Hur dyrt var det att dra in fiber för er?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmuus:

Vi fick det gratis draget in till oss! Det enda vi betalar själva är månadsavgiften för själva tjänsten som ligger på ca 300:-/mån för 100/100

samma här bor dock i lägenhet så det är nog varför

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

samma här bor dock i lägenhet så det är nog varför

Själv bor jag i ett radhusområde och föreningen ville byta från kabel-tv till telias tv via fiber så vi passade på att skaffa internet via fiber också

Visa signatur

Fractal Design Arc | Intel Core i5 3570k @ 3.4 Ghz | Corsair 8 GB 2 x 4GB LP | Gigabyte Geforce GTX 670 2GB OC | be quiet! Pure Power 630w 80+ Bronze Modular | MSI Z77A-GD55 ATX |Samsung Basic SSD 830 128 GB | W7HP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henkka:

20.000kr är billigt i sammanhanget. I mina trakter kostar det 30.000kr att bara ansluta sig till nätet och då talar vi om ett område där det redan är draget fram till tomtgränsen.

20k? Bara att slå till direkt.

när tåget går då hoppar man på

på mitt kär Gotland där min päron bor så kommer det kosta ca 18k och om man inte hoppar på nu så kommer det kosta 60k

men då är det en egen förening som äger fibern och skåpen, men dom har ingått avtal med Telia på 10 år så 350 kr för bredband medel 100/10, tv paket medel, ip-tele medel och för nätet blir det ca 100 kr

så på det hela är det väldigt billigt jämförelse med vad dem har nu, enligt far så kostade bara tv 350 kr månad så fibern kommer betala sig självt rätt fort

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk

En skola i min lilla by fick fiber när det var väldigt hett och fett, 2002-2003? De ville ha 1600 per byggnad för att dra det via vår gata (antagligen exkl. installation).

Alldeles för dyrt ansåg mina föräldrar samt grannar. Ser fortfarande ned på dem.

Visa signatur

Asus P8P78 Deluxe / 2500K@4,6 / 16GB / GTX970 / 500GB SSD / 8TB / 750W / Creative X-fi [<- Semipassiv]
Senn HD280 / BenQ BL3200PT / MBA 13" -11 / S7E

Permalänk

I Kallhäll Villastad där jag bor var det på gång för 24.000:- nu i vintras, men tyvärr nappade inte tillräckligt många så det bidde inget ...
Ibland tycker man inte om gamla människor

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk

16 700 i bromma. Byggstart i höst. Telia öppen fiber!

taget!

Visa signatur

Define XL R2 ||Core I7 3930K @ 4,0 || 32GB DDR3 1600Mhz ||GTX 780 Ti SLI || 2st 480GB SSD ||
Fractal Design R5 || XEON X5650 X2 || 48GB DDR3 ECC 1600Mhz || SUPERMICRO || 2st 250GB SSD || 8 x 3 TB HDD ||
MacBook Pro 15 Retina 2018 || 16GB RAM || 512 SSD || 555X || I7 2,2 Ghz ||

Permalänk

15K i centrala Växjö

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

24Tusen Telia öppenfiber Skrev upp oss 2012 December, bor i ett medelstort villa område söder om stockholm

Permalänk
Master of Overkill

Där jag bor är det nog 3-4 hushåll som har nytta av fiber resten är 60 +.

Kostar runt 40-60k då vi måste gräva själva 160 meter till stationen.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Var inte så dyrt, fick köpa en kabel och dra den från hallen till vardagsrummet...

Men seriöst, 20K är ju inte mycket alls, man har ju hört talas om betydligt högre kostnader...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

där jag bor har vi som bor här skapat en förening med ca 800 hushåll, de kommer gå på 15-20k att dra in + ca 250kr månaden.
vi är obundna och kommer få 1000/1000 på 1 kabel sen 3 som bara ska ligga där för framtiden om jag fattat de rätt.

Husets värde stiger om du drar in fiber, och om de inte stiger så skulle de sjunkit om du inte drog in de när alla dina grannar har fiber

Permalänk
Medlem

Fibern ligger i vägen utanför syrrans hus. Men eftersom gubben som bodde där innan var den enda som inte ville ha Internet draget (Halvåret innan han sålde huset *suck*). Så måste syrran betala 65.000krom de vill ha det. Bara pga att de måste betala en ny fiberswitch då det inte är platser lediga på den som sitter i skåpet nu, bland annat.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Entusiast

Ok, då är alltså 20k inte alls illa heller!

