Alienware eller Clevo som spelmaskin?

Permalänk
Medlem

Alienware eller Clevo som spelmaskin?

Tjenare!

Har nu bestämt mig för att byta från stationär speldator till en bärbar!

Ska köpa datorn i Augusti nån gång, så jag undra om det är värd att vänta på Haswell eller inte.

Clevomaskinen ska jag konfigurera hos mysn.de då det är mycket billigare tack för att kronan är starkare än Euro.
Specs:
XMG P502 PRO Gaming Notebook 39,6cm (15.6")
• 39,6cm (15.6") Full-HD (1920*1080) Non-Glare (Gehäuse mit XMG-Logo)
• AMD Radeon HD 7970M 2048MB GDDR5 | TDP: 100W
• Intel Core i7-3630QM - 2,40 - 3,40GHz 6MB 45W
• 8GB (2x4096) SO-DIMM DDR3 RAM 1600MHz Crucial
• 120GB SATA-III SSD Crucial M500 (CT120M500SSD1)
• Halterahmen SATA-II für zusätzliche Festplatte (anstatt des optischen Laufwerks) für XMG P501 und XMG P502
• Intel Centrino Ultimate-N 6300 (ohne Bluetooth)
• Basis-Garantie: 24M. Pickup&Return | 6M. Sofort-Reparatur -DE
• ohne Betriebssystem (utan OS)
• Backlit Keyboard SWEDISH

Pris: 1303 € vilket skulle vara idag 11 153 kr

Alienware maskinen är M17x , alltså 17 tum inte 15, och skulle då beställas i Sverige för jag få mycket rabbat pga att jag är student.

Specs:
PROCESSOR 3:a générationens processor Intel® Core™ i7-3630QM (6MB Cache, upp till 3.4GHz w/ Turbo Boost 2.0)
OPERATIVSYSTEM Windows® 7 Home Premium, 64-bitars, Svenskt
GRAFIKKORT 2GB GDDR5 AMD® Radeon™ HD 7970M
MINNE 8 192 MB (2 x 4 GB), 1 600 MHz DDR3-minne med dubbla kanaler
HÅRDDISK 500 GB seriell ATA-hårddisk (7 200 v/min)
LCD-SKÄRM 44 cm(17.3") WideFHD (1920 x 1080) WLED LCD
FÄRGVAL Alienware M17x Stealth Black
OPTISK(A) ENHET(ER) DVD+/-RW-enhet (läser och skriver till DVD och CD)
TRÅDLÖS ANSLUTNING Killer Wireless-N 1103 a/g/n 3x3 MIMO with Bluetooth 4.0
PRIMÄRT BATTERI Primary 9 cell Li-Ion Default Base Battery
SERVICE OCH SUPPORT 1 års maskinvarusupport i hemmet nästa arbetsdag & Premium Telefonsupport för mjukvara

Pris just nu med rabatter: 14118,50 kr

Vilken skulle ni rekommendera?
Vad har ni för egna erfarenheter med Schenker eller Dell dvs. alienware?
Vilken är "tystast" ?

Som sagt, söker en dator som klarar mycket krävande spel som GW2 eller Metro 2033 på max. inställningar så att det flyter på bra. Om ni har andra förslag än de två jag nämde får ni jätte gärna skriva de!

Är mycket tacksam för alla svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av maxtla:

Tjenare!

Som sagt, söker en dator som klarar mycket krävande spel som GW2 eller Metro 2033 på max. inställningar så att det flyter på bra. Om ni har andra förslag än de två jag nämde får ni jätte gärna skriva de!

Är mycket tacksam för alla svar!

