Permalänk
Medlem

varför vill den inte starta?

Tjena!
Har nyss byggt en till dator här hemma och har ett litet problem.
DATORN VÄGRAR STARTA!
Köpte ett chasi från chieftech, ett moderkort från ASUS A7V8X, GeForce2 Ti4200 128mb, 256ddr ram, 4st hdd 40gb + 46.1gb x 3, Samsung En DVD 16/40, Sony burner 48x/28x/48x, processor= AMD XP 2200+ 1.7ghz, en chassi fläkt, en hdd fläkt och en x-silent CPU fläkt Vulcano.

Har clearat cmon:en men ändå funkar inte datorn att starta.
vad kan problemet vara? Det är inget fel på agrigatet eftersom när jag tillsluter ström så lyser en grön lampa på moderkortet. Jag funderar på om det kan vara en där lilla sladden "power led" och "reset sw" sladden som kan vara fel placerad? Spelar det någon roll hur dom är vända? Och, låt oss säga att det är fel på processorn, eller RAM'en, kan en dator fortfarande starta?

tack!
/BlitZz

Permalänk
Medlem

Det jag genast undrar är vart du fick tag på ditt GF2 Ti 4200...
det och hur du fick din 2200+ att gå i 1.7 innan du har fått igång burken eftersom den går i 1.8 orginal

Visa signatur

Om du svarar på nåt jag skrivit, citera mig.
Tack!

Permalänk
Medlem

Beskriv lite mer vad som händer, surrar fläktarna igång eller är det helt tyst? Hoppar skärmen igång? Felpip? Har du kollat så att alla jumprar är rätt satta?
Power LED borde vara rätt vänd eftersom det är en diod (datorn borde dock starta om den skulle vara felvänd), reset knappen borde inte spela nån roll hur den är vänd eftersom det bara är en slutande kontakt. Du kan ju ta bort dom helt om du är osäker på om du satt dom rätt.
Pröva annars med att starta upp datorn med så lite hårdvara som möjligt.

Visa signatur

i5-6600K@4.2GHz | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2x8GB | ASUS Z170 PRO GAMING | Asus GeForce GTX 1060 Dual OC 6GB | Cooler Master Haf 912 Advanced | Cooler Master Seidon 120XL

Permalänk
Medlem

sorry, lite att rätta här va :S
det var en Athlon XP 2100+ och den låg på 1.76GhZ.
Och min GeForce4 Ti4200 128ddr fick jag tag på data prince på söder.

vaddå då?

Permalänk
Medlem

asså datorn går absolut inte igång (en till sak, det är GeForce4 och inte 2, sorry) inget händer förutom att den där lilla gröna knappen går igång på moderkortet.

Ännu en till fråga, jag har 4st HDD på en IDE kabel och det är en cable select cabel, visst ska då alla HDD vara på cabel select, asså pinnarna, och mina CD-rom (2st) är på en IDE kabel, visst ska då första vara master och den andra slave?

Vad ska jag ta bort för hårdvara, alla hårdvara som är där är nödvändig, förutom a-enheten :/

Men du vet "on/off" knappen, den är är jag också osäker på om den är fel kopplad. Asså ska den vara rätt vänd för när jag kollar i manualen så står det att ena sidan (PWR) ska vara åt vänster och andra sidan (ground) skavara åt höger, men kabeln är grön/vit och jag vet inte vilken som är PWR på kabeln :S dock har jag testat att vända på den men ändå inget resultat

Permalänk
Medlem

Du kan inte ha 4 st. ide-enheter på samma kabel, max är 2 st.

Permalänk
Medlem

jorå, kom hem till mig så får du se själv

Permalänk

all hårdvara som är nödvändig är moderkort/minne/cpu och grafikkort...

btw, du kan inte vända pwr fel

Permalänk
Medlem

Låter som du inte har satt Power knappen rätt, dubbelkollat? Borde inte spela nån roll hur den är vänd. Kollat alla jumprar som tex Clear Cmos så du inte försöker starta samtidigt som du resetta cmos (har hänt mej pga felskrivning i manualen... )

Tänkte att du skulle plocka bort IDE enheter och eventuella PCI kort men det verkar ju inte vara ett sånt fel...