Vet ni vilken ISP som skulle vara bäst för fiber?

Kan inte välja bland de vanliga som BBB, Telia etc utan har dessa alternativen:

AllTele
Tyfon
Bredband2
Bahnhof

Från vad jag har läst förr så tror jag Bahnhof är riktigt bra på fiber, sant eller falskt?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superolle:

Närmare 70tusen (med dagens kurs alltså):P

Var bor du?

Karleby,Finland. ungefär rakt över diket från Umeå

Permalänk
Skrivet av Sisyfos:

Ok, då är alltså 20k inte alls illa heller!

Vet ni vilken ISP som skulle vara bäst för fiber?

Kan inte välja bland de vanliga som BBB, Telia etc utan har dessa alternativen:

AllTele
Tyfon
Bredband2
Bahnhof

Från vad jag har läst förr så tror jag Bahnhof är riktigt bra på fiber, sant eller falskt?

Tror att de flesta i forumet skulle säga Bahnhof

Det är nog de jag skulle valt av de du skrev

Om inte bbb kan använda den befintliga kanalisationen kommer vi nog köra på Ownit vi väljer bbb eftersom de gör installationen gratis:)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

4k tror jag det gick på för föräldrarna.
Obunden fiber.

Permalänk

6 250 kr inkl moms kostar det här, Det verkar ju onekligen väldigt billigt efter att man har läst denna tråd Bor i Hälsingland

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Ok då, Finspång... Där har ni min byhåla!
Usch vad jag har outat mig nu, kommer inte kunna sova om nätterna!

Lol jag bor också i Finspång haha! Du bor inte möjligtvis i sjöviksområdet?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk
Entusiast
Skrivet av juckeyy:

Lol jag bor också i Finspång haha! Du bor inte möjligtvis i sjöviksområdet?

Nej det gör jag inte, men Finspång bor jag i i alla fall
Trodde aldrig jag skulle möta på en äggskalle på Sweclockers, haha!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Avstängd

Kostade inte ett öre. Min BRF drog in det i fastigheten och betalar även månadsavgiften, 100/100 mbit.

Hos föräldrarna som bor i en villa i norrlandsskogarna kostade det ca 5000 kr för installation och 199kr/mån, 100/100 mbit.

Visa signatur

:¨·.·¨:
`·.  Det spelar ingen roll vad du än säger för min Mac är bättre än din PC.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av pixelpuke:

Kostade inte ett öre. Min BRF drog in det i fastigheten och betalar även månadsavgiften, 100/100 mbit.

Hos föräldrarna som bor i en villa i norrlandsskogarna kostade det ca 5000 kr, 100/100 mbit. Kabeln går alldeles utanför huset så vi grävde ca 5 meter.

Det är klart det kostar, men det kanske inte separatdebiteras utan bakas in i månadsavgiften, men tro inte att det är gratis bara för att det inte kommer en separat faktura, jag bodde själv i bostadsrätt innan jag köpte hus och vi körde ett projekt där renoverade/bytte fönster och drog in ett nytt kabeltv/datanät men bakade in summan i månadsavgiften, men nog kostade det några hundra i månaden alltid även om månadskostnaden för vissa saker gick ner.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hos oss i byarna tillhörande Sandviken kommer det kosta 15000 kr som dyrast. Ju fler som vill ha, ju lägre blir priset
Efter det tillkommer ingen extra avgift, utan bara bredbandskostnaden.

Visa signatur

Never say sorry. It's a sign of weakness

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Det är klart det kostar, men det kanske inte separatdebiteras utan bakas in i månadsavgiften, men tro inte att det är gratis bara för att det inte kommer en separat faktura, jag bodde själv i bostadsrätt innan jag köpte hus och vi körde ett projekt där renoverade/bytte fönster och drog in ett nytt kabeltv/datanät men bakade in summan i månadsavgiften, men nog kostade det några hundra i månaden alltid även om månadskostnaden för vissa saker gick ner.

Självklart kostar det någonstans men fråga mig inte var. Jag får ingen separat faktura hemskickad och månadsavgiften har inte påverkats så för min del anser jag det som "gratis" i det här fallet.

Visa signatur

:¨·.·¨:
`·.  Det spelar ingen roll vad du än säger för min Mac är bättre än din PC.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Leleh:

Husets värde stiger om du drar in fiber, och om de inte stiger så skulle de sjunkit om du inte drog in de när alla dina grannar har fiber

Det är många som säger att husets värde stiger, men har du några faktiska siffror på det? Jag har precis själv köpt en villa som fick fiber indraget mellan det att vi skrev kontrakt och det att vi tog över. Jag visste att det skulle komma, men det var inget som säljarna ens gick ut med.
Visst är det trevligt med fiber, men inget jag hade betalat några stora pengar extra för om jag ska vara ärlig. Husets generella skick, bad, kök osv samt hur många som är intresserade av samma hus styr priset till mycket högre grad.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yellowtown:

16 700 i bromma. Byggstart i höst. Telia öppen fiber!

taget!

Identiskt för mej: pris, byggstart, leverantör och beslut -fast Hässelby.
-Väldigt bra pris enligt granne som upphandlar fiber på Ekerö.
Detta priserbjudande var oavsett hur många som nappade i vår 6-hus samfällighet.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av giplet:

Det är många som säger att husets värde stiger, men har du några faktiska siffror på det? Jag har precis själv köpt en villa som fick fiber indraget mellan det att vi skrev kontrakt och det att vi tog över. Jag visste att det skulle komma, men det var inget som säljarna ens gick ut med.
Visst är det trevligt med fiber, men inget jag hade betalat några stora pengar extra för om jag ska vara ärlig. Husets generella skick, bad, kök osv samt hur många som är intresserade av samma hus styr priset till mycket högre grad.

På landsbyggen är det iallafall så att många yngre väljer bort hus utan bra bredband idag, man får helt enkelt färre spekulanter i den kategorin, i vår förening var det de äldre (pensionärer) tillsammans med några yngre medelålders teknikintresserade (som mig) som drivit på mest, de i 50 årsåldern är nog de som varit minst intresserade av fiber, de yngre för att de ofta vill ha tjänsterna själva och ofta har familjer med barn som bor hemma och de ser en möjlighet att spara pengar på månadskostnaderna, installationen är ofta betald på mellan 5-10år bara pga lägre månadskostnader för div tjänster och de äldre för att de i vissa fall vill ha videotelefoni och för att förbereda sig för att sälja husen inom en inte allt för lång framtid.
Jag själv skulle inte överväga att köpa ett hus utan bra uppkoppling idag och det är jag nog inte ensam om, det driver kanske inte upp priserna, men det minskar intresset för icke uppkopplade fastigheter om det gäller permanentbostäder.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Här i halmstad kostar det 4800 kr i anslutningsavgift för att kopplas in på stadsnätet. Därefter kostar det 125/164 kr (beroende på hastighet) i nätavgift per månad plus kostnad för bredbandstjänsten. 4800 kr gäller dock bara om man anmäler sig innan utbyggnaden i det aktuella området startar, vill man ansluta sig efteråt kostar det typ 18400 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darkus:

Identiskt för mej: pris, byggstart, leverantör och beslut -fast Hässelby.
-Väldigt bra pris enligt granne som upphandlar fiber på Ekerö.
Detta priserbjudande var oavsett hur många som nappade i vår 6-hus samfällighet.

Samma pris här också. De grävde klart i gatan för två veckor sedan och imorgon kommer en tekniker och borrar in fibern genom ytterväggen + kopplar in mediaomvandlaren. Ivrig? JA!

I mitt fall baserades inte möjligheten till mängden människor för isåfall hade jag inte fått det då INGEN på min gata förutom jag har beställt fiber. Hur jag vet det? Jag är den enda som har en stor utgrävd valgrav utanför mitt hus där grävskopan gått lös.

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

Finns det något bra sätt att beräkna kostnaden av att dra in fiber? (Vet att det kostar en del att gräva, men det är inte så långt i mitt fall och vi kan lösa det billigt.)

Vad kostar installation, svetsning etc?

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|

Permalänk
Medlem

Kristianstad Stadsnät tar i dagsläget 12.000 kr tror jag. Jag betalade dock bara 7000 kr i Nov. 2010, då de höll på att bygga fjärrvärme i området och hade kampanj på fiberdragningen.

Fiber i villan... jag kan fortfarande tycka att det måste vara en dröm.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.