Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Monterar dator, behöver lite hjälp!

Jag sitter just nu och monterar min dator för första gången.

Jag har fastnat vid monteringen av moderkortet, jag monterar en MSI Z77A-G41 ATX. När jag skall placera den i chassit sitter skyddet där man kopplar in mus, keyboard, ljud etc etc ivägen. Det är små metall saker som sittar fast i skyddet och dem sticker ut, vad ska jag göra? Ska jag ta bort dem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosapantern:

Jag sitter just nu och monterar min dator för första gången.

Jag har fastnat vid monteringen av moderkortet, jag monterar en MSI Z77A-G41 ATX. När jag skall placera den i chassit sitter skyddet där man kopplar in mus, keyboard, ljud etc etc ivägen. Det är små metall saker som sittar fast i skyddet och dem sticker ut, vad ska jag göra? Ska jag ta bort dem?

Skyddet du snackar om är den så kallade I/O plåten, metallsakerna skall inte tas bort dom skall sitta där.

Permalänk

Montera IO-plåten inifrån chassiet först. Den brickan som ska sitta inuti chassiet för att märka ut vilka kontakter som är vilka när du tittar bakom datorn. Glöm inte att skruva i alla distanser som ska hålla moderkortet gjordat från chassiet's bakplåt.

ett vanligt ATX kort som du har bör ha 9st distanser. För att hjälpa dig mer och förstå frågan bättre så kanske du kan ta en bild?

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus Maximus ix Code - Intel 7700K - Cryorig H7 - Samsung 960 Pro - Corsair RM750 V2- Asus ROG Strix 2060 - AOC Q3277PQU - NAD D3020 - Shure Aonic 50 - Dali Evidence 470 - Monitor Audio Bronze BR5 - Denon Rcd-M40 - XTZ 8.17 - Mionix Zibal 60 - Mionix Naos 3200 - Tangent Amptser BT 2 - Wharfedale Diamond 210 - Sen några fler datorer - Hörlurar - Och vettefan vad man har dragit på sig under åren. Dessa är iaf. dem primära jag använder mest.

Permalänk

Det är metallerna som sitter längst ner till vänster, i mitten och till höger och de sitter väldigt långt ner, nästan mitt i hållet.

Så hur ska jag forsätta?

Permalänk
Skrivet av Rosapantern:

Det är metallerna som sitter längst ner till vänster, i mitten och till höger och de sitter väldigt långt ner, nästan mitt i hållet.http://s17.postimg.org/6w2e4e8xr/image.jpg

Så hur ska jag forsätta?

http://www.kjell.com/fraga-kjell/hur-funkar-det/dator/moderko...

Visa signatur

Intel I7 2600K@ 4,5GHz | GTX580 SLI | ASRock Fatal1ty Z77 Professional-M | 16GB Vengeance | Corsair AX1200 | SSD Samsung 830 128GB | Fractal D. mini matx | Vattenkylning Phobya 1080 9x120 = knäpptyst dator :) |

Permalänk

Jag har inte några problem men själva moderkortet, det är dem där metallbitarna som jag undrar om jag ska böja eller ta bort...

Permalänk

Jag lyckades lösa det men jag uppskattar verkligen all hjälp!

Permalänk
Medlem

Förutsatt att du har tagit I/O-plåten som följer med moderkortet så ska det inte va några bekymmer.
Det är bara att pressa moderkortet mot plåten medans du drar i en skruv.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk

Det känns som att jag har gjort något fel. Jag har nu monterat CPUn, moderkortet, grafikkortet och hårddisken men jag har en stor hög med skruvar kvar :/

Permalänk
Medlem

De skickar alltid med en massa extra skruvar!

Permalänk
Medlem

Skruvarna kom antagligen med chassit och det ska i många fall räcka till för att ha max antal hårddiskar, optiska läsare m.m. Så om du inte har fyllt ditt chassi till bredden så bör du ha en del skruvar kvar.

