Hört den förut? (ny mobil...)

Permalänk

Hört den förut? (ny mobil...)

På min önskelista står egentligen bara 2GB ram, inte för stor, någon form av framtid gällande uppgradering av systemet.... Ev tillgång till reservdelar/tillbehör. S3 lte verkar vara ett stabilt alternativ men på väg ut från sammys priolista. Nexusen tja det är ju en nexus.. jag är lite allergisk mot glasbaksidan men det finns ju skal.. Optimus G, verkar vara en något bättre nexus men utan snabbheten gällande uppgraderingar. Padphone... En joker i kortleken, alla säger att den är bra men få verkar ha den plus att tillgången till den inte är så bra.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=1434498,1484309,1613012,1462066

Råd? Åsikter?

Visa signatur

i5 3590k@4,5Ghz, Asus Z77-A, 16GB ram, 2* sapphire tri-x hd290 Crossfire, WD Raptor 300GB, Silverstone Fortress FT02, sidewinder x4, logitech g9x, Sony MDR-XB910.

Permalänk
Avstängd

Kan bara lägga in ett gott ord för padfone 2. Underbar telefon. Bra batteritid, grym kamera, bra flyt, snygg, lätt, 4g osv..

Permalänk

Snabba(re) uppdateringar = Samsung
Slöa uppdateringar = HTC
Blixtsnabba uppdateringar = Nexusar
Slöa(re) uppdateringar = Sony
Slöaste och mest buggfyllda uppdateringatr = LG

Ungefär så jag uppfattat det.

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Skrivet av Theshawty:

Snabba(re) uppdateringar = Samsung
Slöa uppdateringar = HTC
Blixtsnabba uppdateringar = Nexusar
Slöa(re) uppdateringar = Sony
Slöaste och mest buggfyllda uppdateringatr = LG

Ungefär så jag uppfattat det.

Och Asus?

Visa signatur

i5 3590k@4,5Ghz, Asus Z77-A, 16GB ram, 2* sapphire tri-x hd290 Crossfire, WD Raptor 300GB, Silverstone Fortress FT02, sidewinder x4, logitech g9x, Sony MDR-XB910.

Permalänk
Skrivet av palleralla:

Fast egentligen så hade jag siktat på ca 3500kr men jag såg nu att padfone 2 låg på typ 4200.. så då är det ju inte så långt kvar till 4700 för en sony Z ... å då är det ju inte så långt kvar till s4.. suck...

Visa signatur

i5 3590k@4,5Ghz, Asus Z77-A, 16GB ram, 2* sapphire tri-x hd290 Crossfire, WD Raptor 300GB, Silverstone Fortress FT02, sidewinder x4, logitech g9x, Sony MDR-XB910.

Permalänk
Skrivet av piggekotten:

Och Asus?

De gör väl okej mjukvaror, men de verkar inte vara riktigt haj på hårdvara. Hade en ASUS-platta (TF201) för ett tag sen och den hade ett hårdvarufel (rättare sagt ALLA TF201 hade det) som gjorde att den segades ner otroligt vid skrivning till interna minnet. Dock var ASUS ivriga på att få det fixat och släppte ett antal mjukvarufixar som förbättrade upplevelsen markant.

De är medelsnabba med uppdateringar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av piggekotten:

Fast egentligen så hade jag siktat på ca 3500kr men jag såg nu att padfone 2 låg på typ 4200.. så då är det ju inte så långt kvar till 4700 för en sony Z ... å då är det ju inte så långt kvar till s4.. suck...

Det är aldrig lätt men det bästa är om du går till butik och testar telefonerna och ser hur dom hanterar det du behöver den till och väljer den som funka bäst för dina krav och uteslut inte heller billigare alternativ behöver inte alltid vara dåligt bara för att det är billigare många telefoner har överpriser pga populäritet.

Permalänk

Men är det lönt att köpa en s3 lte? Samsung är ju "lite" av en standard i android världen. Det finns ju förhållandevis väldigt mycket tillbehör till samsung telefoner, typ extra stora batteri, laddställ och dyligt. s3an är ju ingen dålig telefon i sig men det lär ju inte komma så många uppdateringar till den mera.

