Permalänk
Medlem
Skrivet av gavlarn:

Nästan hela tuben. En tub, ett försök liksom

Oerhört tacksam för hjälpen allesammans! Har köpt kemiskt ren bensin och tänkte tvätte med en mjuk pensel. Ska jag hälla ut bensinen i en liten skål och doppa eller ta direkt ur flaskan?

En annan fråga; varför måste jg tvätta bort pastan ovanpå kylaren och applicera ny? Pastan är ju redan där liksom

Ja, tvätta bort all pastan och applicera ny. Ta bara ungefär ett riskorn med pasta i mitten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

gjorde också det misstaget när jag la om kylpastan på min ps3a, men sockeln är uridiotiskt utformad där så det kan tränga in under processorn.. fick sitta och rengöra med tops och tryckluft + http://www.inet.se/produkt/5321164/articlean-rengorningskit-f... och det fungerar perfekt

Finns för 99 på kjell. http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datorkom...

Kan bara hålla med om att det fungerar perfa.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk

T-Röd är skit. Det innehåller alla möjliga slags saker.

Använd T-röd där det inte spelar någon roll om det blir något kvar. Annars IPA (isopropanol) som dunstar helt.

Permalänk
Medlem

Nu har jag tvättat med kemiskt ren bensin, gick inte att få bort allt (är ett atomtjockt lager kring metallplattan fortfarande men det ser inte grått ut mellan pinsen längre, utan jag kan se den svarta plasten överallt. Tror ni det är riskfritt att sätta tillbaka processorn nu?

Bensinen verkade dunsta fort

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Japp.
Jag hade dock köpt mig en flaska Kemiskt ren aceton (http://cdn1.cdnme.se/cdn/5-2/1311105/images/2011/1_172805103....), finns på både apoteket och affärer skulle jag tro. Sen bara använda tops och tandpetare + mycket tid

NEJ! Aceton löser många plaster som om de vore smör - det är alltså ingenting man vill ha använda på ett moderkort. Isopropanol är det som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gavlarn:

Nu har jag tvättat med kemiskt ren bensin, gick inte att få bort allt (är ett atomtjockt lager kring metallplattan fortfarande men det ser inte grått ut mellan pinsen längre, utan jag kan se den svarta plasten överallt. Tror ni det är riskfritt att sätta tillbaka processorn nu?

Bensinen verkade dunsta fort

Ja, Det ska nog gå bra. Ta bort kylpastan på kylaren och ovansidan av processorn också och applicera kylpasta i storleken av ett okokt riskorn.

Permalänk
Inaktiv

Du kan ju alltid pilla lite med en linneduk på en tandpetare. Annars brukar det gå bra att skära tops så att de blir spetsiga, den plasten blir då ihålig och riktigt bra att skrapa bort småpill med!

Permalänk
Skrivet av gavlarn:

Nästan hela tuben. En tub, ett försök liksom

Oerhört tacksam för hjälpen allesammans! Har köpt kemiskt ren bensin och tänkte tvätte med en mjuk pensel. Ska jag hälla ut bensinen i en liten skål och doppa eller ta direkt ur flaskan?

En annan fråga; varför måste jg tvätta bort pastan ovanpå kylaren och applicera ny? Pastan är ju redan där liksom

Var det silver5 eller Noctuas pasta? *försöker få hum om tubens storlek*

Visa signatur

Spelkonsoler> | PS1\PS2\PS2Slim\PS3Slim | N64 Black/Grey
Soffdator> MacbookPro "13 Retina '12

Permalänk
Skrivet av KKay:

Jag brukar ha det i en kopp
För du har tagit på tok för mycket, du behöver endast applicera pasta stort som ett riskorn.

Alltså, hur är det med alla riskorn och knappnålshuvuden egentligen? Allt är väl relativt? en intel 478 med dessa mått blir ju natt och dag med t ex intel 1366 (stoor). Jag brukar försöka med en centrerad (så exakt jag förmår) liten rund/cirkelformad dutt och det verkar fungera bra. Sen kör vissa med linjer kors och tvärs över kärnan. Jag har aldrig upplevt någon diff i temps iallafall. Inte mellan pastor heller

Visa signatur

Spelkonsoler> | PS1\PS2\PS2Slim\PS3Slim | N64 Black/Grey
Soffdator> MacbookPro "13 Retina '12

Permalänk

Öh, kemiskt ren bensin? Petrolium baserade prylar löser upp PCB'n i längden så undvik det rent generellt.

Vad som gäller är elektronik rengörning, finns på biltema tex. Ren 2-Propanol, det dunstar av sig själv och lämnar inga rester öht. Och det är bara att spraya på, har tvättat hela moderkort/grafikkort och massor av cpu's.

http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Ovrigt/Elektronikrengoring-3...