Sen kan det även vara med extra skruvar för att ersätta om man skulle ha sönder några.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Skrivet av Rosapantern:

Det känns som att jag har gjort något fel. Jag har nu monterat CPUn, moderkortet, grafikkortet och hårddisken men jag har en stor hög med skruvar kvar :/

Så länge moderkort, grafikkort, cpu kylare, hårddiskar, optisk läsare, fläktar och nätagg är fastskruvade så är det lugnt. Som ovan nämnt följer det med en hel hög skruvar med chassit

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 2600K | 4x4 GB Corsair XMS3 Vengeance@1866 MHz | Corsair AX1200i | Corsair Carbide Air 540 | 2xAsus GTX 780 DCII | OCZ Vector 512GB | Asus VG278H | Kylning: EK 240 XT-RAD | EK 360 XT-RAD | 2x VPP645 | EK Supremacy | EK-FC780 GTX DCII | 6xAkasa Viper

Permalänk

Jag har monterat allt som fredrik nämnt förutom optisk läsare, fungerar det att ta en läsare från en annan dator?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rosapantern:

Det känns som att jag har gjort något fel. Jag har nu monterat CPUn, moderkortet, grafikkortet och hårddisken men jag har en stor hög med skruvar kvar :/

Så länge inte "skruvarna" är distanser så är det nog lugnt!

Permalänk

jag kunde bara använda 6 distanser eftersom moderkortet var litet? så jag har 3 kvar

Permalänk

Jag ser att du löst det nu. dem kommer lätt att gå tillbaka när du är färdig så inga problem. och ja, du kan ta vilken cd/dvd brännare du vill och skriva i. du behöver inte ens drivrutiner då det är en egen enhet.

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus Maximus ix Code - Intel 7700K - Cryorig H7 - Samsung 960 Pro - Corsair RM750 V2- Asus ROG Strix 2060 - AOC Q3277PQU - NAD D3020 - Shure Aonic 50 - Dali Evidence 470 - Monitor Audio Bronze BR5 - Denon Rcd-M40 - XTZ 8.17 - Mionix Zibal 60 - Mionix Naos 3200 - Tangent Amptser BT 2 - Wharfedale Diamond 210 - Sen några fler datorer - Hörlurar - Och vettefan vad man har dragit på sig under åren. Dessa är iaf. dem primära jag använder mest.

Permalänk
Skrivet av hårdnackad:

Jag ser att du löst det nu. dem kommer lätt att gå tillbaka när du är färdig så inga problem. och ja, du kan ta vilken cd/dvd brännare du vill och skriva i. du behöver inte ens drivrutiner då det är en egen enhet.

Tackar, har dock en till fråga. Jag har 2 PCI-e uttag i CPUn, skall båda uttagen vara kopplade till grafikkortet? (finns 2 uttag på grafikkortet)
Och vart ska man koppla in PWR_SW -/+ HD_LED -/+ osv, jag kan inte hitta någon text på moderkortet som säger att "den ska hit"

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Finns det två skall båda vara inkopllade.

Du bör nästan ha fått med en "adapter" en förlängare där det står var dessa ska kopplas in, sen finns det bara ett ställe de passar in på moderkortet. Din manual vet garanterat mer.

Permalänk

Ja har "adaptern" framför mig, jag förmodar att det skall vara + till -?
Sedan vart pluggar man in fläktarna som följde med i chassit, är det "SYSFAN4 / SYSFAN 3 på moderkortet?

Permalänk
Medlem

Metallgrejerna på I/O plåten, brukar man få böja lite så det passar ihop med moderkortet. Och som andra redan sagt, så brukar man få med fler skruvar än som behövs. Chassi fläktar kopplar man till sysfan uttagen i moderkortet. Hoppas du får till det!

Visa signatur

I5 9600K - Hyper 212 EVO - Corsair 3200MHz 4x8GB - ASUS Z390-F GAMING - 850 PRO 512GB - 860 EVO 500GB - Asus GTX1070 OC - EVGA Supernova G2 650w - Corsair Carbide 275R + Samsung Q60R 75" + Logitech Z906 + PS5

Permalänk
Medlem

[quote="Rosapantern;13570156]
Sedan vart pluggar man in fläktarna som följde med i chassit, är det "SYSFAN4 / SYSFAN 3 på moderkortet?[/quote"]

Exact!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|CPU: Intel Core i7 8700K |GPU:MSI RTX 2070 |Mobo: ASUS PRIME Z390
|Chassi: Fractal Design |Ram: Corssair 12gb ram |HDD: 500GB samsung SSD
|PSU:
Be quiet! 600W|

Permalänk