Jag är inte så känslig när det gäller gränssnitt det går ju alltid att byta till något alternativ, idag kör jag tex go launcher i min RAZR och det gjorde ju den telefonen mycket roligare.

Visa signatur

i5 3590k@4,5Ghz, Asus Z77-A, 16GB ram, 2* sapphire tri-x hd290 Crossfire, WD Raptor 300GB, Silverstone Fortress FT02, sidewinder x4, logitech g9x, Sony MDR-XB910.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av piggekotten:

Men är det lönt att köpa en s3 lte? Samsung är ju "lite" av en standard i android världen. Det finns ju förhållandevis väldigt mycket tillbehör till samsung telefoner, typ extra stora batteri, laddställ och dyligt. s3an är ju ingen dålig telefon i sig men det lär ju inte komma så många uppdateringar till den mera.

Jag är inte så känslig när det gäller gränssnitt det går ju alltid att byta till något alternativ, idag kör jag tex go launcher i min RAZR och det gjorde ju den telefonen mycket roligare.

Asus var först i världen med 4.2 till deras plattor (Efter Nexus dårå), och deras PadFone Infinity ska få 4.2 nu i maj, senast i juni.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av piggekotten:

Fast egentligen så hade jag siktat på ca 3500kr men jag såg nu att padfone 2 låg på typ 4200.. så då är det ju inte så långt kvar till 4700 för en sony Z ... å då är det ju inte så långt kvar till s4.. suck...

Komplett har demo Padfone 2 64GB för 3355:-.

För mig finns typ bara Nexus då jag är för jävla trött på att inte få uppdateringar, med det sagt så tycker jag ändå att Padfone 2 är en trevlig sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av piggekotten:

Men är det lönt att köpa en s3 lte? Samsung är ju "lite" av en standard i android världen. Det finns ju förhållandevis väldigt mycket tillbehör till samsung telefoner, typ extra stora batteri, laddställ och dyligt. s3an är ju ingen dålig telefon i sig men det lär ju inte komma så många uppdateringar till den mera.

Jag är inte så känslig när det gäller gränssnitt det går ju alltid att byta till något alternativ, idag kör jag tex go launcher i min RAZR och det gjorde ju den telefonen mycket roligare.

Lär nog komma ett par till iaf. S2:an ska ju få 4.2.2 iaf. S3:an lär ju fortsätta en bit över 5.0.

Källa: http://www.sammobile.com/2013/03/18/galaxy-s-ii-galaxy-note-t...

Skulle det ta slut så att säga om ett par år är det ju bara flasha in någon rom baserad på senaste ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av piggekotten:

Men är det lönt att köpa en s3 lte? Samsung är ju "lite" av en standard i android världen. Det finns ju förhållandevis väldigt mycket tillbehör till samsung telefoner, typ extra stora batteri, laddställ och dyligt. s3an är ju ingen dålig telefon i sig men det lär ju inte komma så många uppdateringar till den mera.

Jag är inte så känslig när det gäller gränssnitt det går ju alltid att byta till något alternativ, idag kör jag tex go launcher i min RAZR och det gjorde ju den telefonen mycket roligare.

Har fått 4.1.2 och jag vet inte vad mer som jag kan behöva Tog tyvärr 1Gb versionen. Men den funkar bra. Men som tidigare kläm på dom telefoner som du skitat in dig på, i butik.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av creativ:

Lär nog komma ett par till iaf. S2:an ska ju få 4.2.2 iaf. S3:an lär ju fortsätta en bit över 5.0.

Källa: http://www.sammobile.com/2013/03/18/galaxy-s-ii-galaxy-note-t...

Skulle det ta slut så att säga om ett par år är det ju bara flasha in någon rom baserad på senaste ändå.