"Som sagt, söker en dator som klarar mycket krävande spel som GW2 eller Metro 2033 på max." och så vill du ha en bärbar? För dom pengarna? Lycka till

Visa signatur

System: Sabertooth Z77, i7 3770, Corsair H100, Corsair Obsidian 800D, Asus GTX680, 8GB Dominator, BenQ E2420HD, Corsair AX750W, 64GB Corsair Nova.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edberg24:

"Som sagt, söker en dator som klarar mycket krävande spel som GW2 eller Metro 2033 på max." och så vill du ha en bärbar? För dom pengarna? Lycka till

Båda konfigurationer ovanför klarar GW2 och Metro 2033 i mycket höga inställningar, kanske inte max, men ändå väldigt bra! Dessutom är ju båda de spelen extremt krävande..
Ska ju inte enbart spela det Var mer tänkt som ett exempel man kunde utgå ifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maxtla:

Båda konfigurationer ovanför klarar GW2 och Metro 2033 i mycket höga inställningar, kanske inte max, men ändå väldigt bra! Dessutom är ju båda de spelen extremt krävande..
Ska ju inte enbart spela det Var mer tänkt som ett exempel man kunde utgå ifrån.

Eller vänta in 780m och haswell datorerna.

Permalänk
Medlem

Ja, det var min första tanke också. Men jag har läst på flera ställen att det bara skulle vara en förbättring med ca. 10%, och GeForce är ju inte billigt.. så helst AMD isf.

Permalänk

Ett billigare alternativ!
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1468952
EDIT: Tyvärr med svagare processor.

Visa signatur

Det finns ingen dålig hårdvara, bara dåliga portar

Permalänk
Medlem

Tack, men jag vill helst har en Intel

Permalänk
Medlem

M17x är inte en tyst dator ^^ Den som jag ägde va det iaf inte.
Jag valde dell för att ha dagen efter reperationer om något skulle hända, så jag slapp skicka den till något reperationscenter som bara gör det värre. ( I vissa fall)
I stort sett så är det samma spec på datorerna, men föredrar att du kanske väntar lite tills nvidias 700 serie eller amd:s 8000 serie kommer till Laptops? Samt haswell som är runt hörnet och nosar

Med vänlig hälsning: Marcus O

Visa signatur

Stationär: 8700K/16GB 3600hmz/GTX 1080ti
Portabel stationär: Ncase M1/5600X/16Gb 3600hmz/GTX 1070/Asus XG17
Laptop: Alienware 17r2/4970HQ/16Gb/GTX 980M

Permalänk
Medlem
Skrivet av maxtla:

Tack, men jag vill helst har en Intel

Alltså just på den maskienen kan jag förstå, men snälla kan du motivera varför du helst vill ha intel? (Kanske räknas som reklam, men kolla länken i min siggy, den förklarar rätt bra varför intel inte är helt dominanta)

Permalänk
Skrivet av maxtla:

Tjenare!

Har nu bestämt mig för att byta från stationär speldator till en bärbar!

Ska köpa datorn i Augusti nån gång, så jag undra om det är värd att vänta på Haswell eller inte.

Hawell kommer väl redan ha kommit i augusti så om du ska köpa den då så är ju väntan redan över, eller kommer den senare till laptops?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wully:

Alltså just på den maskienen kan jag förstå, men snälla kan du motivera varför du helst vill ha intel? (Kanske räknas som reklam, men kolla länken i min siggy, den förklarar rätt bra varför intel inte är helt dominanta)

Intel känns mer framtidssäker än vad AMD har att erbjuda just nu, då Amd:s toppmodeller ligger i samma klass som en bra i3 eller mindre bra i5.

Permalänk
Medlem

Ifall det ha kommit redan i Augusti, vilket det troligen kommer att vara, så hoppas jag på att priserna för 7970m + i7 3:a generationen kommer att sjunka då de vill ha bort det så snabbt som möjligt. Känns bättre att vänta till augusti och se hur marknaden utvecklar sig än att slå till nu och sen ångra sig det för att det nya kom ut nån månad efter.

Har inte kunnat hitta en bra review för haswell eller 8970m heller..

Permalänk
Medlem
Skrivet av maxtla:

Intel känns mer framtidssäker än vad AMD har att erbjuda just nu, då Amd:s toppmodeller ligger i samma klass som en bra i3 eller mindre bra i5.

