Xbox One mot Playstation 4 i hårdvara

Permalänk
Medlem

Inte för att vara den som är den, men det sa både Sony och Microsft om förra generationen också!

Visa signatur

Asus G74JW - Intel Core i7 2920XM - 8GB DDR3 - Geforce 580m - 120hz monitor.

Permalänk
Skrivet av HiFibrorn:

Hoppas du skämtar!
Hela inlägget är ju ett skämt!

Captain obvious till kassa 2!

Ja, han skämtar. Väldigt mycket ironi/sarkasm.

Visa signatur

Live now! Die later!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danrozen:

Om jag vill vara uppkopplad så skall jag kunna vara uppkopplad - vill jag inte vara uppkopplad, skall inte det vara ett hinder. Mer argumentation en så behövs inte. Det är idioti att begränsa konsumenten, speciellt när det gäller en stagnerande marknad (konsolmarknaden). Sim City och Diablo 3 (deras releaser) var mer än bevis för att det inte är ett framgångskoncept med "Always on".

Många speltjänster och serverar för spel som haft always-on-requirement har lagt ned sina servertjänster efter release, vilket betyder att du köpt en värdelös kopia av ett spel du sedan inte kan använda när företaget inte längre går plus på produkten. Rekordlöjligt.

Sony har tänkt många steg längre än Microsoft och tacksamma skall vi vara för det. Jag tror Microsofts flopp med Windows 8 följs av den med Xbox One. Just nu håller jag Wii U (på pappret) högre än Xbox One - Nintendo hade många smarta lösningar, sociala plugins och live-feeds utan att vara 'Always on'. Synd att inte utvecklare hakade på bara.

Jag kan nästan garantera dig att det här med ständig uppkoppling kommer att bli standard "mer och mer", sedan kan du tycka att det är "för tidigt" av skäl du tydligen inte vill redogöra mer än att du anser att det inte behövs argument Tycker inte heller att det går att jämföra spel med always online mot en konsol på det viset som du försöker att göra.

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Medlem

Många verkar hata på multimediaintegreringen. Visst, man behöver inte gilla det, men resonemanget att "Microsoft lade till massa nya multimediafunktioner, och därför är hela maskinen dålig" kommer jag aldrig förstå. Den kommer att vara precis lika bra för spel ändå.

Visa signatur

Antag en perfekt sfär i ett vakuum...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Så dåligt är det inte i USA, ut och res med dig.
Och vad spelar det för roll för oss om det är ens uns riskabelt ur ekonomisk synvinkel. Konsolerna och spelen kommer ändå, vi pratar konsumentperspektiv, inte investerarperspektiv.

Det är klart att det är relativt ok i de större städerna och de typiska turistorterna, men USA består ju liksom av annat som någon annan skrev.

Om vi säger så här: Det skulle inte förvåna mig ett dugg om vi har bättre bredband (både sett till hastighet och täckning) i en typisk inlandskommun i norra Norrland än vad amerikanarna har i sina största städer rent generellt. Så sent som för något år sedan (och kanske fortfarande) fanns det om jag inte minns helt fel hela counties utan bredbandstäckning alls. Counties där innevånarna fortfarande använde (använder) dial-up. Så ja, USA är på många sätt ett u-land jämfört med oss i norra Europa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av h0psi:

Även om det nu skulle stämma...på vilket sätt påverkar det dig och mig? Det är ju därifrån man för debatten, med utgångspunkt från sig själv eller nationellt skulle jag påstå. Har man inte uppkoppling undrar jag hur intresserad man är av konsol ändå, med tanke på uppdateringar, online-spelandet osv. Nej personligen så ser jag inga nackdelar, med just detta.

Tja, det är klart: Vissa är ju helt anti-uppkoppling, någonting som jag inte själv riktigt förstår.

Men efter att man testat Sim City så har man ju fattat lite av en negativ åsikt om "always online". Det är så mycket som kan fallera. Sony råkade ju ut för sin "hacker-attack" för något år sedan där PSN låg nere i dagar. Microsoft är förstås inte immuna, så det kan hända även dem. DDoS-attacker och annat kan ju vem som helst råka ut för, och om Microsofts servrar är överbelastade, nere eller allmänt usla så kan det ju bli ett problem.

