Ute efter ett utomhus-ljudsystem. "Experthjälp" eftersökes.

Permalänk
Medlem

Ute efter ett utomhus-ljudsystem. "Experthjälp" eftersökes.

Hallå där alla audiofiler!

Som rubriken lyder är jag ute efter ett snyggt och bra ljudsystem för vår uteplats bestående av altan. I nuläget har jag ingenting i form av förstärkare eller dylikt som kan användas till ändamålet och hoppas egentligen på att någon kan tipsa om någon form av aktiva högtalare eller liknande så att man slipper det steget.

Jag gjorde en snabb paintbild på hur uteplatsen ser ut och var jag tänkt mig högtalare. Som ni ser är det tal om några mindre och väggfasta sådana och det är nu dessa jag söker tips på.

Fyra stycken borde räcka kan jag tycka rent spontant men det beror väl helt klart på vad det är för grejer ni har in mind. Eftersom man sitter runt hörnet av huset vid den andra "möbleringsplatsen" kommer det iallafall krävas att man har några på både kortsidan och långsidan utav huset, jag vill liksom inte att det skall låta sämre på ena stället än det andra.

Eftersom vi har en iPad + flera konton hos diverse musik-streaming-applikationer är min tanke att all musik skall styras från den; då vi även tänkte införskaffa väggfästen för den både inom- och utomhus, vilket kan bli cleant.

Rent kraftmässigt och kvalitetsmässigt är jag ute efter högtalare som kan spela med bra tryck, men ändå vara okej att lyssna på opera/klassiskt också. Grundtanken med högtalarna är egentligen bara för festtillfällen och såkallade "dagskrök" då jag tenderar att ha en del sådana nu när vädret ger tillfälle. Innan har jag bara haft diverse former av iPod-dockor och dess prestation har alltid varit undermålig...

Musikstilar som kommer spelas blir säkerligen en del elektroniska underverk nu med nya daft punk skivan släppt men även lounge, house, och tyvärr säkerligen alla de olika mainstreamlåtar som spelas när man är ute. "Festmusik" helt enkelt. Men som ovannämnt skall det även gå att lyssna på lite från my main man Mozart eller Pavarotti dagen efter utan att det skär i öronen.

Yes, det är ungefär allt relevant jag kan ge er att gå på... Priset? "Så billigt som möjligt" utan att det blir dålig kvalitet! Självklart finns det folk som tycker att allt under 100 000 benjamins låter förkastligt men jag menar såklart att gemene man skall tycka att det låter fint, kommer förmodligen inte ha överdrivet många audiofiler på besök ändå.

Kriterier:

  1. Kunna spela musik trådlöst från iPad

  2. Kunna spela högt till bastunga låtar

  3. Kunna spela klassiskt/opera utan att öronen blöder för gemene man

  4. Inte kosta en miljard NOK

  5. Se hyffsat "cleana" ut på väggen mot ett svart/vitt hus

  6. Inte gå sönder för att dem sitter utomhus i Götlaborg (regn, rusk och allmänt skitväder)

Kom med förslag! Stort tack på förhand.

Må väl.

Mvh. Mansion

Visa signatur

NCASE M1
CPU 5800X w/ NH-U9S MB ROG STRIX B550-I GAMING
GPU RTX 3070 VENTUS 3X OC M.2 2TB Samsung 970 EVO Plus
RAM Corsair 32GB 3200MHz PSU Corsair SF750 750W 80+ Platinum
LJUD ATH-AD1000X w/ Pro-Ject Head Box S BILD Acer XB271HU @ 165Hz

Permalänk
Medlem

Gällande talare så ska du nog satsa på ett par stora aktiva-PA-högtalare typ http://www.thomann.de/se/yamaha_dsr_215.htm
Eventuellt kombinerat med aktiva basmoduler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Gällande talare så ska du nog satsa på ett par stora aktiva-PA-högtalare typ http://www.thomann.de/se/yamaha_dsr_215.htm
Eventuellt kombinerat med aktiva basmoduler.

Oj jäv*ar vad fula dem var! Nej tack, ingenting i den stilen. Är ute efter mer stilrena och definitivt mindre än ovannämnda så alla vet det.

Tackar ändå för tipset oyegie, har du kanske någon annan idé efter att ha fått ovan förklarat?