Visa signatur

i5-6600K@4.2GHz | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2x8GB | ASUS Z170 PRO GAMING | Asus GeForce GTX 1060 Dual OC 6GB | Cooler Master Haf 912 Advanced | Cooler Master Seidon 120XL

Permalänk
Medlem

Foffe, jag ska kolla det nu, men jag har inga PCI enheter eftersom jag har typ nätverkskort och annat dylikt redan inbyggt i mitt nätverkskort. Åsa NIsse sa att det inte finnns IDE kablar med plats för 4st enheter, stämmer det. Och isf, vad HAR JAG HÄR DÅ? (känner mig lurad hehe)

Permalänk
Medlem

asså nu testade jag det, cmos pinnen, men det fungerar fortfarande inte. däremot när jag drog ut el kabeln så lät det iiiiiioooit lr nåt. högrekvent ljud typ.

Permalänk

det finns IDEkablar med 4 uttag, jag kan intyga det.
Har typ en 1meters kabel med 4st uttag men man kan bara använda 2 av dem. Fråga mig inte varför jag har den eller vad man ska ha den till då ett vanligt IDE-interface inte stöder fler än 2 enheter/kanal

edit

prova att plocka bort allt som har med lysdioder och sånt skit att göra också(pwr-led/hd-led) och ha bara pwr knappen inkopplad.... eller starta den utan pwrknappen, du kan ju ha sån otur att den e trasig..

Permalänk
Medlem

men mitt moderkort har bara 2 st IDE platser. hur gör jag då då jag har 6 stycken enheter att koppla in?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlitZz
men mitt moderkort har bara 2 st IDE platser. hur gör jag då då jag har 6 stycken enheter att koppla in?

då får du köpa ett extra kontrollerkort(IDE), dom kostar bara några hundringar och finns stort sett i alla datorbutiker...

Permalänk
Medlem

the_wierd: hittade ett gamalt kontroller kort i min garderob nyss från promise thechnology! har 2 st platser YEAH! men en fråga till. Då kopplar jag in 2st HDD på vanliga IDE porten på moderkortet. Vad ska HDD vara då? ska ena vara master och den andra slave? Samma med brännaren och DVD'n? och då så kopplar jag in 2 st HDD till kontrollerkortet, ska det vara master då på den ena HDD och slave på den andra?

Permalänk

jepp, lättaste är om du sätter allt på cableselect då slipper du bry dig

men annars är det precis som du sa, 1slave enhet och 1master enhet per IDE kanal

Permalänk
Medlem

men då måste jag väl ha en cable select kabel ellr hur? min kabel med plats för 4st enheter är en cable select.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlitZz
Foffe, jag ska kolla det nu, men jag har inga PCI enheter eftersom jag har typ nätverkskort och annat dylikt redan inbyggt i mitt nätverkskort. Åsa NIsse sa att det inte finnns IDE kablar med plats för 4st enheter, stämmer det. Och isf, vad HAR JAG HÄR DÅ? (känner mig lurad hehe)

Ärligt talat.. hur mycket tänker du innan du postar?, ett ord: I.B.T..

Ja det finns ide kablar med upp till 4 platser, men du kan inte köra dom i moderkortets ide kanal, ska du t.ex köra raid eller nåt liknande så har du nytta av denna kabeln. Bootar datorn överhuvudtaget, får du nån bild?, prova att koppla ur minst 2 hårddiskar och eller kör med 1 hårddisk och gör iordning den för boot, sen kopplar ud på eventuellt mer, men 4 st diskar på en ide kanal.... det köper jag aldrig.

Visa signatur

Don't let the time pass waiting for the answers...
Bättre att se dum ut än att vara dummare än man ser ut!

"Man måste ju fan anstränga sig för att höra ditt mekk" /Martinuz

Permalänk
Medlem

Detta ÄR svaret. ta ut prollen, tryck ner den mot socketen samtidigt som du trycker ner "pinnen" på sida, Voila!