Permalänk
Skrivet av thedarkknight:

Alltså, hur är det med alla riskorn och knappnålshuvuden egentligen? Allt är väl relativt? en intel 478 med dessa mått blir ju natt och dag med t ex intel 1366 (stoor). Jag brukar försöka med en centrerad (så exakt jag förmår) liten rund/cirkelformad dutt och det verkar fungera bra. Sen kör vissa med linjer kors och tvärs över kärnan. Jag har aldrig upplevt någon diff i temps iallafall. Inte mellan pastor heller

Om man har lappad cpu/kylare tex, så är ett halvt riskorn mer än nog(varierar lite beroende på pasta också)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

NEJ! Aceton löser många plaster som om de vore smör - det är alltså ingenting man vill ha använda på ett moderkort. Isopropanol är det som gäller.

Men inte ska du vara på plasten och kleta med acetonen
Jag har alltid kört med kemiskt ren aceton, aldrig haft problem med det, dunstar direkt också.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Skrivet av thereal_twisted:

Om man har lappad cpu/kylare tex, så är ett halvt riskorn mer än nog(varierar lite beroende på pasta också)

Lappad = de fall då kylare sitter fast mot cpu ? Varför passar det bättre just då?

Visa signatur

Spelkonsoler> | PS1\PS2\PS2Slim\PS3Slim | N64 Black/Grey
Soffdator> MacbookPro "13 Retina '12

Permalänk
Medlem
Skrivet av thedarkknight:

Lappad = de fall då kylare sitter fast mot cpu ? Varför passar det bättre just då?

Lappad = processor/kylare slipad så dom matchar varandra.

Visa signatur

Intel I5 2500k | Gigabyte GTX680 | Gigabyte Z77P-D3 | OCZ ModXStream Pro 600w | G.Skill Ripjaws 8GB 1600hz | Samsung Pro 840 128GB | Crucial M500 240GB | WD Blue 640GB | Fractal Design R4 |

Permalänk
Skrivet av thedarkknight:

Lappad = de fall då kylare sitter fast mot cpu ? Varför passar det bättre just då?

Man planslipar cpu och även kylare så dom blir helt plana. Det blir då om det är helt optimalt som att sätta två glasskivor mot varandra, tomrummet(det som pastan ska fylla) är ytterst minimalt.

Ganska fint sandpapper och en glasskiva som arbetsyta, glas eftersom det är helt plant.

Så är det bara att köra.. typ

Permalänk
Medlem
Skrivet av gavlarn:

Nästan hela tuben. En tub, ett försök liksom

Oerhört tacksam för hjälpen allesammans! Har köpt kemiskt ren bensin och tänkte tvätte med en mjuk pensel. Ska jag hälla ut bensinen i en liten skål och doppa eller ta direkt ur flaskan?

En annan fråga; varför måste jg tvätta bort pastan ovanpå kylaren och applicera ny? Pastan är ju redan där liksom

En tub?!
Brukar ju kunna använda en tub för 10+ datorer

Permalänk
Medlem

Haha. Folk snackar om riskorn och ärtor, sen kommer du med en hel tub kylpasta

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Skrivet av morxy49:

Haha. Folk snackar om riskorn och ärtor, sen kommer du med en hel tub kylpasta

För tio år sedan då jag skulle använda zalman blå dubbelmacka på grafikkortet så gick det åt 2x silver5. Tyckte att Zalmans anvisningar om mängd pasta var så extremt lite så tja....Zalmans kaviar blev det. Inga problem i drift, bara ett helvete långt efteråt när allt skulle isär. Bläh!

Visa signatur

Spelkonsoler> | PS1\PS2\PS2Slim\PS3Slim | N64 Black/Grey
Soffdator> MacbookPro "13 Retina '12

Permalänk
Medlem
Skrivet av thedarkknight:

Var det silver5 eller Noctuas pasta? *försöker få hum om tubens storlek*

Det var Arctic Coolers egen pasta men tuben var ungefär i detta format: http://www.inet.se/produkt/5321167/arctic-silver-5-kylpasta-3...

Men allt fungerar nu! Jag tvättade av Cpun och kylarfläkten, lade på ett riskorn ny pasta, monterade ihop, höll tummarna och startade upp datorn, inga problem alls, och CPUn är svalare. Tack allesammans!

Permalänk
Medlem
Skrivet av gavlarn:

Det var Arctic Coolers egen pasta men tuben var ungefär i detta format: http://www.inet.se/produkt/5321167/arctic-silver-5-kylpasta-3...

Men allt fungerar nu! Jag tvättade av Cpun och kylarfläkten, lade på ett riskorn ny pasta, monterade ihop, höll tummarna och startade upp datorn, inga problem alls, och CPUn är svalare. Tack allesammans!

haha förlåt men kan inte låta bli att skratta..
Men man tar sig lärdom utav misstag också

Visa signatur

FD Define R5 | Corsair RM850x | Asus Prime z370-p | i5 8600k | G.Skill 2x8gb 3600mhz | Palit GTX 1080ti | Samsung 960 Evo 500gb

Citat av en här på swec:
"AMD är sämst. Dessutom är jag AMD fanboy."