Permalänk
Medlem

Ivy vs Haswell

Finns det något som säger att jag skulle ta Haswell framför Ivy?

Visa signatur

FD Define R6, Noctua NH-D15S, 6x Noctua NF-A14 PWM, Corsair AX860i, Asus Maximus XI Hero, Intel Core i7 9700k, 32GB Corsair Vengence PRO 3200MHz, Asus GTX1080ti, Samsung 850 EVO 500GB.

Permalänk
Medlem

Om du vill ha bättre integrerad grafik och nyare chipset så kör på Haswell. Annars finns det inte så mycket som talar för plattformen, imo.

Permalänk
Medlem

Ska man köpa nytt moderkort och CPU så ser jag ingen anledning till att inte köpa Haswell. Aningen bättre prestanda, nyare chipset med mer funktionalitet etc. Men har man Sandy Bridge eller Ivy Bridge är det verkligen inte värt det att uppgradera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marwin88:

Finns det något som säger att jag skulle ta Haswell framför Ivy?

Allting säger att du ska ta Haswell före Ivy, men inget säger att det är värt att uppgradera till det, från det du har just nu. (enligt sign)

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem

Jag tänkte mer på att priset på ivy kommer sjunka, ich va billigare än haswell men kommer den pris/funktioner och prestanda vara värt det?

Jag vet att jag har en i7 och så men jag kommer byta endå för tjejen ska ha nytt

Visa signatur

FD Define R6, Noctua NH-D15S, 6x Noctua NF-A14 PWM, Corsair AX860i, Asus Maximus XI Hero, Intel Core i7 9700k, 32GB Corsair Vengence PRO 3200MHz, Asus GTX1080ti, Samsung 850 EVO 500GB.

Permalänk

det enda jag gillar mer med haswell över ib är sata kontakterna och usb portarna men det är inte värt att uppgradera till det bara pga det imo

Visa signatur

Stationär: i7 4930k @4.4ghz, GTX 780ti @1219mhz boost, 64GB DDR3 1687mhz, P9X79 Pro
Lan: Asus M VI Impact, i7 4770k, Msi R9 290x gaming, 16GB DDR3 1600mhz, 512gb Crucial m550 m.2
Utrustning:Steelseries Rival 700, Corsair K65 RGB, Sennheiser RS175, Qpad QC-90

Permalänk
Skrivet av Marwin88:

Jag tänkte mer på att priset på ivy kommer sjunka, ich va billigare än haswell men kommer den pris/funktioner och prestanda vara värt det?

Jag vet att jag har en i7 och så men jag kommer byta endå för tjejen ska ha nytt

Om du hittar ett billigt Ivy packet på nått erbjudande så visst, men räkna inte med att de kommer göra en stor prissänkning på Ivy, de kommer bara fasa ut dom istället. Kolla tex på gamla grafikkort så kostar de typ lika mycket nu som när de var inne och är en otroligt dålig investering idag.

Angående valet mellan Haswell och Ivy så är skillnaden väldigt liten idag, men haswell har en del nya funktioner som kanske kan göra väldigt stor skillnad redan nästa år eller kanske om ett par år. Så att inte köpa en haswell känns bara dumt.

Permalänk
Medlem

Jag ska uppgradera från 965 BE till antagligen 4770K. Väljer just Haswell för att få det nya chipset, bättre moderkort och så är det faktiskt det senaste. Prisskillnaden är inte stor, så tänker att man lika gärna kan ligga i framkant nu, så kanske processorn kan hänga på lika länge som min nuvarande gjort, vilket är exakt tre år i sommar.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marwin88:

Jag tänkte mer på att priset på ivy kommer sjunka, ich va billigare än haswell men kommer den pris/funktioner och prestanda vara värt det?

Jag vet att jag har en i7 och så men jag kommer byta endå för tjejen ska ha nytt

Priset på 2500K har inte gått ner så mycket så tror inte Ivy sjunker tillräckligt för att inte köpa Haswell nu

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av TAG9217:

Om du vill ha bättre integrerad grafik och nyare chipset så kör på Haswell. Annars finns det inte så mycket som talar för plattformen, imo.

Köper man nytt så är det ju självklart att man väljer haswell. Finns inget som är bättre på ivy men haswell har nyare moderkort och är framtidssäkrare för eventuella framtida cpu's till socket 1150.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Köper man nytt så är det ju självklart att man väljer haswell. Finns inget som är bättre på ivy men haswell har nyare moderkort och är framtidssäkrare för eventuella framtida cpu's till socket 1150.

