Permalänk

Seniordator - max 4k

Hej!

Min mormor har bett mig att hjälpa henne skaffa ny dator, den behöver på inga vis vara kraftfull eftersom hon inte är nån gamer.

Dock vill hon ha:
* Windows 7 (på svenska)
* Ett Microsoft Offce paket (för hembruk och på svenska), alternativt ngn form av mail program (finns det ens såna nuförtiden?) och openoffice.
* Datorn ihopbyggd om det inte finns någon färdig burk.

Det den ska användas till är i princip lätt surfande, facebook/bankärenden, budget-skapande i Excel, och ev. skrivande i Word. Och som nämns i ämnet är budgeten på max 4000 men gärna lägre om det går.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

|CPU: Intel Core i7 8700K |GPU:MSI RTX 2070 |Mobo: ASUS PRIME Z390
|Chassi: Fractal Design |Ram: Corssair 12gb ram |HDD: 500GB samsung SSD
|PSU:
Be quiet! 600W|

Permalänk
Medlem

Alltså bara Office och Win 7 sticker ju över 1000-lappen, det lämnar mindre än 3000 kr kvar till komponenter.

Jag satt och försökte med både AMD, Intel osv. Men det är riktigt svårt att få några ordentliga grejer för den budgeten.

För att det här ska fungera så får du köra OpenOffice istället för Office-paketet. Ska hon köra Mail-program så finns Windows Live Mail som min gamla mor använder och tycker är enkelt. Anti-virus kan hon köra Microsoft Essentials och Windows Firewall, helst bakom en router. Automatiska uppdateringar från Windows Update är att rekommendera samt att du installerar Soluto som tillåter dig att sköta uppdateringar och lite annat på distans.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3340415/liten-kompakt-enkel

Tyvärr får du den inte ihopsatt om du inte lägger ut avgiften hos Inet eller tar dig an det själv. Men att sätta in minnen samt SSD klarar man enkelt, du kan t.ex. beställa den hem till dig, installera och fixa i ordning allt, sedan skickar du den med posten då den är liten, nätt och simpel för din mormor att sätta på plats och starta upp. El-sladden in, skärmsladden in. Sen kör vi!

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3340444/2013-05-15

500 över budget. men jag tycker det är värt det. du ska montera den själv.

PS. din mormor kommer vara så nöjd att du kommer får mer fickpeng.

Permalänk
Medlem

Jag hade nog köpt en laptop till henne. Hon kommer nog uppskatta att kunna förflytta datorn lätt. På den budgeten också kan du få en dator som klarar hennes krav utan problem.. tillock med pengar över.

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av FBGKimpan:

Jag hade nog köpt en laptop till henne. Hon kommer nog uppskatta att kunna förflytta datorn lätt. På den budgeten också kan du få en dator som klarar hennes krav utan problem.. tillock med pengar över.

Hon har sagt att hon inte vill ha en laptop, så det utgår.

I övrigt, tack för diverse svar.

Funderar på denna konfiguration:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/3340706/mormorscomp
(dock inte helt hundra på moderkortet eftersom jag inte kunde hitta ngt chipset utsatt på processorn... det eller jag är blind.) Bytte ut office paketet mot montering eftersom jag inte vill ta ansvaret för att sätta ihop den själv eftersom det skulle vara första gången för mig och eftersom jag tror OpenOffice skulle passa mormor bättre (det ser mer ut som den office-version hon är van vid).

Permalänk
Medlem

I de här prisklasserna är det frågan för om det överhuvudtaget är värt att bygga något. Jag skulle ha satsat på den här:
HP Pro 3500 MT Intel i3-3220, 4GB RAM, 500GB HD, DVD±RW, W7P
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=768143&cks=ASS&assoc=B99...

Det är inte omöjligt att det ligger Office Starter som kan aktiveras på den (Word och Excel 2010) och så laddar du hem Open Office eller Libra Office som komplettering. Har hon kvar en dator med t.ex. Office 2003 så kan du ju använda Magic Beans för att plocka ut produktnyckeln och flytta licensen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellskitten:

Hon har sagt att hon inte vill ha en laptop, så det utgår.

