skruven och inte har kontakt alls. Kan omöjligen vara en elektriker som gjort det. Om det ser ut så där, hur är det då på andra ställen? Hua!

Detta är enda kopplingen som utfördes vid montage vad jag "vet" sen skulle det vara om det är lika illa i pump hålet . Den tunnare kabeln löper nämligen rakt in i "styrdosan" medans den tjocka löper ut till brunnen. Men det som stod i manualen var ju nåt i stil med att jordfelkabeln från borrhål skall inte sättas ihop med pump styrningen vilket väl borde betyda jorda i metall i bägge ändar ?

Och nej det var dom som borra hålet och drog slangen som gjorde den kopplingen .

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Don_W:

http://img204.imageshack.us/img204/8128/1358438710701.jpg

Så ser ihopkopplingen ut i plinten mellan styrenheten och pump anordningen i hålet . Jag är novis inom el men det känns som om att det inte var så klipskt att tvinna in jorden i skärmningen på kabeln om den nästintill garanterat avger störning eller ?

Vilken kabel går vart ?
Det står ju så här i manualen sid 6:

3.2.3. Elektroniska störningar (EMC)
PWM - styrenheten har ett inbyggt skydd mot normala elektriska störning som uppfyller Europeiska EMC
krav.
Följande åtgärder skall utföras om PWM Styrenheten placeras nära mer komplicerad elektronisk utrustning
samt känsliga Internet modem.
1. Se till att PWM styrenheten är ordentligt jordat. Det är extremt viktigt att försäkra om en ordentligt
Jordning i borrtopps kopplingsplint vid brunnen.
2. Välj en Markkabel med skärm, typ. EKLK och ansluta skärmen endast vid Jord skruven i borrtoppen!
Anslut aldrig skärmen i både änderna!

Tillverkaren vill alltså att skärmen bara ska anslutas i den ände som är i borrhålet och inte inne vid styrenheten, så tolkar jag den texten (borrtoppen) och så anger de tydligt att skärmen inte ska anslutas i båda ändarna, är det kopplat så ? Det går inte att se av bilden, men det är knappast borrtoppen bilden visar eftersom det är träskruv i kopplingslådan?
Så om högra kabeln går ut till pumpen så borde skärmen inte vara kopplad till jord i den där plinten om det där intryckta spektaklet är billedaren till skärmen, den ser hur som helst inte fastsatt ut.

Jag har 2 brunnar på tomten, men eftersom det är mangan i vattnet och det var rätt billigt (16 000kr) att ansluta kommunalt så har jag det idag in i huset, men jag hade inga emc problem när jag hade egen pump heller, å andra sidan hade jag en hydropress och pumpen styrdes bara av/på

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vilken kabel går vart ?
Det står ju så här i manualen sid 6:

3.2.3. Elektroniska störningar (EMC)
PWM - styrenheten har ett inbyggt skydd mot normala elektriska störning som uppfyller Europeiska EMC
krav.
Följande åtgärder skall utföras om PWM Styrenheten placeras nära mer komplicerad elektronisk utrustning
samt känsliga Internet modem.
1. Se till att PWM styrenheten är ordentligt jordat. Det är extremt viktigt att försäkra om en ordentligt
Jordning i borrtopps kopplingsplint vid brunnen.
2. Välj en Markkabel med skärm, typ. EKLK och ansluta skärmen endast vid Jord skruven i borrtoppen!
Anslut aldrig skärmen i både änderna!

Tillverkaren vill alltså att skärmen bara ska anslutas i den ände som är i borrhålet och inte inne vid styrenheten, så tolkar jag den texten (borrtoppen) och så anger de tydligt att skärmen inte ska anslutas i båda ändarna, är det kopplat så ? Det går inte att se av bilden, men det är knappast borrtoppen bilden visar eftersom det är träskruv i kopplingslådan?
Så om högra kabeln går ut till pumpen så borde skärmen inte vara kopplad till jord i den där plinten om det där intryckta spektaklet är billedaren till skärmen, den ser hur som helst inte fastsatt ut.

Jag har 2 brunnar på tomten, men eftersom det är mangan i vattnet och det var rätt billigt (16 000kr) att ansluta kommunalt så har jag det idag in i huset, men jag hade inga emc problem när jag hade egen pump heller, å andra sidan hade jag en hydropress och pumpen styrdes bara av/på

Den högra är den som går till pump hålet medans den vänstra är till styrenheten . Ekkj 3x2,5/2,5 1kv tf kable 3 2010 ce 0226m står det på den om jag tyder allt rätt . Och jordfelkabeln gul/grön från styrenheten är den som går in i den kopplingen längst upp till höger som sen tvinnas mot vad jag uppfattar som koppar avskärmningen

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Don_W:

Den högra är den som går till pump hålet medans den vänstra är till styrenheten . Ekkj 3x2,5/2,5 1kv tf kable 3 2010 ce 0226m står det på den om jag tyder allt rätt . Och jordfelkabeln gul/grön från styrenheten är den som går in i den kopplingen längst upp till höger som sen tvinnas mot vad jag uppfattar som koppar avskärmningen

Som mrqaffe skriver står det uttryckligen att jordflätan på EKKJ enbart får anslutas till skruven i borrtoppen, alltså absolut inte på det stället du visade bild från.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Då ska jag försöka få ner min elektriker snarast jag har haft störningar på internet i snart 2 år för detta elände . Värst är ändå att pump återförsäljarens tekniker vart här 3-4 ggr och inte sett detta eller tyckt det är fel.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Don_W:

Då ska jag försöka få ner min elektriker snarast jag har haft störningar på internet i snart 2 år för detta elände . Värst är ändå att pump återförsäljarens tekniker vart här 3-4 ggr och inte sett detta eller tyckt det är fel.

