Permalänk
Medlem

D-link dir-655, hur ska man koppla?

Hej,

Har nyligen införskaffat mig en router och som titeln säger så är det en D-link Dir-655. Har några problem som jag själv inte kan reda ut och får inte fram någon värdefull information genom att googla så jag söker hjälp här.

1. Jag har inte en blekaste aning hur en router fungerar, vet bara att den ökar antalet portar och kan snabba på den trådlösa uppkopplingen.
2. Jag har installerat routern, på vad vet jag inte, antar att det är modemet, men hur jag ska koppla routern till modemet är högst oklart, har en sladd som går från "Internet"-porten på routern in i en vanlig Lan-port på modemet. Tror inte ens jag behöver ha den direkt kopplad till modemet efter installationen, men så vitt jag förstod det så var det så här det skulle fungera, rätta mig om jag har fel!

När jag installerat routern så skapade jag ännu en trådlös anslutning utöver den jag hade innan som kom direkt från modemet, antar att det är den som all trådlös trafik ska strömma igenom, men högst oklart för mig som är så pass okunnig.

Har någon svar på frågorna eller kan putta mig in på rätt väg skulle det vara mycket uppskattat, har letat igenom manualen efter något som kan hjälpa men förgäves. Bredbandsbolaget var inte till någon hjälp för fem öre, funderar på att byta ISP på grund av deras bristande intresse av att hjälpa till, så har någon en ISP värd att kika lite extra på vore det en extra guldstjärna i kanten!

Tack på förhand!

EDIT (Lösning); Koppla från "Internet/WAN-porten" på routern (I mitt fall D-link Dir-655) till Lan 1-4 på det bryggade modemet du har. (I mitt fall Xavi 5258-p2 från Bredbandsbolaget). Finns säkert andra sätt, detta fungerade dock för mig!

Permalänk
Medlem

Jag föreslår att du ber någon kunnig i din bekantskapskrets titta förbi, bjud på kaffe o kaka.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Rekordmedlem

Vad är det för namn på apparaten du kallar modem? Handlar det om att göra nån form av trådlös koppling?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vad är det för namn på apparaten du kallar modem? Handlar det om att göra nån form av trådlös koppling?

"Lådan" jag fått från Bredbandsbolaget är av modellen XAVi x5258-p2. Precis, om jag kan ha en trådlös koppling mellan routern och "lådan" istället för att ha routern i källartrappan, isolerad från omvärlden och kopplad till "lådan" via sladd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JD:

Jag föreslår att du ber någon kunnig i din bekantskapskrets titta förbi, bjud på kaffe o kaka.

Bra förslag, dock redan prövat.

Permalänk
Rekordmedlem

Du har alltså adsl och i xavin så har du redan en router ?
För att det ska fungera så måste du i så fall stänga av DHCP servern och NAT i dir 655 an

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

"Modemet" du pratar om verkar vara en router det också (om det har många portar och trödlöst). Det är mycket illa att ha två routrar i ditt nätverk. Det orsakar ofta många märkliga problem såsom att youtube inte buffrar ordentligt, att sidor endast laddar varannan gång osv.

Jag rekommenderar att du stänger av routerfunktionen i din gamla router/modem så att det endast fungerar som ett modem. På så vis så är den enda routern i ditt hus D-linken dit du kopplar alla datorer och den som delar ut trådlöst internet.

Och jag tycker att du ska ta hem en kunnig bekant som sköter detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du har alltså adsl och i xavin så har du redan en router ?
För att det ska fungera så måste du i så fall stänga av DHCP servern och NAT i dir 655 an

Ingen aning om jag redan har en router i xavin, men för att stänga av DHCP och NAT i den nya routern, hur gör jag då?

Permalänk
Medlem

på modemet har du en utgång där det "kommer ut internet", där ska du koppla en sladd till WAN-porten på DIR-655. sedan kan du koppla in datorer eller vad du nu vill ha på de 4 LAN-portarna så får dom internet.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetten:

"Modemet" du pratar om verkar vara en router det också (om det har många portar och trödlöst). Det är mycket illa att ha två routrar i ditt nätverk. Det orsakar ofta många märkliga problem såsom att youtube inte buffrar ordentligt, att sidor endast laddar varannan gång osv.