I övrigt, tack för diverse svar.

Funderar på denna konfiguration:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/3340706/mormorscomp
(dock inte helt hundra på moderkortet eftersom jag inte kunde hitta ngt chipset utsatt på processorn... det eller jag är blind.) Bytte ut office paketet mot montering eftersom jag inte vill ta ansvaret för att sätta ihop den själv eftersom det skulle vara första gången för mig och eftersom jag tror OpenOffice skulle passa mormor bättre (det ser mer ut som den office-version hon är van vid).

Jag hade bytt ut 1TB mot SSD alla dagar i veckan. Hon kommer knappast lagra saker av den storleken på datorn (i alla fall inte baserat på vad du skrivit tidigare). Det borde räcka gott och väl med 120GB SSD. 1TB är till för lagring eller ett flertal olika program eventuellt spel.

Din kundkorg är bra för ett bygge, men att du väljer Intel framför AMD är en gåta. Du får mer för pengarna i AMD än i Intel när du har en sådan budget. G2020 är inte alls lika vass som AM2+.

Men frågan är om inte enkelheten av en NUC är bättre? Hade jag haft 4k så hade jag satsat på NUC:en istället. Den klarar mer än din uppsättning.

Du har HD Graphics 4000 med en Core i3 på 2 kärnor.
Det gör att du får tillräckligt bra grafik för det mesta även inom film och animering. Hon kan utan problem titta på SVT Play direkt i datorn högupplöst förutsatt att hon har bandbredd nog.

Dessutom tar den mindre plats, drar mindre ström och är enkel att hantera samt uppgradera (RAM, HDD). Ett annat problem som jag märkt är att äldre människor sällan städar eller tar särskilt bra hand om sina stationära datorer. De dammar igen helt enkelt, vilket inte behöver vara fallet med NUC då den är liten och lättskött med några drag med dammsugaren alt tryckluft in under huven.

Men det är min högst personliga åsikt.

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem

APU i detta fallet är bättre än G2020 :S, eller så kan du köpa den HP som fredl skrev.

Diskussion angående detta: http://www.tomshardware.com/answers/id-1656921/pentium-g2020-...

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3340961/2013-05-15

har byt moderkortet eftersom förra har för många dålig feedbacks.

4k utan montering och office.

Permalänk
Skrivet av fredl:

I de här prisklasserna är det frågan för om det överhuvudtaget är värt att bygga något. Jag skulle ha satsat på den här:
HP Pro 3500 MT Intel i3-3220, 4GB RAM, 500GB HD, DVD±RW, W7P
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=768143&cks=ASS&assoc=B99...

Det är inte omöjligt att det ligger Office Starter som kan aktiveras på den (Word och Excel 2010) och så laddar du hem Open Office eller Libra Office som komplettering. Har hon kvar en dator med t.ex. Office 2003 så kan du ju använda Magic Beans för att plocka ut produktnyckeln och flytta licensen.

Tack, den här ser riktigt bra ut.

Enligt specificeringen innehållerden Office 2010, men tror att jag sälja in mormor på OpenOffice och Thunderbird istället eftersom anledningen till att hon -egentligen- vill ha Office är för att få Outlook... vilket Microsoft -så vänligt, har jag förstått- har valt att inte ha med i Home/Student versionen, så hon skulle behöva köpa business versionen. -.- Och Thunderbird ser ut att vara rätt likt Outlook och som jag nämnt tidigare är OpenOffice mera likt den Word/Excel version hon använder för närvarande.

Skrivet av xtQ:

Jag hade bytt ut 1TB mot SSD alla dagar i veckan. Hon kommer knappast lagra saker av den storleken på datorn (i alla fall inte baserat på vad du skrivit tidigare). Det borde räcka gott och väl med 120GB SSD. 1TB är till för lagring eller ett flertal olika program eventuellt spel.