Jag brukar träffa kompetenta hantverkare kanske 2-3 ggr av 10, så jag är inte direkt förvånad.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Jag är snickare men ledsna efter jobbat med besiktnings anmärkningar överlag . Så jag skola om till bygg konsult istället . Räknar på jobb och konsulterar om lösningar .

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem

Skulle verkligen inte våga sticka in fingret vid dem avskalade kablarna, ser väldigt slarvigt ut.

Hoppas det är nära en lösning nu! Lider med dig!

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Don_W:

Den högra är den som går till pump hålet medans den vänstra är till styrenheten . Ekkj 3x2,5/2,5 1kv tf kable 3 2010 ce 0226m står det på den om jag tyder allt rätt . Och jordfelkabeln gul/grön från styrenheten är den som går in i den kopplingen längst upp till höger som sen tvinnas mot vad jag uppfattar som koppar avskärmningen

Är det feljordat så kan det öka problemen och anslutningen av skärmen utan att (som det ser ut) skruva fast den kan väl ingen elektriker ha gjort oavsett om det är i fel ände för att få bra skärmning ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

Ja, se det från den ljusa sidan!

Troligen är systemet felaktigt/slarvigt monterat och en riktig, duktig elektriker kan lösa dina problem. I absolut värsta fall tyckte jag det stod om något extra störningsskydd i pumppapperna, ref 129-45. Konsultera elektrikern om han tror det behövs eller att rättkopplingen av skärmen (och troligen annat slarv) kommer lösa dina problem permanent.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Dom testade med 2 störnings filter det ena gjorde ingen skillnad och det andra slog ut jordfelsbrytaren . Men jag hoppas att elektrikern får lite tid över i helgen han är duktig och jobbar med industri el . Han hjälpte mig koppla in över våningen när jag byggde den samt att han flytta mitt säkrings skåp när jag gjorde ny öppning för trappan.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Don_W:

Dom testade med 2 störnings filter det ena gjorde ingen skillnad och det andra slog ut jordfelsbrytaren . Men jag hoppas att elektrikern får lite tid över i helgen han är duktig och jobbar med industri el . Han hjälpte mig koppla in över våningen när jag byggde den samt att han flytta mitt säkrings skåp när jag gjorde ny öppning för trappan.

Det låter utmärkt med en duktig elektriker.

Vilka var "dom" förresten? Pumpnissarna? Isf är det kanske inte så konstigt att de inte fick störningsskydden att fungera.

Vi (eller iaf jag ) håller tummarna. Du får lova att återkomma och berätta hur det går.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Det låter utmärkt med en duktig elektriker.

Vilka var "dom" förresten? Pumpnissarna? Isf är det kanske inte så konstigt att de inte fick störningsskydden att fungera.

Vi (eller iaf jag ) håller tummarna. Du får lova att återkomma och berätta hur det går.

Pumpnissarna var dom som är återförsäljare av pumpen http://www.scandiapumps.com/ en äldre herre och sen en medel ålders som verkade mer intresserad av min alienware laptop än bekymret med störningarna.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem

Första steget är att be en seriös elektriker gå över installationen.
Hjälper inte det så bör byte av pumplösningen vara steg två

fattar inte varför man ska pwm styra en vanlig vattenpump. Känns ju betydligt bättre att sätta en buffertank och låta pumpen jobba mot den

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Vet inte heller varför dom valde att installera ett sånt system. Nu har jag iaf haft ute deras tekniker på plats 2 ggr till sen sist. Nu lutar det åt att dom 1. Kommer byta ut hela styrenheten och sen eventuellt till och med byta ut hela pumpen som ligger i hålet. Dom var ute i förra veckan med några Chalmers killar med oscilloskop och grejer och konstatera det jag redan försökt förklara i typ 2 års tid att det är deras anordning som är helt kass. Så vi får väl se hur lång tid det tar innan jag får nya grejer.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Rekordmedlem

Det är roligt med pwm, om det inte får datorfläktarna att låta illa så dödar det adsl
Om de nu konstaterat att det alstras övertoner och annat skräp så ska det nog gå att lösa, du kan ju alltid påminna dem om emc reglerna och fråga om deras produkt klarar kraven.
http://www.elsakerhetsverket.se/sv/Produktsakerhet/Produkter/...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är roligt med pwm, om det inte får datorfläktarna att låta illa så dödar det adsl
Om de nu konstaterat att det alstras övertoner och annat skräp så ska det nog gå att lösa, du kan ju alltid påminna dem om emc reglerna och fråga om deras produkt klarar kraven.
http://www.elsakerhetsverket.se/sv/Produktsakerhet/Produkter/...