Mvh. Mansion

Visa signatur

NCASE M1
CPU 5800X w/ NH-U9S MB ROG STRIX B550-I GAMING
GPU RTX 3070 VENTUS 3X OC M.2 2TB Samsung 970 EVO Plus
RAM Corsair 32GB 3200MHz PSU Corsair SF750 750W 80+ Platinum
LJUD ATH-AD1000X w/ Pro-Ject Head Box S BILD Acer XB271HU @ 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mansion:

Oj jäv*ar vad fula dem var! Nej tack, ingenting i den stilen. Är ute efter mer stilrena och definitivt mindre än ovannämnda så alla vet det.

Tackar ändå för tipset oyegie, har du kanske någon annan idé efter att ha fått ovan förklarat?

Mvh. Mansion

Jag tror det blir svårt att hitta något som klarar att spela bastunga låtar på hög volym och låter bra,
som är mindre än så tyvärr iallafall utan att det kostar 100 000 benjamins:)

Edit: Snabb googling så kanske dessa http://www.eluxson.se/fullrange/1985-pab-12wp-sw.html
12" bas, specsen rimmar dock lite konstigt med ett så stort element endast 42Hz

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Vilken stil hade du tänkt dig då?

Ska de stå på altanen, eller fästas i väggarna?

Kolla runt här: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?o=produkt_pris_inkmoms&re...

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mansion:

Oj jäv*ar vad fula dem var! Nej tack, ingenting i den stilen. Är ute efter mer stilrena och definitivt mindre än ovannämnda så alla vet det.

Tackar ändå för tipset oyegie, har du kanske någon annan idé efter att ha fått ovan förklarat?

Mvh. Mansion

Tror du har lite konstiga krav,spela högt med massa bas och sen ska de vara små och stilrena liksom det går inte ihop,att spela opera och klassiskt på hög volym utan dist kräver rejäla grejer.

Permalänk
Rekordmedlem

Aktiva högtalare som är tänkta för fast montering och tål regn finns i praktiken inte, så hur kan du placera sakerna? Elektroniken bör du ha inomhus eftersom det blir så mycket enklare då med tanke på fukt och eldragningen.
Kan du inte montera upp kontakter och snabbfästen på huset och ta in högtalaren när det är riktigt dåligt väder och på vintern? Några 5-8" fukttåliga plastlådor som monteras under takfoten eller på annat sätt skyddas mot direkt regn och en 15-18" aktiv PA basmodul som du tar ut när du ska spela ? eller kan du på nått sätt bygga nått som ger regnskydd och möjlighet till vattensäker eldragning ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hej,
Ska du ha dom installerade eller ska du släpa dom in och ut?

En installation som klarar hög musik och bra med bas kommer kosta, det bästa jag kan tänka mig är att köpa vädertåliga högtalare att montera utomhus och en eller två subbar att flytta in och ut vid behov.

Typ http://www.thomann.de/se/ev_evid_42_t_schwarz.htm
Och
http://www.thomann.de/se/the_box_ta18.htm

Det låter nog hyffsat och att du kommer väldigt billigt undan, var det så du hade tänkt?

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4,20 GHz GPU: ASUS ROG Matrix R9 290X
RAM: 4x2GB Corsair Dominator CL8 1600Mhz SSD: Samsung 840 250GB
PCB: ASRock 990FX Extreme9 SPU: Xonar D2 PSU: Corsair AX 750 W
Jag har högre V-core än dig! http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2427150

Permalänk
Medlem

Utomhus högtalare som ska tåla regn och sådant är dyrt.
Men om du vet att det inte blir så fuktigt där som ska vara så kan du köra med vanliga högtalare.
Sedan antar jag att du ska dra kabel till högtalarna med och då behöver du bara en förstärkare som klarar typ Blåtand elelr liknande
T.ex. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1250742 Pioneer VSX-922
Den är inte så dyr heller.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Jag tror det blir svårt att hitta något som klarar att spela bastunga låtar på hög volym och låter bra,
som är mindre än så tyvärr iallafall utan att det kostar 100 000 benjamins:)

Edit: Snabb googling så kanske dessa http://www.eluxson.se/fullrange/1985-pab-12wp-sw.html
12" bas, specsen rimmar dock lite konstigt med ett så stort element endast 42Hz

Okej, men låt säga att jag tycker logitech z-5500 är tillräckligt bra ljud då? Kanske är skit för alla andra, men det är som sagt för utomhusanvändning och har inte råd att punga ut allt för mycket just nu.

Skrivet av HerrGoreMann:

Vilken stil hade du tänkt dig då?

Ska de stå på altanen, eller fästas i väggarna?

Kolla runt här: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?o=produkt_pris_inkmoms&re...

Fästas i väggarna var tanken!

Skrivet av oyegie:

Tror du har lite konstiga krav,spela högt med massa bas och sen ska de vara små och stilrena liksom det går inte ihop,att spela opera och klassiskt på hög volym utan dist kräver rejäla grejer.

Mycket möjligt, det ante mig att kraven var orimliga. Men som du kan läsa ovan räcker z-5500 kvaliteten som "bra" ljud för mig som utomhusanläggning liksom. Så om du utgår från den kvaliteten då, några tips?

Skrivet av mrqaffe:

Aktiva högtalare som är tänkta för fast montering och tål regn finns i praktiken inte, så hur kan du placera sakerna? Elektroniken bör du ha inomhus eftersom det blir så mycket enklare då med tanke på fukt och eldragningen.
Kan du inte montera upp kontakter och snabbfästen på huset och ta in högtalaren när det är riktigt dåligt väder och på vintern? Några 5-8" fukttåliga plastlådor som monteras under takfoten eller på annat sätt skyddas mot direkt regn och en 15-18" aktiv PA basmodul som du tar ut när du ska spela ? eller kan du på nått sätt bygga nått som ger regnskydd och möjlighet till vattensäker eldragning ?

Grejen är den att alla högtalare är tänkta att sitta på väggen och då sitter dem under tak. Taket sträcker sig max 1m utanför dock så regnar det åt fel håll så att säga krävs det att dem pallar lite vatten. På vintern kommer jag inte använda dem så då kommer jag ändå ta in dem.

Skrivet av Malawie:

Hej,
Ska du ha dom installerade eller ska du släpa dom in och ut?

En installation som klarar hög musik och bra med bas kommer kosta, det bästa jag kan tänka mig är att köpa vädertåliga högtalare att montera utomhus och en eller två subbar att flytta in och ut vid behov.

Typ http://www.thomann.de/se/ev_evid_42_t_schwarz.htm
Och
http://www.thomann.de/se/the_box_ta18.htm

Det låter nog hyffsat och att du kommer väldigt billigt undan, var det så du hade tänkt?

Tack för tipset! Läs gärna ovanstående så får du en lite bättre överblick hur jag tänkt mig. Det handlar alltså om mindre, väggfasta, högtalare jag är intresserad utav

Skrivet av vinylens:

Utomhus högtalare som ska tåla regn och sådant är dyrt.
Men om du vet att det inte blir så fuktigt där som ska vara så kan du köra med vanliga högtalare.
Sedan antar jag att du ska dra kabel till högtalarna med och då behöver du bara en förstärkare som klarar typ Blåtand elelr liknande
T.ex. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1250742 Pioneer VSX-922
Den är inte så dyr heller.

Precis, lite så jag tänker. Men tänkte om det finns några klassiska högtalare som många kör för t.ex. ljudanläggning vid utomhuspoolen etc. Vet ändå en del folk som har schyssta små högtalare vid poolen som sitter ute året runt. Skall höra mig runt bland vänner osv. också såklart, men som sagt; hoppades/trodde det kanske fanns några som många körde på!

Jag hittade detta sluga paketet efter lite googling. Rent produktmässigt är det ju exakt vad jag är ute efter, men ingen aning om vilken kvalitet vi talar om här, någon annan som har bättre koll kanske?

Stort tack för all vidare hjälp och ursäkta att jag inte återkopplat förrän nu; haft mycket att stå i och inte hunnit!

På återseende!
- Mansion

Visa signatur

NCASE M1
CPU 5800X w/ NH-U9S MB ROG STRIX B550-I GAMING
GPU RTX 3070 VENTUS 3X OC M.2 2TB Samsung 970 EVO Plus
RAM Corsair 32GB 3200MHz PSU Corsair SF750 750W 80+ Platinum
LJUD ATH-AD1000X w/ Pro-Ject Head Box S BILD Acer XB271HU @ 165Hz

Permalänk
Medlem

på min praktikplats där ja jobbar endel där det är dj och Allt som har med musik o göra därav namnet Allmusik, så har vi fått in ett par grymma högtalare o spelar fylligt perfekt o höögt o klart o fint ljud o bra bas

läs vidare på > http://www.electrovoice.com/product.php?id=2581

finns även en till http://www.electrovoice.com/product.php?id=2583

Permalänk
Medlem
Skrivet av zytexx:

på min praktikplats där ja jobbar endel där det är dj och Allt som har med musik o göra därav namnet Allmusik, så har vi fått in ett par grymma högtalare o spelar fylligt perfekt o höögt o klart o fint ljud o bra bas

läs vidare på > http://www.electrovoice.com/product.php?id=2581

finns även en till http://www.electrovoice.com/product.php?id=2583

Okej! Lite oklar hemsida, kan man ens beställa dem därifrån? Jag hittar ingenting sådant i alla fall...