Jag rekommenderar att du stänger av routerfunktionen i din gamla router/modem så att det endast fungerar som ett modem. På så vis så är den enda routern i ditt hus D-linken dit du kopplar alla datorer och den som delar ut trådlöst internet.

Och jag tycker att du ska ta hem en kunnig bekant som sköter detta.

Okej, dock kan jag inte stänga av routerfunktionen på modemet om jag har någon sådan, eftersom modemet är "låst" om man kan uttrycka det så. Vad jag har förstått så kan endast Bredbandsbolaget kan ändra modemets inställningar. Får väl kontakta de ännu en gång för att lösa detta.. Jag och en bekant satt med detta i tre timmar utan resultat, kanske var det detta som var hindret från första början?

Permalänk
Medlem

Jag har fått lära mig att man kan ta sig förbi alla dessa inställningar om man kopplar in sladden från modemet i någon annan port på routern istället för den märkt internet. Vet ej om det är rätt att göra så men det har funkat för mig.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Rekordmedlem

Varför vill du komplettera xavin?
Men men ...

Börja med att ta reda på vilket nät xavin använder, kör ipconfig i en kommandotolk på datorn och kolla standard gateway, skriv ner numret.

Stäng av xavin, koppla isär allt, starta om datorn och anslut sedan enbart till dir 655 med kabel, logga in, sedan ställer du in det trådlösa nätet i den som vanligt, ssid, kanal och kryptering efter tycke och smak (för att välja optimal kanal kan du köra inssider http://www.metageek.net/products/inssider/ i datorn för att läsa av omgivningen)

Ge sedan dir 655an ett statiskt ip som inte kolliderar men är i samma nät som xavin så här:
Kolla sid 27 manualen, ge dir 655 ett ip nummer där de 3 första 3 siffriga grupperna är desamma som i standard-gateway och i den 4de gruppen skriver du 250, nätmasken ska vara 255.255.255.0 den här adressen blir hädanefter den du använder för att logga in i dir 655an. (troligen blir ip numret 192.168.1.250 eller 192.168.0.250) om du byter nät så kan datorn tappa kontakten med routern, starta i så fall om så borde allt uppdateras.

Du ska sedan stänga av dhcp, sidan 28 i manualen, klicka ur "enable dhcp server"
Spara och stäng sedan av allt.

Koppla sedan in dir 655 an i xavin via en lanport inte internetporten då borde den fungera som en accespunkt och switch med 3 lediga portar när du sedan startar upp delarna, xavin först, vänta tills den är igång, sedan dir 655, vänta 2 minuter och sist datorn, testa.

Skulle du göra fel så får du använda resetknappen för att återställa 655an.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Xavin är bryggad som standard från BBB, så du kan egentligen koppla routern direkt på den. Folk som säger att det är en router vet inte vad dom pratar om.

Och som alla andra företag så hjälper inte BBB med privat utrustning, dvs din router. Det gör nog ingen annan ISP heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Varför vill du komplettera xavin?
Men men ...

Börja med att ta reda på vilket nät xavin använder, kör ipconfig i en kommandotolk på datorn och kolla standard gateway, skriv ner numret.

Stäng av xavin, koppla isär allt, starta om datorn och anslut sedan enbart till dir 655 med kabel, logga in, sedan ställer du in det trådlösa nätet i den som vanligt, ssid, kanal och kryptering efter tycke och smak (för att välja optimal kanal kan du köra inssider http://www.metageek.net/products/inssider/ i datorn för att läsa av omgivningen)

Ge sedan dir 655an ett statiskt ip som inte kolliderar men är i samma nät som xavin så här:
Kolla sid 27 manualen, ge dir 655 ett ip nummer där de 3 första 3 siffriga grupperna är desamma som i standard-gateway och i den 4de gruppen skriver du 250, nätmasken ska vara 255.255.255.0 den här adressen blir hädanefter den du använder för att logga in i dir 655an. (troligen blir ip numret 192.168.1.250 eller 192.168.0.250) om du byter nät så kan datorn tappa kontakten med routern, starta i så fall om så borde allt uppdateras.

