Gigabyte bekräftar AMD FX-serien med 5 GHz klockfrekvens

Permalänk
Medlem
Skrivet av soderkvist:

Tror du verkligen det finns mycket rum för överklockning där?

Det måste ju finnas lite mer att krama ut. Jag tror inte dom säljer den i en "på gränsen till ostabil" klock. Jag hoppas man kan komma upp i 5.5~5.6 ghz, det vore ju mäktigt. frågan är om man kan kyla det eller driva det, moderkortets komponenter kanske säger stopp. 8350 går ju redan i över 5ghz för många. Overklockers clup körde sitt ex i 5.2 i sina test.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av femkantig:

RIP Intel, hahaha

B.I.P in peace AMD (Burn in peace), i alla fall om kylningen rasar på en CPU med 220w TDP.
Skulle vara intressant att veta om datorns överhettningsskydd hinner med att stänga av innan datorn "brinner upp".

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tivook:

Var glad för det.. utan AMD så hade grejjerna kostat tusenlappen mer rakt igenom hela sortimentet.

220W är en piss i missisippi med tanke på vad någon annan sa tidigare i tråden.. De flesta kör överklockat o då är du uppe i dom siffrorna så.. finns inget o whina över, men så är du ju reggad 2011 oxå. p12 mayhaps?

Jag kör nedklockat och undervoltat: det håller inte.

Permalänk
Medlem

De flesta kör inte överklockat. Försök inte att generalisera att hela världen kör överklockat bara för att en skara grupp ( sweclockers ) gör det. Vad säljer ? en 5ghz 220w eller intels CPU ?

Visst 5k ghz verkar intressant. Men för vad ? Så att den ynka lilla grupp som tycker om att överklocka över 10k ghz ? Är det dem som gör stor vinsten ? Vad tror ni ?

Permalänk
Medlem

Jag väntar med spänning på detta, som andra också nämnt så är det märkligt att så många klagar över TDP värdet, det är ingen laptop CPU vi snackar om. Entusiaster har för det mesta fullt kapabla riggar. Visar sig FX-9000 prestera mycket bra så kan jag väl tänka mig ett köp.

Permalänk
Medlem

Aja 5GHZ i turbo vi slipper att överklocka iallafall

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chourou:

De flesta kör inte överklockat. Försök inte att generalisera att hela världen kör överklockat bara för att en skara grupp ( sweclockers ) gör det. Vad säljer ? en 5ghz 220w eller intels CPU ?

Visst 5k ghz verkar intressant. Men för vad ? Så att den ynka lilla grupp som tycker om att överklocka över 10k ghz ? Är det dem som gör stor vinsten ? Vad tror ni ?

Dessa versioner släpps knappast för att vara storsäljare heller.

Permalänk
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Det måste ju finnas lite mer att krama ut. Jag tror inte dom säljer den i en "på gränsen till ostabil" klock. Jag hoppas man kan komma upp i 5.5~5.6 ghz, det vore ju mäktigt. frågan är om man kan kyla det eller driva det, moderkortets komponenter kanske säger stopp. 8350 går ju redan i över 5ghz för många. Overklockers clup körde sitt ex i 5.2 i sina test.

Sant, det hade varit småroligt att ha 5,5 ghz utan turbo. Men procentuellt är det ju ingen jätteökning.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chourou:

De flesta kör inte överklockat. Försök inte att generalisera att hela världen kör överklockat bara för att en skara grupp ( sweclockers ) gör det. Vad säljer ? en 5ghz 220w eller intels CPU ?

Visst 5k ghz verkar intressant. Men för vad ? Så att den ynka lilla grupp som tycker om att överklocka över 10k ghz ? Är det dem som gör stor vinsten ? Vad tror ni ?

Ungefär som Intel 3970X, Gefore Titan eller ASUS MARS?

Permalänk
Medlem

Min dröm är att amd släpper en cpu med 8kärnor och 8 trådar samt 28 nm det hade varit nåt 2013 . Men att komma med 220w tdp och stanna kvar på 32nm medans intel är påväg gå ner till 12 är inget att hurra för . Just nu ser haswell mer imponerande ut men vi får se FX 9000 prestanda är den bra + lågt pris kan det bli en uppgradering för oss phenom ii användare i framtiden

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mooter:

Ungefär som Intel 3970X, Gefore Titan eller ASUS MARS?

Men du förstår att det är ju Intel och Nvidia och då är det helt okej att släppa dyra produkter. Men när en tillverkare som försöker göra så gott de kan i en krissituation så skall det bashas till tusen.

Alla bara gnäller.

äh Haswell är dåligt för det överklockar inte lika bra som Sandy/ivy. men när AMD släpper en processor som kan klockas högt så blir ett jävla gnäll på det! HUR SKA FOLKET HÄR PÅ SWEC HA DE? Visst Bulldozer var lite av ett misstag men det var förfasen 2011 som den släpptes, kom igen det börjar bli gammalt och höra hur dåliga AMD är...
Visste ni att Intel körde på Netburst fram till 2006 då De började med Core arkitekturen som i sin tur bygger på Pentium M.

Det var alltså typ 5-6 år efter första lanseringen av Pentium 4

Gissa vad AMD har bara haft sin modul arkitektur i 1.5 år på marknaden. Men men Alla ni som klagar kan ju fortsätta köpa Intel och Nvidia och leva lyckligt när vi en dag får betala 25 000 för ett grafikkort och en processor!

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Avstängd

Man kan ju ha den till en vinter-dator så slipper man värma upp huset/lägenheten, och till våren tar man fram sin sommar-dator (haswell), otroligt smidigt ju

Permalänk
Skrivet av Chourou:

De flesta kör inte överklockat. Försök inte att generalisera att hela världen kör överklockat bara för att en skara grupp ( sweclockers ) gör det. Vad säljer ? en 5ghz 220w eller intels CPU ?

Visst 5k ghz verkar intressant. Men för vad ? Så att den ynka lilla grupp som tycker om att överklocka över 10k ghz ? Är det dem som gör stor vinsten ? Vad tror ni ?

Försök tänk på att det inte ska vara ett ordmellanrum innan ett skiljetecken. Blir otroligt fult, tar längre tid och visar ett tecken på dålig utbildning.

Exempel:
"Men för vad ? Så att den..." - FEL
"Men för vad? Så att den..." - RÄTT

För övrigt så tycker jag att det ska bli intressant med AMD:s nya 5 GHz processor. Visst, den drar 220w, men det finns redan processorer (om man överklockar) som gör det

Visa signatur

Bio & Ljud: Optoma HD67, B&W 805D, Dali Fazon Sat, Dali Lektor Sub, Denon AVR3313
Dator: CPU: i5 2500K@4.5 GHz GPU: 2x6950 2GB Mobo: Asus P8P67 RAM: 16GB HDD: Corsair Force 3 120GB + WD 1TB + WD 2TB Kylning: Thermalright Silver Arrow + 4st Noctua 120mm + 2st Noctua 140mm Skärm: Samsung SA23700d
Övrigt: Synology DS413j + WD Red 12TB, Playstation 3, Xbox 360, Nintendo Wii

Permalänk

Skall bli intressant om Intel svarar med en i7:a i 4,2GHz-4,5GHz, för att vara kvar på topp. Dock skulle en sådan processor kännas ungefär lika ointressant som denna FX. Det är roligare (och billigare) att köpa lillebrödernna med upplåst multipel istället och klocka upp dessa.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av saindrenan:

Försök tänk på att det inte ska vara ett ordmellanrum innan ett skiljetecken. Blir otroligt fult, tar längre tid och visar ett tecken på dålig utbildning.

Exempel:
"Men för vad ? Så att den..." - FEL
"Men för vad? Så att den..." - RÄTT

...