Din kundkorg är bra för ett bygge, men att du väljer Intel framför AMD är en gåta. Du får mer för pengarna i AMD än i Intel när du har en sådan budget. G2020 är inte alls lika vass som AM2+.

Hårddisken och HD vs SSD funderade jag på ett tag och konstaterade att mormor inte har ett behov av en SSD, därav HD valet. Att den blev så pass stor var sedan för att prisskillnaderna mellan 1TB och mindre HD var inte -så- stor och på det här sättet skulle hon, om hon av ngn anledning vill ha det, få plats med i princip vad som helst på datorn.

Att jag väljer Intel är för att jag personligen har haft problem med AMD produkter och helt enkelt föredrar Intel då dom funkat mkt. bättre för mig. Att sedan dra det mesta ur burken var helt enkelt inte anledningen med ett hopplock utan det var att få en bra, hållbar, dator (som jag inte behöver bygga ihop själv) till min mormor med Windows 7 för att hon ska känna sig hemma i OS:et och för att jag starkt ogillar sättet Windows 8 är uppbyggt på.

Sedan är jag helt villig att erkänna att jag är en noob på att välja dator-komponenter och att det tog ett tag att välja det jag gjorde för att jag behövde fundera på vad jag skulle välja och varför och även googla lite.

Skrivet av xtQ:

Men frågan är om inte enkelheten av en NUC är bättre? Hade jag haft 4k så hade jag satsat på NUC:en istället. Den klarar mer än din uppsättning.

Du har HD Graphics 4000 med en Core i3 på 2 kärnor.
Det gör att du får tillräckligt bra grafik för det mesta även inom film och animering. Hon kan utan problem titta på SVT Play direkt i datorn högupplöst förutsatt att hon har bandbredd nog.

Dessutom tar den mindre plats, drar mindre ström och är enkel att hantera samt uppgradera (RAM, HDD). Ett annat problem som jag märkt är att äldre människor sällan städar eller tar särskilt bra hand om sina stationära datorer. De dammar igen helt enkelt, vilket inte behöver vara fallet med NUC då den är liten och lättskött med några drag med dammsugaren alt tryckluft in under huven.

Men det är min högst personliga åsikt.

Damm kommer inte att vara ngt. problem mig veterligen.

NUCen må vara en bra dator men den har återigen problemet med att jag och mormor är ute efter en dator där man stoppar i kontakten och är klar förutom ev. installering av program.

Permalänk
Medlem

Tycker du inte ska välja dator komponenter om du ska välja montering för 800:- när du ska köpa en dator för 4000:-, då blir det lixom 2200:- kvar till komponenter om man räknar bort Windows också. Tycker du ska ta an i saken och bygga en själv åt mormor för det är inte komplicerat alls, eller så köper du en färdig dator.

Visa signatur

|CPU: Intel Core i7 8700K |GPU:MSI RTX 2070 |Mobo: ASUS PRIME Z390
|Chassi: Fractal Design |Ram: Corssair 12gb ram |HDD: 500GB samsung SSD
|PSU:
Be quiet! 600W|

Permalänk
Medlem

här är ett altenativ med ssd 120gb och 4 kärnig prosesor, 8gb och spel på köpet(värde 399kr) för 4100kr:http://www.inet.se/kundvagn/visa/3353652/2013-05-19

om du vill ha det billigare sälj spelet eller byta till en sämre cpu. obs detta packet innehåller ingen dvd läsare.(kostar bara 166kr på inet:http://www.inet.se/produkt/7104250/dvd-rw-samsung-24x-dl-svart-oem)

jag hade kört på detta paketet, börjar man snåla för mycket så blir det inte bra(datorn kommer inte bli så framtidssäker så du tvingas byta ut den om några år, kör på fyra kärnigt och inte två)

det är enklare att bygga ihop än vad du tror, det finns flera klipp om hur man går på youtube.

Visa signatur

Citera för svar.