Ser grannarnas enheter och filer. Vad tycker ni?

Permalänk
Medlem

Känner igen det där sen jag bodde i Arjeplog.

Stadsnätet där som delades av skola, företag och elevhem var så öppet så man kunde komma åt hemliga filer med lösenord till switchar och sånt i hela stadsnätet. Där fanns även ritningar över telenät och andra mer interna dokument helt öppet att komma åt.

Visa signatur

/dev/null

Permalänk
Skrivet av kallabaz:

Problemet ligger ju inte i nätet, utan i att kunderna inte har någon router?
Om man ansluter till ett lan kan man såklart se vilka andra som är anslutna till det lanet.
Delar man ut filer kan andra på samma lan se filerna??

Förstår inte hur man kan vara utan router år 2013?

Ett LAN ska vara konfigurerat så...en nätverk ska inte vara det.
Varför ska man ha en router om det bara finns en dator i lägenheten? Det ska ju inte vara ett tvång att köpa en för att folk klantat sig.

Borde inte Pontén vara intresserad av det? Delas det ut massa filer öppet så är det ju faktiskt olagligare än Pirat bay

Permalänk
Entusiast

Är det inte så att det är lite upp till var och en att skaffa de skydd som behövs för att hindra att ens privata filer kommer på vift?
Att någon ansluter sin dator med rubbet öppet utåt Internet är ingen annans fel än datorägaren ifråga.

Windows ställer till och med förfrågan om det är ett privat, företag eller ett publikt nätverk när man ansluter sig första gången. Rätt korkat att svara "privat/företag" då en nätverksanslutning utan brandvägg är "publik"

Man har brandväggar av uppenbara anledningar.
Dock tycker jag att Internetleverantören borde inkludera en enklare brandvägg i abbonemanget.

EDIT: ISPn kan enkelt bara ändra nätmasken för att hindra att alla har access till varandra direkt. (Att det sedan går att "trixa till" är en annan femma)

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoggaforfan:

Skrämmande och gränsar till olagligt. Ring och prata med åklagare.
Kan finnas företagsfiler som inte får delas ut, kanske kontrakt eller annat. Om någon har en olaglig fil, tex barnporr, är inte alla kriminella då?

Jag hade definitivt polisanmält dem. Sen om det hade lett till något det tror jag inte men ibland räcker det.

Du får gärna hänvisa till vilket brott i brottsbalken de bryter mot om du nu anser att det är olagligt. Snarare är det väl så att varje enskild användare har ett ansvar för att använda brandvägg etc.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av webbson:

Känner igen det där sen jag bodde i Arjeplog.

Stadsnätet där som delades av skola, företag och elevhem var så öppet så man kunde komma åt hemliga filer med lösenord till switchar och sånt i hela stadsnätet. Där fanns även ritningar över telenät och andra mer interna dokument helt öppet att komma åt.

Men det du beskriver är bara dum hantering av data, själv så hade jag gärna sett att så många som möjligt hade nått varandra via lanet, det skulle rätt använt ge stora fördelar att tex kunna prata och kommunicera med sina grannar med lanfart istället för att behöva ta omvägen via internet, säkerheten behöver inte bli sämre om man gör det rätt, och om nån inte har lagt in ett vettigt konfigurerat admin vlan på statsnätet så är det lustigt.
Nä mera lan och mindre wan åt folket, och en hemmarouter skyddar det "husinterna" nätet rätt bra, som skrivet, jag hade gärna pratat med alla grannar i Gbit direkt via en switch, då hade man tex lätt kunnat dela på backupper och kunnat göra en del saker mycket snabbare än via internet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallabaz:

Problemet ligger ju inte i nätet, utan i att kunderna inte har någon router?
Om man ansluter till ett lan kan man såklart se vilka andra som är anslutna till det lanet.
Delar man ut filer kan andra på samma lan se filerna??

Förstår inte hur man kan vara utan router år 2013?