Du ska sedan stänga av dhcp, sidan 28 i manualen, klicka ur "enable dhcp server"
Spara och stäng sedan av allt.

Koppla sedan in dir 655 an i xavin via en lanport inte internetporten då borde den fungera som en accespunkt och switch med 3 lediga portar när du sedan startar upp delarna, xavin först, vänta tills den är igång, sedan dir 655, vänta 2 minuter och sist datorn, testa.

Skulle du göra fel så får du använda resetknappen för att återställa 655an.

Först och främst hade jag aldrig minsta aning om att Xavin jag fått från BBB är en typ av en router och den har endast 5 portar, har länge sökt efter en lösning för det problemet men det verkar ha varit på så sätt att endast en router skulle hjälpa, i detta fall så har jag skaffat mig en dir-655 från d-link.

Jag vill ersätta Xavin av den anledningen att jag ibland inte kan komma åt internet på vissa enheter eftersom samtliga portar är upptagna, måste alltid kontakta BBB och be dom att "slänga ut" några uppkopplade enheter för att komma åt internet med andra.

Tack för guiden du snickrade ihop, ska försöka ta mig igenom alla steg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse9292:

Xavin är bryggad som standard från BBB, så du kan egentligen koppla routern direkt på den. Folk som säger att det är en router vet inte vad dom pratar om.

Och som alla andra företag så hjälper inte BBB med privat utrustning, dvs din router. Det gör nog ingen annan ISP heller

Ännu en synpunkt, härligt! Har jag helt enkelt kopplat fel från routern till Xavin? Och hur blir det med den gamla trådlösa anslutningen från Xavin nu när jag har en router?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johalbin:

Först och främst hade jag aldrig minsta aning om att Xavin jag fått från BBB är en typ av en router och den har endast 5 portar, har länge sökt efter en lösning för det problemet men det verkar ha varit på så sätt att endast en router skulle hjälpa, i detta fall så har jag skaffat mig en dir-655 från d-link.

Jag vill ersätta Xavin av den anledningen att jag ibland inte kan komma åt internet på vissa enheter eftersom samtliga portar är upptagna, måste alltid kontakta BBB och be dom att "slänga ut" några uppkopplade enheter för att komma åt internet med andra.

Tack för guiden du snickrade ihop, ska försöka ta mig igenom alla steg!

Bryggade enheter stödjer max 5 anslutna enheter, så precis som du säger så kan det ta stopp.

Skrivet av Johalbin:

Ännu en synpunkt, härligt! Har jag helt enkelt kopplat fel från routern till Xavin? Och hur blir det med den gamla trådlösa anslutningen från Xavin nu när jag har en router?

Nu kommer jag inte ihåg på rak arm hur man kopplar mellan xavin och privat router. Men det bör vara mellan Lan uttag (1-4) på xavin och till wan på dlinken.

Den gamla trådlösa är på som vanligt, men den kabeln som går mellan xavin och dlinken tar alltid en plats. Du kan kanske logga in på routern och stänga av den, om inte du kan det så kan BBB support göra det om du ringer in. Tror jag iaf, minns ej ifall xavin ger 10ip till BBB.

Till fråga, är det fiber eller ADSL som gäller?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Skrotnisse9292:

Xavin är bryggad som standard från BBB, så du kan egentligen koppla routern direkt på den. Folk som säger att det är en router vet inte vad dom pratar om.

Och som alla andra företag så hjälper inte BBB med privat utrustning, dvs din router. Det gör nog ingen annan ISP heller

Så den agerar bara switch med nån BBB programvara ? och har inte dhcp server igång ? I så fall kan man inte koppla in nått annat än en router i den om man vill ha ett eget lan med mer än 4 kablade enheter ?
Och då kommer inte det jag skrev om att ställa in dir 655 att fungera.
Vill man ha mer än 4 kablade enheter behöver man i så fall en switch efter sin egen router.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse9292:

Bryggade enheter stödjer max 5 anslutna enheter, så precis som du säger så kan det ta stopp.

