ComHem bad mig göra detta för att få en ny ip adress?

Permalänk
Medlem

ComHem bad mig göra detta för att få en ny ip adress?

Jag skickade ett meddelande till comhem kundservice och frågade om de kunde byta min ip adress eftersom att min är statisk ( jag trodde det iaf)
Jag trodde att min ip var statisk för att jag hade haft samma ip i cirka 1 år nu.
Personen som svarade sa den va dynamisk och att jag skulle stänga av modemet ett tag, jag har gjort det där flera gånger tidigare och ip'n har in ändrats.
Sen bad han mig göra detta, ''Det du kan prova är att brygga modemet byta ethernet port för nätverkskabeln och sedan slå på router funktionen igen.''
Hur gör man detta?
ps. jag har ingen router och mitt modem är kopplat till en dosa på vägen, samma dosa får vi TV ifrån. Det är comhem dosa.

Permalänk
Medlem

Hade det inte varit bättre att fråga comhem om detta istället för här?

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maho:

Hade det inte varit bättre att fråga comhem om detta istället för här?

Kanske enklare att fråga här och få svar direkt än att skicka mail till ComBort och vänta på svar.

Visa signatur

Case: Corsair 650D | PSU: Asus Thor 1200W | RAM: Corsair 2*16GB Dominator Platinum RGB 5600MHz | Cooling: Corsair H100i Elite LCD | CPU: i7-12700K | MB: Asus ROG Strix Z690-F Gaming WIFI | GPU: MSI 4080 SUPRIM X | Monitor: Acer XB270HU

Permalänk

Ändra mac adressen i routern, då får du en ny ip av comhem. Vet inte om det går att göra med comhems egna routrar. Men det har fungerat för mig när jag hade comhem.

Visa signatur

[ASUS P9X79] [Corsair RM850i] [Corsair 32GB DDR3 1600mhz] [i7 3930K] [Noctua NH-D14] [Gainward GTX 1080 "GLH" Golden Sample 8GB GDDR5X][Sandisk 256GB][Fractal Design Define S]

Permalänk
Medlem

Vad har du för typ av router?
Precis som i ett vanligt LAN så är du en klient till en utav deras DHCP servrar. Dessa använder MAC-adressen i första hand för att bestämma vilken ip adress som ska associeras till vilken klient.
Du byter("spoofar") helt enkelt din MAC address på routern (under WAN inställningar).

Hänger du med?

EDIT: var tydligen inte tillräckligt snabb

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Han har som han säger ingen router men han har troligen ett modem med inbyggd routerfunktionalitet^^

@TS Vad har du för modem ?

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zorrox:

Kanske enklare att fråga här och få svar direkt än att skicka mail till ComBort och vänta på svar.

Så comhem har inget telefonnummer till deras support?
0771-55 00 00
Tror nog dom hade kunnat hjälpa dig ganska fort istället för att skapa en tråd och vänta på svar här ^^

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem

Gick in på ''192.168.0.1'' stängde av NAT, startade om modemet och böt port till internet kabel.
Internet funkar och har fått en ny publik ip adress, ska jag slå på NAT igen eller?
Vill även byta lokal ip adress?
Har skickat email till comhem oc hde svarar inte så snabbt och när de svarar så hjälper det in så mycket.
Varför jag inte ringer är för att deras kundservice är dåligare på telefon. (min personliga åsikt)
Vad jag nu undrar är om jag ska slå på NAT igen och om hur man ändrar sin lokala i adress?
provade ''Ipconfig /release och /renew.
Provade med att ändra ip adressen i ''Network connections> local area connection> (TCPvIP4)
Det funkade inte heller.
EDIT: kan inte komma in i modemets GUI längre, söker på ''192.168.0.1'' men inget händer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maho:

Så comhem har inget telefonnummer till deras support?
0771-55 00 00
Tror nog dom hade kunnat hjälpa dig ganska fort istället för att skapa en tråd och vänta på svar här ^^

Han kanske har social fobi och väljer därför skriftspråk istället för att använda en telefon? Annars förstår jag heller inte varför han inte ringde från första början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EliAfram:

EDIT: kan inte komma in i modemets GUI längre, söker på ''192.168.0.1'' men inget händer?

