Går det att göra så här? (a-traktor ljud)

Permalänk

Går det att göra så här? (a-traktor ljud)

Hej jag tycker om mycket djup bas och jag har funderat lite över hur jag ska ha mina högtalare till vintern detta år när jag ska skaffa a-traktor (fyller 15).
Jag funderar på att köra med 3st 12" och 2st 5,25 i dörrarna och eventuellt någon liten diskant fram vid rutan,

Jag tänkte så här att jag kör 2st 12" (dessa http://www.ljudstudion.se/kenwood-kfcw112s-12-bas-p-2544-c-11...) kenwood en till höger och en till vänster, och båda på samma slutsteg, jag fick ett bra erbjudande 1 sådan kenwood 12" med låda och slutsteg för 500kr av min pappas kompis, så tänkte jag skaffa en till och köra båda på samma steg. Och sen en sådan (http://www.bilstereoshopen.se/mutant-mt1210-12-/1435-0) mutant i mitten (12") och ha den på ett eget slutsteg eftersom det är olika hz och watt på dom 2 olika sorterna, låter det bra? jag får 2st 5,25 i traktorn men ingen diskant,

Kom med förslag på 2st 5,25" och eventuellt 2st diskanter som är bra!
Kommer det jag har tänk att fungera bra?

Visa signatur

-> I7-4790K@4,6ghz & GTX 980TI@1430mhz AMP EXTREME <-

Permalänk

Är inte A-traktor och Epa 16? Eller är det dispans eller något?

Permalänk
Skrivet av ströbröd:

Är inte A-traktor och Epa 16? Eller är det dispans eller något?

Det är 15 innan var det 16, och dispans 15.

Visa signatur

-> I7-4790K@4,6ghz & GTX 980TI@1430mhz AMP EXTREME <-

Permalänk
Medlem

klart som fan du måste ha mid och diskant också! kommer låta förjävligt annars...

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmusen98:

Hej jag tycker om mycket djup bas och jag har funderat lite över hur jag ska ha mina högtalare till vintern detta år när jag ska skaffa a-traktor (fyller 15).
Jag funderar på att köra med 3st 12" och 2st 5,25 i dörrarna och eventuellt någon liten diskant fram vid rutan,

Jag tänkte så här att jag kör 2st 12" (dessa http://www.ljudstudion.se/kenwood-kfcw112s-12-bas-p-2544-c-11...) kenwood en till höger och en till vänster, och båda på samma slutsteg, jag fick ett bra erbjudande 1 sådan kenwood 12" med låda och slutsteg för 500kr av min pappas kompis, så tänkte jag skaffa en till och köra båda på samma steg. Och sen en sådan (http://www.bilstereoshopen.se/mutant-mt1210-12-/1435-0) mutant i mitten (12") och ha den på ett eget slutsteg eftersom det är olika hz och watt på dom 2 olika sorterna, låter det bra? jag får 2st 5,25 i traktorn men ingen diskant,

Kom med förslag på 2st 5,25" och eventuellt 2st diskanter som är bra!
Kommer det jag har tänk att fungera bra?

det är inte watt-talet som bestämmer om du kan köra dom på samma slutsteg eller inte, det är i så fall motståndet (Ohm) om det ens spelar roll. Frekvensen (Hz) Beror ju på vilken ton du spelar så det är knappast relevant i samanhanget.

Visa signatur

CPU: Intel core i5 3570k 4,4 GHz | MODERKORT:Asus P7Z77-v PRO| GPU: Radeon HD 6870 1GB med hembygd dunderluftkylning | RAM: Corsair Vengance LP 16Gb |

Permalänk
Skrivet av morxy49:

klart som fan du måste ha mid och diskant också! kommer låta förjävligt annars...

Ja jag vet jag kommer att få med det men jag undrar om jag ska byta för det är standard i när jag köper den.

Skrivet av Elightz:

det är inte watt-talet som bestämmer om du kan köra dom på samma slutsteg eller inte, det är i så fall motståndet (Ohm) om det ens spelar roll. Frekvensen (Hz) Beror ju på vilken ton du spelar så det är knappast relevant i samanhanget.

Okej tack, men dom "tål" olika hz och om jag spelar högt kanske nån av dom dör?
är dom bra annars?