Håller inte med dig. Är de lämpligt att göra typ lan av ett helt stadsnät? Problemet är att den vanlige användaren inte vet vad lan är eller att han är anslutet till ett. Visst håller jag med dig om router men vill minnas att de var typ den info som man fick vid installationen att de var bara att ansluta datorn med en kabel. Inlägget handlar inte om de är lämpligt att se varandras filer på ett lan utan om de är lämpligt att använda sig av den tekniken alls i detta läget.

Permalänk
Skrivet av kallabaz:

Problemet ligger ju inte i nätet, utan i att kunderna inte har någon router?
Om man ansluter till ett lan kan man såklart se vilka andra som är anslutna till det lanet.
Delar man ut filer kan andra på samma lan se filerna??

Förstår inte hur man kan vara utan router år 2013?

Nej, problemet ligger i att hela det lokala fibernätet faktiskt är ett Lan.

Om man inte förstår att man inte kan vara utan router 2013 har man väldigt svårt att sätta sig in i andras datorvanor.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Hoggaforfan:

Ett LAN ska vara konfigurerat så...en nätverk ska inte vara det.
Varför ska man ha en router om det bara finns en dator i lägenheten? Det ska ju inte vara ett tvång att köpa en för att folk klantat sig.

Borde inte Pontén vara intresserad av det? Delas det ut massa filer öppet så är det ju faktiskt olagligare än Pirat bay

Det finns mycket bra mjukvarubrandväggar för de som inte skaffar hårdvara om man bara har en dator.
Och varför skulle fildelning i alla former vara olagligt? Du får nog skilja på vad man delar, själv hade jag gärna haft en nas stående några hus bort hos en granne och haft backupper på egna saker, tex mina foton som tar upp några Terrabyte, att både mitt och ett grannhus några hundra meter bort brinner upp samtidigt är osannolikt om inte krig eller ragnarök inträffar och då har man hursomhelst annat att tänka på än sina backupper, däremot hade det varit mycket smidigt att kunna köra full fart mot nasen via lan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WEBRUNNER:

Håller inte med dig. Är de lämpligt att göra typ lan av ett helt stadsnät? Problemet är att den vanlige användaren inte vet vad lan är eller att han är anslutet till ett. Visst håller jag med dig om router men vill minnas att de var typ den info som man fick vid installationen att de var bara att ansluta datorn med en kabel. Inlägget handlar inte om de är lämpligt att se varandras filer på ett lan utan om de är lämpligt att använda sig av den tekniken alls i detta läget.

Vart anser du att leverantörens skyldigheter slutar?
Separata broadcastzoner?
Separat väg till internet?
Skydd mot inkommande från internet?

Vart anser du kundens skyldigheter slutar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluser:

Vart anser du att leverantörens skyldigheter slutar?
Separata broadcastzoner?
Separat väg till internet?
Skydd mot inkommande från internet?

Vart anser du kundens skyldigheter slutar?

Jag är ingen superexpert på detta men jag anser iallafall att när de ser ut som de gör så ska kunden bli informerad av ISP på ett tydligt sätt att hela grannskapet ligger på samma nät. Även bli erbjuden en brandvägg/router vid tecknade. Har man tidigare haft exempel ADSL utan router/brandvägg så är ju ändå chansen mindre att råka ut för dumheter än att vara inkopplad på detta stadsnät där vilken noob som helst kan klicka sig fram till filer eftersom dessa dyker upp automatiskt i nätverk.

Visst har användaren väldigt stort ansvar att skydda sig med programvara och brandvägg osv (kanske hela ansvaret), men moraliskt sett borde de inte vara ett skäl till att den som bygger nätet gör de onödigt öppet och osäkert för den vanlige Svenssonanvändaren. Vi måste komma ihåg att majoriteten har inte koll på dessa saker och har inte heller blivit informerad. Jag menar köper du en bil idag så står de i manualen att olja ska bytas samt att ofta brukar en servicelampa lysa när de är dags. Vore ju lika dumt att ta bort all sådan information med motivering att de är kundens ansvar. Då har man gjort de onödigt dumt och risken för haveri ökar hos personer som inte har koll på dessa saker. Vet inte om de var någon bra jämförelse men ni förstår vart jag vill komma.

