Köpa Samsung SSD till moderkort Gigabyte GA-EP35-DS4

Permalänk

Köpa Samsung SSD till moderkort Gigabyte GA-EP35-DS4

Hej
Något av en datornovis, men har en dator med följande moderkort
Gigabyte GA-EP35-DS4

Hade tänkt köpa en SSD 830/840 120G och koppla in i datorn.
Sen slog tanken mig huruvida moderkortet får ut full kraft/hastighet ur SSD disken?
Moderkortet inhandlades ju 2008 och det finns väll olika versioner på SATA kontakter?

Frågan lyder helt enkelt.
Kommer SSD funka bra eller kommer moderkortet/SATA kontakterna att dra ner hastigheten på SSD disken?

Tack för hjälpen på förhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormfrost:

Hej
Något av en datornovis, men har en dator med följande moderkort
Gigabyte GA-EP35-DS4

Hade tänkt köpa en SSD 830/840 120G och koppla in i datorn.
Sen slog tanken mig huruvida moderkortet får ut full kraft/hastighet ur SSD disken?
Moderkortet inhandlades ju 2008 och det finns väll olika versioner på SATA kontakter?

Frågan lyder helt enkelt.
Kommer SSD funka bra eller kommer moderkortet/SATA kontakterna att dra ner hastigheten på SSD disken?

Tack för hjälpen på förhand

God förmiddag!
Vilken revision av moderkortet har du, det brukar stå i ena nedre vänstra hörnet på moderkortet?

För övrigt, skall fungera fint, men du kommer inte få ut full hastighet på disken
Tänk på att inte använda portarna som heter GSATAII0/1 på det där moderkortet bara!
Sen, kör alltid AHCI när du använder en ssd

Så, skall fungera utmärkt som sagt, bara att man inte får ut full hastighet, du kommer ändå märka skillnad

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk

tackar för snabbt svar på den. blir en vända in mot affären nu då

Permalänk
Medlem

Jag kör en Intel 330 på SATAII. Visst, jag får inte ut full hastighet, men det är ändå otrolig skillnad jämfört med mekanisk disk.

Permalänk

kom precis hem från mediamarkt där jag lyckades fixa en samsung SSD 840 på 120G. Skall köra en total formatering och se vad som händer. Vi hoppas på lite snabbare och piggare dator iallfall

Permalänk
Skrivet av godspeed:

Tänk på att inte använda portarna som heter GSATAII0/1 på det där moderkortet bara!

Vad är det med dom portarna då? provade lite google men hittade inget

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormfrost:

Vad är det med dom portarna då? provade lite google men hittade inget

De är avsedda enbart för lagring, det är en ite krets eller nåt sådant har jag för mig, de lämpar sig inte för att installera disk och windows på, man får nästan alltid helskumma problem, och i värsta fall bluescreens eller dator som vägrar boota och liknande, helt enkelt usla drivrutiner för OS installation

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(