Visa signatur

-> I7-4790K@4,6ghz & GTX 980TI@1430mhz AMP EXTREME <-

Permalänk
Rekordmedlem

Kan du inte göra en seriös tråd eller läsa de gamla du redan startat eller har du redan glömt bort dem? Typ http://www.sweclockers.com/forum/77-ljud/1201583-vattentata-h...
Du behöver antagligen läsa på mera om högtalarbyggen så:
http://www.diyaudio.com/
www.faktiskt.se
Kan vara bra ställen att läsa "allt" på.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Kan du inte göra en seriös tråd eller läsa de gamla du redan startat eller har du redan glömt bort dem? Typ http://www.sweclockers.com/forum/77-ljud/1201583-vattentata-h...
Du behöver antagligen läsa på mera om högtalarbyggen så:
http://www.diyaudio.com/
www.faktiskt.se
Kan vara bra ställen att läsa "allt" på.

okej tack, jo jag vet att jag har andra men det blev inget seriöst och jag är seriös..

Visa signatur

-> I7-4790K@4,6ghz & GTX 980TI@1430mhz AMP EXTREME <-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmusen98:

Ja jag vet jag kommer att få med det men jag undrar om jag ska byta för det är standard i när jag köper den.

Okej tack, men dom "tål" olika hz och om jag spelar högt kanske nån av dom dör?
är dom bra annars?

Alltså Hertz är frekvens, svängningar per sekund, antalet gånger basen rör sig upp och ned per sekund, har alltså inte med saken att göra egentligen.

Visa signatur

CPU: Intel core i5 3570k 4,4 GHz | MODERKORT:Asus P7Z77-v PRO| GPU: Radeon HD 6870 1GB med hembygd dunderluftkylning | RAM: Corsair Vengance LP 16Gb |

Permalänk
Medlem

Får du plats med en låda i epan? Kör du duett kan det bli jävligt tajt med 3 12".

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmusen98:

Hej jag tycker om mycket djup bas...

Du menar att du gillar att folk kollar på dig för din skrothög skramlar sönder(?) som många andra som åker runt i sina dekalstylade vrak med nervevade rutor på vintern för att de ska höras ut:P jesseeessss, stackarna får ingen uppmärksamhet på nått annat sätt... och då är de ändå runt 20 år, vissa äldre. Man kan ju ändå ha förståelse för hur man är i 15års åldern.

Men de jag säger stämmer säkert inte på dig så du kan ignorera allt om du inte känner dig träffad;)

Permalänk
Medlem

Förutsätter att det är byggt på 740/940.

Du kan såklart göra så, men det kommer låta förjävla illa. Om jag var du skulle jag sätta max en bashögtalare, 2 st 6x9or bakom dig och extra diskanter i instrumentpanelen. Komplettera sedan med bra 5.25or i dörrsidorna. Det går utmärkt att skära in diskanter i dörrsidorna också, framför urgröpningen för handtaget.

Kom också ihåg att det är skillnad på djup bas och mycket bas, hur djupt basen går hänger mest på högtalaren. Med tanke på din beskrivning anar jag dock att du bara vill ha mycket bas, och då kan du stoppa i vilken skit som helst. Låter lika illa oavsett.

Och kom ihåg, akta hörseln! Vid höga volymer ska proppar sitta i, en förlorad hörsel är ett helvete.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Skrivet av Elightz:

Alltså Hertz är frekvens, svängningar per sekund, antalet gånger basen rör sig upp och ned per sekund, har alltså inte med saken att göra egentligen.

okej tack

Skrivet av alatan:

Får du plats med en låda i epan? Kör du duett kan det bli jävligt tajt med 3 12".

jag kör utan lådor, bara sätter fast dom i mellan väggen (volvo 740) ingen duet

Skrivet av kenny88g:

Du menar att du gillar att folk kollar på dig för din skrothög skramlar sönder(?) som många andra som åker runt i sina dekalstylade vrak med nervevade rutor på vintern för att de ska höras ut:P jesseeessss, stackarna får ingen uppmärksamhet på nått annat sätt... och då är de ändå runt 20 år, vissa äldre. Man kan ju ändå ha förståelse för hur man är i 15års åldern.

