Permalänk
Medlem

Vilken ISP ska jag välja?

Flyttar om nån vecka in i en lägenhet ägd av LKF i västra Lund och försöker välja vilken bredbandstjänst jag ska köra på. Vill ha 100/10mbit, priserna och ev uppsägningstid ser ni på bilden
Har ingen erfarenhet eller uppfattning om någon av dem så alla råd välkomnas
http://i.imgur.com/t3pJTao.jpg

Edit: http://viaeuropa.se/services/ mer info!

Edit 2: skriver det här med så folk ser det. Värt att nämna är nog att jag spelar mycket också. Verkar mest vara det som folk tycker bahnhof sköter dåligt.

Visa signatur

Intel Core i7 6700K | Noctua NH-D14 | Asus GTX 990Ti OCIII |Corsair 16GB 2400MHz | Asus z170-a | Fractal Design Newton R2, 1000W modulär | Corsair Obsidian 700D | 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA | Windows 10 Pro 64-bit

Permalänk
Avstängd

Bahnhof givetvis! Billigast och bra.

Permalänk
Medlem

Folk i denna tråden verkade ha blandade åsikter om dem :/ http://www.sweclockers.com/forum/14-internet-uppkoppling-och-...

Värt att nämna är nog att jag spelar mycket också. Verkar mest vara det som folk tycker bahnhof sköter dåligt.

Visa signatur

Intel Core i7 6700K | Noctua NH-D14 | Asus GTX 990Ti OCIII |Corsair 16GB 2400MHz | Asus z170-a | Fractal Design Newton R2, 1000W modulär | Corsair Obsidian 700D | 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA | Windows 10 Pro 64-bit

Permalänk
Medlem

Ska själv byta till Bahnhof då jag haft dom förut och hade aldrig problem då. Dumsnål som jag va så nappade jag på ett Comhem erbjudande och har bara haft strul sen dess

Visa signatur

AMD Ryzen 3600 || Hyper 212 Black Edition || ASUS PRIME B450M-A || Corsair Vengeance RGB PRO 32GB (2x16GB) 3200MHz || SAPPHIRE Pulse RX5700 XT || Crucial P3 Plus 1TB M.2 PCIe Gen4 NVMe || Kingston A400 960GB || Seasonic Focus GX 650W || Phanteks Eclipse P300A ||

Permalänk
Medlem

Bahnhof

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Bahnhog har fler kunder än dom andra = mer klag på nätet. Men per person är det extremt lite krångel

Permalänk
Medlem

Bredband2 har jag och morsan, inga problem alls. Supporten funkar bra de gånger nätet var nere och då var det enbart driftstörningar. ( 10 gånger på 5 år )

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Har haft både Bredband2, Bredbandsbolaget och Bahnhof. BBB och Bahnhof är klart mycket bättre. Bahnhof ser jag dock som bäst pga deras villighet att ge en ett bra pris och bästa möjliga hastighet. BBB snålade rejält med hastigheten och blev även dyrare över åren från 200kr/mån till 325kr/mån efter några år. (Bodde i ett område där det endast gick att ha bbb).

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem

Banhof är bra vad jag hört. Fixa helst inte Com hem, Har haft såhär ett stort antal gånger:

(ska ha 24 ned / 1 upp)

Visa signatur

Corsair 750D | i5 4670k | ASUS Z87-a | 8GB Corsair Dominator | Asus GTX770-DC2OC | Samsung 840 EVO 250GB | WD 500GB X2

Permalänk
Medlem

Verkar som att bahnhof verkar bra ingen här som hört nåt om att de skulle ha hög Ping när man spelar alltså?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 6700K | Noctua NH-D14 | Asus GTX 990Ti OCIII |Corsair 16GB 2400MHz | Asus z170-a | Fractal Design Newton R2, 1000W modulär | Corsair Obsidian 700D | 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA | Windows 10 Pro 64-bit

Permalänk
Medlem

Du kommer få mer eller mindre samma resultat med alla alternativen, alla går över samma nät. Själv kör jag T3, men har hört gott om B2 och bahnhof. Men välj den med bäst deal!

Permalänk
Inaktiv

Jag själv valde Bahnhof i stadsnätet. Ett misstag skulle jag säga, har inte fått nåt bra intryck av dom under tiden jag nu haft dom. Inget specifikt jag kan peka på, mest en känsla. Funderar på att byta till T3.