Testa 192.168.100.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Testa 192.168.100.1

Funkade O.o, Tack så mycket

Permalänk
Inaktiv

Det finns en manual man kan läsa så får man lite grundläggande info. Nu är det ju lite drygt att skriva RTFM men va f*n. Det om ip till comhemmodem är ju kunskap 1,a som alla vet som läst manualen.
Ett tips stäng av modemet över natten så har du en ny ipadress sen...
Är det så att du blivit bannad på något forum el liknande så får du nog även byta MAC-adress tex flashback...

Permalänk
Medlem
Skrivet av EliAfram:

EDIT: kan inte komma in i modemets GUI längre, söker på ''192.168.0.1'' men inget händer?

i framtiden kan du för att få fram din routers ip

windows:
öppna startmenyn, skriv "cmd" tryck enter
i kommandotolken (CMD) skriv "ipconfig", där det står standard gateway kommer finnas ipadressen för att få åtkomst till router/modem.

linux:
öppna en terminal, skriv "ifconfig" sedan ser du lite längre ner vad din gateway heter

mac:
nej.

Permalänk
Skrivet av pokelia:

i framtiden kan du för att få fram din routers ip

windows:
öppna startmenyn, skriv "cmd" tryck enter
i kommandotolken (CMD) skriv "ipconfig", där det står standard gateway kommer finnas ipadressen för att få åtkomst till router/modem.

linux:
öppna en terminal, skriv "ifconfig" sedan ser du lite längre ner vad din gateway heter

mac:
nej
.

På en Mac med OS X så startar man Systeminställningar och väljer Nätverk.
Där står routerns adress.

Permalänk
Skrivet av pokelia:

i framtiden kan du för att få fram din routers ip

windows:
öppna startmenyn, skriv "cmd" tryck enter
i kommandotolken (CMD) skriv "ipconfig", där det står standard gateway kommer finnas ipadressen för att få åtkomst till router/modem.

linux:
öppna en terminal, skriv "ifconfig" sedan ser du lite längre ner vad din gateway heter

mac:
nej.

Eftersom han stängt av NAT och körde i bryggat läge så fungerar inte denna metod. Det han ser då är en WAN Gateway i Comhems nät.

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Medlem
Skrivet av EliAfram:

Vad jag nu undrar är om jag ska slå på NAT igen och om hur man ändrar sin lokala i adress?
provade ''Ipconfig /release och /renew.

Med NAT AV så får du en 83.255.x.x adress (eller nåt liknande) med NAT PÅ så får du en 192.168.0.x adress.

Med NAT PÅ så är ditt ip låst till din MAC och den låsningen släpper om du startar om ditt modem men det är ändå ingen garanti att du får en ny ip , ipconfig /release eller /renew har ingen som helst verkan.

Att ge suppoirt via mail är ett stort mörker när den som har problem inte ställer rätt/alla frågor , hade du ringt så hade du fått samma svar på din fråga som via mail men även fått svar på dina följdfrågor.

Att byta port på modemet ger dej inte ny ip , med NAT PÅ så är ip låst till MAC med NAT AV så har du ett lease som inte löper ut bara för att du flyttar en kabel.

När du trott du har en statisk ip , vilken menar du då , den nattade eller den externa ? vad har du för modem ?

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maho:

Så comhem har inget telefonnummer till deras support?
0771-55 00 00
Tror nog dom hade kunnat hjälpa dig ganska fort istället för att skapa en tråd och vänta på svar här ^^

Jag har haft ComBort tidigare och har lovat mig själv att aldrig bli kund hos dom igen även om jag blir tvungen att skicka brevduvor istället för email.
Deras telefonsupport suger och när man ringer dit känns det som om man stör och besvärar dom och att man är helt dum i huvudet.
För att inte nämna all kötid i telefonen plus att ibland blir man skickade vidare till någon annan och får stå i kö igen och sedan beskriva allt om och om igen till nästa peron.