Efter Android 4.3 har S3 fått lika många uppdateringar som S1/S2 så man ska nog inte räkna med 5.0.
Sen kommer AOSP-roms aldrig vara stabila eftersom Samsung vägrar släppa källkoder utan vill man vara säker på att få nya versioner av Android efter tillverkaren slutat uppdatera så ska man hålla sig långt borta från S2/S3/Note/Note 2 och alla andra enheter som kör Exynos. Välj en telefon med exempelvis ett Snapdragon SoC om du vill få stabila versioner av Android efter tillverkaren slutat uppdatera telefonen.

Har själv en S3, värsta skiten någonsin!

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Herr Poster:

Efter Android 4.3 har S3 fått lika många uppdateringar som S1/S2 så man ska nog inte räkna med 5.0.
Sen kommer AOSP-roms aldrig vara stabila eftersom Samsung vägrar släppa källkoder utan vill man vara säker på att få nya versioner av Android efter tillverkaren slutat uppdatera så ska man hålla sig långt borta från S2/S3/Note/Note 2 och alla andra enheter som kör Exynos. Välj en telefon med exempelvis ett Snapdragon SoC om du vill få stabila versioner av Android efter tillverkaren slutat uppdatera telefonen.

Har själv en S3, värsta skiten någonsin!

Vad är det du menar med att S3an är en skittelefon? Vad är det du inte är nöjd med?

Visa signatur

i5 3590k@4,5Ghz, Asus Z77-A, 16GB ram, 2* sapphire tri-x hd290 Crossfire, WD Raptor 300GB, Silverstone Fortress FT02, sidewinder x4, logitech g9x, Sony MDR-XB910.

Permalänk
Medlem

Oppo 5 kan man beställa från och med måndag från EU. 399 euro för 16 gb och 429 för 32 gb versionen.
Samma specs som dagens flagships(S4,XZ etc), bara 100-200 euro billigare.
http://europe.oppostyle.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av piggekotten:

Fast egentligen så hade jag siktat på ca 3500kr men jag såg nu att padfone 2 låg på typ 4200.. så då är det ju inte så långt kvar till 4700 för en sony Z ... å då är det ju inte så långt kvar till s4.. suck...

Det är som när man skall köpa båt. Man åker dit för att köpa en roddbåt på 3,5 meter och kommer därifrån med en 7 meters med pentry och 4 bäddar.

Visa signatur

Asus P7H57D-V EVO...... 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA.....OCZ 4GB (2x2048MB) Obsidian XTC 1600MHz.....Intel Core i3 530, 2.93GHz.....Windows 7 Home Premium Svensk Retail...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av piggekotten:

Vad är det du menar med att S3an är en skittelefon? Vad är det du inte är nöjd med?

Hade en S1 innan jag bytte till S3 och där fanns det gott om roms och utvecklare och i god tro trodde jag att det var samma sak med S2/S3 och jag ångrar mig riktigt mycket att jag inte väntade på Nexus 4! Men använder du bara telefonen som en vanlig Svensson och inte bryr dig om uppdateringar så är S3 en fin telefon. S3 kommer mycket troligt att få Android 4.3 men räkna inte med 5.0 eller 4.4 då Samsung uppdaterat den lika mycket som föregående modeller.

För den som gillar AOSP, CM, AOKP eller vill få nya versioner av Android efter Samsung har slutat uppdatera den bör kolla på en annan telefon. Som jag påpekat innan så vägrar Samsung släppa utlovade källkoder som gör det svårt för utvecklare att utveckla till telefonen och utan dessa så kommer vi aldrig att få se en stabil version av AOSP m.fl. Många utvecklare har lämnat Samsung p.g.a detta och CM har gått ut med att de inte kommer stödja Exynosbaserade enheter om inte någon i deras team köper en.

