Datorn startar om sig ibland av okänd anledning

Permalänk
Medlem

Datorn startar om sig ibland av okänd anledning

Datorn startar om sig när man minst anar det. Det händer inte varje dag men det händer tillräckligt ofta för att jag ska reagera på det.
Jag minns inte vad jag gjorde när datorn krascha förut men nu kl 20.48 rörde jag på musen för att väcka skärmen till liv och datorn startade om..

Visa signatur

i7 3930K - Noctua NH-D14 - MSI 1080 - Asus Sabertooth x79 - Corsair Vengeance DDR3 LP 4x4GB - Crucial MX100 256GB - AOC q2770Pqu 1440p - Corsair RM650x - Fractal Design R5 - Logitech G403 - Filco Majestouch-2 - Denon AVR-2113 - Dali Zensor 1

Permalänk
Medlem

Posta specs, klock, tepmeraturer och titta vad problemet hette som orsakade omstart. För att göra det söker du på "Event viewer" eller "Loggboken" på svenska. Där ser du vad som orsakade omstarten under fliken "critical", eller "kritiskt".

Visa signatur

[5600x @4.6ghz + Arctic freezer 34] [B550 Gaming x v2] [Ripjaws 2x8gb @3200mhz cl14] [3060 Ti] [Cooler master V850]

https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers#sp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marmend:

Posta specs, klock, tepmeraturer och titta vad problemet hette som orsakade omstart. För att göra det söker du på "Event viewer" eller "Loggboken" på svenska. Där ser du vad som orsakade omstarten under fliken "critical", eller "kritiskt".

Datorn i min signatur handlar det om.
Min lilla phenom II är överklockad till 3.7Ghz dock stabil vad jag vet.
Mitt grafikkort är också överklockat till 985MHz.
Temperaturer är det inga fel på så det behöver jag inte posta.

I loggboken under kritiskt hittar jag:
41 Kernel-Power
10110 DriverFrameWorks-UserMode
10111 DriverFrameWorks-UserMode

DriverFrameWorks-UserMode har hänt tidigare kl 15 tydligen enligt loggboken men ingenting som jag har lagt märke till.

I 10111 DriverFrameWorks-UserMode står det "Enheten HTC One X (plats 0000.0013.0002.004.000.000.000.000.000) är offline på grund av att en drivrutin i användarläge kraschat. Windows försöker starta om enheten ytterligare 5 gånger. Kontakta tillverkaren av enheten om du vill ha mer information om det här problemet."

HTC One X är min mobil och den har laddat vid datorn hela dagen.

Edit: DriverFrameWorks-UserMode har hänt väldigt många gånger under flera månader och jag kan inte se att detta händer samtidigt när datorn får sitt 41 Kernel-Power utan det är just denna enstaka gång allt hände samtidigt.

Visa signatur

i7 3930K - Noctua NH-D14 - MSI 1080 - Asus Sabertooth x79 - Corsair Vengeance DDR3 LP 4x4GB - Crucial MX100 256GB - AOC q2770Pqu 1440p - Corsair RM650x - Fractal Design R5 - Logitech G403 - Filco Majestouch-2 - Denon AVR-2113 - Dali Zensor 1

Permalänk
Medlem

Hm, ett tag när jag startade min dator med min iphone ikopplad så vägrade os boota. Du kanske har något liknande som spökar. Kernel power 41 (62) (om jag har för mig rätt) är däremot ett typiskt problem när man klockar. Det handlar om att någon komponent får för lite ström och blir momentärt tömt. Det kan man lösa med att höja volten. Håll koll på dina temps bara. Tyvärr allt jag kan stå till tjänst med, lycka till!

Visa signatur

[5600x @4.6ghz + Arctic freezer 34] [B550 Gaming x v2] [Ripjaws 2x8gb @3200mhz cl14] [3060 Ti] [Cooler master V850]

https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers#sp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marmend:

Hm, ett tag när jag startade min dator med min iphone ikopplad så vägrade os boota. Du kanske har något liknande som spökar. Kernel power 41 (62) (om jag har för mig rätt) är däremot ett typiskt problem när man klockar. Det handlar om att någon komponent får för lite ström och blir momentärt tömt. Det kan man lösa med att höja volten. Håll koll på dina temps bara. Tyvärr allt jag kan stå till tjänst med, lycka till!