Visst när allt fungerar så är dom väl ok men när man behöver support är dom en katastrof.
Det är min personliga åsikt om ComBort.
Så jag hade också hellre ställt frågan här än att ringa till dom.

Visa signatur

Case: Corsair 650D | PSU: Asus Thor 1200W | RAM: Corsair 2*16GB Dominator Platinum RGB 5600MHz | Cooling: Corsair H100i Elite LCD | CPU: i7-12700K | MB: Asus ROG Strix Z690-F Gaming WIFI | GPU: MSI 4080 SUPRIM X | Monitor: Acer XB270HU

Permalänk
Testpilot
Skrivet av anon76929:

Ett tips stäng av modemet över natten så har du en ny ipadress sen...
Är det så att du blivit bannad på något forum el liknande så får du nog även byta MAC-adress tex flashback...

Websidor du besöker kan inte se din MAC-adress, så fort du genom exempelvis en router går du upp en nivå och använder IP-adresser istället.
http://sv.wikipedia.org/wiki/MAC-adress
http://sv.wikipedia.org/wiki/OSI-modellen

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Bästa vore att säga hej till ComBort. Sämre service får man leta efter. De kan absolut ingenting av det de erbjuder sina kunder.
De blandar t.ex ihop Mbit/s med MB/s och deras service som består av korkskallar utan utbildning som har något bakom flötet när det gäller nätverksfrågor och liknande. Man framstår som en idiot i deras ögon/ öron när man ringer, och klaga ska de alltid göra.

Jag förmodar att du har modem via Kabel-TV uttaget. Det hjälper absolut inte att koppla ur modemet ur väggen. (Har själv haft skiten.) Ska du ha nytt IP så får du helt enkelt kräva det utav ComBort. Att de aldrig byter IP även fast det är dynamiska IP-adresser är ju inte konstigt dock, för jag har då aldrig fått ny IP oavsett ISP jag haft.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem

Slå av routerfunktionen på modemet genom att surfa till 192.168.100.1 och byt macadress på ditt nätverkskort i enhetshanteraren = klart (guider finns på nätet). Du kommer ha fått en annan ipadress till 99,9% säkerhet. Slår du dock på NAT igen på ditt modem sedan får du tillbaka samma gammla ip. comhem kör dynamisk ip. comhem's support kan inte påverka vilken ip du får.

Bannad från nån kul site?

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av OggeB:

Han kanske har social fobi och väljer därför skriftspråk istället för att använda en telefon? Annars förstår jag heller inte varför han inte ringde från första början.

Du kanske iaf kan försöka svara på TS fråga istället för att bara förolämpa honom? man behöver väl inte har social fobi bara för att man inte ringer till kundscervice så fort som något går fel...

Permalänk
Skrivet av Phunky:

Slå av routerfunktionen på modemet genom att surfa till 192.168.100.1 och byt macadress på ditt nätverkskort i enhetshanteraren = klart (guider finns på nätet). Du kommer ha fått en annan ipadress till 99,9% säkerhet. Slår du dock på NAT igen på ditt modem sedan får du tillbaka samma gammla ip. comhem kör dynamisk ip. comhem's support kan inte påverka vilken ip du får.

Bannad från nån kul site?

Tack för detta trick Nu kommer jag åt en sida jag vart ip-blockad på ^^ Men vad finns det för nackdelar med att köra såhär? Verkar som jag har svårt att använda media-servers nu. Måste jag ge alla mina prylar nya manuella ip-adresser eller nått sånt för o hittas i nätverket?

eller finns det nått annat sätt att få en ny ip utan att stänga av nat? ^^