Nu kommer jag inte ihåg på rak arm hur man kopplar mellan xavin och privat router. Men det bör vara mellan Lan uttag (1-4) på xavin och till wan på dlinken.

Den gamla trådlösa är på som vanligt, men den kabeln som går mellan xavin och dlinken tar alltid en plats. Du kan kanske logga in på routern och stänga av den, om inte du kan det så kan BBB support göra det om du ringer in. Tror jag iaf, minns ej ifall xavin ger 10ip till BBB.

Till fråga, är det fiber eller ADSL som gäller?

Okej, har lagt om kablarna nu från D-linken till Xavin men då har jag ingen kabel dragen från "Internet"-porten på D-linken till Xavin och då har jag självklart ingen internetuppkoppling. Den är kopplad från Lan 1 på D-linken till Lan 3 på Xavin.
Det är ADSL, har inte tillgång till fiber där jag bor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Så den agerar bara switch med nån BBB programvara ? och har inte dhcp server igång ? I så fall kan man inte koppla in nått annat än en router i den om man vill ha ett eget lan med mer än 4 kablade enheter ?
Och då kommer inte det jag skrev om att ställa in dir 655 att fungera.
Vill man ha mer än 4 kablade enheter behöver man i så fall en switch efter sin egen router.

Switch är det inte, det är ett bryggat adsl modem. Den hanterar även adsl signalen (med intern eller extern splitter). En bryggad enhet stödjer aldrig mer än 5 direktkopplade enheter. En router bygger upp ett eget internt nätverk, så den klarar sig egentligen på 1 ip adress för flera enheter (upp till ca 250 något).

Är inte direkt många som har 4 kablade enheter. Kan kanske gå att koppla några på Xavin och några på dlinken, men jag är osäker. Du får trots allt 5 ip adress från BBB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johalbin:

Okej, har lagt om kablarna nu från D-linken till Xavin men då har jag ingen kabel dragen från "Internet"-porten på D-linken till Xavin och då har jag självklart ingen internetuppkoppling. Den är kopplad från Lan 1 på D-linken till Lan 3 på Xavin.
Det är ADSL, har inte tillgång till fiber där jag bor.

Lan1 till lan3 funkar inte.

Lan(1-4) på xavin till wan på D-linken. Som om du kopplade in en ny dator helt enkelt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Johalbin:

Okej, har lagt om kablarna nu från D-linken till Xavin men då har jag ingen kabel dragen från "Internet"-porten på D-linken till Xavin och då har jag självklart ingen internetuppkoppling. Den är kopplad från Lan 1 på D-linken till Lan 3 på Xavin.
Det är ADSL, har inte tillgång till fiber där jag bor.

Får du publikt eller privat ip nummer ? Börjar ipnummret i datorn på 192 eller 10 eller nått helt annat ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Portarna på D-linken ser ut som sådana:
Lan 1, Lan 2, Lan 3, Lan 4, Internet samt USB.

Xavin däremot har dessa portar:
Lan 1, Lan 2, Lan 3, Lan 4, WAN (Går direkt in i telejacket) samt Tel1 och Tel2 (har ingen hemtelefon ansluten)

Nu går sladdarna som sagt från D-linkens Lan 3 till Xavins Lan 1. Först gick de från "Internet" på D-linken till Xavins Lan 3, har dock ändrat tillbaks till detta eftersom jag annars inte får någon internetuppkoppling.

Jag har ingen WAN-port på D-linken, har endast "Internet". När jag kopplat via "Internet" får jag trådlös uppkoppling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johalbin:

Portarna på D-linken ser ut som sådana:
Lan 1, Lan 2, Lan 3, Lan 4, Internet samt USB.