Som sagt bryr du dig inte om framtida versioner av Android så kör på, om du gör det så köp en annan telefon. Ett bra tips är att besöka XDA och kolla vilka telefoner som har många utvecklare och är lätta att utveckla till.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av dallaboo:

Oppo 5 kan man beställa från och med måndag från EU. 399 euro för 16 gb och 429 för 32 gb versionen.
Samma specs som dagens flagships(S4,XZ etc), bara 100-200 euro billigare.
http://europe.oppostyle.com/

Tycker också Oppo Find 5 verkar som ett mycket bra val. Runt 3600 (lite mer för 32 GB-modellen) för en 5"-telefon med full-HD-display och riktigt bra specs i övrigt? Dessutom mycket välbyggd (såg nån video där en kille slog i spik med telefonens skärm...).
Oppo har även gått ut med att de verkligen stödjer moddning och personalisering om du nu gillar sånt :). Kolla in den på deras hemsida och lite reviews!

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk

Nu har jag kollat lite mer på padfonen, den verkar vara riktigt grym. Synd bara att den inte har standard microusb...

Visa signatur

i5 3590k@4,5Ghz, Asus Z77-A, 16GB ram, 2* sapphire tri-x hd290 Crossfire, WD Raptor 300GB, Silverstone Fortress FT02, sidewinder x4, logitech g9x, Sony MDR-XB910.

Permalänk
Medlem

Eller så kan du vänta och köpa Sonys beryktade efterträdare till Xperia Z. Prototypen ser helt klart gosig ut, det är den jag kommer skaffa om inte min Galaxy Note dör innan dess.

Skrivet av JoeBlack:

Tycker också Oppo Find 5 verkar som ett mycket bra val. Runt 3600 (lite mer för 32 GB-modellen) för en 5"-telefon med full-HD-display och riktigt bra specs i övrigt? Dessutom mycket välbyggd (såg nån video där en kille slog i spik med telefonens skärm...).
Oppo har även gått ut med att de verkligen stödjer moddning och personalisering om du nu gillar sånt :). Kolla in den på deras hemsida och lite reviews!

Deras programvara uppdateras och buggfixas 2 gånger i månaden dessutom, så vill man ha en stabil rom så är nog OPPO ganska bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Poster:

Mycket skitsnack.

Ja sure CM kommer aldrig funka helt perfekt, men du kan inte neka att det fungerar jävligt bra redan nu?
Sist jag körde CM på S3an(bytt till en S4a nu) så var det inga problem, enda jobbiga var att formatera mitt minneskort till FAT32 i 64 gb.
Sen om du var mer insatt hade du varit medveten om att det inte bara är samsung som måste godkänna att släppa källkoden för att kunna göra det.

Skrivet av dallaboo:

Oppo 5 kan man beställa från och med måndag från EU. 399 euro för 16 gb och 429 för 32 gb versionen.
Samma specs som dagens flagships(S4,XZ etc), bara 100-200 euro billigare.
http://europe.oppostyle.com/

Nja samma som dagens är det inte.
Samma som Xperia Z ja, men Sony ligger alltid efter i hårdvara.
S4 och HTC one kör ett nyare chip som är lite mer potent men skillnaden är relativt minimal.

En kompis beställde en oppo häromdagen, ska bli intressant att se hur den är.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gainsgoblin:

Ja sure CM kommer aldrig funka helt perfekt, men du kan inte neka att det fungerar jävligt bra redan nu?.

Den fungerar okej. Finns en del småsaker som kan vara lite störiga men de brukar inte göra så mycket. Kameran är det största problemet, väldigt ofta när man ska ta ett kort så fungerar inte kameran och man måste starta om telefonen innan kameran börjar fungera. Fotar inte så mycket så det händer kanske bara 1/50 ggr.
Kör AOKP på min nu och visst är den bättre än Samsungs nedbloatade skit men AOSP m.fl. är en bit från perfekt enligt mig.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Konstigt, vilken nightly kör du?
Hade aldrig några problem alls med kameran sen den fixades så att den fungerade i de första versionerna, inte lika bra som samsung stockapp men duger.

Permalänk

Blomkungen har rätt, mer ska till än att bara Samsung ska kunna skeppa ut källkoden hejvilt. Kamerabinärer, t.ex. brukar vara copyright-skyddade och helt bortom Samsungs beslut.