Permalänk
Medlem

Är det någon av er som har erfarenhet av att måla elektronik med plastidip? Det skulle kunna bli riktigt coolt att måla hela moderkortet i vit plastidip samtidigt som det skulle skydda bra om tex radiatorn eller någon nippel i vattenkylningen skulle börja läcka.

I eftermiddag ska jag hämta en sprayburk med just plasti dip och i första skedet ska jag ge mig på att måla lite plastdetaljer som ska sitta i datorn, sen vore det supernajs att ge sig på moderkort och GPU med=)

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Medlem
Skrivet av euf0ria:

Är det någon av er som har erfarenhet av att måla elektronik med plastidip? Det skulle kunna bli riktigt coolt att måla hela moderkortet i vit plastidip samtidigt som det skulle skydda bra om tex radiatorn eller någon nippel i vattenkylningen skulle börja läcka.

I eftermiddag ska jag hämta en sprayburk med just plasti dip och i första skedet ska jag ge mig på att måla lite plastdetaljer som ska sitta i datorn, sen vore det supernajs att ge sig på moderkort och GPU med=)

är ingen expert på elektronik men de känns lite spontant som att det kan bildas mycket värme på kretskortet som inte har nånstans o ta vägen då

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spille:

är ingen expert på elektronik men de känns lite spontant som att det kan bildas mycket värme på kretskortet som inte har nånstans o ta vägen då

Det är nog risk för det, jag skippar den idén.

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Skrivet av euf0ria:

Det är nog risk för det, jag skippar den idén.

Äh fegis. Jag vill se den reklamationen till asus sedan
Så förvånade de skall bli, haha.

Permalänk
Medlem

Plasti dip då. Rolig färg=)!
Jag har kört på några lager nu och kan än så länge säga att den sitter riktigt bra på acetalplasten. Jag fick lära mig den hårda vägen hur man bäst applicerar denna färg och vid första försöket lade jag ett alldeles för tjockt lager vilket resulterade i en yta full av bubblor (ser ut som små prickar i färgen). Det roliga är att ingen skada är skedd för efter att det torkat var det bara att pilla upp ett hörn och dra loss färgen som var av liknande konsistens och elasticitet som flytande latex blir när det torkat. Efter denna upplärning har jag gått på med extra tunna lager och nu börjar det likna något och jag hoppas på att ha gjort färdigt både pump, reservoir och CPUblock tills imorrn. Då är dom alltså vita sen!

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk

Blir garanterat lite varmare men sålänge kylflänsarna och kretsarna är fria bör det vara lugnt. Det är så lite värme så överlag bör det kvitta. Jag har inte erfarenhet av just plastidip men det lär bli väldigt tätt. Som latex

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoggaforfan:

Blir garanterat lite varmare men sålänge kylflänsarna och kretsarna är fria bör det vara lugnt. Det är så lite värme så överlag bör det kvitta. Jag har inte erfarenhet av just plastidip men det lär bli väldigt tätt. Som latex

Varmare lär det bli för det blir ett helt vattentätt lager av dippen. Jag har hållt på en del med flytande latex runt halloween tidigare och konsistensen är densamma...fast med finare och valfri nyans;) Att måla moderkortet lägger jag ner. Visst skulle det vara coolt men det kan likagärna bli ett fiasko. Det är mer lockande att designa en moderkorts täckplåt, ungefär som folk sätter en backplate på sina grafikkort. Man kan ju enkelt fästa en sådan täckplåt med distanser och långa skruv som sedan går ner genom moderkortets vanliga fästhål. Vi får se helt enkelt, de vore en cool grej.

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk

Gör du en täckplåt rätt så kan den ju faktiskt hjälpa kylningen en del.
Men lär bli knepigt

Permalänk
Medlem

jag tänker mig två sätt att göra en sådan på:
1. jobba med ett tjockt papper och skära ut tills det ser bra ut och sen ta det vidare till aluminium.
2. Göra en 3d modell av hela moderkortet och sen rita plåten i cad.

Oavsett vilket så lär det bli en del jobb ja=)

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Medlem

Bara för skoj skull ska jag testa detta: http://www.123dapp.com/catch#catchApps

Ta en hel del foton på moderkortet från alla vinklar och sen får "molnet" ta fram en 3dmodell åt mej.

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Medlem
Skrivet av euf0ria:

jag tänker mig två sätt att göra en sådan på:
1. jobba med ett tjockt papper och skära ut tills det ser bra ut och sen ta det vidare till aluminium.
2. Göra en 3d modell av hela moderkortet och sen rita plåten i cad.

Oavsett vilket så lär det bli en del jobb ja=)

blev väldigt sugen på att göra en täckplatta av plexiglas till mitt bygge nu när ni börja snacka sånt! Hmm ska verkligen tänkas över ;D

Borde ju va ganska smidigt att göra en cad modell och utgå från standard mått på typen av MB och sen bara ta lite grova mått på ditt egna MB på vart du behöver ha hål för saker o ting! Ska jag lätt testa iaf

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av euf0ria:

Bara för skoj skull ska jag testa detta: http://www.123dapp.com/catch#catchApps

Ta en hel del foton på moderkortet från alla vinklar och sen får "molnet" ta fram en 3dmodell åt mej.

