Windows 8 "Blue" släpps under året

Permalänk
Medlem

"Framtidsutsikterna för Microsofts operativsystem är dock grumligare än på mycket länge."

Jag tycker då tvärt om. Det börjar ju ploppa fram hybrider och fina bärbara datorer. Inte så djävla konstigt det inte tagit fart då datortillverkarna helt uppenbart inte börjat komma in i matchen förrän nu.

Det kommer bli jättebra skall ni se

Dock instämmer jag helt och hållet med kritiken mot metro-apparna och att de typ bara kan köras i helskärmsläge. Jag använder typ inga metroappar. Men det är mer microsofts förlust, än min.

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem

Feedback från det här årtiondet har dom ju knappast lyssnat på. Dom påstår sig ha förbättrat UI skalningen, men det har 'vi' bett om i flera år.
Ska vi behöva vänta 5-7 år för att dom ska ta fram ett riktigt operativsystem för en dator som inte är portat från en surfplatta...? Problemet är precis som Ozzed skriver, att Microsoft låter en inte ens välja, utan kör på med "My way or no way".

Vad händer när det börjar ramla in rapporter om dåliga arbetsställningar för att folk väntas ha armarna utsträkta emot skärmen? Ska Microsoft backa och erkänna ett enormt misstag, eller låtsas som om att det regnar?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag hatar inte Windows 8, eller Modern UI. Jag hatar att man inte kan välja en klassisk startmeny.

För oavsett vad startskärmen än är, så är den i fullskärm och det är främst det som stör mig. Global sök skall de ju återinföra, så då är det bara ett irritationsmoment kvar, nämligen att menyn inte går att växla till att bara ta upp en bit av skärmen om man vill.

Jag tycker inte att de ska ta bort det som redan finns då det finns folk som uppskattar det, men det skulle inte vara skadligt för någon om man fick VÄLJA. Det har man alltid fått göra innan så det är inget nytt.

Eftersom du nu är sådan motståndare till att låta användarna välja vilket gränssnitt från Microsoft (inte tredje part) de föredrar får du gärna förklara varför.

Den här diskussionen hade över huvud taget inte existerat om man fick välja, och folk som inte kan med Modern UI låter bli att installera Windows 8, eller tar till tredjepartsprogram, så Microsoft vinner ju över huvud taget inget på att slopa valfriheten. Om man inte gillar något lär man inte gilla det mer när lite tid har förflutit heller. New coke är ett exempel på det. Kolla upp.

Jag vill kunna se mina redan öppna program när jag öppnar nya. Lös det med Modern UI och utan tredjepartsprogram så byter jag direkt.

Man kan ju välja; man är inte tvingad till att använda Modern UI. Hade man tvingat användare till Modern UI så hade man blockerat möjligheten att installera en startmeny från tredje part. Startmenyerna från tredje part går att få att se ut precis som den i Windows 7 samtidigt som man kan göra många fler egna inställningar så de är ju på alla sätt bättre än den gamla startmenyn i Windows 7. Eftersom dessa startmenyer kan se ut precis som den i Windows 7 så märker man ingen skillnad mot en sådan och den vanliga, så vad är egentligen problemet? Eller är det bara principen att Microsoft själva valt att inte släppa en startmeny som är så väldigt störande?

För valfriheten finns kvar att anpassa Windows efter eget tycke, enda skillnaden är att man får installera en startmeny från trejde part om man nu vill ha det. Finns säkert dom som skulle vilja ha programdockan som finns i OSX i Windows. Men Microsoft gör ingen sådan, utan det är tredje part som gäller här. Hade Microsoft enbart lyssnat på användare som vill behålla Windows som det är så hade Windows 8 antagligen sett ut som Windows 95 idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flostyle:

Man kan ju välja; man är inte tvingad till att använda Modern UI. Hade man tvingat användare till Modern UI så hade man blockerat möjligheten att installera en startmeny från tredje part. Startmenyerna från tredje part går att få att se ut precis som den i Windows 7 samtidigt som man kan göra många fler egna inställningar så de är ju på alla sätt bättre än den gamla startmenyn i Windows 7. Eftersom dessa startmenyer kan se ut precis som den i Windows 7 så märker man ingen skillnad mot en sådan och den vanliga, så vad är egentligen problemet? Eller är det bara principen att Microsoft själva valt att inte släppa en startmeny som är så väldigt störande?

