0,8 mbit lina, kan ladda ner i 1,34 mbit??

Permalänk

0,8 mbit lina, kan ladda ner i 1,34 mbit??

Hej jag håller på att ladda ner Battlefield 3 och just nu så når jag hastigheter på 1,34 mbit/sekund. Det konstiga är bara att jag har en lina som klarar max 0,8 mbit..
Har min uppkoppling blivit bättre eller är det bara origins servers som är väldigt bra?

vet inte om det passade in här men kände för att fråga ändå!

Permalänk
Skrivet av albindubech:

Hej jag håller på att ladda ner Battlefield 3 och just nu så når jag hastigheter på 1,34 mbit/sekund. Det konstiga är bara att jag har en lina som klarar max 0,8 mbit..
Har min uppkoppling blivit bättre eller är det bara origins servers som är väldigt bra?

vet inte om det passade in här men kände för att fråga ändå!
http://s21.postimg.org/mhvlp0q9j/Namnl_s.png

Bara en fråga. Hur kan man sitta med så dåligt internet?

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Medlem

Det står att den laddas ner i 1,34 MB/SEK inte 1,34 mbit
Om jag inte tar helt fel borde det betyda att du har en ca 10 mbit lina drygt.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av filipcombat:

Bara en fråga. Hur kan man sitta med så dåligt internet?

Bara en fråga. Hur överlevde folk innan bredbandet slog igenom?

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Entusiast
Skrivet av filipcombat:

Bara en fråga. Hur kan man sitta med så dåligt internet?

Ursäkta? TS sitter med genomsnittshastigheten i Sverige... Det är bara det att han har skrivit fel, det ska ju såklart vara MB/s inte mbit/s som TS har skrivit men hade du lagt ner 3 sekunder på att titta på bilden han infogat så hade du sett det.

Till TS: Du har inte en 0.8mbit/s-uppkoppling för mbit/s är inte MB/S
Gå in på Bredbandskollen.se och återkom med resultat så ska vi se om din uppkoplling är "för bra" eller inte.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av filipcombat:

Bara en fråga. Hur kan man sitta med så dåligt internet?

Ännu en som tror att stor bandbredd är lika med bra uppkoppling

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av filipcombat:

Bara en fråga. Hur kan man sitta med så dåligt internet?

Inte så svårt, har man ingen möjlighet till fiber så eller högre hastighet så har man inte det. I mitt bostadsområde så bor det x antal tusen men inget företag vill dra fiber hit ändå så vi matar på samma som ts

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av filipcombat:

Bara en fråga. Hur kan man sitta med så dåligt internet?

Det är synd att vi bara har en gilla-knapp.

Permalänk

Tack för alla svar, min uppkoppling ligger på som ni alla sagt givetvis inte på 0,8 mbit/s utan 0,8 mb/s (fel av mig).
Jag har den uppkopplingen för det har hittills funkat hyfsat bra, visst tar det ett tag att ladda ner saker men onlinespel är inga problem då jag ligger runt 40 i latency. Max via torrent downloads brukar vara ungefär 850 kb/s.
Var inne på bredbandskollen iaf och fick följande resultat:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Terihan:

Inte så svårt, har man ingen möjlighet till fiber så eller högre hastighet så har man inte det. I mitt bostadsområde så bor det x antal tusen men inget företag vill dra fiber hit ändå så vi matar på samma som ts

Till oss drog dom fiber om vi ville ha, vi är 3 pers som skaffade fiber. Och delade på kostnaden, dom kunde dra hit dit om det bara var mitt hus som ville ha oxå. Men isf fick vi betala hela kalaset själv.

Så är ju knepigt att ingen vill dra till er, om ni är flera tusen.

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av filipcombat:

Bara en fråga. Hur kan man sitta med så dåligt internet?

Jag satt med 56k modem fram till 2007, rätt vanligt ute på landet med lägre hastigheter.

Visa signatur

i5 6600k 4 Ghz , 8 GB DDR4-RAM , Asus Strix GTX980 , 1 TB HDD + 256 GB SSD , Asus moderkort av modell jag ej minns namn på, Corsair C70 Svart

Permalänk
Skrivet av Pertanbus:

Bara en fråga. Hur överlevde folk innan bredbandet slog igenom?

Men fast nu är det ju faktiskt 2013.

Skrivet av Sisyfos:

Ursäkta? TS sitter med genomsnittshastigheten i Sverige... Det är bara det att han har skrivit fel, det ska ju såklart vara MB/s inte mbit/s som TS har skrivit men hade du lagt ner 3 sekunder på att titta på bilden han infogat så hade du sett det.

Satt vid mobilen när jag skrev detta. Ja föredrar sweclockers vanliga site istället för mobilsiten.

Skrivet av frankof:

Ännu en som tror att stor bandbredd är lika med bra uppkoppling

Förklara gärna hur det är då?

Skrivet av Exxelent:

Jag satt med 56k modem fram till 2007, rätt vanligt ute på landet med lägre hastigheter.

Vi ska flytta ut på landet snart och där har vi fixat fiber 100/100. Men fast ADSL med lite högre hastighet borde väl funka? Så illa kan väl inte teckningen vara?

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av filipcombat:

Men fast nu är det ju faktiskt 2013.

Vi ska flytta ut på landet snart och där har vi fixat fiber 100/100. Men fast ADSL med lite högre hastighet borde väl funka? Så illa kan väl inte teckningen vara?

Mina föräldrar bor i Mora (landsort, ca 20 000 invånare) ca 3 km från centrum och de kan då iaf inte ha mer än 8 mbit/s utan fiber. Och alla tycker väl helt enkelt inte att det är värt kostnaden på ca 20 000:- att dra in fiber till huset.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av albindubech:

Tack för alla svar, min uppkoppling ligger på som ni alla sagt givetvis inte på 0,8 mbit/s utan 0,8 mb/s (fel av mig).
Jag har den uppkopplingen för det har hittills funkat hyfsat bra, visst tar det ett tag att ladda ner saker men onlinespel är inga problem då jag ligger runt 40 i latency. Max via torrent downloads brukar vara ungefär 850 kb/s.
Var inne på bredbandskollen iaf och fick följande resultat:
http://i40.tinypic.com/svkjy8.png

Skillnaden ligger inte i b vs. bit utan b(bit) vs. B(byte)
1B (byte) är 8b (bit).
Jag skulle tro att din lina är på 8 Mb/s (M = mega, m= milli) vilket betyder en maxnedladdningshastighet på 1MB/s då 8 bit = 1 Byte.

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av filipcombat:

Men fast nu är det ju faktiskt 2013.

Satt vid mobilen när jag skrev detta. Ja föredrar sweclockers vanliga site istället för mobilsiten.

Förklara gärna hur det är då?

Vi ska flytta ut på landet snart och där har vi fixat fiber 100/100. Men fast ADSL med lite högre hastighet borde väl funka? Så illa kan väl inte teckningen vara?

Fast han har ju 8Mbit/s. Han skrev fel/visste inte.

Jag tror inte folk sitter på "dåliga" hastigheter för de vill. Antingen så har de inte råd med bättre, kan inte ha bättre eller inte vet något om bredbandets hastighet. Definera bo på landet. För vissa är landet en liten tätort medans för andra är det en liten by. Gräva fiber är oftast inte ett vettigt alternativ för det senare alternativet.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem
Skrivet av filipcombat:

Förklara gärna hur det är då?

Nedladdning/uppladdningshastighet är ganska oviktig när det kommer till spelande, jag satt länge på 2 Mbit/s ADSL och det fungerade utmärkt till att spela world of warcraft och cs så länge ingen annan satt på samma uppkoppling och surfade.

Edit: blandade antagligen ihop MB/s och Mbit/s så det var not inte 0,25 Mbit/s utan 2 Mbit/s

Permalänk
Medlem
Skrivet av filipcombat:

Men fast nu är det ju faktiskt 2013.

Vi ska flytta ut på landet snart och där har vi fixat fiber 100/100. Men fast ADSL med lite högre hastighet borde väl funka? Så illa kan väl inte teckningen vara?

Bodde mitt ute i ingenstans. När vi flyttade höll dom på att fixa med ADSL i samhället. Min polare några gator bort hade 2 mbps. Skiljer sig väldigt mycket ifrån samhälle till samhälle, några jag vet som bodde utanför stan fick fiber indraget i huset t.ex.

Visa signatur

i5 6600k 4 Ghz , 8 GB DDR4-RAM , Asus Strix GTX980 , 1 TB HDD + 256 GB SSD , Asus moderkort av modell jag ej minns namn på, Corsair C70 Svart

Permalänk
Entusiast
Skrivet av albindubech:

Tack för alla svar, min uppkoppling ligger på som ni alla sagt givetvis inte på 0,8 mbit/s utan 0,8 mb/s (fel av mig).
Jag har den uppkopplingen för det har hittills funkat hyfsat bra, visst tar det ett tag att ladda ner saker men onlinespel är inga problem då jag ligger runt 40 i latency. Max via torrent downloads brukar vara ungefär 850 kb/s.
Var inne på bredbandskollen iaf och fick följande resultat:
http://i40.tinypic.com/svkjy8.png

Din nedladdningshatighet är i så fall normal, Utorrent har i regel lite sämre nedladdningshatighet jämfört med när man laddar ner från "äkta" launchers så att säga.
Dvs om du laddar ner från Steam, Origin, WoW etc.

Brukar uppleva hastigheten 20-30% snabbare då

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Skrivet av Blupparen:

Fast han har ju 8Mbit/s. Han skrev fel/visste inte.

Jag tror inte folk sitter på "dåliga" hastigheter för de vill. Antingen så har de inte råd med bättre, kan inte ha bättre eller inte vet något om bredbandets hastighet. Definera bo på landet. För vissa är landet en liten tätort medans för andra är det en liten by. Gräva fiber är oftast inte ett vettigt alternativ för det senare alternativet.

Jo såg det.

Ditt vi ska flytta så har vi en granne som har hästar sedan så bor det inte så många i närheten tills en lite större by som är ca 3km ifrån huset.

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Medlem

onTOPIC
Du tankar komprimerade filer, sedan packas filerna upp på din sida vilket flyttar du mer än vad du kan!
t.ex. en 2mb fil kompirimeras till 1mb. Detta tar dig 1 sekund att tanka men sen packas den upp ttill 2mb vilekt resulterar att du flyttar 2mb per sekund enliigt origin!

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem
Skrivet av albindubech:

Tack för alla svar, min uppkoppling ligger på som ni alla sagt givetvis inte på 0,8 mbit/s utan 0,8 mb/s (fel av mig).
Jag har den uppkopplingen för det har hittills funkat hyfsat bra, visst tar det ett tag att ladda ner saker men onlinespel är inga problem då jag ligger runt 40 i latency. Max via torrent downloads brukar vara ungefär 850 kb/s.
Var inne på bredbandskollen iaf och fick följande resultat:
http://i40.tinypic.com/svkjy8.png

Du har antagligen ADSL 8/1 (8Mbit/1Mbit)

Permalänk
Medlem

OT
Ni säger bandbredd men pratar om överföringshastighet.
Bandbredd har med frekvensen i kabeln att göra och överföringshastigheten med hur länge det tar att ladda ner spel osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Terihan:

Inte så svårt, har man ingen möjlighet till fiber så eller högre hastighet så har man inte det. I mitt bostadsområde så bor det x antal tusen men inget företag vill dra fiber hit ändå så vi matar på samma som ts

Skicka mig ett PM så ska jag se på om det går att göra något åt. Vilket område bor du i?

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."