Sammanfattning och svar på din fråga: Kunden har väldigt stort ansvar att skydda sig men ISP har även ett moralsikt ansvar att informera om produkten dom säljer samt att enligt mitt tycke inte göra de osäkrare än vad de behöver vara.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SysGhost:

Är det inte så att det är lite upp till var och en att skaffa de skydd som behövs för att hindra att ens privata filer kommer på vift?
Att någon ansluter sin dator med rubbet öppet utåt Internet är ingen annans fel än datorägaren ifråga.

Windows ställer till och med förfrågan om det är ett privat, företag eller ett publikt nätverk när man ansluter sig första gången. Rätt korkat att svara "privat/företag" då en nätverksanslutning utan brandvägg är "publik"

Man har brandväggar av uppenbara anledningar.
Dock tycker jag att Internetleverantören borde inkludera en enklare brandvägg i abbonemanget.

EDIT: ISPn kan enkelt bara ändra nätmasken för att hindra att alla har access till varandra direkt. (Att det sedan går att "trixa till" är en annan femma)

Fast detta är ju tvärtom, allmänheten antar att iaf deras nätverksleverantör har ett skyddat nät, så att man automatiskt inte ansluter till ett oskyddat publikt LAN, eller hur? Att ansluta sin dator hemma i nätverksuttaget, ska ju inte vara samma sak som att dra med sin dator till Dreamhack.
Detta är ju mer en felkonfiguration ifrån nätleverantören än något annat. I mina ögon jämförbart med att kommunen skulle komma o låsa upp min lägenhet när jag är på jobbet, för att det därefter ska bli mitt fel om någon snor allt jag äger. Men herp derp du skulle haft extra lås. Kanske det, men inte mitt fel att någon annan gjort fel, och inte heller att någon annan går in och snor mina grejer, eller hur? Eller som exemplet här ovan, med bilen och oljebyte, informationen måste ju iallafall följa med, hur ska man annars kunna veta?

Svårt att i alla lägen av livet alltid veta allt om allt och förväntas ta reda på all information om allt. Förstår du problematiken för den som inte hänger på Swec?

Permalänk
Medlem
Skrivet av WEBRUNNER:

Ja, som trådtiteln säger så ser jag grannarnas datorer och kommer åt att se utdelat material iallafall där man inte har brandvägg/router. Tydligen har man byggt nätet i mitt område på detta vis. Kallas "broadcast domain" tror jag. Får alltså upp andra datorer precis som dom vore på mitt privata nätverk vilket dom egentligen också är.
Visst många fördelar med detta om man känner folk som man vill spela eller dela saker med, men jag kan tycka att de är lite märkligt att göra såhär och inte meddela någon som bor i berörda lägenheter. Många kopplar ju bara in sin dator i uttaget på väggen direkt med en kabel (har fiber) eftersom de var typ den info som gick ut. Området består av säkert allt från 80 åringar till ungdomar och att begära att alla ska ha koll på hur de funkar med router och brandvägg går ju inte.

Även om man skulle blir upplyst vid tecknandet av internetabonnemanget att de funkar såhär tycker jag de är klart osäkert och onödigt att bygga nätet såhär.
Själv vet jag ju hur de fungerar men nytt folk flyttar ju in hela tiden och dom blir knappast upplyst heller. Kontaktade min ISP när jag upptäckte detta och de svar jag fick först av en tekniker är att så ska de definitivt inte vara. Dock verkar man ändrat den uppfattningen. Som ett exempel för att jämföra, tänk om man tecknar ADSL med Telia t.ex och då får upp massa andra av Telias kunder på sin dator och massa förfrågningar från datorer som vill att du ska gå med i deras hemnätverk vilket också hände mig. Detta skulle ju inte funka.

Undrar vad ni tycker? Är detta seriöst och bra eller på gränsen till olagligt? Enligt IT chefen på kommunen är hela stadens stadsnät uppbyggt såhär och nätet jag pratar om ingår i detta!

Ehh..? Då skulle man lika gärna i samma byggnad ha en gemensam brevlåda där all post slängs på hög utan något kuvert som skyddar innehållet.
Jag tycker det här låter helt galet!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av aluser:

Vart anser du att leverantörens skyldigheter slutar?
Separata broadcastzoner?
Separat väg till internet?
Skydd mot inkommande från internet?

Vart anser du kundens skyldigheter slutar?

Helt klart anser jag att ISPn ansvarar för att ge mig en separat lina till Internet. Annars skulle ju vem som helst kunna titta på all min trafik om de har installerat en hub eller dylikt.

Det är ju inte ansvariga för att skydda mig från vad jag laddar ner, men de är skyldiga, precis som posten, att värna om min integritet. Posten är inte ansvariga för att du tar brevet till brevlådan på ett säkert sätt, men när du har lämnat brevet så kommer de att ansvara för att det kommer fram utan att någon annan läst igenom inehållet, precisom som en riktig ISP.

@TS: Antingen som gör du en stor grej av detta, eller så sätter du en router i ditt uttag och bryr dig inte mer

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som fått tanken om vad som händer när någon utser sig för att vara router och sen börjar sniffa alla packet som passerar. Tänk alla okrypterad data som kan vara känsligt för vissa!

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon81912:

Helt klart anser jag att ISPn ansvarar för att ge mig en separat lina till Internet. Annars skulle ju vem som helst kunna titta på all min trafik om de har installerat en hub eller dylikt.

Det är ju inte ansvariga för att skydda mig från vad jag laddar ner, men de är skyldiga, precis som posten, att värna om min integritet. Posten är inte ansvariga för att du tar brevet till brevlådan på ett säkert sätt, men när du har lämnat brevet så kommer de att ansvara för att det kommer fram utan att någon annan läst igenom inehållet, precisom som en riktig ISP.

@TS: Antingen som gör du en stor grej av detta, eller så sätter du en router i ditt uttag och bryr dig inte mer

En hub måste monteras in mellan de enheter som kommunicerar om det ska gå att "avlyssna" den vägen och det kräver fysisk accesss till delarna, om grannen kan komma åt delarna fysiskt har du troligen större bekymmer än att han skulle montera in en hub och det finns i princip inget som kan hindra någon som har fysisk access till prylarna från att göra nästan vad som helst, så då är det dags att låsa in prylarna snarare än oroa sig över hubar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

En hub måste monteras in mellan de enheter som kommunicerar om det ska gå att "avlyssna" den vägen och det kräver fysisk accesss till delarna, om grannen kan komma åt delarna fysiskt har du troligen större bekymmer än att han skulle montera in en hub och det finns i princip inget som kan hindra någon som har fysisk access till prylarna från att göra nästan vad som helst, så då är det dags att låsa in prylarna snarare än oroa sig över hubar.

Jag vet precis hur en hub fungerar. Det som jag menar på är att om ens ISP är såpass värdelös att de sätter alla sina abonnenter i en dumswitch utan VLAN så skulle det lika gärna kunna stå en hub där.

Står det en switch där är det ändå trivialt att göra en ARP poison attack och sno deras paket ändå. Det är inte mitt ansvar att skydda mina paket på det sättet, ISP skall ansvara för att det jag ansluter mina datorer till är det jag tror det är och INGET ANNAT.

Permalänk
Medlem

En publik IP kan per definition prata med andra publika IP. På vlika "sätt"/vilka portar avgör den som administerar resp IP. Strikt är det så hårt.

Sen är det så att många ISPer applicerar en del funktionalitiet/filter för att stoppa tex windows fildelning/samba/osv. Är de skyldiga att göra det? Om det står i specifierat i avtalet med användaren - inte annars. Vissa ISPer är duktigare än andra att förklara vikten av router/brandvägg/NAT/osv.

IMHO har en ISP en moralisk skydighet att upplysa om de vanligaste riskerna o hur man bör skydda sig. Juridisk har de ingen skyldighet.

Man får en basal router med NAT/FW för några hundringar o mjukvarubrandväggar finns vettiga freeware. I princip så skall gemene man använda detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Helt klart anser jag att ISPn ansvarar för att ge mig en separat lina till Internet. Annars skulle ju vem som helst kunna titta på all min trafik om de har installerat en hub eller dylikt.

Det är ju inte ansvariga för att skydda mig från vad jag laddar ner, men de är skyldiga, precis som posten, att värna om min integritet. Posten är inte ansvariga för att du tar brevet till brevlådan på ett säkert sätt, men när du har lämnat brevet så kommer de att ansvara för att det kommer fram utan att någon annan läst igenom inehållet, precisom som en riktig ISP.

Fast resonemanget flyttar frågan till vart är avlämningspunkten som räknas som internet? Leverantörens avlämning till dig (uttaget i väggen, modemet osv) eller leverantörens avlämniing till annan levernatör.

Avgränsade mig medvetet från nerladdning men jag skulle gjort det med vardagsspråk. Inkommande anslutningar är andra enheter som etablerar kontakt med din enhet och då framförallt i sådana fall som din enhet inte har begärt detta.

Posten har ingen skyldighet överhuvudtaget att värna om din integritet
Dom har en skyldighet att förhindra brott mot brevhemligheten som är lagstadgad för analog kommunikation under tiden försändelsen är i deras ägo.
Denna skyldighet slutar dock vid din brevlåda där försändelsen övergår i din ägo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WEBRUNNER:

Jag är ingen superexpert på detta men jag anser iallafall att när de ser ut som de gör så ska kunden bli informerad av ISP på ett tydligt sätt att hela grannskapet ligger på samma nät. Även bli erbjuden en brandvägg/router vid tecknade. Har man tidigare haft exempel ADSL utan router/brandvägg så är ju ändå chansen mindre att råka ut för dumheter än att vara inkopplad på detta stadsnät där vilken noob som helst kan klicka sig fram till filer eftersom dessa dyker upp automatiskt i nätverk.

..

Sammanfattning och svar på din fråga: Kunden har väldigt stort ansvar att skydda sig men ISP har även ett moralsikt ansvar att informera om produkten dom säljer samt att enligt mitt tycke inte göra de osäkrare än vad de behöver vara.

Vill inte ha ett expertsvar utan precis det jag fick nämligen en ärlig åsikt och jag kan hålla med dig om att dom har gjort enkelt för sig.
För att bygga vidare på din bilanalogi så kan du jämnföra internet med vägnätet då principen är densamma. Vägnätet vet vi innehåller faror och vi har därför regler och krav innan detta används och organisationer som förebygger faror men detta gäller inte för internet men vi förväntar oss fortfarande att isp och dylika skall göra dessa organisationers jobb och ge oss säkra vägar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av aluser:

Fast resonemanget flyttar frågan till vart är avlämningspunkten som räknas som internet? Leverantörens avlämning till dig (uttaget i väggen, modemet osv) eller leverantörens avlämniing till annan levernatör.

Avgränsade mig medvetet från nerladdning men jag skulle gjort det med vardagsspråk. Inkommande anslutningar är andra enheter som etablerar kontakt med din enhet och då framförallt i sådana fall som din enhet inte har begärt detta.

Posten har ingen skyldighet överhuvudtaget att värna om din integritet
Dom har en skyldighet att förhindra brott mot brevhemligheten som är lagstadgad för analog kommunikation under tiden försändelsen är i deras ägo.
Denna skyldighet slutar dock vid din brevlåda där försändelsen övergår i din ägo.

Internet är på andra sidan ISP. När mitt paket har passerat deras router kan ingen annan, utan att fråga dem veta var det kom ifrån. Då anser jag att de uppfyller kravet om att de värnar om min integritet då paketet är i deras ägo, men de kan givetvis inte ansvara för vad mottagaren gör med det, vilket de inte heller behöver.

Posten skall visst värna om min integritet, de får inte öppna brev jag skickar och läsa igenom dem. Har de misstankar om att brevet inehåller knark, bomber eller människor jag tänkt sälja så kan de öppna och kolla, men detta tas det väldigt hårt på. Det ligger även i posten (och en ordentlig ISPs) intresser om att vara attraktiv för kunden, men även att inte bryta mot några lagar och särskit inte vålla skada mot någon människa.

Du säger Posten har ingen skyldighet överhuvudtaget att värna om din integritet.
Jo, det har det. http://www.posten.se/sv/Kundservice/Sidor/Postens-integritets...
De har MASSOR med skyldighet om att värna om min integritet.

Permalänk
Rekordmedlem

Den här tråden är egentligen rätt rolig om man tänker på de mer vanliga trådarna som dyker upp hela tiden (varje dag) om ämnen i stil med "min isp begränsar min trafik" och "hur gör jag så att min router är vidöppen för alla trafik hursomhelst så jag kan fildela och spela"
kombinerat med "antivirus och brandväggar ger mig 0,01 fps lägre så de suger" eller "jag har inget behov av säkerhetsfunktioner för jag använder datorn på rätt sätt"

Det var bara en sak som slog mig

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Internet är på andra sidan ISP. När mitt paket har passerat deras router kan ingen annan, utan att fråga dem veta var det kom ifrån. Då anser jag att de uppfyller kravet om att de värnar om min integritet då paketet är i deras ägo, men de kan givetvis inte ansvara för vad mottagaren gör med det, vilket de inte heller behöver.

Posten skall visst värna om min integritet, de får inte öppna brev jag skickar och läsa igenom dem. Har de misstankar om att brevet inehåller knark, bomber eller människor jag tänkt sälja så kan de öppna och kolla, men detta tas det väldigt hårt på. Det ligger även i posten (och en ordentlig ISPs) intresser om att vara attraktiv för kunden, men även att inte bryta mot några lagar och särskit inte vålla skada mot någon människa.

Skall vi fortsätta blanda in integritet i det hela så är det brevets integritet posten skall skydda enligt lagstadgad skyldighet sen att detta gynnar din personliga integritet i processen är en bieffekt.
Dom exempel på brytande av posthemligheten som du nämner är jag tämligen säker på att dom hanteras av tullverket och polisen.

Visst vill verksamheter vara attraktiva för kunden men alla verksamheter väljer en nivå för detta.

Skrivet av anon81912:

Du säger Posten har ingen skyldighet överhuvudtaget att värna om din integritet.
Jo, det har det. http://www.posten.se/sv/Kundservice/Sidor/Postens-integritets...
De har MASSOR med skyldighet om att värna om min integritet.

Nej. Dom har ingen skyldighet dom tar däremot en väldans massa ansvar för att göra det vilket inte är samma sak.
Skyldighet innebär att någon kan ställ krav på någon att ansvar för något och kan utdela straff om det ansvar inte hanteras.
Att jag däremot frivilligt väljer att ta ett ansvar för att göra något för att det gynnar mitt anseende är inte samma sak.
En policy är ett friviligt taget ansvar ingen skyldighet däremot har postens anställda en skyldighet gentemot posten att följa denna policy så länge dom vill förbli anställda där.

Detta är ungefär så långt bort från trådens ämne jag tänker gå.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det finns mycket bra mjukvarubrandväggar för de som inte skaffar hårdvara om man bara har en dator.
Och varför skulle fildelning i alla former vara olagligt? Du får nog skilja på vad man delar, själv hade jag gärna haft en nas stående några hus bort hos en granne och haft backupper på egna saker, tex mina foton som tar upp några Terrabyte, att både mitt och ett grannhus några hundra meter bort brinner upp samtidigt är osannolikt om inte krig eller ragnarök inträffar och då har man hursomhelst annat att tänka på än sina backupper, däremot hade det varit mycket smidigt att kunna köra full fart mot nasen via lan.

Nej alla former av fildelning är ju såklart inte olagligt. Men jag tar för givet att inte alla kör Linux med enbart egna bilder, filer etc.
Har du tillgång till min dator och jag har mp3:or som kanske är lagliga för mig, men iom att du kommer åt dem så blir ett att jag fildelar illegalt.

Skrivet av Viceroy:

Du får gärna hänvisa till vilket brott i brottsbalken de bryter mot om du nu anser att det är olagligt. Snarare är det väl så att varje enskild användare har ett ansvar för att använda brandvägg etc.

Klart varje enskild användare har ansvar men det betyder inte att de gör det. Inte alla är nördar ^^
Vilka brott är ju svårt att säga specifikt då det beror på vad folk har på sina datorer som de råkar dela ut. Men det kan vara barnpornografi, illegal fildelning, kontraktsbrott, uppmaning till brott, industri spionage etc
Jag säger inte att det är det men att det kan vara så jävligt.

MVH
Domedagsprofeten

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Hoggaforfan:

Har du tillgång till min dator och jag har mp3:or som kanske är lagliga för mig, men iom att du kommer åt dem så blir ett att jag fildelar illegalt.

Nu handlar det inte om dig och mig eller andra "okända" eller att använda "allmänna" torrenter, det rör sig om privatkopiering om det skulle vara nån upphovsrättsskyddad fil som slinker med, det är inte filer som görs allmänt tillgängliga i det jag tänker på utan det handlar om en backuppenhet som kan placeras utanför huset hemma hos en vän och främst ska vara till för att skydda personliga filer, det är de som är värdefulla för mig, i princip allt annat går att återskapa rimligt enkelt, men mina foton och egenskrivna dokument är saker jag vill förvara säkert och gärna utanför huset kanske främst för att huset kan brinna ner men att grannens hus 100m bort förstörs samtidigt är inte troligt.
http://www.copyswede.se/rattighetshavare/vad-kan-du-fa-ersatt...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

En bra grej kan vara att lägga till alla skrivare du kommer åt i nätverket och skriver ut en text som berättar att dom har ett osäkert nätverk och tips på hur dom kan göra det säkrare!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
STOSN

Det här är ett vansinnigt sätt att bygga nät på. Det sätter användaren i en omöjlig säkerhetssituation och är extremt integritetskränkande. Samtidigt undrar man om den tekniska kompetensen på nätbolaget. Galet..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
STOSN
Skrivet av Brallor:

En bra grej kan vara att lägga till alla skrivare du kommer åt i nätverket och skriver ut en text som berättar att dom har ett osäkert nätverk och tips på hur dom kan göra det säkrare!

Rör inga filer och skriv absolut inte ut på någon annans skrivare. Blir du anmäld så blir du nästan garanterat dömd för olaga dataintrång. Bara för att grannens dörr är olåst betyder inte att man får gå in

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Nu handlar det inte om dig och mig eller andra "okända" eller att använda "allmänna" torrenter, det rör sig om privatkopiering om det skulle vara nån upphovsrättsskyddad fil som slinker med, det är inte filer som görs allmänt tillgängliga i det jag tänker på utan det handlar om en backuppenhet som kan placeras utanför huset hemma hos en vän och främst ska vara till för att skydda personliga filer, det är de som är värdefulla för mig, i princip allt annat går att återskapa rimligt enkelt, men mina foton och egenskrivna dokument är saker jag vill förvara säkert och gärna utanför huset kanske främst för att huset kan brinna ner men att grannens hus 100m bort förstörs samtidigt är inte troligt.
http://www.copyswede.se/rattighetshavare/vad-kan-du-fa-ersatt...

Nej då är det ju heller inte olagligt
Det som tråden handlar om är ju att nätverket är öppet per automatik inte vad man kan göra med det.
Om du vill ha en NAS hos grannen eller i Ryssland det kan du ju ordna utan att resterande medlemmar i nätverket ska riskera bryta mot lagen.

Smart lösning med en NAS hos kompisen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Nej, problemet ligger i att hela det lokala fibernätet faktiskt är ett Lan.

Om man inte förstår att man inte kan vara utan router 2013 har man väldigt svårt att sätta sig in i andras datorvanor.

Ok. Jag förstår att 65+ inte vet att man behöver en router, men samtidigt har du ju någon gång godkänt vad du har köpt för tjänst, och jag kan garantera att det inte står att du har en skyddad uppkoppling där. Någonstans slutar ju leverantörens ansvar.

Skrivet av Hoggaforfan:

Ett LAN ska vara konfigurerat så...en nätverk ska inte vara det.
Varför ska man ha en router om det bara finns en dator i lägenheten? Det ska ju inte vara ett tvång att köpa en för att folk klantat sig.

Borde inte Pontén vara intresserad av det? Delas det ut massa filer öppet så är det ju faktiskt olagligare än Pirat bay

Man ska ha en router för att skydda sig. De flesta routrar idag har inbyggd brandvägg.

Skrivet av SysGhost:

Är det inte så att det är lite upp till var och en att skaffa de skydd som behövs för att hindra att ens privata filer kommer på vift?
Att någon ansluter sin dator med rubbet öppet utåt Internet är ingen annans fel än datorägaren ifråga.

Windows ställer till och med förfrågan om det är ett privat, företag eller ett publikt nätverk när man ansluter sig första gången. Rätt korkat att svara "privat/företag" då en nätverksanslutning utan brandvägg är "publik"

Man har brandväggar av uppenbara anledningar.
Dock tycker jag att Internetleverantören borde inkludera en enklare brandvägg i abbonemanget.

EDIT: ISPn kan enkelt bara ändra nätmasken för att hindra att alla har access till varandra direkt. (Att det sedan går att "trixa till" är en annan femma)

Håller med. ISP kan inte ha ansvar för att man använder deras tjänst rätt.

Skrivet av WEBRUNNER:

Håller inte med dig. Är de lämpligt att göra typ lan av ett helt stadsnät? Problemet är att den vanlige användaren inte vet vad lan är eller att han är anslutet till ett. Visst håller jag med dig om router men vill minnas att de var typ den info som man fick vid installationen att de var bara att ansluta datorn med en kabel. Inlägget handlar inte om de är lämpligt att se varandras filer på ett lan utan om de är lämpligt att använda sig av den tekniken alls i detta läget.

Skrivet av Stosn:

Det här är ett vansinnigt sätt att bygga nät på. Det sätter användaren i en omöjlig säkerhetssituation och är extremt integritetskränkande. Samtidigt undrar man om den tekniska kompetensen på nätbolaget. Galet..

Skickades från m.sweclockers.com

Har du bättre förslag på hur man ska göra?
Det enda jag kan tänka mig som en bra lösning är att de hade erbjudit en router till extrakostnad på abonnemanget.

Det jag vill säga är att man köper en tjänst, och då bär man själv ansvar för att läsa på vad den tjänsten innebär. Hade det inte funnits dörr på lägenheten hade det varit självklart att sätta dit en egen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Så hade vi det när Sollentunas stadsnät var nytt, runt 1999-2000. Vi är rätt snälla av oss, så vi roade oss med att skapa textfiler på folks skrivbord, där vi informerade om hur man begränsar åtkomst till sina nätverksdelningar osv, och varför det var en bra sak i det läget.

Kan informera om att det fortfarande är så i Sollentunas stadsnät Dock länge sen jag såg en helt öppen dator (kan ju bero på att jag har tjänsten nätverksdelning helt avstängd så jag varken syns eller kan se andra datorer längre), men liksom dig så brukade även jag lägga upp snälla textfiler på folks skrivbord om jag hittade en öppen burk.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.