Hittade dem på pricerunner, tyvärr ingenting jag smäller upp på väggen. Är ute efter väggfasta grejer som sagt

Mvh. Mansion

Visa signatur

NCASE M1
CPU 5800X w/ NH-U9S MB ROG STRIX B550-I GAMING
GPU RTX 3070 VENTUS 3X OC M.2 2TB Samsung 970 EVO Plus
RAM Corsair 32GB 3200MHz PSU Corsair SF750 750W 80+ Platinum
LJUD ATH-AD1000X w/ Pro-Ject Head Box S BILD Acer XB271HU @ 165Hz

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mansion:

Jag hittade detta sluga paketet efter lite googling. Rent produktmässigt är det ju exakt vad jag är ute efter, men ingen aning om vilken kvalitet vi talar om här, någon annan som har bättre koll kanske?

Har monterat vad jag tror var just 4 par såna högtalare på ett cafe' tillsammans med en 18" bas och den kombon funkade fint och räckte till att spela så starkt som man fick göra enligt tillståndet från miljökontoret på en yta på kring 350m^2 det gick inte att spela disconivåer men tillräckligt för att det skulle funka för att få musik där även med några 100 personer som slamrade och tjatade på helgerna och inte bryta mot tillstånden. Men "Kunna spela högt till bastunga låtar" klarade det inte av med en 18" pa bas som hjälp även om man försökte, det går åt mycket effekt utomhus för det. Högtalarna har överlevt 5år och de har varit inomhus på vintern och under ett tak som skyddat mot regn och direkt solljus på sommaren.
Hur elektroniken är i det paket du länkade vet jag inte, men jag hade mera effekt totalt och delade topparna kring 100Hz neråt mot basen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

en sonos kanske skulle vara något för dig
http://www.sonos.com/shop/?lang=sv-se&region=sv&gclid=CODp5pD...

jag har 2st PLAY:5or,en inne och den andre ute på altan,den är dock inglasad så jag vet inte hur den tål fukt.
Du kan styra dom med telefon, surfplatta och dator. vad jag vet så ska man kunna koppla ihop hur många man
vill och man även kombinera basar med vanliga(PLAY;5) och dom är väl rätt så stilrena enligt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har monterat vad jag tror var just 4 par såna högtalare på ett cafe' tillsammans med en 18" bas och den kombon funkade fint och räckte till att spela så starkt som man fick göra enligt tillståndet från miljökontoret på en yta på kring 350m^2 det gick inte att spela disconivåer men tillräckligt för att det skulle funka för att få musik där även med några 100 personer som slamrade och tjatade på helgerna och inte bryta mot tillstånden. Men "Kunna spela högt till bastunga låtar" klarade det inte av med en 18" pa bas som hjälp även om man försökte, det går åt mycket effekt utomhus för det. Högtalarna har överlevt 5år och de har varit inomhus på vintern och under ett tak som skyddat mot regn och direkt solljus på sommaren.
Hur elektroniken är i det paket du länkade vet jag inte, men jag hade mera effekt totalt och delade topparna kring 100Hz neråt mot basen.

Såpass! Jag vet inte hur hårt folk tar på "kunna spela högt till bastunga låtar" men om någon hört z-5500 så är det den sortens "spela högt" som räcker för min del. Antar att jag kommer behöva komplettera med en bas om jag skall ha små väggfasta verkar det ju dock som.

Sista raden du skrev där är totalt nonsens för mig, har ingen aning om hur man delar toppar i olika Hz etc. tyvärr. Kanske är simplare än det låter i och för sig men jag har ingen som helst kunskap om Hz, Ohm, m.m. :/ Du får gärna förklara dock!