Det enda som är framtidssäkert i en dator är:

  1. Nätagg

  2. Hårddiskar

  3. Kylning/fläktar

  4. Chassi

Men som du ser, så har TS redan Sandy Bridge, så han vinner inte särskilt mycket på att uppgradera till Haswell. Visst, han får lite fler pci-e lanes, något som redan är löst med PLX-chip och NF200-chip pre-Sandy Bridge.

Sen är det ju så att dem flesta inte byter ut sin CPU mitt i en generation, såvida dem inte är entusaister, utan dem väntar till nästa generation och köper helt nytt. Så det är ju inte riktigt ett argument som går hem eftersom det på sin höjd är en handful personer per 1000 som faktiskt byter ut enbart CPU.

Men visst, om man tvunget ska köpa nytt, så väljer man ju såklart det nyaste. Dock hade jag avstått 2-3 månader för att se om några eventuella problem uppstår med chipsetet så det inte blir som med Sandy Bridge där alla fick skicka tillbaka sina Rev 1.0 moderkort...

Permalänk
Medlem
Skrivet av TAG9217:

Det enda som är framtidssäkert i en dator är:

  1. Nätagg

  2. Hårddiskar

  3. Kylning/fläktar

  4. Chassi

Men som du ser, så har TS redan Sandy Bridge, så han vinner inte särskilt mycket på att uppgradera till Haswell. Visst, han får lite fler pci-e lanes, något som redan är löst med PLX-chip och NF200-chip pre-Sandy Bridge.

Sen är det ju så att dem flesta inte byter ut sin CPU mitt i en generation, såvida dem inte är entusaister, utan dem väntar till nästa generation och köper helt nytt. Så det är ju inte riktigt ett argument som går hem eftersom det på sin höjd är en handful personer per 1000 som faktiskt byter ut enbart CPU.

Men visst, om man tvunget ska köpa nytt, så väljer man ju såklart det nyaste. Dock hade jag avstått 2-3 månader för att se om några eventuella problem uppstår med chipsetet så det inte blir som med Sandy Bridge där alla fick skicka tillbaka sina Rev 1.0 moderkort...

men ts sa aldrig något om att uppgradera. Naturligtvis är det en idiotisk uppgradering om man bara är ute efter cpu'n.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk

Som många säger så är det ett bra köp vid nytt men absolut inte för en uppgradering.
Uppgradering i vanliga fall brukar ju innehålla CPU, MOBO och RAM
Ska man uppgradera till Hasswell så måste man ju även köpa ett anpassat nätagg för att kunna tillgodogöra sig de upp till 50% lägre strömförbrukningarna som Hasswell ska ge jämte IB.
Så köper man till chassi å en disk så har man en ny dator iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av olle_gamer98:

Allting säger att du ska ta Haswell före Ivy, men inget säger att det är värt att uppgradera till det, från det du har just nu. (enligt sign)

Pris skillnaden...

Permalänk
Skrivet av SkalmanBC:

Som många säger så är det ett bra köp vid nytt men absolut inte för en uppgradering.
Uppgradering i vanliga fall brukar ju innehålla CPU, MOBO och RAM
Ska man uppgradera till Hasswell så måste man ju även köpa ett anpassat nätagg för att kunna tillgodogöra sig de upp till 50% lägre strömförbrukningarna som Hasswell ska ge jämte IB.
Så köper man till chassi å en disk så har man en ny dator iaf.

Eller så får man kolla upp om ens nuvarande aggregat funkar med Haswell (flera stora tillverkare har ju släppt listor på vilka av deras äldre aggregat som klarar Haswells låga strömsparlägen). Alternativt antar jag att man kan stänga av strömsparsläget.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Pris skillnaden...

Är försumbar.

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Eller så får man kolla upp om ens nuvarande aggregat funkar med Haswell (flera stora tillverkare har ju släppt listor på vilka av deras äldre aggregat som klarar Haswells låga strömsparlägen). Alternativt antar jag att man kan stänga av strömsparsläget.

Ofan, vart hittar jag den listan?

Visa signatur

FD Define R6, Noctua NH-D15S, 6x Noctua NF-A14 PWM, Corsair AX860i, Asus Maximus XI Hero, Intel Core i7 9700k, 32GB Corsair Vengence PRO 3200MHz, Asus GTX1080ti, Samsung 850 EVO 500GB.

Permalänk
Medlem

Dagens ilandsproblem, sitter och velar om man ska beställa en ny dator.

Sitter idag med en AMD A8 3870K vilket inte känns så aktuellt i en speldator idag, tänkte dra iväg en helt ny beställning på en haswell datorn vid release men nu tvekar jag pga många påpekar att det är lätt strular med med nya moderkort.

Känns också onödigt att köpa ivy då det ändå är lite prestanda skillnad och trevligare moderkort men har ingen lust med strul.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Skrivet av Marwin88:

Ofan, vart hittar jag den listan?

Har vart i nyhetsflödet här på Swec för några veckor sedan, vill minnas att Corsair och Antec hade listor på aggregat som garanterat funkar med Haswell. Borde finnas på tillverkarnas hemsidor.

Edit:
Var Corsair, Fractal Design och Seasonic som fanns i nyhetsflödet:
http://www.sweclockers.com/nyhet/17034-fractal-design-offentl...
http://www.sweclockers.com/nyhet/16990-seasonics-natdelar-red...
http://www.sweclockers.com/nyhet/16983-corsair-listar-haswell...

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av WrongTarget:

Eller så får man kolla upp om ens nuvarande aggregat funkar med Haswell (flera stora tillverkare har ju släppt listor på vilka av deras äldre aggregat som klarar Haswells låga strömsparlägen). Alternativt antar jag att man kan stänga av strömsparsläget.

C6 och C7 sparfunktionen ska enligt rykten vara avaktiverat från början. Dvs. ingenting att bry sig om. Är väl mest gjort för laptops.

Skrivet av Marwin88:

Ofan, vart hittar jag den listan?

Corsair:

Seasonic: "Enligt Seasonic ska samtliga modeller med 80 Plus Gold eller Platinum-märkning klara av att hantera den låga belastningen. Det samma gäller M12II 750 och 850 W, som är certifierade för 80 Plus Bronze. Eftersom Seasonic även är en kontraktstillverkare betyder det att detta även gäller för modeller som bygger på samma plattformar och säljs under andra varumärken."

Fractal

EDIT: WrongTarget hann givetvis att redigera sitt inlägg, j*vla ninja

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av Kent:

EDIT: WrongTarget hann givetvis att redigera sitt inlägg, j*vla ninja

Aaaahhh, your Kung Fu is good my friend, but no match for mine!

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

C6 och C7 sparfunktionen ska enligt rykten vara avaktiverat från början. Dvs. ingenting att bry sig om. Är väl mest gjort för laptops.

Corsair:
http://www.sweclockers.com/image/red/2013/05/10/Corsair_haswe...

Seasonic: "Enligt Seasonic ska samtliga modeller med 80 Plus Gold eller Platinum-märkning klara av att hantera den låga belastningen. Det samma gäller M12II 750 och 850 W, som är certifierade för 80 Plus Bronze. Eftersom Seasonic även är en kontraktstillverkare betyder det att detta även gäller för modeller som bygger på samma plattformar och säljs under andra varumärken."

Fractal
http://www.sweclockers.com/image/red/2013/05/20/Fractal.jpg?t...

EDIT: WrongTarget hann givetvis att redigera sitt inlägg, j*vla ninja

Skrivet av WrongTarget:

Aaaahhh, your Kung Fu is good my friend, but no match for mine!

Ohnej då måste jag köpa ny psu med

Visa signatur

FD Define R6, Noctua NH-D15S, 6x Noctua NF-A14 PWM, Corsair AX860i, Asus Maximus XI Hero, Intel Core i7 9700k, 32GB Corsair Vengence PRO 3200MHz, Asus GTX1080ti, Samsung 850 EVO 500GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marwin88:

Ohnej då måste jag köpa ny psu med

Nej, det måste du inte. Du kan bara låta bli att köra mega-ultra-yo strömsparlägen.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Nej, det måste du inte. Du kan bara låta bli att köra mega-ultra-yo strömsparlägen.

super-mega-yo-strömspararlägen*

Annars har du helt rätt.

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Nej, det måste du inte. Du kan bara låta bli att köra mega-ultra-yo strömsparlägen.

Hehe okej de va skönt o höra! Men kommer jag behöva ställa in nå innan jag kör eller?

Visa signatur

FD Define R6, Noctua NH-D15S, 6x Noctua NF-A14 PWM, Corsair AX860i, Asus Maximus XI Hero, Intel Core i7 9700k, 32GB Corsair Vengence PRO 3200MHz, Asus GTX1080ti, Samsung 850 EVO 500GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marwin88:

Hehe okej de va skönt o höra! Men kommer jag behöva ställa in nå innan jag kör eller?

Nepp, de extrema stömsparlägena är avaktiverade som default så du behöver inte bry dig alls.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Asus kommande m-ITX-moderkort Maximus VI Impact. Det är anledningen..

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Some de flesta redan skrev: Ska du uppgradera så kan du lika gärna ta det senaste-du blir inte mycket fattigare än om du satsar på Ivy, dessutom fler SATA-portar...

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200