Ohhh! Berätta allt om hur detdär funka för dig sen!

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem

Do it!
Det som direkt behöver tas hål för är CPU, ram och PCIport, valfria SATA och USBheaders plus lite urtag på sidorna för I/O och ATXkontakterna sen beroende på höjden den ligger över MB så kanske det inte är mer. Rolig idé att pilla på! återkom med dina framgångar sen Spille!

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spille:

Ohhh! Berätta allt om hur detdär funka för dig sen!

I will, så snart som jag har fotat typ 40 bilder på moderkortet och gjort en session så kommer det info=)

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk

Försök koppla ihop det mot strömkretsarna och kylarna så det blir extra kylning för hela kortet.

Permalänk
Medlem

Liten update:

Vit enligt temat!=)

Polerad sådär lagom mycket.

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Medlem

Vit vecka? Hårdvarumässigt ja, men i övrigt så lär det ju komma en lördag som vanligt då god IPA och rök-porter hägrar=)
Här kommer ihopmontering av 150mm fläktarna. Tyvärr inte sleevade än men det kommer senare!

Totalt 7 detaljer var det att hålla reda på till dessa.

Kullager som känns riktigt fina, notera även den 1,5mm stora spårringen, vilken luring att hålla reda på! Nästan ett under att jag lyckats med både isärplockning och montering utan att dom flög iväg.

På med bricka.

Pluppa i det första lagret.

Vänd och lägg i fjädern.

På med lager nr.2.

Och sist pilla dit spårringen som håller ihop hela fläkten. Här hjälper det verkligen att ha tillgång till två pincetter där den ena är platt och används för att pressa ner lagret mot fjäderkraften och en spetsig vinklad komponent-pincett som man samtidigt pressar på ringen med. Såvida man inte har en tång avsedd för mini-spårringar vill säga.

Funktionstest godkänd! Lika tyst som innan och numera i rätt färg.

Det som återstår på fläktarna nu är att klippa ut en bit vitt klistermärke och täcka för hålet för kullager och även de färgglada kablarna på baksidan. Men viktigast av allt, dom är färdigmålade=) Pust och stön!
Det som händer lite vid sidan av är även att pump och reservoir målas och hänger nu på tork efter sitt sista lager Plasti-dip. Ett tips till er andra som vill testa att måla med plasti-dip så kommer här ett tips som är värt guld:
Spraya med extremt tunna lager! Felet jag gjorde i början var att spraymåla som med vanlig färg där man lättare kan se när det är dags att sluta innan det börjar rinna. Det som händer med plasti-dip är istället att det bildas bubblor på ytan som sen inte går att få bort, du kan inte slipa denna gummifärg, glöm det. Får du bubblor kan du minimera dom genom att spraya många lager ovanpå som tillslut täcker bubblorna eller gör om och gör rätt. Dra bort färgen som ett plåster och lägg många tunna lager, jag fick gå på med ca 7 lager innan det täckte helt på vissa ställen. Vit färg på svart yta är iofs den mest oförlåtande kombinationen jag kan tänka mig;)

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Medlem

Ser snyggt ut

En liten fråga ang färga fläktarna: Kan det inte bli obalans när man färgar bladen?
Har tänkt färga själv men är lite orolig att det blir obalans.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av stylarn:

Ser snyggt ut

En liten fråga ang färga fläktarna: Kan det inte bli obalans när man färgar bladen?
Har tänkt färga själv men är lite orolig att det blir obalans.

Nej det blir det inte om du inte målar dom med typ väggfärg och kladdar som en treåring. Vanlig spraymålning är absolut inga som helst problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Nej det blir det inte om du inte målar dom med typ väggfärg och kladdar som en treåring. Vanlig spraymålning är absolut inga som helst problem

Word!;)

Ska man vara petig så är inte bladen helt hundra från början heller om man ser till att mittenkåpan har en liten grop i sig (kanske där igenom man fyllt på plast vid formningen) och att många tillverkare sätter ett klistermärke på kåpan som nödvändigtvis inte heller är 100% centrerat.
Jag satte fläktarna mot örat igår och blåste på för fullt och hörde inget annat än ett mycket svagt luftsus och vibrationer känner man inga som helst.

Du kan lugnt gå och köpa dej vilken nyans du vill och spraya på. Jag använde HAGMANS Carosol och den har funkat bra. Om du vill färga plasten som du säger så finns det faktiskt alternativ för det också, jag har ingen konkret länk att dela med mej av men jag har läst på nått forum att folk har lagt sina fläktblad i ett bad av textilfärg och fått det att bli riktigt bra. Vitt är nog knepigt men övriga färger bör nog funka kan jag tänka mig.