Permalänk
Medlem

Absolut inte BBB, om du inte gillar att lära ut kunskap för det är precis det du kommer att göra när du ringer supporten p.g.a. att ditt internet slutat fungera. Supporten är med andra ord helt inkompetent, och hårdvaran patetisk.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jink:

Absolut inte BBB, om du inte gillar att lära ut kunskap för det är precis det du kommer att göra när du ringer suppor.g.a. att ditt internet slutat fungera. Supporten är med andra ord helt inkompetent, och hårdvaran patetisk.

Jag har faktiskt haft bättre erfarenhet av BBB än Bahnhof. Anledningen till att jag bytte var att BBB blivit så svindyra.

Förresten så har Bahnhof slutat ge ut mer än 1 IP-adress.

Permalänk
Medlem

De jag har erfarenhet av dessa är Bredband2 och BBB. Tycker båda har varit bra men BBB något bättre då de gett ut något högre hastighet (120/100 jämfört med 95/90). Båda har haft väldigt låg ping så det har inte varit ett problem (~3ms till webhallen i BF3 server browsern).

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lollol7:

De jag har erfarenhet av dessa är Bredband. Tycker båda har varit bra men BBB något bättre då de gett ut något högre hastighet (120/ämfört med 95/90). Båda har haft väldigt låg ping så det har inte varit ett problem (~ till webhallen i BF.

Haft 8 ms enligt bredbandskollen med BBB. Nu har jag 13 ms, fast det tror jag beror på min router.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Jag själv valde Bahnhof i stadsnätet. Ett misstag skulle jag säga, har inte fått nåt bra intryck av dom under tiden jag nu haft dom. Inget specifikt jag kan peka på, mest en känsla. Funderar på att byta till T3.

Hmm hur kan du få dåligt intryck när du inte har något att klaga på?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Megacrash:

Hmm hur kan du få dåligt intryck när du inte har något att klaga på?

Det sa jag inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bambul:

Verkar som att bahnhof verkar bra ingen här som hört nåt om att de skulle ha hög Ping när man spelar alltså?

Skickades från m.sweclockers.com

Har haft både Bredband2 och Bahnhof 10/10, 30/30 och senaste åren 100/100. Bägge har alltid fungerat utmärkt, alltid haft låg ms i spel med bägge.
Alltid legat på 95+/95+ 3ms på tptest.se med bägge.

Sen kan det ju vara annat som styr, ex switchar osv drivs inte av dom företagen utan det drivs av dom som har hand om vårat stadsnät, dom sköter ju inget sådant. Så felar det där så måste andra lösa det. Dvs inget ISPn kan göra förutom påpeka det till vem nu som har hand om diverse stadsnät.

Permalänk
Medlem

Alright men då kör jag på Bahnhof. Funkar det dåligt så kan jag ju byta redan efter 3 månader så det är inte så farligt

Visa signatur

Intel Core i7 6700K | Noctua NH-D14 | Asus GTX 990Ti OCIII |Corsair 16GB 2400MHz | Asus z170-a | Fractal Design Newton R2, 1000W modulär | Corsair Obsidian 700D | 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA | Windows 10 Pro 64-bit

Permalänk
Medlem

Alltele är väll helt okej de med? :).
Ta gärna en titt på http://www.integrity.st/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Har haft både Bredband2 och Bahnhof 10/10, 30/30 och senaste åren 100/100. Bägge har alltid fungerat utmärkt, alltid haft låg ms i spel med bägge.
Alltid legat på 95+/95+ 3ms på tptest.se med bägge.

Sen kan det ju vara annat som styr, ex switchar osv drivs inte av dom företagen utan det drivs av dom som har hand om vårat stadsnät, dom sköter ju inget sådant. Så felar det där så måste andra lösa det. Dvs inget ISPn kan göra förutom påpeka det till vem nu som har hand om diverse stadsnät.

Du är inne på rätt spår, det är faktiskt ingen av ISP som styr nätet så mycket. Utan det viktigaste man kan gå på i dom här frågorna är kundsupport och pris. Och att inte välja något som blivit totalt sågat.

Permalänk

Hur är Bahnhofs support? Läst på några ställen att det tar veckor att få svar via email och 30min+ kö för telefonsupport. Någon sanning i detta?

Permalänk
Master of Overkill

Banhoff !!! eller Telia men du kan ju inte få de

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240