Permalänk
Medlem

Gaming IPS skärm.

Tjena.

Har letat runt själv lite men har inte riktigt lyckats förstå en sak.

En IPS skärm är den bättre än VA-Panel skärm eller är dom ungefär på samma nivå?

Samt vad är igentligen IPS och VA-Panel?

Som ni kan se i min signatur är jag ägare av en Thor Veor Gaming laptop och vill gärna ha en skärm till den.

Vill hemsk gärna ha en 27" med 1080p då jag inte tror min dator kan dra högre än det.

Någon som har några tips så är det bara att hojta!

Permalänk
Medlem

Det är väl så att VA paneler har bättre svärta men någorlunda sämre färger och responstid? Tror att det har vart en Fredagspanel/Frågelåda på detta ämnet, kan ju kolla den om du vill ha bättre svar

Permalänk
Medlem

VA-panelerna har bättre svärta och kontrast än IPS men det är betraktningsvinklarna som är sämre, där har VA-panelerna kontrastskiftningar när man inte kollar rakt på den men TN-paneler har både gamma och kontrastskiftningar när man inte kollar rakt på den vilken är ännu värre.

Permalänk

Som tidigare skriver så har VA-paneler bättre svärta. IPS har bättre/klarare färger. Och TN-paneler är snabba.
Alla har plus och minus.
Det här med skärmar är väldigt personligt och skiljer sig därför väldigt mycket.

Jag själv föredrar IPS. Därför jag värdesätter färg-kvaliteten framför responstid och svärta.
Denna kör jag på nu: http://www.inet.se/produkt/2205046/eizo-23-foris-fs2333-bk. Är grymt nöjd. Titta på prisjakt.se å leta efter recensioner om den och andra skärmar så får du lite förslag på hur det är och känns.

En annan populär skärm är denna från Dell, samt deras 23". http://www.inet.se/produkt/2205957/dell-ultrasharp-24-u2412m-ips

"Gaming"-skärm brukar TN-panels-skärmar kallas som har låg responstid och nu mera 120Hz.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4. | Moderkort: Asus Maximus V Gene. | Processor: Intel® Core i5-3570K. | CPU-kylare: Noctua NH-D14. | Grafikkort: MSI GeForce GTX 660Ti OC Twin Frozr II 2GB. | RAM-Minnen: 8GB Corsair Vengeance LP DDR3 1600Mhz. | SSD: Samsung 830 128GB. | Nätaggregat: be quiet! Pure Power L8 630W. |

Permalänk
Medlem

Själv köpte jag en Benq GW2750HM (VA-panel, 27 tum, 1920x1080, 4 ms Gtg) och är nöjd med den.
Dock så tycker jag nog att 1920x1020 och 27" kräver att man har ett rymligt (fysiskt) skrivbord då skärmen gör sig bäst om man har lite längre betraktningsavstånd än vad vanliga datorskrivbord ger. Flytta skärmen en eller två decimeter längre bak så får man en bra och lättläst skärm.
Har man ett litet eller normalstort bord tycker jag nog att Benq GW2450HM är ett bättre köp för runt 1700, eller så får man köpa en 27" med högre upplösning än 1920x1080.

Svärtan är sagolik och färgerna framhävs ypperligt. Dock så blir det lite överdrivet om man man inte ökar på gamma-nivån ett eller två steg. Fattar dock inte varför Benq har inverterat gamma-reglaget på skärmen. Ökar man från läge 3 till 5 så förväntar man sig att bilden blir rejält mycket ljusare men istället ska man gå från läge 3 till 2 eller 1 om man vill ha ljusare.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3