Jag har Kernel Power 41 (63).
Du tror inte nätaggregatet kanske håller på att ge upp?

Kan starta datorn med mobilen inkopplad iallafall.

Visa signatur

i7 3930K - Noctua NH-D14 - MSI 1080 - Asus Sabertooth x79 - Corsair Vengeance DDR3 LP 4x4GB - Crucial MX100 256GB - AOC q2770Pqu 1440p - Corsair RM650x - Fractal Design R5 - Logitech G403 - Filco Majestouch-2 - Denon AVR-2113 - Dali Zensor 1

Permalänk
Medlem

Min kernel Power frekvens blir nästan non-existent när jag korrigerar min klock men det kan lika gärna vara nätagget som närmar sig sina sista kwh rip isf.

Visa signatur

[5600x @4.6ghz + Arctic freezer 34] [B550 Gaming x v2] [Ripjaws 2x8gb @3200mhz cl14] [3060 Ti] [Cooler master V850]

https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers#sp...

Permalänk
Medlem

http://support.microsoft.com/kb/2028504/sv
41 Kernel-Power verka betyda att datorn inte vet varför strömmen bröts så det hjälpte inte så mycket.

AXP (eller Xion) är ett budget agg och ditt 630W agg är egentligen ett ca 430-440W agg enligt massor av källor (detaljer i forumet). Den duger bara till budget grafikkort.

http://support.microsoft.com/kb/892552/sv
Vet inte om det här har något med ditt DriverFrameWorks UserMode problem att göra.

Hjälper inte det så skulle jag ta bort och installera om allt.
Det är åtminstone gratis jämfört med att köpa nätagg.
Ta bort överklockningarna tills du vet om felet är kvar eller inte.
Ta bort kringutrustning och kablar eftersom du redan fått exempel på att det kan orsaka konstigheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

http://support.microsoft.com/kb/2028504/sv
41 Kernel-Power verka betyda att datorn inte vet varför strömmen bröts så det hjälpte inte så mycket.

AXP (eller Xion) är ett budget agg och ditt 630W agg är egentligen ett ca 430-440W agg enligt massor av källor (detaljer i forumet). Den duger bara till budget grafikkort.

http://support.microsoft.com/kb/892552/sv
Vet inte om det här har något med ditt DriverFrameWorks UserMode problem att göra.

Hjälper inte det så skulle jag ta bort och installera om allt.
Det är åtminstone gratis jämfört med att köpa nätagg.
Ta bort överklockningarna tills du vet om felet är kvar eller inte.
Ta bort kringutrustning och kablar eftersom du redan fått exempel på att det kan orsaka konstigheter.

Har mer info i kernel power. T.ex. så är bugcheckcode = 80
Bryr mig inte om problemet så mycket sålänge det inte är fel på nätaggregatet dock.

Visa signatur

i7 3930K - Noctua NH-D14 - MSI 1080 - Asus Sabertooth x79 - Corsair Vengeance DDR3 LP 4x4GB - Crucial MX100 256GB - AOC q2770Pqu 1440p - Corsair RM650x - Fractal Design R5 - Logitech G403 - Filco Majestouch-2 - Denon AVR-2113 - Dali Zensor 1

Permalänk
Medlem

Jag hade intressant problem igår med win8. Jag försökte soft power off flera gånger igår, men jag hamnade vid inloggningsskärmen istället :S

upp med cmd: shutdown -s -t 5

success!

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Jag hade intressant problem igår med win8. Jag försökte soft power off flera gånger igår, men jag hamnade vid inloggningsskärmen istället :S

upp med cmd: shutdown -s -t 5

success!

Kanske din "soft power off" är inställd på att logga ut bara.

Visa signatur

i7 3930K - Noctua NH-D14 - MSI 1080 - Asus Sabertooth x79 - Corsair Vengeance DDR3 LP 4x4GB - Crucial MX100 256GB - AOC q2770Pqu 1440p - Corsair RM650x - Fractal Design R5 - Logitech G403 - Filco Majestouch-2 - Denon AVR-2113 - Dali Zensor 1

Permalänk
Medlem

Ja, jag använder ju classic shell i win8. Det kanske är en bugg i CS då

Visa signatur

No man is free who is not master of himself