Permalänk
Medlem

nu fattar jag ingenting :S ska jag ta ut .. prollen? trycka ner "prollen" mot socketen samtidigt som jag trycker ner vilken pinne? snackar du om CPU'n?

Permalänk
Medlem

Ja, CPUn, den sitter nog inte riktigt nere, har varit kontakt med datorer som gjort så 3 gånger. Ta ut processorn försiktigt, sen ger du ett stadigt tryck när du trycker ner den igen i den vita socketen och för ner pinnen till höger om socketen samtidigt som du trycker

Permalänk
Medlem

Har du prövat med att koppla ur de båda IDE kontakterna på moderkortet utifall det skulle vara felet. Då borde ju datorn iaf hoppa igång och leta efter boot enheter.

Visa signatur

i5-6600K@4.2GHz | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2x8GB | ASUS Z170 PRO GAMING | Asus GeForce GTX 1060 Dual OC 6GB | Cooler Master Haf 912 Advanced | Cooler Master Seidon 120XL

Permalänk
Avstängd

Processorn kan ha brunnit upp....

det gjorde den för mig iallafall

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PromeX

Ärligt talat.. hur mycket tänker du innan du postar?, ett ord: I.B.T..

Ja det finns ide kablar med upp till 4 platser, men du kan inte köra dom i moderkortets ide kanal, ska du t.ex köra raid eller nåt liknande så har du nytta av denna kabeln. Bootar datorn överhuvudtaget, får du nån bild?, prova att koppla ur minst 2 hårddiskar och eller kör med 1 hårddisk och gör iordning den för boot, sen kopplar ud på eventuellt mer, men 4 st diskar på en ide kanal.... det köper jag aldrig.

Du brukar inte ha många rätt du heller...

Varför den långa kabeln har 4 kontakter är för att man ska ha fler valmöjligheter, så det blir lättare att få kabeln att passa till enheterna. Finns inte heller IDE-raid-kanaler som klarar mer än 2 enheter per kanal, vad skulle de heta? Primary, Secondary och sen kanske "Thirdary" och "Fourthary", eller något sån?

BlitZz, det finns inget som heter "Cable Select"-kabel utan det är bara sättet man ställer in enheterna på.

Permalänk
Medlem

åh helvete ska man ta upp den lilla metallpinnen innan man trycker i prollen o sen skjute ner den när prollen e i soketen?? opsi
har samma problem som den som postade denna tråd..funkar inte heller min burk. hehe kanske därför d va lite svårt o sätta på cpu fläkten...helvete nu ligger den o trycker på prollen p farsan sover...?? HELVETE

Permalänk
Medlem

Peter, testa först med att köra utan några HDs alls som näms ovan, och ta upp alla LEDkontakter och ha bara Pwr sladden i...
Annars får du testa som Alpha säger, ta ut CPUn ochsätt i igen med ett tryck (glöm inte spaken)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av p00tie
åh helvete ska man ta upp den lilla metallpinnen innan man trycker i prollen o sen skjute ner den när prollen e i soketen?? opsi
har samma problem som den som postade denna tråd..funkar inte heller min burk. hehe kanske därför d va lite svårt o sätta på cpu fläkten...helvete nu ligger den o trycker på prollen p farsan sover...?? HELVETE

OMFG.

@ Promex: I.B.T. är inte ett ord utan en förkortning.

@ Lithod: Vad sägs om Third och Fourth?

ËDIT: I 90 procent av fallen då datorn ej bootar är det minnet. Var har du köpt det? Har du möjlighet att testa det i en annan dator?

Visa signatur

Senast redigerad av Coach, klockan 13:37

Permalänk
Medlem

kan svara för han (irl vän) han fick det me mobot

Permalänk
Medlem

Vad fick han med Mobot? Okunskap?

Visa signatur

Senast redigerad av Coach, klockan 13:37

Permalänk
Medlem

svaret var till " ËDIT: I 90 procent av fallen då datorn ej bootar är det minnet. Var har du köpt det? Har du möjlighet att testa det i en annan dator?"