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Medlem

Tackar för svar! Jag köpte mig Enermax Cluster UCCL12 (vita) x2 och eftersom mitt chassi-tema är vit/blå hade jag tänkt färga bladen blåa

Jag har Hobbyfärg från Biltema vilket har funkat bra till allt annat än så länge.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

Biltemas färg ska nog funka utmärkt den med. Det är ju en yta vi pratar om som aldrig kommer ska bli berörd ens så. Då är tipset till dej att det kanske behövs pillipa pincetter för återmontering och om du inte är van vid att spraymåla så se till att hellre måla en gång extra än att köra med för tjocka lager eller tänka som jag gjort några gånger "ääääh, vi kör lite till för där såg det klent ut" Det räcker med ett svep för mycket så har du en fin rinning som du sedan måste lägga tid på att slipa bort. Sånt går att undvika med tålamod! Köp även med dig en bunt med våtslippapper 800 och 1200 för att kunna ta bort ev. skavanker och vill du vara på säkra sidan så kör även med plastgrundfärg för bättre vidhäftning.

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Inaktiv

Kan voucha för att biltemas färg fungerar utmärkt.

3 lager vitt har jag fått lägga på en svart fläkt för att täcka!

Permalänk
Entusiast

Det är som vanligt, måla inte för tjockt lager. Många tunna lager ger mycket bättre resultat

Permalänk
Medlem
Skrivet av euf0ria:

Biltemas färg ska nog funka utmärkt den med. Det är ju en yta vi pratar om som aldrig kommer ska bli berörd ens så. Då är tipset till dej att det kanske behövs pillipa pincetter för återmontering och om du inte är van vid att spraymåla så se till att hellre måla en gång extra än att köra med för tjocka lager eller tänka som jag gjort några gånger "ääääh, vi kör lite till för där såg det klent ut" Det räcker med ett svep för mycket så har du en fin rinning som du sedan måste lägga tid på att slipa bort. Sånt går att undvika med tålamod! Köp även med dig en bunt med våtslippapper 800 och 1200 för att kunna ta bort ev. skavanker och vill du vara på säkra sidan så kör även med plastgrundfärg för bättre vidhäftning.

Fläkten har en avmontering-sak som gör att man bara kan trycka på bladen så kommer fläkten loss Sen är det bara att trycka på andra sidan för den ska sitta fast igen. Så på den sidan är det inget problem. Vi får se senare ifall jag färgar lite. Blev lite ombytta roller då jag hade tänkt ha de nya fläktarna till CPUn, men efter lite test vart graderna ganske mycket större än med de gamla fläktarna, även när de gamla fläktarna låg på lägre varv.

Så jag satte de nya uppe i toppen och de gamla fick sitta kvar.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

Gissa vad....
MERA VITT!

Torkställning, vad gör man inte med en soffa och en gängstav.

Pumpen avmaskerad, kanterna är inte helt perfekta pga att plasti-dippen gärna sitter fast på allt och måste klippas isär för att inte lossna på allt. Kan ha att göra med att det inte sitter fullt så hårt på acetalplasten så här fick jag allt använda den minsta saxen vi hade hemma.

Reservoir/Pumptop innan avmaskering.

Hur lite man än ska fixa med så blir det alltid en massa saker som ska rivas fram och en massa skräp som alstras.

Så vitt det kan bli, denna pump och res combo kan för tillfället vara den enda i världen i detta utförandet. Ytan liknar den på chassit men är lite mattare i känslan.

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Medlem
Skrivet av euf0ria:

Gissa vad....
MERA VITT!

schnöööögt då! Gillar den lite grövre ytan som blir av den vita färgen!

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem

Den där pump/resen blev sjukt snygg. Riktigt bra gjort!

Visa signatur

Alpha: Cpu: i7 920 @ 2.67 Gpu: msi 970

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av euf0ria:

Vit vecka? Hårdvarumässigt ja, men i övrigt så lär det ju komma en lördag som vanligt då god IPA och rök-porter hägrar=)

Ipa <3

OT: Riktigt fint med vitt. Trevligt bygge!

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spille:

schnöööögt då! Gillar den lite grövre ytan som blir av den vita färgen!

Tack. Eller hur passade den ytan bra! Den blev så utan att göra något speciellt men jag trivs med den jättebra.

Skrivet av Tobyhow:

Den där pump/resen blev sjukt snygg. Riktigt bra gjort!

Tack ska du ha;)

Skrivet av C4B12:

Ipa <3

OT: Riktigt fint med vitt. Trevligt bygge!

OT: Kul att höra att det uppskattas!

Det som blir härnäst är lite småpill innan jag kommer vidare och lämnar bort mina plåtar för lack och sista två bitarna för utskärning. Sen ska ju chassit sågas upp med å då blir det roligt jobb i några timmar. Där vet jag inte vilket väg jag ska välja än, om jag ska såga med kompressordriven plåt-såg (sån där liten handhållen mojäng som jobbar som en sticksåg fast snabbare ändå) Eller om det blir med sticksåg med avsett blad eller med dremel och kapskiva. Vad tror ni blir bäst?

-Kompressor hand-sågen går snabbt men inte rakt.
-Sticksåg bör bli rakare.
-Kapskiva låter omständligt bara jag hör namnet

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll