Permalänk
Medlem

Vilka skärmar är bra?

Hejsan Sweclockers. Ska inhandla en ny skärm inom kort och skulle behöva lite tips!
Vill helst ha 22 eller 23 tum på skärmen.

Har kollat på denna : http://cdon.se/hemelektronik/fujitsu_p23t-6_thor_edition_ips_...

Den har 5 ms responstid, spelar det mycket roll hur mycket det är och gör det någon märkbar skillnad?

Den här har ju 2 ms responstid och är billigare : http://cdon.se/hemelektronik/aoc_e2343fi_23%22-21548605

Så ni får gärna skriva skillnaderna och vad ni rekommenderar, behöver såklart inte vara någon av dessa skärmar.
Har inte mycket mer än 1200kr att lägga på skärmen men jag hoppas det finns något bra ändå!

Mvh Voxine

Permalänk
Medlem

Läs på om begreppet inputlag och börja sedan leta. Själv sitter jag kvar på crt då jag inte vill ha några latenser när jag lirar. Plattskärm för surf och annat, crt för gaming. Finns säkert de som är bra nog för min del också, orkar dock inte leta tester så det får vänta.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Läs på om begreppet inputlag och börja sedan leta. Själv sitter jag kvar på crt då jag inte vill ha några latenser när jag lirar. Plattskärm för surf och annat, crt för gaming. Finns säkert de som är bra nog för min del också, orkar dock inte leta tester så det får vänta.

haha, förstog typ inget av det där. Men om du tittar på skärmarna som jag länkade, vad tycker du?

Permalänk
Medlem

Jag personligen skulle kört på fujitsun tack vare att den har IPS panel.

Permalänk
Medlem

Helt klart IPS. Tycker inte att moderna IPS skärmar på nått sätt begränsar ditt spelande och att detta med alla latenser är aningen överskattat. Med IPS får du även bättre och mer exakta färger, något du kommer att märka.

Permalänk
Medlem

1) Välj antingen 120Hz eller IPS.
IPS har bättre bildkvalitet men finns inte än i 120Hz.
120Hz brukar vara mera gaming inriktade + stöd för Nvidia 3D glasögon.

2) Välj vilken storlek du vill ha 24" eller 27" förslagsvis.

3) kolla sedan på upplösningen, 1080p/1920x1080 (16:9) borde du minst ha..
men skulle kanske titta på 1920x1200 (16:10) format om det finns någon sådan till bra pris.
finns även högre upplösningar exempel: 2560x1440 (16:9), 2560x1600 (16:10).

sen finns väl annat man kan titta på som inbyggda högtalare, usb portar, bra fot etc..

Permalänk
Skrivet av Alpha77:

1) Välj antingen 120Hz eller IPS.
IPS har bättre bildkvalitet men finns inte än i 120Hz.
120Hz brukar vara mera gaming inriktade + stöd för Nvidia 3D glasögon.

2) Välj vilken storlek du vill ha 24" eller 27" förslagsvis.

3) kolla sedan på upplösningen, 1080p/1920x1080 (16:9) borde du minst ha..
men skulle kanske titta på 1920x1200 (16:10) format om det finns någon sådan till bra pris.
finns även högre upplösningar exempel: 2560x1440 (16:9), 2560x1600 (16:10).

sen finns väl annat man kan titta på som inbyggda högtalare, usb portar, bra fot etc..

Varför vill man ha 16:10 när nästan allt spelas in i 16:9 eller 2.40:1 numera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fönstrputtsaren:

Varför vill man ha 16:10 när nästan allt spelas in i 16:9 eller 2.40:1 numera?

Tycker själv att 16:10 är betydligt trevligare att använda med den extra höjden och det är endast med filmer som det är någon egentlig nackdel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Voxine:

haha, förstog typ inget av det där. Men om du tittar på skärmarna som jag länkade, vad tycker du?

pixlarnas responstid är rätt ointressant sålänge de håller sig inom 2-5ms, utöver det tar det ytterliggare några millisekunder för skärmen att processa bilden som skickas från grafikkortet innan det sen visas på skärmen. Dessa latenser är inget som vanligen specificeras utan det får man läsa sig till i tester. Vet ingen skärm på rak arm som har latenser under 10ms så för mig är alla dessa skärmar rätt ointressanta.
Är du inte jätte kräsen kan du ta vilken som...

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Hedersmedlem

*Bump inlägg raderad*

Tänk på att det är inte tillåtet att skriva inlägg som endast är till för att flytta tråden högre upp i trådlistningen (så kallad bumpning). Däremot är det tillåtet att skriva flera inlägg i rad förutsatt att varje nytt inlägg tillför information eller på annat sätt för diskussionen framåt. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/To33e

Visa signatur

MODERKORT: ASRock Z68 Extreme4 | CPU: Intel Core i5 2500K | CPU Kylare: Noctua NH-D14 | RAM: Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance |
GPU: GTX 580 1536MB X2 SLI | PSU: Corsair TX 850W 80+ Bronze M | Chassi: Fractal Define Arc | Skärm: LG IPS Panel
Guide: Hur man gör rent i sin dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grafit:

Tycker själv att 16:10 är betydligt trevligare att använda med den extra höjden och det är endast med filmer som det är någon egentlig nackdel.

Skrivet av To33e:

*Bump inlägg raderad*

Tänk på att det är inte tillåtet att skriva inlägg som endast är till för att flytta tråden högre upp i trådlistningen (så kallad bumpning). Däremot är det tillåtet att skriva flera inlägg i rad förutsatt att varje nytt inlägg tillför information eller på annat sätt för diskussionen framåt. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/To33e

Men om alla ska få chans att få sina trådar uppmärksamma så tycker inte jag att dessa stora trådar som har många svar alltid ska stå på nytt i forumet, istället borde ni ta alla obesvarade trådar så folk som inte har något svar också får hjälp och att inte dom som redan har många svar får ännu fler. Bara ett tips