Jag hoppas verkligen du menar laptop CPU's och inte desktop med det där.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wully:

Alltså just på den maskienen kan jag förstå, men snälla kan du motivera varför du helst vill ha intel? (Kanske räknas som reklam, men kolla länken i min siggy, den förklarar rätt bra varför intel inte är helt dominanta)

Det är ju desktop, amds APU ligger som sagt inte ens nära den nivån en i7:a prestera i.. tyvärr.. annars hade jag velat ha AMD (fanboy)

Permalänk
Avstängd

Alienware mx18 finns ju också men över din budget. Men här har du något du kommer gilla.

http://www.inet.se/produkt/1970619/asus-g75vx-rog

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wrathborn771:

Jag hoppas verkligen du menar laptop CPU's och inte desktop med det där.

Ja laptops såklart som tråden säger, jag är ute efter en bärbar dator inte stationär!

Permalänk
Medlem
Skrivet av damoloni123:

Alienware mx18 finns ju också men över din budget. Men här har du något du kommer gilla.

http://www.inet.se/produkt/1970619/asus-g75vx-rog

Tack för svaret! Men tyvärr så vill jag ju ha ett 7970m som grafikkort, annars är det mycket attraktivt!

Permalänk
Avstängd

ok.. 670 mx är bättre än 7970m tycker jag. Men Amd vinner i benchmarks.

Edit:

Den här kankse ? http://www.inet.se/produkt/1970578/samsung-7-series-np770z5e-...

Radeon 8000m serien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maxtla:

Ja laptops såklart som tråden säger, jag är ute efter en bärbar dator inte stationär!

Jo, jag vet. Lät dock som du menade allt från AMD. :S

Lycka till med datorn! Har själv ingen erfarenhet av gaming laptops så kan tyvärr inte delta i diskussionen.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av damoloni123:

ok.. 670 mx är bättre än 7970m tycker jag. Men Amd vinner i benchmarks.

Edit:

Den här kankse ? http://www.inet.se/produkt/1970578/samsung-7-series-np770z5e-...

Radeon 8000m serien.

På vilket sätt är den bättre?

Snygg dator, får hoppas på en test någonstans! Gilla designen iaf.

Tack för tipset

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

HD 8770M är lite sämre än GTX 670M.
Källa: http://www.notebookcheck.net/AMD-Radeon-HD-8870M.86798.0.html

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Medlem

Vet någon hur det ser ut med avbetalning hos dell?
På webbhallen finns ju klarna konto, har dell något som Klarna Konto eller hur fungera det där?

Permalänk
Medlem

Köp inte alienware iaf. Överexponerad p12 skit.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem

Alienware har sina för och nackdelar men kommer troligtvis inte köpa den ändå eftersom clevo har en bättre skärm. Men den är dock av högre kvalitet än clevo..

Det besvarar dock inte min fråga. Har dell en flexibel avbetalning som t.ex.webbhallen (Klarna Konto) ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yooriitzz:

Köp inte alienware iaf. Överexponerad p12 skit.

Det var ju konstruktivt och berikande kommentar för ämnet som tråden gällde.

On topic: Jag kör Alienware och skulle inte tveka på att köpa en till om jag skulle känna behovet av en ny spel laptop. Min är inte helt uttjänt än och den är köpt 2010. Dessutom till skillnad från många andra Laptops om jag förstått det rätt så kan du uppgradera i "stort" sett ALLT på en Alienware samt att det finns många ställen att köpa dessa uppgraderingar. Ram och Hårddisk går ju på i stort sett alla laptops såvidare dom inte gör har fast monterade delar. Men på Alienware kan du också byta CPU och GPU vilket inte allt för många tycks kunna göra. Jag har idag ett Ati 5850 i min men om jag känner för det kan jag med lätta medel och ca 3000 kr beställa ett 7970m ifrån England och ploppa i den för att boosta prestandan lite. Vilket i sin tur gör att den lär hålla ett bra tag till. Den låter en del när den jobbar hårt men å andra sidan blir den aldrig för varm för att ens ha liggandes på bara ben. Jag sitter ofta t ex i soffan och spelar i bara shorts typ och det har aldrig blivit såpass varmt att det skulle vara i närheten av obehagligt. Sen som sagt dagen efter på plats service är underbart om man någon gång råkar ut för något. Clevo har jag inte någon som helst kännedom om så dom kan jag inte uttala mig om öht.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem
Skrivet av maxtla:

Alienware har sina för och nackdelar men kommer troligtvis inte köpa den ändå eftersom clevo har en bättre skärm. Men den är dock av högre kvalitet än clevo..

Det besvarar dock inte min fråga. Har dell en flexibel avbetalning som t.ex.webbhallen (Klarna Konto) ?

http://www1.euro.dell.com/content/topics/topic.aspx/emea/topics/dfs/home?c=se&l=sv&cs=sedhs1

Är kanske svar på din fråga. Av nyfikenhet vad är det med Clevo skärmen som gör den bättre än Alienwares ?
Sen en sista sak köp minsta mängden ram minnen samt minsta skit hårddisken när du köper och sätt i bättre själv sen så sparar du en bra slant.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem
Skrivet av maxtla:

Tjenare!

Har nu bestämt mig för att byta från stationär speldator till en bärbar!

Ska köpa datorn i Augusti nån gång, så jag undra om det är värd att vänta på Haswell eller inte.

Clevomaskinen ska jag konfigurera hos mysn.de då det är mycket billigare tack för att kronan är starkare än Euro.
Specs:
XMG P502 PRO Gaming Notebook 39,6cm (15.6")
• 39,6cm (15.6") Full-HD (1920*1080) Non-Glare (Gehäuse mit XMG-Logo)
• AMD Radeon HD 7970M 2048MB GDDR5 | TDP: 100W
• Intel Core i7-3630QM - 2,40 - 3,40GHz 6MB 45W
• 8GB (2x4096) SO-DIMM DDR3 RAM 1600MHz Crucial
• 120GB SATA-III SSD Crucial M500 (CT120M500SSD1)
• Halterahmen SATA-II für zusätzliche Festplatte (anstatt des optischen Laufwerks) für XMG P501 und XMG P502
• Intel Centrino Ultimate-N 6300 (ohne Bluetooth)
• Basis-Garantie: 24M. Pickup&Return | 6M. Sofort-Reparatur -DE
• ohne Betriebssystem (utan OS)
• Backlit Keyboard SWEDISH

Pris: 1303 € vilket skulle vara idag 11 153 kr

Alienware maskinen är M17x , alltså 17 tum inte 15, och skulle då beställas i Sverige för jag få mycket rabbat pga att jag är student.

Specs:
PROCESSOR 3:a générationens processor Intel® Core™ i7-3630QM (6MB Cache, upp till 3.4GHz w/ Turbo Boost 2.0)
OPERATIVSYSTEM Windows® 7 Home Premium, 64-bitars, Svenskt
GRAFIKKORT 2GB GDDR5 AMD® Radeon™ HD 7970M
MINNE 8 192 MB (2 x 4 GB), 1 600 MHz DDR3-minne med dubbla kanaler
HÅRDDISK 500 GB seriell ATA-hårddisk (7 200 v/min)
LCD-SKÄRM 44 cm(17.3") WideFHD (1920 x 1080) WLED LCD
FÄRGVAL Alienware M17x Stealth Black
OPTISK(A) ENHET(ER) DVD+/-RW-enhet (läser och skriver till DVD och CD)
TRÅDLÖS ANSLUTNING Killer Wireless-N 1103 a/g/n 3x3 MIMO with Bluetooth 4.0
PRIMÄRT BATTERI Primary 9 cell Li-Ion Default Base Battery
SERVICE OCH SUPPORT 1 års maskinvarusupport i hemmet nästa arbetsdag & Premium Telefonsupport för mjukvara

Pris just nu med rabatter: 14118,50 kr

Vilken skulle ni rekommendera?
Vad har ni för egna erfarenheter med Schenker eller Dell dvs. alienware?
Vilken är "tystast" ?

Som sagt, söker en dator som klarar mycket krävande spel som GW2 eller Metro 2033 på max. inställningar så att det flyter på bra. Om ni har andra förslag än de två jag nämde får ni jätte gärna skriva de!

Är mycket tacksam för alla svar!

Jag skulle alla dagar i veckan välja en Alienware. Läs i forumet vad folk tycker. Det finns två typer av människor. De som gillar Alienware och de som inte gillar dem. Tyvärr är det fler människor som ogillar dem här inne än gillar det verkar det som. Jag kör uteslutande alltid på Alienware när det kommer till bärbart. Det är en svårslagen dator när det kommer till kvalité, prestanda och servicehjälp om något händer. Visst de är kanske någon tusenlapp dyrare men jag lovar att du blir nöjd i slutändan. Jag har kört med MSI, ASUS som bärbara spelmaskiner tidigare och de lirar i en annan klass. Många här inne kommer hävda det motsatta och i slutändan handlar det om vad du har för storlek på din plånbok. Om vi plockar bort priset ur ekvationen så vinner en bärbar Alienware alla dagar i veckan, så enkelt är det. Oavsett kommer du säkerligen bli nöjd vilken du än väljer men tänk på att om du väljer en Alienware M17X så är det en ny version på gång. Tror att det är r4 versionen som säljs nu och r5 kommer släppas under året verkar det som. Troligtvis i samband med Haswell och 8970M releasen eller till hösten då AMD;s nya arkitektur (8990m?) går av stapeln. Jag personligen skall köpa en ny m17x men väntar tills r5 versionen släpps då det verkar bli en hel del nyheter i den (bättre skärm, smidigare lösningar osv).

Visa signatur

Stationär: 2600K - ASUS Sabertooth P67 - 8Gb DDR3 - 120Gb OCZ Vertex III - ASUS DCII HD6970 - Antec P182
Bärbar: Alienware m11x r2 - i5 - 8 Gb DDR3 - 500 Gb Seagate - GeForce 335m

Permalänk
Medlem
Skrivet av maxtla:

Ja, det var min första tanke också. Men jag har läst på flera ställen att det bara skulle vara en förbättring med ca. 10%, och GeForce är ju inte billigt.. så helst AMD isf.

Prestandan ökar med 10% samtidigt som strömförbrukningen minskar ( = tystare & svalare dator, speciellt i en BÄRBAR). Även moderkortets storlek minskar och annat smått och gott som gör att OEMs kan pusha sina designer längre.

Blir lite ledsen om man "läser på flera ställen" och bara får med sig att Haswell bringar 10-15% mer prestanda. Då ligger man inte i.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Skrivet av Yooriitzz:

Köp inte alienware iaf. Överexponerad p12 skit.

Alienware är dyrt ja, du betalar mycket för dess utseende men också för ypperlig kvalité. Jag var av exakt samma åsikt som dig fram tills att jag själv skaffade en M18X. Dock skulle jag aldrig köpa en alienware utan studentrabatt.

Permalänk

Det var tidigare Clevo som försåg Alienware med barebones. 2004-05 eller så köptes AW av Dell.

Visa signatur

Tester: Gigabyte P55W v4 | Clevo P771ZM | Aorus X7 Pro | Gigabyte P35X v3
Clevo P771ZM (U705) | i7 4790K | 980M 8 GB | 512 GB 850 Pro | 17.3" LG IPS matte 96 Hz | 16 GB 1866 MHz | Killer AC 1525 |
Clevo P150HM | [strike]i7 2670QM[/strike] i7 2960XM | [strike]6990M[/strike] 7970M |