Mvh. Mansion

Skrivet av smajlY:

en sonos kanske skulle vara något för dig
http://www.sonos.com/shop/?lang=sv-se&region=sv&gclid=CODp5pD...

jag har 2st PLAY:5or,en inne och den andre ute på altan,den är dock inglasad så jag vet inte hur den tål fukt.
Du kan styra dom med telefon, surfplatta och dator. vad jag vet så ska man kunna koppla ihop hur många man
vill och man även kombinera basar med vanliga(PLAY;5) och dom är väl rätt så stilrena enligt mig.

Såg simpelt och intressant ut! Kommer ju behöva minst två stycken, en för varje "möbelplats" så att säga, eftersom jag har en husknut mellan platserna... Men hur bra spelar dem? Bra ljud även vid hög volym? Hur är basen?

Mvh. Mansion

Visa signatur

NCASE M1
CPU 5800X w/ NH-U9S MB ROG STRIX B550-I GAMING
GPU RTX 3070 VENTUS 3X OC M.2 2TB Samsung 970 EVO Plus
RAM Corsair 32GB 3200MHz PSU Corsair SF750 750W 80+ Platinum
LJUD ATH-AD1000X w/ Pro-Ject Head Box S BILD Acer XB271HU @ 165Hz

Permalänk
Rekordmedlem

Om man inte skickar bas till högtalaren så belastas den mindre, det gör att den låter bättre inom det område den spelar och att man kan spela lite starkare i de flesta fall, man brukar alltid dela topparna så de inte behöver arbeta med basen om man gör en seriösare installation, delarna håller bättre då.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om man inte skickar bas till högtalaren så belastas den mindre, det gör att den låter bättre inom det område den spelar och att man kan spela lite starkare i de flesta fall, man brukar alltid dela topparna så de inte behöver arbeta med basen om man gör en seriösare installation, delarna håller bättre då.

Jaha då är jag med lite bättre. Såklart någonting jag gärna gjort, men som sagt har jag ingen kunskap kring detta så tyvärr är det nog inte tal om någon "seriösare installation". Tack för tips och hjälp.

Mvh. Mansion

Visa signatur

NCASE M1
CPU 5800X w/ NH-U9S MB ROG STRIX B550-I GAMING
GPU RTX 3070 VENTUS 3X OC M.2 2TB Samsung 970 EVO Plus
RAM Corsair 32GB 3200MHz PSU Corsair SF750 750W 80+ Platinum
LJUD ATH-AD1000X w/ Pro-Ject Head Box S BILD Acer XB271HU @ 165Hz

Permalänk

om jag inte minns helt fel tror jag att bose har stort sortiment av utomhus högtalare.

Visa signatur

Chassi:Factal design R4
Processor: Intel i5 4670k
Gpu:MSI POWER Edition gtx 670
Moderkort:Asus Z87-A
Kylare:Cooler Master Myper 212

Permalänk

Ja vill man ha kraftig bas utomhus krävs det ganska mycket. Jag vet när vi hade utomhusgigg med vårat band körde vi 8st 15tummare och slutsteg på 2 x1000w till enbart basarna, lät inte alls speciellt mycket. Sjävklart hade vi toppar med egna steg till också

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

man brukar alltid dela topparna

Volume offset va, eller gör man mer?

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arne Anka:

Ja vill man ha kraftig bas utomhus krävs det ganska mycket. Jag vet när vi hade utomhusgigg med vårat band körde vi 8st 15tummare och slutsteg på 2 x1000w till enbart basarna, lät inte alls speciellt mycket. Sjävklart hade vi toppar med egna steg till också

Haha ja så må vara, men sedan är det viss skillnad på vilken ljudvolym som krävs vid ett "gigg" och för en "altansittning" där man är 20-30st som sitter max 2-3m från högtalarna och det högsta ljudet förutom musiken är folk som samtalar. Skall inte styra någon form av uteklubb liksom

Mvh. Mansion

Visa signatur

NCASE M1
CPU 5800X w/ NH-U9S MB ROG STRIX B550-I GAMING
GPU RTX 3070 VENTUS 3X OC M.2 2TB Samsung 970 EVO Plus
RAM Corsair 32GB 3200MHz PSU Corsair SF750 750W 80+ Platinum
LJUD ATH-AD1000X w/ Pro-Ject Head Box S BILD Acer XB271HU @ 165Hz

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ramsam:

Volume offset va, eller gör man mer?

Man skaffar ett aktivt filter filter, själv har jag bla detta http://www.behringer.com/EN/Products/DCX2496.aspx till datornljudet men det fungerar utmärkt till annat, man delar musiksignalen i olika delar, tex toner över och under 100Hz och de 2 signalerna sänder man vidare till varsin förstärkare som då inte behöver arbeta med hela musiksignalen utan bara en del av den, elementen i högtalaren som tar hand om de toner som inte ska till basen kommer då att behöva röra sig mindre och det gör att den låter bättre vid högre frekvenser som tex röster.
Man brukar även ha aktiva filter i hembiomaskiner och i en del datorhögtalare, men de brukar ha för små högtalare så att det ändå inte blir bra ljud för att man måste dela vid en för hög frekvens.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag skulle nog ta ett par B&W högtalare från HI-FI klubben, typ som dem här:

http://www.hifiklubben.se/produkter/hogtalare/inbyggnadutomhu...

Och sedan någon bra förstärkare/reciver som står inomhus, och till den har du en Sonos Connect så att ljudsystemet kan styras med mobilen eller surfplattan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mansion:

Såpass! Jag vet inte hur hårt folk tar på "kunna spela högt till bastunga låtar" men om någon hört z-5500 så är det den sortens "spela högt" som räcker för min del.

Har du hört z-5500 utomhus då? det blir en enorm skillnad i ljudnivå om man är inomhus nämnligen.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Har du hört z-5500 utomhus då? det blir en enorm skillnad i ljudnivå om man är inomhus nämnligen.

Nej självklart inte, men det är just det jag menar:

Så bra z-5500 låter inomhus räcker för vad jag behöver utomhus. Jag behöver inte bättre ljudkvalitet än så och inte heller högre volym.

Mvh. Mansion

Visa signatur

NCASE M1
CPU 5800X w/ NH-U9S MB ROG STRIX B550-I GAMING
GPU RTX 3070 VENTUS 3X OC M.2 2TB Samsung 970 EVO Plus
RAM Corsair 32GB 3200MHz PSU Corsair SF750 750W 80+ Platinum
LJUD ATH-AD1000X w/ Pro-Ject Head Box S BILD Acer XB271HU @ 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mansion:

Nej självklart inte, men det är just det jag menar:

Så bra z-5500 låter inomhus räcker för vad jag behöver utomhus. Jag behöver inte bättre ljudkvalitet än så och inte heller högre volym.

Mvh. Mansion

Men det är just det, för att få lika hög volym som z-5500 kan göra inomhus utomhus krävs det ganska rejäl effekt.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Skrivet av Mansion:

Så bra z-5500 låter inomhus räcker för vad jag behöver utomhus.

Testa att ställ dina z-5500 utomhus så förstår du att det krävs väldigt mycket mer utan hjälp från akustiken i ett rum

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk

Om du skall ha något vägghängt så begränsar det ju basverkan, men det verkar du ju ha förstått nu. Jag kan inte hjälpa dig med nån bra utomhus subwoofer (finns såna djur?), men jag har ett annat bra förslag.

JBL Control 1. Galet bra minimonitorer för sitt pris, och de finns väderskyddade och/eller aktiva också. De spelar inte djup bas, men den basen som finns är väldigt snärtig och trevlig. De har så oändligt mycket bättre ljudkvalitet än Z-5500 (ja, jag har haft bägge) att det inte ens går att nämna dem på samma dag. Jag gav bort mina (plus en sub) till pappa och ersatte med ett par hightech-monitorer för 15.000, och jag ångrar mig faktiskt lite då och då.

Hur du skall lösa "bompa-basen" vet jag inte riktigt. Utomhus kräver mycket mer effekt/storlek i basen än vad du kan väggmontera, så det kommer alltid att vara svårt. Kanske en lös Sunfire-sub (eller nån annan som inte är så svår att flytta runt) som du bär ut när du har fest och låter stå inne nånstans till vardags? Jag skall försöka undvika att säga vad jag tycker om kvaliteten på Z-5500:s bas, men jag kan säga att utomhus kan du *inte* ha så små satelliter som på Z-5500 - det krävs mer för att de inte mellanregistret skall dö helt.

Du kan kolla här också: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=1256

Permalänk
Medlem

Läste en recension i senaste numret av M3, då testade de högtalare som ser ut som stenar. Blir riktigt snyggt ute imo

Permalänk
Medlem

En polare hade dessa när vi festa riktigt kraftiga vid 90% volym kör inte 100% då du uppenbart spränger dom
http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/datorhogta...

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async