För valfriheten finns kvar att anpassa Windows efter eget tycke, enda skillnaden är att man får installera en startmeny från trejde part om man nu vill ha det. Finns säkert dom som skulle vilja ha programdockan som finns i OSX i Windows. Men Microsoft gör ingen sådan, utan det är tredje part som gäller här. Hade Microsoft enbart lyssnat på användare som vill behålla Windows som det är så hade Windows 8 antagligen sett ut som Windows 95 idag.

Skilldnaden är dock att Microsoft har kastat bort ett väldigt välkännt UI som fungerar för dom allra flesta. Apples använder hade säkert sagt detsamma om Apple plötsligt slängde ut sin programdocka utan någon som helst anledning förutom att göra en förändring bara "för att".

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag hatar inte Windows 8, eller Modern UI. Jag hatar att man inte kan välja en klassisk startmeny.

För oavsett vad startskärmen än är, så är den i fullskärm och det är främst det som stör mig. Global sök skall de ju återinföra, så då är det bara ett irritationsmoment kvar, nämligen att menyn inte går att växla till att bara ta upp en bit av skärmen om man vill.

Jag tycker inte att de ska ta bort det som redan finns då det finns folk som uppskattar det, men det skulle inte vara skadligt för någon om man fick VÄLJA. Det har man alltid fått göra innan så det är inget nytt.

Eftersom du nu är sådan motståndare till att låta användarna välja vilket gränssnitt från Microsoft (inte tredje part) de föredrar får du gärna förklara varför.

Den här diskussionen hade över huvud taget inte existerat om man fick välja, och folk som inte kan med Modern UI låter bli att installera Windows 8, eller tar till tredjepartsprogram, så Microsoft vinner ju över huvud taget inget på att slopa valfriheten. Om man inte gillar något lär man inte gilla det mer när lite tid har förflutit heller. New coke är ett exempel på det. Kolla upp.

Jag vill kunna se mina redan öppna program när jag öppnar nya. Lös det med Modern UI och utan tredjepartsprogram så byter jag direkt.

Det låter som att du vill ha.. windows 7 fast det ska vara döpt till windows 8 och vara exakt likadant? Att gå och störa sig på att man inte har sin dator färdigkonfigurerad som en iphone, där allt ska se precis likadant ut som förut hör inte hemma i ett forum som sweclockers utan kanske passar sig bättre på pc-hemma eller vad det nu heter => Här väljer man en valfri lösning och går runt banala problem.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

Tycker att Windows 8 fungerat fint för de jag använder den till, vilket är lite surf, spel, netflix men framförallt musikproduktion - inspelning/mixning osv.
Pillar väl runt i startskärmen ungefär lika ofta som jag gjorde i startmenyn, vilket inte är mycket så dess närvaro är inget jag stör mig på. Men det hade varit kul med lite fler inställningsmöjligheter för den. Som andra nämnt kan jag väl tycka det vore helt ok om den klassiska menyn funnits där för de som vill ha den, samtidigt så vill de väl helt enkelt låta sin senaste innovation få stå i rampljuset och det hela var kanske inte helt oväntat. Samma eller väldigt lika UI på pc, platta, telefon och (vem vet) kanske nästa konsol (?) kan ju kanske underlätta för folk som inte är så teknikintresserade.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flostyle:

Eller är det bara principen att Microsoft själva valt att inte släppa en startmeny som är så väldigt störande?

Ja. Att vara förpassad till tredjepart för att få ett gränssnitt man trivs med känns väldigt dåligt. Speciellt när det tidigare varit fin tradition hos Microsoft att man alltid har kunnat stänga av nymodigheter man inte trivs med. Program manager hängde t. ex med fram till och med XP om man ville. Om Microsoft tycker att gränssnittet som de flesta trivs med kan hanteras av andra lika gärna så kan de ju släppa en tom kommandoprompt och överlåta det grafiska till tredjepart helt lika gärna.

Citat:

Hade Microsoft enbart lyssnat på användare som vill behålla Windows som det är så hade Windows 8 antagligen sett ut som Windows 95 idag.

Det tror jag inte. Folk som inte gillat förändringar har tidigare kunnat inaktivera nya funktioner och fortsätta använda det gamla, så om nu Microsoft var så säkra på att de flesta så smångingom kommer ta Modern UI till sig hade det för dem varit riskfritt att behålla startmenyn som val. Koden finns ju där så något extra arbete hade det inte varit tal om. Dessutom hade de via sina telemetrics som de tjatar om kunnat se exakt hur stor del som föredrog respektive gränssnitt, så det hade varit värdefullt för Microsoft också,

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av rektor:

Så Windows 8 är nya Vista, nya Windows Me.

Alla som kör på Windows 7 kan lugnt hoppa över Windows 8 och gå direkt till Windows Blue istället.

Förutom att jag tycker Vista var bra (åtminstone ett halvår-år efter release) så undrar jag hur det finns likheter till det och ME?

Permalänk
Medlem

Phu tur ModernUI blir kvar :). Har äntligen börjat använda "starmenyn" och slippa pinna massa program i taskbaren. Aldrig känt att startmenyn med dess minimalism varit ett smidigt sätt för att starta program snabbt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeagan:

Det låter som att du vill ha.. windows 7 fast det ska vara döpt till windows 8 och vara exakt likadant? Att gå och störa sig på att man inte har sin dator färdigkonfigurerad som en iphone, där allt ska se precis likadant ut som förut hör inte hemma i ett forum som sweclockers utan kanske passar sig bättre på pc-hemma eller vad det nu heter => Här väljer man en valfri lösning och går runt banala problem.

Om du tror att Modern UI och avsaknaden av startmeny är ända skillnaderna mellan Windows 7 och Windows 8 behöver du läsa på lite, för det finns en hel del förändringar till det bättre som inte har ett dugg med Modern UI att göra som jag gärna hade tagit del av. Det du säger låter ungefär som "Om du vill ha en ny bil måste du acceptera att den har fyrkantiga hjul. Annars kan du lika gärna köra en gammal bil med runda hjul."

Jag har också tagit upp att programhanteraren, som var det "gamla" gränssnittet fanns och fungerade långt efter Windows 95 hade släppts. Man kunde bland annat använda t. ex långa filnamn men endå använda ett tidigare gränssnitt från Microsoft, så det är inget konstigt alls att erbjuda det tidigare gränssnittet, det är snarare konstigt att de inte gör det. Få, om ens någon köper resonemanget att "Windows 8 är minsann en paketlösning, så antingen får man älska allt, installera tredjepartsprogram utan support från Microsoft, eller stanna kvar på Windows 7".

Och åter igen, om du missat det, så säger jag inte att Modern UI skall bort. Jag säger att man skall kunna välja. Jag är för valfrihet, och den skall komma från Microsoft.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Skilldnaden är dock att Microsoft har kastat bort ett väldigt välkännt UI som fungerar för dom allra flesta. Apples använder hade säkert sagt detsamma om Apple plötsligt slängde ut sin programdocka utan någon som helst anledning förutom att göra en förändring bara "för att".

Allt har sin tid.

Permalänk
Medlem

Väldigt tröttsamt med allt gnäll om utseendet på startmenyn.

Hur som helst verkar det vara en hel del nya roligheter, undra när man får testa på.

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Har bara en fråga - vad kostar det för oss som redan har Win8?

Kostar? Det är väl bara en uppdatering? Eller är jag ute och cyklar?

Jag hatade Windows 8 första gången jag använde det och installerade W7 igen efter 30 min. Några timmar senare beslöt jag mig för att ge det en chans till. Sedan dess har jag inte velat gå tillbaka till W7.
Jag personligen stör mig inte alls på att startmenyn är borta. Använder nu istället mer kortkommandon och det går lika snabbt, om inte till och med snabbare än innan när jag ofta använde musen för att öppna grejer från startmenyn.
Så förutom att startmenyn är väck ser jag det som ett förbättrat/snabbare Windows 7.

Permalänk
Medlem

Det är ju inte konstigt att vanliga pc (desktop) inte säljer när Microsoft bidrar till att göra ett oanvändbart os för desktop, dom bidrar ju själva till fallet.

Tar dom tillbaka vanliga startmenyn igen så Windows blir användbart så kommer siffrorna vända, microsoft sket i sina egna användare och fick för sig att tablets och bärbart var det folket ville ha. Folk kompletterar bara sina pc:s med surfplattor och annat men pc:n är fortfarande stommen

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av sjuhundratjugo:

Kostar? Det är väl bara en uppdatering? Eller är jag ute och cyklar?

Strejf har säkert länkar men M$ har ju sagt att eftersom det är en såpass stor uppdatering så kommer det att kosta pengar.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon42512:

Förutom att jag tycker Vista var bra (åtminstone ett halvår-år efter release) så undrar jag hur det finns likheter till det och ME?

Både Vista och Me fick ett svagt/dåligt mottagande och gillades inte.

Vista var oslipad när den kom, men jag håller med om att den blev bättre senare när Microsoft fått putsat mer på den.
Sen var det ju inte bara Microsofts fel att Vista-upplevelsenven var dålig, det var mycket stök med tredje-parts drivrutiner.

Permalänk
Medlem

Jobbigt för microsoft och jobbigt för mig. Vänta på nästa generations microsoft-tablet med haswell och windows 8 blue eller köpa surface pro. Det känns som ett lotteri om de nya enheterna kommer till Sverige innan q4 eller kanske ännu senare...

Visa signatur

Hårddisk: Corsair Force GT 120gb Skärm: Samsung 2233rz @ 1680x1050, 120hz, 5ms Chassi: Corsair Carbide 500r Minne: Corsair vengeance 8gb 1600MHz @ CL-8 PSU: Corsair HX 750w GPU: Nvidia GTX 580 MB: ASUS Sabertooth P67 CPU: Intel i7 2600k @ 4.4GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Väldigt tröttsamt med allt gnäll om utseendet på startmenyn.

Hur som helst verkar det vara en hel del nya roligheter, undra när man får testa på.

Ja, och tänk... Allt detta "gnäll" hade Microsoft kunnat slippa om de implementerat startmenyn som ett val för de som vill ha det. De som inte vill ha Modern UI och allt vad de innebär använder det ju ändå inte så de har inget att förlora. Nu däremot har allt "gnäll" en avskräckande effekt på folk som kanske annars skaffat Windows 8 och kanske till och med gett Modern UI en chans.

Microsoft har inget att förlora på att ge användarna valmöjlighet. Det är inte så att de som inte gillar modern UI kommer använda det ändå bara för att Microsoft vill det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mocka:

Strejf har säkert länkar men M$ har ju sagt att eftersom det är en såpass stor uppdatering så kommer det att kosta pengar.

Nix, Microsoft har inte gått ut med någon officiell information huruvida det kommer kosta pengar att uppdatera eller inte. Inte ännu, men man har sagt att man kommer gå ut med den informationen inom ett par veckor.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om du tror att Modern UI och avsaknaden av startmeny är ända skillnaderna mellan Windows 7 och Windows 8 behöver du läsa på lite, för det finns en hel del förändringar till det bättre som inte har ett dugg med Modern UI att göra som jag gärna hade tagit del av. Det du säger låter ungefär som "Om du vill ha en ny bil måste du acceptera att den har fyrkantiga hjul. Annars kan du lika gärna köra en gammal bil med runda hjul."

Jag har också tagit upp att programhanteraren, som var det "gamla" gränssnittet fanns och fungerade långt efter Windows 95 hade släppts. Man kunde bland annat använda t. ex långa filnamn men endå använda ett tidigare gränssnitt från Microsoft, så det är inget konstigt alls att erbjuda det tidigare gränssnittet, det är snarare konstigt att de inte gör det. Få, om ens någon köper resonemanget att "Windows 8 är minsann en paketlösning, så antingen får man älska allt, installera tredjepartsprogram utan support från Microsoft, eller stanna kvar på Windows 7".

Och åter igen, om du missat det, så säger jag inte att Modern UI skall bort. Jag säger att man skall kunna välja. Jag är för valfrihet, och den skall komma från Microsoft.

En mjukare övergång är absolut lättare för användarna och jag säger inte att man inte borde ha möjligheten att få "native" windows7 start, men classic shell tar faktiskt bara nån minut att installera.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeagan:

En mjukare övergång är absolut lättare för användarna och jag säger inte att man inte borde ha möjligheten att få "native" windows7 start, men classic shell tar faktiskt bara nån minut att installera.

Classic shell, om än gratis, är enligt mig en av de sämre lösningarna. Sökrutan flyger ut åt sidan när man skriver text och ser helt "mupp" ut. Men jag förstår din poäng. För ändamålet använder jag dock startisback som jag tycker mest liknar Windows 7's startmeny.

Det är som sagt lättare för användaren om man får prova saker i sin egen takt. Men det är fortfarande att utgå från att Microsoft vet bäst vad användaren vill ha i slutändan. Jag ser mycket hellre en ödmjuk metod där man ställer frågan "Vill ni ha det här?" istället för som nu när man prompt säger Vi har bestämt att ni vill ha det här. Ni får inte välja.

Tredjepartsprogrammen är för många ett Nej eftersom de inte supportas av Microsoft, och som någon påpekade kan Microsoft i teorin när som helst blockera åtkomst till de hooks som behövs för att start8 och liknande skall fungera, så det känns inte tryggt.

Om man kunnat välja en startmeny i klassisk stil hade man med hjälp av consumer improvement program på ett vänligt sätt kunnat tala om för Microsoft att "Jag gillar en hel del grejer ni förändrat på desktopsidan, men jag vill ha den klassiska startmenyn. Store och appar och live tiles intrsserar mig alls inte." Men som det är nu så går inte det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

För min del känns dethär med startmenyer från tredjepart osäkert.
Ifall Microsoft släpper en uppdatering som råkar sabba kompatibiliteten med de nuvarande startmenyerna är det inte Microsofts problem att fixa till det.

Att vi sen måste ha tredjepart för att få något som alla Windows sedan Win95 haft är ju också lite av ett irritationsmoment

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja, och tänk... Allt detta "gnäll" hade Microsoft kunnat slippa om de implementerat startmenyn som ett val för de som vill ha det. De som inte vill ha Modern UI och allt vad de innebär använder det ju ändå inte så de har inget att förlora. Nu däremot har allt "gnäll" en avskräckande effekt på folk som kanske annars skaffat Windows 8 och kanske till och med gett Modern UI en chans.

Microsoft har inget att förlora på att ge användarna valmöjlighet. Det är inte så att de som inte gillar modern UI kommer använda det ändå bara för att Microsoft vill det.

Hade de lyssnat på alla er bakåtsträvare hade vi fortfarande använt DOS eller hålkort.
Men tack och lov så går utvecklingen framåt, och gamla reliker dör och blir utbytta.

Definitionen av gammal är när du spenderar mer tid att gnälla över en förändring än att lära dig den, något att fundera över...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Nix, Microsoft har inte gått ut med någon officiell information huruvida det kommer kosta pengar att uppdatera eller inte. Inte ännu, men man har sagt att man kommer gå ut med den informationen inom ett par veckor.

Skumt, hade för mig jag läste det i en SweC nyhet.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dunis90:

Att vi sen måste ha tredjepart för att få något som alla Windows sedan Win95 haft är ju också lite av ett irritationsmoment

Jag tycker att det är ett av de bästa argumenten för att vi inte ska ha tillbaks någon startmeny. IT-världen ser väldigt mycket annorlunda ut 2013 mot för 1995.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Hade de lyssnat på alla er bakåtsträvare hade vi fortfarande använt DOS eller hålkort.
Men tack och lov så går utvecklingen framåt, och gamla reliker dör och blir utbytta.

Definitionen av gammal är när du spenderar mer tid att gnälla över en förändring än att lära dig den, något att fundera över...

DOS-program finns fortfarande stöd för i Windows 7, och förmodligen Windows 8 också. Jag lirade Doom 2 senast igår

Så det går uppenbarligen att kombinera bakåtkompatiblitet, eller bakåtsrävarkompatibilitet om man så vill, med nytänk.

Sedan lägger jag ingen värdering vid hur gammal eller ung jag är. Jag är 28, men det betyder inte att jag tycker att allt nytt är bättre bara för sakens skull. För mig handlar det om fördelar vägda mot nackdelar. Om man bortser från historiken så ser jag fortfarande inga fördelar med Modern UI för min egen del, så det hade varit skönt att kunna välja bort det med Microsoftsupport i ryggen. Microsoft skapar bara friktion med sina egna användare genom att göra såhär. Jag vet mycket väl hur man använder Modern UI, men jag gillar det inte, det är skillnad. Liksom det är skillnad på förändring och förbättring. Kolla "New Coke". t. ex. Där har du ett klockrent exempel på att bakåtsträvare kan ha rätt ibland.

Nu tycker ju som sagt jag att man skall få välja... Jämför Automatisk och Manuell växellåda t. ex. Båda har för, respektive nackdelar och de flesta är överens om att det är en smaksak och inte en fråga om fakta vad som är bättre och sämre. Jag tror det är samma med Modern UI. Det är två sätt att göra samma sak på, och det har med personlig smak att göra snarare än "bättre" eller "sämre", men visst. Är man gammal för att man inte gillar Modern UI ska jag genast ut och skaffa käpp, och bära den med stolthet!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jag tycker att det är ett av de bästa argumenten för att vi inte ska ha tillbaks någon startmeny. IT-världen ser väldigt mycket annorlunda ut 2013 mot för 1995.

En PC med mus, tangentbord, skärm och högtalare skiljer sig inte jättemycket från 1995 rent inputmässigt.

Micrososoft har gjort två antaganden som verkar ha legat till grund för designvalen av Modern UI:

Alla kunder vill så småningom ha pekskärm till sin stationära PC/Laptop

Alla kunder vill så småningom ha en Smartphone/Surfpalla med ett operativsystem från Microsoft

Om något eller båda påståendena stämmer bör man kunna ha nytta av Modern UI och allt vad det innebär. Om inget av påståendena stämmer skapar det mest frustration. Jag vet ingen som svarat "nej" på båda påståendena som ändå uppskattar Modern UI. Jag svarar nej på båda påståendena, och ser ingen vinning med att ha Modern UI, för min egen del, och jag lär inte bli mer positiv med tiden heller. Jag använder Modern UI dagligen och ogillar det fortfarande lika mycket som när jag först kom i kontakt med det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se hur Windows blue blir, men inte hittills läst nått om det som får en att se fram emot det, men väntar på färdiga resultatet.
tätare integrering med Microsofts tjänster låter illavarslande, men så länge det är helt valbart om man vill använda nått av detta, eller inte alls är det väl OK

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Inaktiv

Uteblir startmenyn i Windows Blue "8.1" återgå jag till Linux Ubuntu 13.04.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ggustavsson:

Ska bli intressant att se hur Windows blue blir, men inte hittills läst nått om det som får en att se fram emot det, men väntar på färdiga resultatet.
tätare integrering med Microsofts tjänster låter illavarslande, men så länge det är helt valbart om man vill använda nått av detta, eller inte alls är det väl OK

Vad sägs om bättre prestanda, bättre batteritid, uppstart till skrivbordet, synlig startknapp, automatiskt uppdaterade appar, enklare avstängning, enklare åtkomst av alla program, kioskläge, automatisk skalning av gränssnittet i skrivbordet, nya standardappar, Internet Explorer 11, bättre utvecklarverktyg för webbutvecklare, fler kommandon i powershell, multiapp-avinstallering för flera datorer, synkroniserad startskärm....

Det kommer garanterat mycket, mycket mer roliga nyheter framöver. Drömmer om DirectX 12 och full kompatibilitet med Xbox 8 m.m.

Tätare integrering är helt valbart i Windows 8 så jag ser inte varför det inte skulle vara det i Windows 8.1

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...