Permalänk
Medlem

266 vs Nforce2 vs KT400

Är det någon som har sett någon jämförelse mellan olika chipsets, tex 266, KT333, KT400, Nforce2. De enda benchmarks jag har sett har varit med de nyare chipsetsen, Nforce2 vs KT400.

Jag skulle vilja veta hur mycket man tjänar på att gå från ett äldre moderkort till de som finns idag.

Permalänk
Medlem

Jag har inte sett någon gemensam test, men om du letar lite så hittar du säkert jämförelser på thg eller anandtech för att nämna några av de stora.
Tveklöst är det nForce2 som regerar för AMD-processorer just nu, av många orsaker.
http://www.tech-report.com/reviews/chipsets.x

Permalänk
Medlem

Iofs säger sisoft ingeting. Syntetskitprogram.

Permalänk
Medlem

Ja, men hur mycket bättre är Nforce2 i prestanda än gamla AMD761 chipset vill jag veta. Är prestandaökningen inte mer än 10-15% så motiverar det inte mig att skaffa nytt moderkort.

Permalänk
Medlem

Hittade detta på en sida...

kan det vara något ??

http://www.nforcershq.com/modules.php?name=News&file=article&...

Visa signatur

Be cool, Be smart, Drive safe

Permalänk
Avstängd

Nu har jag ett KT333 baserat moderkort som jag redan vill byta ut. nforce2 eller kt400 eler vänta på kt400a

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ ATi 9800PRO @ 500/405Mhz Kylning
][ Win2003 Server Enterprise Edition ] [ Catalyst 4.12beta/nForce 2.45 ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sledgehammer
Nu har jag ett KT333 baserat moderkort som jag redan vill byta ut. nforce2 eller kt400 eler vänta på kt400a

Kan inte rekommendera KT400. det verkar vara fruktansvärt många på olika forum som har massa problem med detta chipset. )inklusive mig)

Skulle hellre satsa på Nforce2-bräda.

Visa signatur

Be cool, Be smart, Drive safe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sephirot
Ja, men hur mycket bättre är Nforce2 i prestanda än gamla AMD761 chipset vill jag veta. Är prestandaökningen inte mer än 10-15% så motiverar det inte mig att skaffa nytt moderkort.

Jag är i samma situation. Sitter på ett Asus A7M266 och en TB1400Mhz. Detta moderkortet är stabilt som ett berg, men det känns lite gammalt. Dock som jag förstått det så blir inte prestandaökningen monstruös av att enbart byta moderkort.
Med tanke på den gamla cpu:n och mina gamla minnen (pc2100) så kommer jag förmodligen inte att få ut hälften av vad ett Nforce2 (som jag tänkt mig, ep8RDA+) har att erbjuda.
Jag tänkte först att jag likaväl kunde köpa ett nytt MB och uppgradera minnena och det senare, men det är ju ocksp fruktansvärt onödigt, eftersom det kommer nya grejer senare och om inte annat blir korten billigare. Så om du bara ska uppgradera moderkortet och det enda du är ute efter är prestanda, så råder jag dig till att vänta tills dess att du ska uppgradera minnen, cpu och kanske grafikkort också. Däremot om du vill ha de funktioner som ett nytt moderkort innebär, s-ata, usb2 o.s.v så kanske det är ide.

Detta kan vara fel, man kanske får över 15% prestanda ökning av enbart moderkortet, men som jag har förstått det så får man inte det!

Permalänk
Medlem

Jag fick 15% prestandaökning enbart av byte av moderkort från k7s5a (SIS 735) till EP-8RDA+. Men då bytte jag ju upp mig 3 generationer (KT 266a, KT333, KT400) på en gång.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sephirot
Ja, men hur mycket bättre är Nforce2 i prestanda än gamla AMD761 chipset vill jag veta. Är prestandaökningen inte mer än 10-15% så motiverar det inte mig att skaffa nytt moderkort.

Jag hade ett EpoX 8K7A (+) med AMD 761 och bytte för att jag fick ett bra pris på det 8K5A2 jag har nu (KT333). Jag måste säga att jag inte är så imponerad av den ökade prestandan.. men de vinster jag gjorde var att kortet har stöd för diskar med ATA-133 (>135 GB) och inte är lika krävande när det gäller nätaggregat (8K7A drar bara +5V).
Men nForce 2 innebär säkerligen ett lika stort kliv i prestanda, precis som sas ovan är inte Sandra en bra indikator på prestandan. nForce2 har en enormt fiffig design som innebär lägre latency för vanliga operationer och det inbyggda ljudet verkar fenomenalt!