Men allvarligt. Ingen avhandling vi skriver här... jag skriver som en kratta på forum, vem bryr sig.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

220 W är helt tokigt!
Tillbaka till ritbordet AMD!

Det är fan mer än Pentium 4 drog, och den var ju ett notiriskt misslyckande känd för att dra extremt mycket.

Saker med så hög TDP borde bannas från att säljas på marknaden.

Precis, och alla överklockningsbara processorer och moderkort som stödjer överklockning borde också bannas!

On topic: Jämna nummer i all ära men nu känns det som de gav dödsstöten för deras namngivningssystem. Dags att börja om med något helt nytt och mer logiskt system nästa gång?

Permalänk
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Men allvarligt. Ingen avhandling vi skriver här... jag skriver som en kratta på forum, vem bryr sig.

Det är väl lättare att skippa ett mellanslag än att lägga till ett? Känns bara onödig Sen tycker jag att det är störigt att läsa texter som är uppbyggda på de viset.
Visst att man kan köra stavfel o.s.v. men att lägga till extra mellanslag i en text är bara slarvigt. Trodde man lärde sig det när man var 7 år.

Visa signatur

Bio & Ljud: Optoma HD67, B&W 805D, Dali Fazon Sat, Dali Lektor Sub, Denon AVR3313
Dator: CPU: i5 2500K@4.5 GHz GPU: 2x6950 2GB Mobo: Asus P8P67 RAM: 16GB HDD: Corsair Force 3 120GB + WD 1TB + WD 2TB Kylning: Thermalright Silver Arrow + 4st Noctua 120mm + 2st Noctua 140mm Skärm: Samsung SA23700d
Övrigt: Synology DS413j + WD Red 12TB, Playstation 3, Xbox 360, Nintendo Wii

Permalänk
Medlem
Skrivet av NJB Mods:

Men vafan.... jag som tänkte köpa Haswell, är de värt att vänta?

jag skulle ha köpt haswell istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chourou:

De flesta kör inte överklockat. Försök inte att generalisera att hela världen kör överklockat bara för att en skara grupp ( sweclockers ) gör det. Vad säljer ? en 5ghz 220w eller intels CPU ?

Visst 5k ghz verkar intressant. Men för vad ? Så att den ynka lilla grupp som tycker om att överklocka över 10k ghz ? Är det dem som gör stor vinsten ? Vad tror ni ?

Denna processorn är inte heller för hela världen. Den är riktad mot just den lilla grupp som du nämner, överklockare och entusiaster. De tjänar inte heller mycket på den gruppen men det är lite extra per person, inte helt olikt intels 3960X.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RzrTrek:

Jag kör nedklockat och undervoltat: det håller inte.

Som att strypa en moppe, bara dumt och onödigt

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Denna processorn är inte heller för hela världen. Den är riktad mot just den lilla grupp som du nämner, överklockare och entusiaster. De tjänar inte heller mycket på den gruppen men det är lite extra per person, inte helt olikt intels 3960X.

Plus en hel del uppståndelse och väldigt mycket PR, dem tjänar nog inte många kronor på själva produkten men dem kommer få en hel del gratis marknadsföring på det hela

Permalänk
Medlem
Skrivet av saindrenan:

Försök tänk på att det inte ska vara ett ordmellanrum innan ett skiljetecken. Blir otroligt fult, tar längre tid och visar ett tecken på dålig utbildning.

Exempel:
"Men för vad ? Så att den..." - FEL
"Men för vad? Så att den..." - RÄTT

För övrigt så tycker jag att det ska bli intressant med AMD:s nya 5 GHz processor. Visst, den drar 220w, men det finns redan processorer (om man överklockar) som gör det

Det visar tecken på dålig utbildning att börja en mening med "Blir" och dessutom att glömma punkt.

GÖR OM GÖR RÄTT!!!!!!!!

Permalänk
Skrivet av Morzach:

Det visar tecken på dålig utbildning att börja en mening med "Blir" och dessutom att glömma punkt.

GÖR OM GÖR RÄTT!!!!!!!!

Det fungerar helt utmärkt att börja en mening med "Blir" och punkten ersättes med en så kallad "smiley". Behövde ej göra om för det var rätt från början!

Visa signatur

Bio & Ljud: Optoma HD67, B&W 805D, Dali Fazon Sat, Dali Lektor Sub, Denon AVR3313
Dator: CPU: i5 2500K@4.5 GHz GPU: 2x6950 2GB Mobo: Asus P8P67 RAM: 16GB HDD: Corsair Force 3 120GB + WD 1TB + WD 2TB Kylning: Thermalright Silver Arrow + 4st Noctua 120mm + 2st Noctua 140mm Skärm: Samsung SA23700d
Övrigt: Synology DS413j + WD Red 12TB, Playstation 3, Xbox 360, Nintendo Wii

Permalänk
Medlem

Men när 4770k går upp i 105 grader med vattenkylning i 4.4ghz ish då är det bara häftiga saker...

Själv ser jag framemot denna, men vill helst se ifall den är maxad vid 5, eller om det finns lite mer utrymme

Visa signatur

/Lunk

Mobo: MSI 370x Pro Carbon CPU: Ryzen 5700x, RAM: Corsair 3600MHz 2x16GB GPU: Gigabyte 5700 XT OC PSU: Seasonic Focus GX 750W Chassi: Define R4 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av NJB Mods:

Men vafan.... jag som tänkte köpa Haswell, är de värt att vänta?

Du bör tänka på att dessa kommer dra 220W, Haswell ligger på betydligt rimligare nivåer.
Intel Core i7-4770K - 8 trådar / 3,5GHz (3,9GHz Turbo) / 8MB / Socket 1150 (Boxed) (84w) (Upplåst)

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem

Sitter på en fullständigt värdelös fx6100, pallar inte överclocka. Detta ser helt klart intressant ut, varför är alla så besatta av hur mycket ström den drar?

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Startrance:

Du bör tänka på att dessa kommer dra 220W, Haswell ligger på betydligt rimligare nivåer.
Intel Core i7-4770K - 8 trådar / 3,5GHz (3,9GHz Turbo) / 8MB / Socket 1150 (Boxed) (84w) (Upplåst)

Och sen vid 1.2 volt på 4770k så vid runt 90 % belastning så får du efter 30 minuter i OCCT 91c på högsta coren hmmmm ja men haswell äger ju.
Det va med en h100i på performance mode monterad av overclockers3D.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av neonille:

Sitter på en fullständigt värdelös fx6100, pallar inte överclocka. Detta ser helt klart intressant ut, varför är alla så besatta av hur mycket ström den drar?

En bil med 400 HK som drar 0.5/milen är ju ganska häftigt, en bil med 300 HK som drar 1 liter/milen blir då helt plötsligt inte lika imponerande. Allt handlar i min värld iaf. om utveckling framåt på alla fronter... förbrukning, prestanda etc de ska inte gå hand i hand åt det ena hållet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Esseboy:

Som att strypa en moppe, bara dumt och onödigt

Inte riktigt, men jag förstår din poäng och skulle det behöva klämmas ur mer krut i framtiden, så finns den alltid där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saindrenan:

Försök tänk på att det inte ska vara ett ordmellanrum innan ett skiljetecken. Blir otroligt fult, tar längre tid och visar ett tecken på dålig utbildning.

Exempel:
"Men för vad ? Så att den..." - FEL
"Men för vad? Så att den..." - RÄTT

För övrigt så tycker jag att det ska bli intressant med AMD:s nya 5 GHz processor. Visst, den drar 220w, men det finns redan processorer (om man överklockar) som gör det

Är lägre utbildning dåligt? jag trodde att det var en merit att inte utbilda sig i Sverige.
Han kan säkert något du inte kan och svarar dig säkert trevligare om du frågar.
Att hjälpa utan att nedvärdera verkar svårare för dig än att stava, grattis! Skulle jag välja någon av de två bristerna så skiter jag nog i stavningen.