Ja övertoner kommer ju som sagt i automat säkrings centralen på andra våning i huset. Så det råder ju ingen som helst tvivel om att nåt är helt galet. Jag har pratat med ca 4 elektriker och alla säger samma sak. Dom får antingen byta ut hela skiten eller så får dom ta den tid det tar non stop flera dagar i rad om så behövs för att lösa det. Jag fick äntligen träffa VD´n nu iaf för pump företaget han var med dom där ute. Han skämdes en aning och lovade dyrt och heligt att nu skulle det åtgärdas snarast. Gör det inte det så har firman som borra och installerat sakerna sagt att dom kommer sätta in andra grejer och debitera dom vars grejer det är jag har nu. Så vi får väl se förhoppningsvis kanske man kan få ut full hastighet utan störningar efter sommaren iaf det hade ju varit najs. För man börjar bli lite less på att ständigt bli utkastad från spelservrar pga av dålig ping och avbrott i uppkopplingen.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_W:

Ja övertoner kommer ju som sagt i automat säkrings centralen på andra våning i huset. Så det råder ju ingen som helst tvivel om att nåt är helt galet. Jag har pratat med ca 4 elektriker och alla säger samma sak. Dom får antingen byta ut hela skiten eller så får dom ta den tid det tar non stop flera dagar i rad om så behövs för att lösa det. Jag fick äntligen träffa VD´n nu iaf för pump företaget han var med dom där ute. Han skämdes en aning och lovade dyrt och heligt att nu skulle det åtgärdas snarast. Gör det inte det så har firman som borra och installerat sakerna sagt att dom kommer sätta in andra grejer och debitera dom vars grejer det är jag har nu. Så vi får väl se förhoppningsvis kanske man kan få ut full hastighet utan störningar efter sommaren iaf det hade ju varit najs. För man börjar bli lite less på att ständigt bli utkastad från spelservrar pga av dålig ping och avbrott i uppkopplingen.

Tänkte bara passa på att förtydliga en sak.

Störningar och Övertoner från vattenpumpen ger upphov till impulsbrus på din dsl-förbindelse.
Vilket i sin tur kan leda till tappade paket eller till att modemet synkar om.
Det yttrar sig som ett kort avbrott (10-tals ms) eller ett längre avbrott på 20-40s.

Men: Impulsbrus ger INTE upphov till varierande ping.
På en dsl-förbindelse är fördröjningen konstant, dvs en störning orsakad av vattenpumpen ger INTE upphov till dålig ping.
Så om du förutom avbrott även har problem med varierande ping så har du nog två olika problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Tänkte bara passa på att förtydliga en sak.

Störningar och Övertoner från vattenpumpen ger upphov till impulsbrus på din dsl-förbindelse.
Vilket i sin tur kan leda till tappade paket eller till att modemet synkar om.
Det yttrar sig som ett kort avbrott (10-tals ms) eller ett längre avbrott på 20-40s.

Men: Impulsbrus ger INTE upphov till varierande ping.
På en dsl-förbindelse är fördröjningen konstant, dvs en störning orsakad av vattenpumpen ger INTE upphov till dålig ping.
Så om du förutom avbrott även har problem med varierande ping så har du nog två olika problem.

Nej pingen är inte ett resultat av störning utan av filtret som Telia lagt på för att ta bort mina avbrott i uppkopplingen samt att jag istället för 8 mbit ner har 3,5mbit ner.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem

se tilll att kolla att jordningen i huset är okej sen ringer du banverket eller vad dom nya nu hette och be dom jorda deras skit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_W:

Nej pingen är inte ett resultat av störning utan av filtret som Telia lagt på för att ta bort mina avbrott i uppkopplingen samt att jag istället för 8 mbit ner har 3,5mbit ner.

Jo så är det.
Det är inget "filter" utan de lägger på mer felrättning som i sin tur innebär en något större konstant fördröjning.
Men då pratar vi om typ 10ms extra - inte mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av telgetok:

se tilll att kolla att jordningen i huset är okej sen ringer du banverket eller vad dom nya nu hette och be dom jorda deras skit

Det är inte järnvägen det var en tanke i början men det har visat sig vara vattenpumpen.

Skrivet av madtop:

Jo så är det.
Det är inget "filter" utan de lägger på mer felrättning som i sin tur innebär en något större konstant fördröjning.
Men då pratar vi om typ 10ms extra - inte mer.

30-40ms extra dom dräper som sagt min lina till 40% kapacitet för att det inte ska slå av så illa är störningarna . Det konstigaste är dock att inget annat spökar. 15-20 ms ligger jag på utan filter och vattenpump igång samt 7.6-7.9 mbit ner. 60-90 ms med pump och filter och 3-4mbit ner.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 