Vilket modekorts märke rekomenderar du ?

Permalänk
Medlem

Enligt min erfarenhet som överklockare, support, helpdesk och allmän fixare, så känns det som:

EVGA > ASUS > Gigabyte > Resten

Notera att det är på grund av kvalité / överklockning jag föredrar EVGA men bara för ett entusiast-bygge, de erbjuder inget direkt extra för en vanlig gamer. Jag skulle nog inte rekommendera de över ASUS för någon som "bara vill ha en dator att spela på" då ASUS känns bäst på drivrutiner / grundfunktioner och dess kvalité. Köpte MSI två gånger och hade båda gånger haft problem med dess mjukvara och drivare. Sämsta ljud-mjukvara och drivare jag har varit med om.

Tycker dock att det alla märken är rätt pinsamma när det kommer till mjukvaran som brukar följa med, jäkla budgetskräp, speciellt på alla billiga modeller men även i mellansegmentet. Mer designat för att "vara häftigt" än att vara stabilt / faktiskt av någon användning...

Visa signatur

Speldator: Antec 1200 | i7-930 @ 4.3Ghz+ | GTX 480 | 3x2GB RAM
Kylning: Koolance 360 @ CPU, Koolance VID-GTX480 @ GPU, XPCS RX480x2 Radiatorer, DCP 4,0 mm.
Ljud: Asus Xonar Essence STX + Sennheiser PC 360

Permalänk
Medlem

ASUS Sabertooth med 5 års garanti

Permalänk
Medlem

Beror lite på en budget skulle jag vilja säga... moderkort under 1k så skulle jag köpa Asus för de håller bra kvalitet. Över 1k skulle jag köpa Asus/MSI/Gigabyte/AsRock/EVGA alltså alla tillverkarna som man brukar kunna få tag på i Sverige, märket skulle variera beroende på budget och ändamål med datorn som skall byggas. Har haft bra och dåliga erfarenheter med alla dessa tillverkar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Antagligen ASUS men har aldrig köpt det pga priset. Haft Gigabyte som vart okej och nu MSI som också är lite bättre än Gigabyte men antar som sagt att ASUS är snäppet värre.

Du vet väl att man får det man betalar för lägger hellre några hundra extra så vet man att man har bra grejer.

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Skrivet av burto:

ASUS Sabertooth med 5 års garanti

Jepp det är grejer det har ett i amd-burken

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av hjorten66:

Du vet väl att man får det man betalar för lägger hellre några hundra extra så vet man att man har bra grejer.

Antagligen men var för snål för att lägga 1600+ för ett moderkort (vid köptillfället) plus att jag ville testa MSI

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Antagligen men var för snål för att lägga 1600+ för ett moderkort (vid köptillfället) plus att jag ville testa MSI

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk

Asrock is the shit for me:)

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem

Asrock har funkat finfint för mig också.

Har haft Asus som hade en fläkt för nordbryggan som gav upp rätt snabbt, fick den bytt men den gav upp igen efter ett tag. Så mitt kvalitetsintryck av Asus är kanske inte så högt som det är för andra personer.

Köpte ett MSI en gång som var defekt out of the box, men detta var längesen nu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

Asus eller ASRock. Asus lite mer premium, ASRock lite "mer för pengarna".

Detta sammanfattar moderkortsmarknaden ganska väl

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att moderkortet i sig och priset är viktigare än märket. Men om alla 3 är exakt likadana för samma pris skulle jag välja asus.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem

Asus utan tvekan, kvalité rakt igenom

Visa signatur

|CPU: i5 3570k 3.4ghz | GPU: XFX Radeon 7950 | MB: ASUS P8Z77-V PRO, Socket-1155 |
RAM: Corsair Vengeance 8GB | PSU: Corsair TX 750W | Chassi: Corsair carbide 300R |

Permalänk

Förut brydde jag mig inte nämnvärt av märke, utan köpte det som passade mig bäst, tills s939 tiden, då var det DFI som gällde för mig. Nu på senare tid har det varit Asus, iom detta så har jag helt glömt bort vad moderkorts strul är, tills jag för nån vecka sen köpte ett MSI då Asus inte har något mITX/FM2 och Asrock inte gick att få tag på snabbt nog. Nu vet jag vad moderkortsstrul är igen, så jag skulle rösta på Asus. Själv ska jag slänga MSI brädan och beställa ett Asrock, som jag hoppas är bättre iaf.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Inaktiv

Har ett Asus-moderkort men det hade ett hårdvarufel och blev bytt på garanti. Det nya kortet hade en lite annan layout, både gamla och nya layouten hade en miss som gjorde att vissa typer av kylarfästen inte fungerade. Inte alls imponerad av Asus.

En kompis i databranschen sa att dom hade mycket problem med just Asus på senaste tiden. Tydligen är det så att deras kvalitet har dalat betänkligt, dom har ju annars länge haft väldigt gott rykte.

Asus har knoppat av Asrock, sitt gamla lågprismärke. Asrock tar tydligen marknadsandelar snabbt av Asus nu det senaste, dom är billigare och Asus har blivit sämre.

