Vilken distribution ska jag köra?

Permalänk
Medlem

Vilken distribution ska jag köra?

Jag har kört Windows i alla år, mest för att jag brukade spela mycket, men nu spelar jag knappt alls, och datorn börjar sega så jag tänkte formatera. Då kom jag på att jag kan ju lika gärna köra linux nu. Jag är inte helt bortkommen med linux eftersom jag har haft servrar som kört det, samt använt det i skolan, men jag vet inte vilken som skulle vara bäst för mig.

Jag vet inte exakt hur specifik jag kan vara men vad jag gör vid datorn just nu är streama videos, programmera och bildhantering, så om det finns något som har bra stöd för allt det så är allt lugnt!

Skulle hellre testa något annat än Ubuntu. Har kollat lite på Arch linux och manjaro, finns det några fler bra?

Permalänk
Rekordmedlem

Mint med Mate har blivit min favorit för allmänt bruk sedan Ubuntu började dra åt fel håll.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det är ett lååångt steg mellan Arch och Ubuntu, men att dyka in i Arch kanske är bästa sättet om man verkligen vill lära sig Linux. Om du vill prova något nytt så kan du väl installera ett WM, när man gör det du snackar om finns det knappt någon skillnad mellan Ubuntu och andra distros. Med Arch och andra lite mer obfuskerade distros lär du ha problem med kompatibilitet, men wine finns ju alltid.

Själv har jag aldrig haft ett behov av Linux, testade mig runt lite med RasPi men det var inget jag skulle använda på min desktop permanent.

Permalänk
Medlem

Jag rekomenderar Manjaro. Lätt att installera och snabbt och resurssnålt

Permalänk
Medlem

Som nybörjare, Mint

Visa signatur

< i5 2500K @ 4.2GHz | 16 GB A-Data XPG + Corsair XMS3 1600MHz | ASUS GTX 670 DCU2 | Qnix QX2710 2560x1440 @ 96Hz | ASUS Xonar D2 | Samsung 830 128 GB | Crucial M4 240 GB | Samsung Spinpoint F3 1 TB | WD Green 2GB | Fractal Design Define R3 | Be Quiet! Straight Power 580W >

Permalänk

Eftersom han har använt Linux innan så behöver han ju inte hoppa på mint. Vill du pilla lite eller ska det fungerade out of the box?

Foresight
Sabayon
Manjaro

Om du vill pilla mycket:
Arch
Gentoo
Slackware

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRunnerAlfa:

Eftersom han har använt Linux innan så behöver han ju inte hoppa på mint. Vill du pilla lite eller ska det fungerade out of the box?

Foresight
Sabayon
Manjaro

Om du vill pilla mycket:
Arch
Gentoo
Slackware

Det är ju pillandet som är kul Får kolla in de 3 du länkade

Permalänk
Medlem
Skrivet av occe94:

Som nybörjare, Mint

Nja mint är inte riktigt för nybörjare skulle rekomdera Ubuntu isället.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

openSuSe

Både för nybörjare och folk som vill pilla.

Visa signatur

"Be not afraid of life. Believe that life is worth living, and your belief will help create the fact." - William James

Permalänk
Medlem

Ubuntu har verkligen blivit användarvänlig på senare tid... Prova den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neteyes:

Det är ju pillandet som är kul Får kolla in de 3 du länkade

Körde Gentoo i tre år. Fungerar bra.

Testar just nu Kubuntu efter nästan sex år i Debian.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk

Satt i samma båt innan, kört ubuntu, mint (mate & cinnamon) Samt lite random distro också, massor av servers. Men tyckte att jag var lite rostig på linux nu, hade tröttnat på Linux Mint Cinnamon. Så slängde in arch linux istället. (På laptopen) Satt upp nästan allt. Frågan är bara vad man ska köra för GUI nu? Ett kommando från att installera valfritt GUI men...vad F*N ska man välja???

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem

Beror ju på vad du gilllar.

KDE om du har hårdvara till det annars är väl razor-qt eller openbox rätt skönt

Visa signatur

"Be not afraid of life. Believe that life is worth living, and your belief will help create the fact." - William James

Permalänk
Skrivet av Scirocco:

Nja mint är inte riktigt för nybörjare skulle rekomdera Ubuntu isället.

Jag tyckte personligen att Mint+MATE var lättare att komma in i när jag kom från Windows än Ubuntu+Unity. I MATE fanns allt ungefär där jag förväntade mig att det skulle finnas, så var det inte alls i Unity.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem
Skrivet av jkrx:

Beror ju på vad du gilllar.

KDE om du har hårdvara till det annars är väl razor-qt eller openbox rätt skönt

Tack, hade aldrig hört talas om razor-qt

Hittade det här på http://blog.lxde.org/?p=990 där XDEs skapare skriver:

Citat:

I, however, need to admit that working with Qt/C++ is much more pleasant and productive than messing with C/GObject/GTK+.
Since GTK+ 3 breaks backward compatibility a lot and it becomes more memory hungry and slower, I don’t see much advantage of GTK+ now. GTK+ 2 is lighter, but it’s no longer true for GTK+ 3. Ironically, fixing all of the broken compatibility is even harder than porting to Qt in some cases (PCManFM IMO is one of them). [...] To sum up, for compiled binary programs, Qt IMHO is a good choice to consider if you don’t hate C++.

Dumpa gtk för Qt?! Djärv kille.

Har kört LXDE också ett tag, på en åldrig maskin. Qt-varianten kan vara något!

"A Guide for Migrating from Gtk+ to Qt"
http://blog.lxde.org/?p=1000

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Ubuntu med Unity påminner mer om OS X än Windows. Unity får mycket skit men det har mognat rejält sen det släpptes första gången och bättre kommer det bli när det skrivits om i Qt och kör på Mir. Jag gillar Dash-sökningen och HUD samt alla tangentbordsgenvägar som finns från start.

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B550M-PLUS ~ AMD Ryzen 5600 XT ~ ASUS TUF Gaming AMD Radeon RX 6800
Corsair Vengeance LPX Red 16GB (2x8GB) 2400MHz DDR4 ~ Samsung SSD 860 EVO M.2 1TB
Corsair RM750 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Arch med openbox är mums.
Problemet med att rekommendera ubuntu och mint för nybörjare, är att man aldrig blir mycket mer än nybörjare när man kör dem. Ska man lära sig något om linux så får man ge sig på någon annan dist, typ arch, gentoo, slackware...
Jag var själv nybörjare när jag installerade arch, hade testat ubuntu lite, tyckte inte alls om det. Följde installationsguiden för arch, som är mycket välskriven. Det var inte på något vis svårt att få igång allting, med gui. Därefter bygger man vidare lite varje dag

Permalänk
Skrivet av Netgear:

Ubuntu med Unity påminner mer om OS X än Windows.

Nu är det många år sen jag använt OSX, men det kan säkert stämma.

Citat:

Jag gillar Dash-sökningen

Där ser man. Att behöva söka efter allting istället för att ha det som en lista eller ikoner var något jag verkligen avskydde.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~