Att gamea eller att gama?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Kom att tänka på en sak när du skrev "najs". Vi använder ordet ofta dock så säger och skriver vi nice och inte najs.
Det problemet jag har är att jag ofta får det tomt i skallen och *poff* så kommer bara det Engelska ordet upp. Där av blir det ofta blandat. Och man orkar inte alltid redigera en post bara för att fixa det. Sen är det många (inkl. mig) som aldrig har varit speciellt bra på att skriva.
plus i kanten till alla som hjälper folk att skriva bättre men allt för många som bara trollar och dumförklarar någon istället. Bara för att man inte är bra på att stava eller skriva så betyder inte det att folk har apor i skallen utan kan vara många andra saker.

Tror du missuppfattade mig eller jag var kanske lite otydlig; jag har inga problem med att man kastar in lite engelska ord så länge man stavar på engelska.

Jag är absolut ingen språkpolis och accepterar fullt och helt att man har olika förutsättningar.
Ogillar när egenutnämnda språkpoliser förstör en tråd med inlägg såsom "Det heter inte datan, det heter datorn". Alla vet vad TS menar och såna inläggg tillför absolut ingenting.

Jag undviker dock att svara på trådar där TS är för lat att skriva hyfsat korrekt. Varför ska jag lägga ner tid på trådskaparens fråga, när personen inte ens orkar att skriva hela ord. "Ja ha problem me datan" trådar får någon annan svara på.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SysGhost:

Engelska eller Svenska. Inget mitt emellan. Håll er borta från svengelskan.
Svenska: -"Vill du spela?"
Engelska -"Wanna play a game?" (Proper form: -"Want to play a game?")

Att säga "Vill du Gamea" (Gejma). är bara fel, fult och den som talar på det sättet är lågt stående i mina öron/ögon.
Det enda som är värre, är l33t-sp34k.

Precis så, men jag antar att en stor del av publiken här är just en bra bit under 15. Ända som gamas här är väl av respektives föräldrar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Permalänk
Skrivet av Thompaam:

Tycker att om man säger "gejma" eller hur man nu vill stava det så låter det som att man har ett dåligt ordförråd när det gäller svenska. Jag liknar det med att restauranger skriver "fresh food" på sina reklamskyltar. Använd det svenska språket, snälla, engelska ord som "random" funkar inte i svenskan.

Ditt synsätt är inget annat än ett mode du har fastnat för. Det är ooriginellt och låter inlärt. Man ser att du har lärt dig det. Ordet random fungerar hur bra som helst att använda i det "svenska språket".

Ha lite roligt i livet för fan. Gejma lite kanske.

Permalänk
Skrivet av Pewtah:

Skulle vi hålla oss till "vårat" fina språk så skulle det inte kunna utvecklas i samma fart som vår teknik/kultur, dessutom så finns det redan tusentals "Svenska" ord som används dagligen som från början var lånord.
Bra exempel som jag saxat från Wikipedia är ju såklart Radio och mejla som är båda direktlån. (jämförelsevis mot Gamea som mer eller mindre är ett direktlån även om det inte är ett svenskt ord än).

Det här måste man lyfta fram om man vill komma närmare sanningen. Det är bara ett töntigt mode att hålla på svamla om att man inte kan använda ord hit och dit. Det luktar bara "buu huu håll med mig och så kan vi må dåligt tillsammans för att språket utvecklas när vi vill vara de modepurister som vi är -gruppen".

Permalänk
Skrivet av makerspace:

Det här måste man lyfta fram om man vill komma närmare sanningen. Det är bara ett töntigt mode att hålla på svamla om att man inte kan använda ord hit och dit. Det luktar bara "buu huu håll med mig och så kan vi må dåligt tillsammans för att språket utvecklas när vi vill vara de modepurister som vi är -gruppen".

Haha, spot on.

Oj, använde jag Engelska nu? Vad tokigt.

Permalänk
Skrivet av Kent:

Det första jag riktigt störde mig på när jag flyttade hit var all svengelskan. I Danmark respekterar man oftast den engelska uttala och försöker inte böja ett engelsk ord. Vill man använda sig av ordet "mail" får man inte skriva "jag har mailat/mejlat" på danska. Istället får man gå den besvärliga vägen och skriva "jag har skickat mail" eller "jag ska skicka mail". Om man är lat, får man istället använda sig av ordet e-posta, som går att böja. Äcklas även av andra ord såsom gejma, hejp, najs ovs.