Xavin däremot har dessa portar:
Lan 1, Lan 2, Lan 3, Lan 4, WAN (Går direkt in i telejacket) samt Tel1 och Tel2 (har ingen hemtelefon ansluten)

Nu går sladdarna som sagt från D-linkens Lan 3 till Xavins Lan 1. Först gick de från "Internet" på D-linken till Xavins Lan 3, har dock ändrat tillbaks till detta eftersom jag annars inte får någon internetuppkoppling.

Jag har ingen WAN-port på D-linken, har endast "Internet". När jag kopplat via "Internet" får jag trådlös uppkoppling.

Trodde faktiskt att Lan till internet/wan skulle fungera men åh andra sidan har jag inte gjort det själv på flera år. kommer du ut på internet med lan till lan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse9292:

Trodde faktiskt att Lan till internet/wan skulle fungera men åh andra sidan har jag inte gjort det själv på flera år. kommer du ut på internet med lan till lan?

Du hade rätt, lan till lan fungerar inte. Är tvungen att använda Internet-porten på d-linken och koppla sladden till lan 1-4 på Xavin för att få en uppkoppling. Antar att det är som det ska vara då, när jag försöker ansluta till d-linkens nya nätverk "når anslutningen en maxtidsgräns" ibland men brukar funka efter ett tag.

Alltså kommer den gamla trådlösa uppkopplingen från Xavin alltid finnas där, men jag ska ansluta till d-linkens trådlösa uppkoppling så tar den hand om det istället och därmed kan jag ansluta fler enheter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johalbin:

Du hade rätt, lan till lan fungerar inte. Är tvungen att använda Internet-porten på d-linken och koppla sladden till lan 1-4 på Xavin för att få en uppkoppling. Antar att det är som det ska vara då, när jag försöker ansluta till d-linkens nya nätverk "når anslutningen en maxtidsgräns" ibland men brukar funka efter ett tag.

Alltså kommer den gamla trådlösa uppkopplingen från Xavin alltid finnas där, men jag ska ansluta till d-linkens trådlösa uppkoppling så tar den hand om det istället och därmed kan jag ansluta fler enheter?

Den från Xavin kommer alltid finns där, tills du stänger av den eller om BBB kan göra det. (minns ej, men bara en av er kan det om jag minns rätt). Anslut till d-linken.

Felsöka det trådlösa vill jag inte kasta mig in på, där sinar mitt minne

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse9292:

Den från Xavin kommer alltid finns där, tills du stänger av den eller om BBB kan göra det. (minns ej, men bara en av er kan det om jag minns rätt). Anslut till d-linken.

Felsöka det trådlösa vill jag inte kasta mig in på, där sinar mitt minne

Då förstår jag mycket bättre hur det här fungerar, måste ringa dessa BBB tomtar imorgon och reda ut vad de faktiskt kan göra utöver att snacka massa smörja.
Tack så mycket för hjälpen!

Permalänk

Det b2 kommer göra är att stänga av wlan i ditt modem, så du helt enkelt får ett bryggat adsl-modem utan wlan. Du kan dock behöva rensa priolistan i datorn och glömma det gamla b2 nätverket.

Permalänk
Rekordmedlem

Ditt grundproblem är nog att enheterna hamnar på olika nät om xavin är bryggad, du kan inte ansluta något annat till den än en router som du sedan får koppla till en switch om du behöver mer portar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johalbin:

Då förstår jag mycket bättre hur det här fungerar, måste ringa dessa BBB tomtar imorgon och reda ut vad de faktiskt kan göra utöver att snacka massa smörja.
Tack så mycket för hjälpen!

Kolla först själv om du kommer åt xavin med 192.168.1.1 eller vad det nu är. Kom ihåg att dom inte kommer hjälpa dig något med din privata router, så det är bara att skippa den helt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson54:

Det b2 kommer göra är att stänga av wlan i ditt modem, så du helt enkelt får ett bryggat adsl-modem utan wlan. Du kan dock behöva rensa priolistan i datorn och glömma det gamla b2 nätverket.

Du vet att B2 är en annan leverantör? Trött?

edit: blandade ihop det med bredband2. Är nog jag som är trött.