Men de jag säger stämmer säkert inte på dig så du kan ignorera allt om du inte känner dig träffad;)

ingen skrothög ska inte jag ha en fin volvo xD

Visa signatur

-> I7-4790K@4,6ghz & GTX 980TI@1430mhz AMP EXTREME <-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmusen98:

jag kör utan lådor, bara sätter fast dom i mellan väggen (volvo 740) ingen duet

Utan lådor kommer dina högtalare att leverera dåligt med ljud, dålig kvalitet på ljudet och sannolikt gå sönder i förtid. En välbyggd låda förstärker ljudet genom att utnyttja även baksidan av högtalarkonen. Mellanväggen är ofta för tunt byggd för att skruva högtalare i, runt 15-25mm träskiva bör finnas för att ge lite stadga, förutsatt en lådkonstruktion bakom.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

TS, du har gjort många trådar här i ljuddelen av forumet och i alla trådar så ber vi dig att läsa på mer om hur det funkar. Det spelar ingen roll hur mycket du frågar på forum för du kommer aldrig att kunna bygga något dugligt utan att själv ha en del kunskap också. Jag höll själv på med ljud när jag var i din ålder och jag läste igenom http://www.drkrupp.se/hifi/index2.html ett par gånger vilket hjälpte mig otroligt mycket.

Alltså, lägg ner ett tag med att skapa trådar och drömma dig bort. Du kommer inte komma någonstans alls och du slösar bara våran tid. Sätt dig ner och läs istället. Det här med att bygga bra ljud är tamigfan inte lätt och definitivt inget du lär dig på en grisblink. Jag skulle tro att du kommer att behöva spendera säkert 20-30 timmar bara på att förstå grunderna. Sedan kommer du behöva minst lika mycket tid, kanske dubbelt så mycket, för att bygga ditt eget. Bara en sådan sak att du nämner att du tänker sätta basarna i mellanväggen utan låda, vilket är ren idioti.

Ta dig samman och läs. Du kommer inte att kunna bygga något bra utan kunskap. Så sätt dig ner och LÄS.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Håller med herr Kalium på det mesta!
Men att det tar 20-30tim för grunderna håller jag inte med om 20-30dagar och då enbart dom absolut enklaste grunderna så att man kan börja att bygga,exprimentera sen kan du ta 20-30mån innan du börjar förstå dom lite mer avancerade grunderna (dvs dom som du behöver veta för att bygga en bas låda på ett skaplig sätt).

Sen efter dessa 20-30mån så har du visserligen fått en del av kunskaperna som behövs för att bygga ett helt system i bil,högtalare (dvs bas,mellanregister,diskant) då kan du lägga på 2-3 gånger den tiden för att få grunderna till att bygga en skaplig högtalare,system.
Ska du sen bygga en bra baslåda,högtalare så är det ett par år till (och MÅNGA,MÅNGA misslyckade byggen bakom dig) ska du bygga en riktigt kanon baslåda,högtalare så är det tiotals år vi talar om (och ännu fler misslyckanden bakom dig).

Sen är det en annan sak att bygga nåt skit som låter högt och dunkar på skapligt då kan man träffa rätt direkt om man har tur men oftas tar det i alla fall ett par byggen innan man lyckas med det.
Den bästa chansen att lyckas är att bygga efter redan etablerade ritningar om man är okunnig inom ljudbyggen MEN det är inte 100% säkert det heller och man måste då se till att byga exakt på mm och med exakt samma element.

Sen att köra med 2st basar av ett märke,modell och 1st bas av annat märke,modell i samma låda (ja det blir samma låda om du sätter dom i mellanväggen) är bland det absolut sämsta man kan göra om tex den enstaka basen klarar av lite mer än dom andra två så kommer den att "hjälpa" dom andra två att bottna INNAN dom egentligen hade gett max ljud ur sig.
Och i värsta fall så kan detta leda till att dom två olika tar ut varandra dvs du får MINDRE ljudtryck än vad du hade fått med bara dom två första ensamma heller att dom bara tar ut varandra vid en viss ton tex att lågabas finns men allt över 80hz försvinner heller tvärtom att det blir en viss ton som är mycket högre än allt annat (och detta är ENORMT jobbigt att lyssna på i längden).

Det är en annan sak om du skulle bygga en låda för den ensamma basen och sen köra dom andra två i mellanväggen men även då kan det ge dom övre symtomen MEN inte lika troligt och OM dom finns MYCKET minder märkbara.

Det viktigaste om du ska köra med dom i mellanväggen är att du absolut inte sätter dom i en plåtvägg utan kör med en riktig baffel (träskiva spån,mdf,plywood) och då helst inte under 22mm gärna lite mer.
Det näst viktigaste är att du ser till att det är så tätt det kan bli mellan kupen och den nya "bas lådan" (dvs det är en baslåda bakom mellanväggen nu) täta ALLT även det minsta skruvhål.
Efter det så är det dämpning av plåtdelar i lådan med tex asfaltsmatta,noiseblocker färg,etc och efter det se till att täta allt utåt dvs ALLT till minsta skruvhål,rost,lioster till baklucka,dörrar,etc.