Stör mig även på när man översätter varumärken som tex. bluetooth. Spelar alltid dum när nån börjar yra om blåtand, "nej den tekniken har jag aldrig hört talas om, berätta gärna mer!" När personen i fråga väl har förklarat vad han syftar på, utbryter jag: "Aha, du menar bluetooth"

Stör mig även på folk som säger Mikal Jakson, Sharly Sheen och liknande, speciellt när man hör det på radio/tv

Är inte mejl ett svenskt ord?:o mail är väl engelska? Eller sover jag fortfarande?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

spela ^^ gamea ser bara konstigt ut, antar att det är något för att inte blanda ihop med den svenska formen av vulture

Permalänk
Medlem

Nöta datapata heter det förstås.

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Medlem

Jag kan helt enkelt inte skriva ord som t.ex. "Gejma", "Mejla", "Skejta" eller "Najs" ser fruktansvärt konstigt ut och helt fel i mina ögon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Kom att tänka på en sak när du skrev "najs". Vi använder ordet ofta dock så säger och skriver vi nice och inte najs.
Det problemet jag har är att jag ofta får det tomt i skallen och *poff* så kommer bara det Engelska ordet upp. Där av blir det ofta blandat. Och man orkar inte alltid redigera en post bara för att fixa det. Sen är det många (inkl. mig) som aldrig har varit speciellt bra på att skriva.
plus i kanten till alla som hjälper folk att skriva bättre men allt för många som bara trollar och dumförklarar någon istället. Bara för att man inte är bra på att stava eller skriva så betyder inte det att folk har apor i skallen utan kan vara många andra saker.

Ord!

OnT: När jag spelade var det alltid "panga hs?" som gällde.

Visa signatur

Rolig signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Jävlar... Hur orkar du hänga på sweclockers med alla trådstarter och inlägg som är fulla av sådan skit? Sedan obefintliga styckeindelningar, avsaknad av meningsbyggnad etc. Du måste ju slita av dig håret och ligga dubbelvikt under skrivbordet?

Grannarna stör sig en aning på mina dödsskrik kl. 2 på natten då man ser någon grotesk särskrivning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|

Permalänk
Medlem

Folk får kalla det vad de vill men det har hetat lira i min krets nördar i snart 20 år.
Att gibba var F.Ö att spränga nån så liket flög i bitar i Q1.
Gejma tar jag inte i med tång, det heter redan spela på svenska.

Visa signatur

Carmilla: Intel 2600k, 8gb RAM 1600mhz, SSD EVO840, gtx760,. Workstation/Spelmaskin OS:Windows 8.1
Marcilla: AMD A4, 4gb RAM 1600mhz NAS/SQL/HTPC, OS: Linux MINT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

SPELA! finns inget fulare ord än gamea..

Amen! Likaså gamers gaming bla bla blaha.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Värst är dock ungdomar som skriver: "Ja ha ett problem me datan.

Han kanske fick virus

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Widholm:

Är inte mejl ett svenskt ord?:o mail är väl engelska? Eller sover jag fortfarande?

Skickades från m.sweclockers.com

Jo mejl har ju tyvärr blivit godkänd, vilket har öppnat upp för alla andra felstavningar/försvenskningar.

Skrivet av Yooriitzz:

Han kanske fick virus

På hjärnan i så fall.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Jag tänker på tolvåringar när jag ser lr hör "gejma", "gayma" o "gama" o inser att de bara är en produkt av sin tid. Hopplösa offer för svengelskan.

Brukar alltid använda lira lr köra. Ibland äga

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Scratch comment.

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk

Game:a eller gejma.. Personligen använder jag helst svenska om det finns en exakt synonym men spela och lira är vidare begrepp. Man kan spela både fotboll och klarinett men inte gejma någondera. Man gejmar inte Fia och de flesta skulle nog inte ens gejma RPG om det är med papper och tärningar utan bara om det är samma sak på dator. Dessutom skulle jag tolka det som det måste vara ganska engagerat , man gejmar knappast winmines. Inte heller Farmville eller Candycrush Saga av nån anledning trots att det kan vara nog så engagerande för somliga. Som med språk allmänt är det ju inga regler som man läst utan en känsla som växt fram av hur det används

Permalänk
Medlem

Spela. I min högst subjektiva åsikt ter sig alla som säger "gejma" (eller någon av dess varianter) en aning efterblivna.

Visa signatur

Ridbyxan på Steam.

Permalänk
Medlem

Öppnade tråden endast för att försöka förstå vad det är för fel på "spela"? Har hu funkat i hundratals år! Insåg när jag kom hit att jag inte var ensam vilket gör mig lite lättad

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Medlem

Skrämmande hur dagens ungdom skriver och stavar idag.....

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Entusiast

Brukar inte säga gamea men om jag skulle det så skulle jag ha stavat det så. Använder mest spela, lira eller gibba

Permalänk
Entusiast

Det finns många helt utmärkta svenska ord/meningar som tyvärr blir ersatta av "svengelska" varianter.
Några exempel:

Svenskt ord <-> Svengelska varianter. [eventuellt uttal="uttal"] (Exempel)

  • epost <-> mejl, emejl. (Mejla mig <-> Skicka epost till mig)

  • konto <-> acc, account. (Har'u wow-acc? <-> Har du ett WoW -konto?)

  • spela <-> gamea [gejma]. (Ey. Ska vi gamea? <-> Hey. Skall vi spela?)

  • bifoga <-> attacha. (Kan du attacha filen med mejlen? <-> Kan du bifoga filen med eposten?)

  • ta bort <-> deleta. (Tänker deleta mitt acc. <-> Jag tänker ta bort mitt konto.)

  • stänger av <-> disabla [disejbla]. (Jag disablar din disk. <-> Jag stänger av din hårddisk)

  • skriva ut <-> printa. (Printa mejlen. <-> Skriv ut eposten.)

  • ...

Listan kan göras lång.
Min fråga är: Varför skapa nya ord när vi redan har utmärkta svenska ord/meningar att ta till?

Låneord är något som man tar till först när ens eget språk inte räcker till eller rentav saknar motsvarande ord.
För ordet i fråga: gejma, gamea eller hur ni än vill skriva det, är inget bra låneord. Speciellt inte när det redan finns ett utmärkt svenskt ord för det: "Spela". Finns till och med slangord på det: "Lira".

Vårda det svenska språket och skapa inte fler underliga slangord än vad som redan finns.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av YukeM:

Satt just och diskuterade detta mysterium över skype med en kamrat. Varenda gång jag frågar en kompis om hen vill

Börja använd korrekt form för manlig samt kvinnlig form, dvs Han samt Hon. Ta ditt ansvar och lägg av med det där "hen" tramset.

Det heter "spela" "att spela". Använd Svenska så har du löst problemet.

Skrivet av Knakmupp:

Fullt medveten om att låneorden utvecklar det svenska språket.

Låndeord utvecklar inte alltid språket utan gör många gånger språket både inkorrekt samt urvattnat, samt rent ut sagt dumt.

Skrivet av SysGhost:

Vårda det svenska språket och skapa inte fler underliga slangord än vad som redan finns.

+1

Det Svenska språket är ett av de vackraste samt mest uttrycksfulla språk som finns.

Permalänk
Inaktiv

Skicka denna bilden varje gång ni vill lira. Bilden säger ju ändå det mesta.

Permalänk
Medlem

jäkla ilandsproblem XD jag brukar bara fråga "Cs?" så är det klart

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsioni:

Låndeord utvecklar inte alltid språket utan gör många gånger språket både inkorrekt samt urvattnat, samt rent ut sagt dumt.

Jepp, precis som jag skrev i ett tidigare inlägg. Finns många låneord som har berikat det svenska språket, men när man av lathet använder ett engelskt (eller burundiskt ord för den delen) berikar det inte! Använd de svenska ord som redan finns.

Ironiskt nog har jag använt "gaming" i min signatur, när jag likväl skulle kunna skriva speldator.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master NR400, Mobo: Gigabyte Aorus Pro-P, CPU: Amd ryzen 5 3600, RAM: 16 GB Corsair Vengeance Pro 3600 mhz, GPU: Sapphire RX6800 Nitro +, PSU: Corsair TX 650M

Permalänk
Medlem
Skrivet av makerspace:

Ditt synsätt är inget annat än ett mode du har fastnat för. Det är ooriginellt och låter inlärt. Man ser att du har lärt dig det. Ordet random fungerar hur bra som helst att använda i det "svenska språket".

Ha lite roligt i livet för fan. Gejma lite kanske.

Hur ska man då böja ordet random? Han är random, de random:a? Det funkar inte. Dessutom tycker jag att det är att kategorisera när du säger att jag ska "ha lite roligt i livet".

Citat:

Ditt synsätt är inget annat än ett mode du har fastnat för.

Hur menar du här?

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.