Intel har också länge haft gott rykte för att vara väldigt stabila, om och lite tråkiga, men har sedan ett tag lagt ut tillverkningen på andra och kvalitén har sjunkit kraftigt.

Idag skulle jag välja EVGA om jag har spender-byxorna på, Asrock om jag vill tänka kostnads-effektivt.

Permalänk
Avstängd

Har kört Asus i två datorer men är inte alls märkes bunden Tycker lite synd om folk som tror att man kan köra på bara ett märke Kanske dom märker snart varför vi har recensioner?

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk

Jag har kört Gigabyte och MSI-brädor i alla år och har inte haft några problem.

Permalänk
Medlem

Allt utom ASUS skulle jag vilja säga, gått ner sig i kvalité ordentligt senaste åren. Gillade dom förut när dom var stabila och funkade, nu är det tvärsom.

Om någon är fiske intresserad så skulle jag likna ASUS med ABU, ABU vart för stora och trodde dom kunde gör precis vilken skit som helst och alla köpte det ändå, det stod ju ABU, måste vara bra grejor, men det kunde dom inte. ASUS är inne på samma bana just nu.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

Jag gillar Asrock, mest för att de håller god kompatibilitet med äldre hårdvara. Historiskt sett har de haft roliga lösningar med AGP+DDR tillsammans med PCI-E+DDR2 på S775, exempelvis. De är lite hit and miss, men absolut mitt förstahandsval när jag vill ha en billig dator att "leka" med.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem

jag var väldigt okunnig när jag valde ut delar till min dator, så det blev ett MSI Z77A-S01 inet edition. eftersom inet hade den i alla deras taurus datorer antog jag att det skulle vara bra. prestandamässigt är jag väldigt nöjd, utseendemässigt är jag lite missnöjd då det ser väldigt tråkigt ut.

Visa signatur

NZXT H440 | MSI Z77A-S01 |EVGA Supernova G2 1000W | Intel Core i5 3570K @4.2GHz | Cooler Master V8 | G.Skill Ripjaws Gaming 16GB CL9 @1600MHz | MSI GTX 1070 Gaming X

Fraktfritt Inet
Dagens fynd-tråden

Permalänk
Medlem

TS kanske vill ge något exempel på plattform (vilken sockel), formfaktor och övriga komponenter så kan forumet komma med konkreta exempel?
Generellt sett så är väl alla tillverkare du kan köpa hos de stora återförsäljarna bra, så länge man inte tar det absolut billigaste.

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbertMwugabi:

Allt utom ASUS skulle jag vilja säga, gått ner sig i kvalité ordentligt senaste åren. Gillade dom förut när dom var stabila och funkade, nu är det tvärsom.

Om någon är fiske intresserad så skulle jag likna ASUS med ABU, ABU vart för stora och trodde dom kunde gör precis vilken skit som helst och alla köpte det ändå, det stod ju ABU, måste vara bra grejor, men det kunde dom inte. ASUS är inne på samma bana just nu.

min erfarenhet av asus e bara bra o har haft dom uteslutande de senaste 15 åren skulle jag tro. deras support e klockren. har en skärm som blir svart lite då o då. ringde supporten o dom skickar ny me ups fast skärmen e 2år gammal o de e 3 års garanti på den. trodde dom skulle börja bråka men allt går snabbt o smidigt inget strul. så varför med sådant bemötande ej fortsätta med asus????

Visa signatur

ORD POLISER O FOLK SOM STÖR SEJ PÅ SÄTTET JAG SKRIVER HITTA ER EN VETTIG MENING ME LIVET IST FÖR SOM I MITT FALL HACKA PÅ EN MED ETT HANDIKAP. FÖR DE E BARA TRÖTTSAMT

Permalänk

dem nya msi för intel är riktigt bra. har själv ett MSI Z77A-GD65

Permalänk
Medlem

Allt handlar ju om framförallt funktioner och utseende och dom flesta moderkorten idag har ju det sen vilken av dom olika tillverkarna som tilltalaren är upptill en själv personligen gillar jag Asus starkt men kan likväl använda ett från gigabyte eller asrock så dom hamnar på stark andra plats.
Sitter just nu på ett sabertooth P67 har tidigare haft deras sabertooth x58 och måste säga jag älskar deras moderkort ur sabertooth serien dom sticker ut lite ser lite annorlunda ut erbjuder lite funktioner man inte ser annars samt har en 5 år garanti vilket e himla trevligt.

Skulle dock inte rekommendera MSI sålänge det inte gäller dom medel eller högre prisklasserna anser inte att dom håller lika hög kvalité på sina billigare moderkorts som andra tillverkare har i samma prisklass.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Min far lärde mig en gång att alltid satsa på Asus eftersom att han aldrig hade haft problem med något asus kort, men med många andra...Så jag köpte ett ASrock och det krånglade fast mitt asrock m-itx fungerade ....

Så resten vart Asus och inga krånglade ( har haft 10 st Asus brädor på 4 år ) och inga har krånglat någon gång så från en Asus älskare så rekomenderar jag naturligtvis Asus !