Genom att göra detta så går det att få ett hyffsat ljud för det mesta (dock inte alltid beror på bilens storlek och basarna du använder) nackdelen är att du kommer att få betydligt mindre ljudtryck på detta sätt än med en riktig baslåda och då främst för att lådan du nu har "byggt" är för stor och basarna kommer att slå i botten ganska tidigt på grund av det (beror på lådans strolek och vilka basar man har).
Har du otur så är basarna direkt olämpliga för öppen baffel placering (öppen baffel=utan låda och därmed passar dessa i bra i stora lådor) och dom kommer slå igenom väldigt tidigt kanske så du riktigt dåligt tryck.
Det man ska titta på är en hög qts (över 0,5 och helst över 0,7) för element som passar i öpen baffel,stor låda det går att justera detta med elektroniken men man behöver då veta exakt hur steget är uppbyggt och mäter (och då är vi inne på 15-20+års erfarenheterna) MEN qts får helst inte vara för hög heller då kommer attacken att saknas dvs det kommer bara mullra om skiten och ingen spark i bröstet.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Qts ska gärna vara över 1.0 för öppen baffel placering. Eminence Alpha 15 är populär i öppen baffel, men jag vet inte hur den skulle funka i bil.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Jag spekulerar bara, men jag tror hjälpen är onödig. Han är 15 och ska sitta i en gammal a-traktor. Jag gissar att han skiter i hur de låter, bara att något låter. Sätt en hammare i ljuddämparen eller fäst ett gäng tomburkar bakom bilen:p

Permalänk
Medlem

Jadu, utan låda låter skit. Dessutom (tidigare nämt) är inte mellanväggen särskilt tjock. Jag byggde 6 mm mellanvägg och resten i byhålan likadant. Du ska bygga i en uträknad låda, minst 19 mm tjock mdf. Helst 22mm, kör du på 19mm så kom ihåg att stärka upp lådan inuti med reglar.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk

Jag har inte läst på den där sidan, men ska kanske göra det senare, okej jag får väl ta att skaffa 3st lådor också eller bygga en egen som rymmer 3st 15" hur många liter ska det vara i lådan tycker ni? tack för tips och hjälpen!
Men vadå gammal a-traktor, finns inga nya det enda bra med moppe är att den drar mindre och är liten, a-traktor har man tak över huvudet, musik (basar), värme

Visa signatur

-> I7-4790K@4,6ghz & GTX 980TI@1430mhz AMP EXTREME <-

Permalänk
Medlem

Blanda inte olika basar i samma låda. Ska du ha flera basar i en låda så ska dom vara av samma modell. Men tre stycken 15" låter som lite för mycket för en liten a-traktor. Skulle hellre rekommendera en eller ett par bra tolvor istället. Kolla på typ Eminence LAB12 eller liknande...

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av morxy49:

klart som fan du måste ha mid och diskant också! kommer låta förjävligt annars...

Som om det inte redan gör det när alla små volvo-epa-raggare är ute och dundrar med sina hemska låtar

Visa signatur

i5 3570K @4.9GHz | XFX Radeon HD7970 Ghz Edition | ASRock Extreme 4 | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz, 2x4GB

Permalänk
Inaktiv

Jag tycker du ska köpa 2 stycken 12" som är bättre. 2 stycken bra är bättre än 3 dåliga

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon142735:

Jag tycker du ska köpa 2 stycken 12" som är bättre. 2 stycken bra är bättre än 3 dåliga

definitivt.
räcker egentligen med en 12" om man inte vill att hela epatraktorn ska skaka sönder.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Rekordmedlem

Ska du bygga lådor själv måste du lära dig grunderna i att räkna på lådvolymen utifrån T/S parametrarna om det ska bli bra, ev så kan butiken som säljer räkna åt dig, men det finns inte nån "standardvolym" för en viss elementstorlek utan det måste anpasas till elementet om det ska bli bra.
Winisd är ett gratisprog som räknar på lådan http://www.linearteam.dk/?pageid=winisd men det kräver att man vet vad man ska mata in för grunddata så den har nått att utgå ifrån, men söker du på winisd + guider så kommer du nog att hitta det som krävs, annars så finns det flera andra forum som sysslar med högtalarbyggen av alla sorter, men sök i så fall på "bil" och inte a-traktor

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmusen98:

okej tack

jag kör utan lådor, bara sätter fast dom i mellan väggen (volvo 740) ingen duet

ingen skrothög ska inte jag ha en fin volvo xD

Beklagar, det finns inga fina volvos. Skrothögar allihopa.

Förlåt men jag har svårt att tåla volvos

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmusen98:

Hej jag tycker om mycket djup bas och jag har funderat lite över hur jag ska ha mina högtalare till vintern detta år när jag ska skaffa a-traktor (fyller 15).
Jag funderar på att köra med 3st 12" och 2st 5,25 i dörrarna och eventuellt någon liten diskant fram vid rutan,

Jag tänkte så här att jag kör 2st 12" (dessa http://www.ljudstudion.se/kenwood-kfcw112s-12-bas-p-2544-c-11...) kenwood en till höger och en till vänster, och båda på samma slutsteg, jag fick ett bra erbjudande 1 sådan kenwood 12" med låda och slutsteg för 500kr av min pappas kompis, så tänkte jag skaffa en till och köra båda på samma steg. Och sen en sådan (http://www.bilstereoshopen.se/mutant-mt1210-12-/1435-0) mutant i mitten (12") och ha den på ett eget slutsteg eftersom det är olika hz och watt på dom 2 olika sorterna, låter det bra? jag får 2st 5,25 i traktorn men ingen diskant,

Kom med förslag på 2st 5,25" och eventuellt 2st diskanter som är bra!
Kommer det jag har tänk att fungera bra?

blanda inte så mycke:S EN bra bas i rätt låda spelar bättre än 3 dåliga i felbyggda lådor.
sen säger man 1 krona bas 2 krona steg, en dålig bas på ett bra steg låter bättre än en bra bas på ett dåligt steg.
vad är det för traktor du ska ha? kapad eller okapad?
på datorspråk gtx660 *4 eller gtx titan:P.

men satsa du på ett bra framsystem gärna med 6.5tums mellanregister och diskant ett så kallat kitsystem (kolla DLS dom gör bra system med klart ljud) med ett 2 kanals steg och gör monteringen tät och bra i dörrsidorna där får du snärtbasen musiken och rösterna:) sen köper du en eller två 12tums basar med steg (kolla SPL dynamics på dbakuten.se) bugger lådan efter deras ritning och pang du har kanonljud:)

Permalänk
Skrivet av CsPri3st:

blanda inte så mycke:S EN bra bas i rätt låda spelar bättre än 3 dåliga i felbyggda lådor.
sen säger man 1 krona bas 2 krona steg, en dålig bas på ett bra steg låter bättre än en bra bas på ett dåligt steg.
vad är det för traktor du ska ha? kapad eller okapad?
på datorspråk gtx660 *4 eller gtx titan:P.

men satsa du på ett bra framsystem gärna med 6.5tums mellanregister och diskant ett så kallat kitsystem (kolla DLS dom gör bra system med klart ljud) med ett 2 kanals steg och gör monteringen tät och bra i dörrsidorna där får du snärtbasen musiken och rösterna:) sen köper du en eller två 12tums basar med steg (kolla SPL dynamics på dbakuten.se) bugger lådan efter deras ritning och pang du har kanonljud:)

okej, men asså dom jag länkade var väl inte dåliga? inte bästa men inte dåliga, och jag behöver inte "super" kvalle bara det låter djupt och gutt så
jag tänkta skaffa en kapad för jag tycker att det ser konstigt ut när en okapad "vanlig" åker i 30, men asså hur många går lagligt?? typ 4% av alla a-traktorer

Visa signatur

-> I7-4790K@4,6ghz & GTX 980TI@1430mhz AMP EXTREME <-

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rasmusen98:

okej, men asså dom jag länkade var väl inte dåliga? inte bästa men inte dåliga, och jag behöver inte "super" kvalle bara det låter djupt och gutt så
jag tänkta skaffa en kapad för jag tycker att det ser konstigt ut när en okapad "vanlig" åker i 30, men asså hur många går lagligt?? typ 4% av alla a-traktorer

Inte många som går lagligt. Jag skulle aldrig köra lagligt. Min traktor var en okapad 740 med enkel låda så den gick som en vanlig 740 de va tider det !

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Rasmusen98:

okej tack, jo jag vet att jag har andra men det blev inget seriöst och jag är seriös..

Nja, säger man att man bara vill ha bas (och "eventuellt någon liten diskant") är det svårt att bli uppfattad som seriös.

No offence, just telling the truth.

Musik är en harmoni av bas, mellanregister och diskant. Att överdriva basen gör att musiken låter dåligt. Att helt ta bort mellanregister och diskant gör musiken totalt värdelös att överhuvudtaget lyssna på.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers