Permalänk
Medlem

Dator på 8000Kr

Jo, jag gör en ny tråd för detta. Jag ändrade mig efter senaste diskussionen och bestämde mig för att skaffa en spel dator med Radeon kort nu. De skulle tydligen gå att klocka högre och vara snabbare än nvidia. Jag vill gärna att (om möjligt) ni inkluderar ett moderskort som har tillgång till SLI eller CF.Kan ni hjälpa mig att få den högsta prestandan möjligt för 8k? Kan sträcka mig lite längre om nödvändigt. Inkludera gärna linkar till setuperna.

Kan någon hjälpa mig med setupen? (Ingen SSD eller OS, bara själva datorn) Jag har ett chassi till datorn som liknar Cooler Master HAF Xn så inkludera inte det.

-Tackar på förhand

Permalänk
Medlem

Den här tråden diskuterar bästa speldatorn för 8k.

Du kan givetvis själv ta bort SSD, OS och chassi från de varukorgar du ser och använda resterande summa till ett kraftfullare grafikkort. Tänk på att ha åtminstone 550W nätaggregat alternativt mer om du planerar på att köra SLI/Crossfire i framtiden med nuvarande setup.

Länk: http://www.sweclockers.com/forum/86-stationara-datorer-koprad...

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av xtQ:

Den här tråden diskuterar bästa speldatorn för 8k.

Du kan givetvis själv ta bort SSD, OS och chassi från de varukorgar du ser och använda resterande summa till ett kraftfullare grafikkort. Tänk på att ha åtminstone 550W nätaggregat alternativt mer om du planerar på att köra SLI/Crossfire i framtiden med nuvarande setup.

Länk: http://www.sweclockers.com/forum/86-stationara-datorer-koprad...

Joo... Men jag föredrar verkligen att diskutera i egen tråd imo. Dessutom är jag väldigt okunnig om datorer så det är därför jag ber dom att ta bort SSD, OS, Chassi så de andra personerna som kan sånt här kan lägga till kraftigare delar som fungerar med budgeten. Jag har kollat runt väldigt länge nu och vet fortfarande inte vad som är bäst för min budget.

Tackar ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zourn:

Joo... Men jag föredrar verkligen att diskutera i egen tråd imo. Dessutom är jag väldigt okunnig om datorer så det är därför jag ber dom att ta bort SSD, OS, Chassi så de andra personerna som kan sånt här kan lägga till kraftigare delar som fungerar med budgeten. Jag har kollat runt väldigt länge nu och vet fortfarande inte vad som är bäst för min budget.

Tackar ändå

Men om du är väldigt okunnig om datorer kanske du inte ska ge dig på att börja klocka grafikkort och processor? Jag hoppas att du åtminstone verkligen läser igenom de guider och trådar som finns på Sweclockers gällande klockning och är införstådd med riskerna innan du börjar mixa med volt- och minnesinställningar.

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem

Ja, jag har läst på det. Jag vet bara inte vilka delar som passar/ger mig bästa prestandan

Permalänk
Medlem

Eftersom att det verkar ha gått lite trögt för tråden så kliver jag ut med ett första förslag.

Det här förslaget lägger pengarna på grafiken och det faktum att du säger dig vilja överklocka samt köra SLI eller Crossfire (du skrev Radeon så förmodligen Crossfire).

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3340268/8k

Valde AMD då jag tror att du kommer bli riktigt nöjd med deras processor. Den har mycket god klockningspotential och kommer inte att flaska din grafik i första taget. Till processorn valde jag en luftkylare, du kan själv välja en vattenkylning om du hellre föredrar det.

Du hade chassi och ssd samt operativsystem så jag besvärade mig inte med det. Tänk på att eventuellt slänga in några extra/bättre fläktar i chassit för att öka luftflödet och kylningen om du ska klocka. Ska du klocka grafikkortet kan det t.ex. vara en god idé med en extra fläkt på sidan av chassit som blåser luft på grafikkortet, om du inte väljer att vattenkyla även det.

Om 1-2 år kanske du känner att det är dags att investera i ett till Vapor, då har du nätaggregat med tillräckligt med kräm för att stödja två kort i Crossfire.

Lycka till!

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av xtQ:

Eftersom att det verkar ha gått lite trögt för tråden så kliver jag ut med ett första förslag.

Det här förslaget lägger pengarna på grafiken och det faktum att du säger dig vilja överklocka samt köra SLI eller Crossfire (du skrev Radeon så förmodligen Crossfire).

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3340268/8k

Valde AMD då jag tror att du kommer bli riktigt nöjd med deras processor. Den har mycket god klockningspotential och kommer inte att flaska din grafik i första taget. Till processorn valde jag en luftkylare, du kan själv välja en vattenkylning om du hellre föredrar det.

Du hade chassi och ssd samt operativsystem så jag besvärade mig inte med det. Tänk på att eventuellt slänga in några extra/bättre fläktar i chassit för att öka luftflödet och kylningen om du ska klocka. Ska du klocka grafikkortet kan det t.ex. vara en god idé med en extra fläkt på sidan av chassit som blåser luft på grafikkortet, om du inte väljer att vattenkyla även det.

Om 1-2 år kanske du känner att det är dags att investera i ett till Vapor, då har du nätaggregat med tillräckligt med kräm för att stödja två kort i Crossfire.

Lycka till!

de där är en väldigt bra kundvagn, men frågan är om man skulle ta en billigare kylare o ta 4,0ghz processorn istället? i o försig så är den kylaren nog ett väldig smart val om han ska överklocka... hmmm..

Visa signatur

GPU: MSI GeForce GTX 660 2GB TwinFrozr III - CPU: 3570k - COOLER: CM Hyper 212 Evo RAM: Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE LP - HDD: 1TB WD Caviar Black - SSD: 120GB Intel 330 - FANS: Corsair AF140 - MB: ASRock Z77 EXTREME4 - CASE: R4 -PSU: EVGA SuperNOVA NEX650
Min första build 9k
Fraktfritt Inet Citera för svar

Permalänk
Medlem

edit. fel

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Jag kommer åka ner till inet i göteborg nästa vecka och se om dom tycker att setupen är bra och se vad dom rekommenderar. Anledningen till att jag vill ha radeon är att NVIDIA har varit väldigt besvärligt. Det har laggat och laggat och min dator har varit otroligt jobbig. Stora problem med mjukvaran på datorn för mig. (ASUS G74SX)
Jag ville gärna testa radeon eftersom de har fått höga betyg plus att andra säger att de radeon har stora OC potential.

Edit : Hörde att CF och SLI har sina buggar, förklara? Och jag hörde att med 3 kort slutade det bugga, sant?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xtQ:

Eftersom att det verkar ha gått lite trögt för tråden så kliver jag ut med ett första förslag.

Det här förslaget lägger pengarna på grafiken och det faktum att du säger dig vilja överklocka samt köra SLI eller Crossfire (du skrev Radeon så förmodligen Crossfire).

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3340268/8k

Valde AMD då jag tror att du kommer bli riktigt nöjd med deras processor. Den har mycket god klockningspotential och kommer inte att flaska din grafik i första taget. Till processorn valde jag en luftkylare, du kan själv välja en vattenkylning om du hellre föredrar det.

Du hade chassi och ssd samt operativsystem så jag besvärade mig inte med det. Tänk på att eventuellt slänga in några extra/bättre fläktar i chassit för att öka luftflödet och kylningen om du ska klocka. Ska du klocka grafikkortet kan det t.ex. vara en god idé med en extra fläkt på sidan av chassit som blåser luft på grafikkortet, om du inte väljer att vattenkyla även det.

Om 1-2 år kanske du känner att det är dags att investera i ett till Vapor, då har du nätaggregat med tillräckligt med kräm för att stödja två kort i Crossfire.

Lycka till!

Jag kommer åka ner till inet i göteborg nästa vecka och se om dom tycker att setupen är bra och se vad dom rekommenderar. Anledningen till att jag vill ha radeon är att NVIDIA har varit väldigt besvärligt. Det har laggat och laggat och min dator har varit otroligt jobbig. Stora problem med mjukvaran på datorn för mig. (ASUS G74SX)
Jag ville gärna testa radeon eftersom de har fått höga betyg plus att andra säger att de radeon har stora OC potential.

Edit : Hörde att CF och SLI har sina buggar, förklara? Och jag hörde att med 3 kort slutade det bugga, sant?