Vad jag menade med mitt inlägg är dock detta: USA är huvudmarknaden för XBOX och Microsoft. Om XBOX floppar på hemmamarknaden pga denna funktion så påverkar det ju givetvis även oss i Europa indirekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredag:

Xbox One kommer vara kraftfullast, utan tvekan. Man kan söka på bing(bästa sökmotorn just nu) via internet explorer och njuta av reklam samtidigt som man kollar på kabeltv. Å man kan när man vill komma till hemskärmen bara genom att bara gripa tag i luften framför sig och trycka ihop den!

Dessutom kommer Steven Spielberg göra en serie om Halo! och du kommer kunna ha en hund i CoD.

Hur i hela friden ska Sony kunna matcha det?

Med SPEL eller?

Tillåt mig att skratta, hahahaha! PS4 har inte en suck nu! Säger bara en sak, NFL, bitches! It's in the game!

I love it!

Visa signatur

Games!

Permalänk
Skrivet av Oneone:

De sa ju att spelen kommer att köras i 60fps iaf vilket är jäkligt nice

Sega sa att Dreamcast skulle köra sina spel i 60 fps. Fast de var ungefär 2-3 spel som körde 60 fps stabilt.

De flesta 3d-spelen kommer fortfarande vara 20-35 fps, eftersom utvecklare offrar gärna fps för mer 'ögongodis'. De enda spelen som kommer vara 60 fps är 2d-spel, flashspel och spel med simpel grafik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stridstrom:

Du kan inte uppfattta skillnaden över just 60 fps. Så varför elda för kråkorna?
*suck*

Spelar du snabba fps (eller på en hög nivå) känner du stor skillnad på 60 och 120 fps. Även med en 60Hz skärm kan man avgöra skillnaden i hur spelet flyter. Du ser ju inte mer än 60 fps på en 60Hz, men du kan fortfarande känna flytet från 120fps och med en 120Hz skärm bli skillnaden ännu större.

Dock är jag grymt osäker på hur stor skillnad man kan känna med en kontroll då det inte blir lika snabbt som med en mus och tangentbord.

Skrivet av chaffis:

Hur är det med vanliga tv apparater och projektorer som man normalt kopplar sin konsol till, klarar dessa högre framerate än 60FPS? En PC har ju en monitor och dessa vet jag klarar högre men hur är det med den normal vardagsrums TVn?

/Fredrik

Sant att det absolut flesta tv apparater inte klarar med än 60fps (vilket är synd).

Hade ju i och för sig inte varit aktuellt med CoD på konsolen för mig i vilket fall då det skulle enbart blivit sport/bil spel så kanske var en onödig punkt att ta upp.

Permalänk

Vet ni vad det roliga är? båda använder AMD och detta kommer att göra att nVidia kort kommer fungera sämst i nya spelen eftersom utvecklarna kommer optimera för AMD

Woho, röda laget vann äntligen!

Visa signatur

2x Intel E5-2643V2 | 2x AMD 290x | 4x Samsung SSD EVO 500GB RAID 6 | 4xWD RED 4TB RAID6 | ASUS Z9PE-D8 WS | 3x Acer GD245HQ Limited Edition | Corsair 64GB (8x8GB) CL10 1866MHz VENGEANCE LP | FSP Aurum Pro 1200W | HRT HeadStreamer | Sennheiser HD 650 | Cherry MX 8000 | ZOWIE SPAWN (STOR SOM FAN)

Permalänk
Medlem

Inte så stor skillnad specmässigt mellan Xbox One och PS4, visst lite fördel till Playstation. Däremot tycker jag Microsoft är de enda med någon slags innovation nämligen Kinect 2. Fast det känns onödigt att spekulera i vilken konsol som är bäst innan vi vet priserna på dem.

Visa signatur

"Trying is the first step towards failure" Homer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lucaas10:

Sen tillkommer xbox live förmodligen.

Har det inte ryktats om att PSN kommer också kosta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antor:

Det är klart att det är relativt ok i de större städerna och de typiska turistorterna, men USA består ju liksom av annat som någon annan skrev.

Om vi säger så här: Det skulle inte förvåna mig ett dugg om vi har bättre bredband (både sett till hastighet och täckning) i en typisk inlandskommun i norra Norrland än vad amerikanarna har i sina största städer rent generellt. Så sent som för något år sedan (och kanske fortfarande) fanns det om jag inte minns helt fel hela counties utan bredbandstäckning alls. Counties där innevånarna fortfarande använde (använder) dial-up. Så ja, USA är på många sätt ett u-land jämfört med oss i norra Europa.

Alla i Nigeria hoppar av glädje då det enda som saknas för att kunna bli ett industriland är bra bredband.

Visa signatur

Theres no place like 127.0.0.1

Permalänk
Medlem

Du ville bnekräfta mitt påstående om att man måste betala för att spela begagnade spel? Eller läste du inte artikeln utan bara rubriken?

EDIT:
Fast om man läser kommentarerna ändrar de på infon. Mycket förvirring kring vad som gäller just nu...

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk

Vad tror ni händer om man kopplar in ps4an i x1'ans hdmi in port och säger:
"Xbox play playstation"

Visa signatur

Delat konto.

DrAg00nEn - #MultiplatformGamer
4thePlayers - #PlayStationGamer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Så dåligt är det inte i USA, ut och res med dig.
Och vad spelar det för roll för oss om det är ens uns riskabelt ur ekonomisk synvinkel. Konsolerna och spelen kommer ändå, vi pratar konsumentperspektiv, inte investerarperspektiv.

Faktiskt så är det dåligt i USA. AT&T och allt vad det heter har väldigt höga priser, faktiskt är det dyrare med internet
i USA än i Sverige, sen har dom knappt haft fiber alls i nästan hela landet. Vissa få platser kanske haft det sedan tidigare
men annars har inte konsumenter kunnat ha fiber av olika anledningar. Pratade med en Amerikan som var ganska insatt
i detta och han sade att det beror mest på att det är få (och enorma) företag i USA som har med bredband osv att göra
och dom är alla dyra och vill inte spendera pengar på att bygga upp fibernät osv. Det är först nu som det börjar lite smått
med Google Fiber, men det lär ta många år innan dom ens kommer i närheten av hur vi har det i Sverige idag.
Vet inte om det gäller nu längre men enligt någon lista för något år sedan var Sverige överlag billigast i världen
när det gäller internet, och näst snabbast efter Norge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bockis:

Alla i Nigeria hoppar av glädje då det enda som saknas för att kunna bli ett industriland är bra bredband.

Påstod han det? Nä, han sa att USA på många sätt är ett U-land jämfört med norra Europa. U-land är ett utvecklingsland, USA är ett land där utveckling behövs för att komma upp till norra Europas nivå på flera områden, bredband är ett område, miljöarbetet ett annat, att de låter religion styra hur deras samhälle ska fungera är ett tredje. Han sa aldrig att USA var ett U-land på alla sätt, eller att definitionen av ett komplett U-land definierades av bredband allena.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Faktiskt så är det dåligt i USA. AT&T och allt vad det heter har väldigt höga priser, faktiskt är det dyrare med internet
i USA än i Sverige, sen har dom knappt haft fiber alls i nästan hela landet. Vissa få platser kanske haft det sedan tidigare
men annars har inte konsumenter kunnat ha fiber av olika anledningar. Pratade med en Amerikan som var ganska insatt
i detta och han sade att det beror mest på att det är få (och enorma) företag i USA som har med bredband osv att göra
och dom är alla dyra och vill inte spendera pengar på att bygga upp fibernät osv. Det är först nu som det börjar lite smått
med Google Fiber, men det lär ta många år innan dom ens kommer i närheten av hur vi har det i Sverige idag.
Vet inte om det gäller nu längre men enligt någon lista för något år sedan var Sverige överlag billigast i världen
när det gäller internet, och näst snabbast efter Norge.

Nä men ADSL eller liknande har de allt nästan överallt. Det är inte många som sitter på dial-up 2014.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Nä men ADSL eller liknande har de allt nästan överallt. Det är inte många som sitter på dial-up 2014.

ADSL är gammalt och sketet, fiber har vi i Sverige haft i väääldigt många år kan jag säga.
Sen är det ju 2013 och jag sa aldrig något om dial-up så vet inte var du fick det ifrån.

Permalänk
Medlem

Så hur kommer TV-funktionen funka? Kopplar man t.ex. sin boxer med HDMI till Xbox:et och sen HDMI från Xbox:et till TV? Fan va gött att styra TV:n med kinect.

Visa signatur

Send me out... with a bang.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Jenka27:

Inte så stor skillnad specmässigt mellan Xbox One och PS4, visst lite fördel till Playstation. Däremot tycker jag Microsoft är de enda med någon slags innovation nämligen Kinect 2. Fast det känns onödigt att spekulera i vilken konsol som är bäst innan vi vet priserna på dem.

Om det NordicHarware skriver är korrekt, d.v.s att SDRAMet i Xbox One har en bandbredd på 102GB/s så kommer PS4an har en rejäl fördel, i alla fall i titlar som pushar GPUn med hög upplösning och/eller massiva mängder texturer. PS4 har 2.6x bandbred mot RAM (1.7x om man jämfört mot SRAM).

De AMD grafikkort med motsvarande teoretisk flyttalsprestanda som PS4 har ungefär samma bandbredd mot RAM som PS4, vilket tyder på att det finns en poäng att faktisk ha så pass hög bandbredd som PS4 har. Tvivlar dock starkt på att prestanda skalar ens i närheten linjärt med bandbredden när den går från 102GB/s till PS4:ans 176GB/s, men PS4 borde helt klart ha en fördel.

Fast det som vi ännu inte alls vet något om är: hur många CPU-kärnor och hur mycket RAM kommer respektive konsol reservera för OS och andra systemtjänster. Spel kommer inte ha tillgång till 8GB och alla 8 CPU-kärnor och efter vad som sades i presenationen igår så får jag intrycket att XBox One ska driva ett Windows OS (dock nedskalat) parallellt med det OS som kör spel. Windows OS:e lär knappast klara sig med 1 CPU-kärna (vi pratar om rätt klena CPU-kärnor).

PS4 ska ju kunna ladda saker i bakgrunden och även PS3:an har ju en av sina 7 SPE:er reserverade för OSet. Men om man har en GUI liknande det PS3 har så är det fullt rimligt att driva det med 1 Jaguar-kärna (den är långsam, men är nog ändå snabbare än en SPE på den här typen av heltalsintensivt jobb).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Anand kommer till undsättning med en redig analys
http://www.anandtech.com/show/6972/xbox-one-hardware-compared...

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

ADSL är gammalt och sketet, fiber har vi i Sverige haft i väääldigt många år kan jag säga.
Sen är det ju 2013 och jag sa aldrig något om dial-up så vet inte var du fick det ifrån.

Vad spelar åldern för roll i sammanhanget? X1 behöver inte snabb uppkoppling eller uppkoppling hela tiden. Den behöver uppkoppling ibland. Har den det så är det inga problem. Och jag nämnde dial-up eftersom det var ett av (enda?) argumenten som lades fram i tråden till varför microsoft sköt sig i foten med internetkrav.
Det är ju bara de som har dial-up som lider av kravet. INGEN annan, ja om man inte bor någonstans där inte ens en telefonledning finns. Stor målgrupp?

Permalänk
Medlem

Skulle vara nice om man bara kunde koppla in mus+tbord och köra med det ist.

Permalänk
Skrivet av MrGangBanger:

Så hur kommer TV-funktionen funka? Kopplar man t.ex. sin boxer med HDMI till Xbox:et och sen HDMI från Xbox:et till TV? Fan va gött att styra TV:n med kinect.

Kollade på eventet på ign igår ca 4 timmar. Och det finns flertalet ingångar på Xbox ONE som du kommer kunna ansluta enheter till och köra allt med hjälp av röst eller gester från endast Xboxen.

Lyckas dom lika bra med spelen som med vad dom kanske kommer göra med tv delen är den en riktig succè.

15 exklusiva titlar ska släppas till konsolen så det är en bra början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Vad spelar åldern för roll i sammanhanget? X1 behöver inte snabb uppkoppling eller uppkoppling hela tiden. Den behöver uppkoppling ibland. Har den det så är det inga problem. Och jag nämnde dial-up eftersom det var ett av (enda?) argumenten som lades fram i tråden till varför microsoft sköt sig i foten med internetkrav.
Det är ju bara de som har dial-up som lider av kravet. INGEN annan, ja om man inte bor någonstans där inte ens en telefonledning finns. Stor målgrupp?

Jag sa gammalt och sketet, alltså i att det inte är bra. Det är begränsat och ej stabilt.
Det var inte jag som sa något om Xbox, jag sa bara att det faktiskt är väldigt dåligt i USA med internet uppkoppling.

Permalänk
Medlem

Bryr mig ytterst lite men är lite glad att amd står får hårdvara till båda..dom kan behöva en uppsving.

Permalänk
Skrivet av lolflakes:

Det blir en steambox för min del.

Inte för att vara den som är sådan men i princip ingenting är känt om Steam Box ännu. Faktum är ju att Xi3 hade vad som utgavs vara en Steam Box prisad mellan 499 till 999 dollar och grafikkretsen är visst AMD A10 med integrerad grafik. Kodnamnet är Piston.

Nu blev ju Piston inte den officiella Steam Boxen. Men Valve verkade ju göra gällande att det skulle finnas utrymme för tredjeparts Steam Boxar. Alienwares X51 var ju faktiskt också ryktad om att kunna vara Valves Steam Box vid ett tillfälle. Där rör det ju sig o men i3 processor och ett GTX 645 i instegsmodellen. Den dyraste varianten bjuder på en Intel Core i7 och ett GTX 660. Men då kostar den runt 12 000:- också.

Det faktum att i stort sett vilken PC som helst i teorin skall kunna tjänstgöra som en Steam Box spelar ju inte lite grann också.

Så får vi ju inte glömma att både Xbox One och Playstation 4 är utvecklat av stora företag med som arbetar i en miljardindustri och förmodligen har en rätt hyfsad överblick av marknaden. Visst kan produkter floppa men att de inte har the best of the best of the best i CPU och GPU väg kan ju faktiskt ha sina skäl. De kanske vet att om fem år så är det värt att uppgradera igen och att det finns en kundbas för det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

Har dom ens behov av 8GB ram? 360:n hade väl 512MB och dessa borde klara sig med 4GB.
Spelen kommer ändå inte till sin fulla rätt på konsolerna.

Epic fick be och böna för att Microsoft skulle byta från 256 till 512 i sista sekund förra gången.
det var 8 år sedan.

hoppet på minne mellan ps2 och ps3 var ca 12 x, från ps3 till ps4/xbox one är hoppet 14x.
dock har den senaste generationen varit jävligt långdragen. så minnesmängden är egentligen kanske en gnutta i underkant, om man ska se en linjär ökning.

Jag tror 8 GB är ganska okej.

Skrivet av MultiMan:

Folket som presenterade PS4 såg ut att glöda för vad de gjorde. Xbox-eventet kändes däremot i stort som en samling tjänstemän som bara gjorde sitt jobb. Bara det gör att jag lutar åt Sony.

Om Microsofts hårdvara dessutom är sämre bådar det inte gott. Att mitt hatobjekt nr1, EA, fick extra stort utrymme bidrar också till min skepsis. Designen är en katastrof och jag har lite svårt att se vem den ska tilltala. Någon som har en idé?

Presentationen verkade delvis handla om att komma före Apples nya smarta TV. Microsoft förefaller vilja bli som ett nytt Apple med Win8/ModernUI och allt som händer kring det. Jag gillar iaf inte den nya inriktningen Microsoft har tagit och Xbox One förändrar inte det, snarare förstärker den känslan.

Till skillnad från Sonys show där de gick in lite djupare på teknisk specifikation och hade med indie utvecklare så var Microsofts livesänt på tv.
Därav EA games, amerikansk fotboll, call of duty, transistorer i molnen och diverse andra buzzwords.

Förhoppningsvis betyder det att Microsoft nu lättat på hjärtat angående allt som är casual, och således kan ägna hela E3 uppvisningen åt att visa upp bland annat de 15 spel som Microsoft själva tänker släppa inom ett år av konsolens lansering.

Men jag håller med dig om att de saknade engagemang också.
Den där skype konversationen till exempel, kunde ju inte bli stelare eller för den delen mer scriptat.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Avenger80:

Kollade på eventet på ign igår ca 4 timmar. Och det finns flertalet ingångar på Xbox ONE som du kommer kunna ansluta enheter till och köra allt med hjälp av röst eller gester från endast Xboxen.

Lyckas dom lika bra med spelen som med vad dom kanske kommer göra med tv delen är den en riktig succè.

15 exklusiva titlar ska släppas till konsolen så det är en bra början.

Ja, jag såg att den hade både HDMI in och en HDMI ut så jag antar att man skall koppla in boxern till Xbox och sedan till TV:n. Riktigt coolt och en funktion som jag nog kommer använda mycket om det fungerar.

Visa signatur

Send me out... with a bang.