[Diskussion] Samsung Galaxy S4 (Android 4.2)

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL3JM:

Sabbatsbergs sjukhus, tagen från Crafoords väg! 8) Bor på nr 14, du har säkert sett min gula bil om du hänger där ofta.

Hur som helst, tycker det är ruggigt bra kamera på S4'an, måste pallra mig till nån vettig store och köpa en så jag kan slänga min Ajfån 4 i papperskorgen! Min flickvän har Galaxy Note 2 och efter att man pillat med den så tycker jag att min telefon är klaustrofobiskt liten.

Aha det är du, du har fått många komplimanger av både mig och polare. Snygg färg, ska du ta fram den när de tagit bort gruset?
Jag rekommenderar s4an. Den är inte för stor och får lätt plats i fickan, sen så är det småsaker som att om man rör handen ovanför skärmen så tänds den så man kan se tid och missade samtal och sen 4g. Får ut ungefär 39-42 mbit

Visa signatur

Stationära : |Fractal Design R4 | |AMD 1090t| |Asus M4A87TD| |Corsair CX 600W| |XFX 7970 Ghz| |Corsair Vengence 8gb| |Corsair Force 3 120gb|

Permalänk
Avstängd

Har haft telefonen sen måndags, hur nöjd som helst!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aleshi:

Luckan är löstagbar, man känner hur mycket den flexar. Och han sa väl inte att telefonen var bättre genom det heller?

Luckan? Uppfattade det som telefonen i sin helhet?

Visa signatur

Android är fantastiskt, nu även med bl.a trim. ;)
https://www.youtube.com/watch?v=wwXA27TWD3k&feature=youtube_g...

Permalänk

Galaxy S4 har fått kritik för att ha typ ljugit. Det står Galaxy S4 16gb men 2gb tar ju Android upp sedan tar Samsung upp några GB så kvar blir det bara 4GB för att använda. Jag undrar är det sant som dom påstår?

källa
http://www.extremetech.com/computing/154594-the-galaxy-s4-16g...

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av maxishine:

Galaxy S4 har fått kritik för att ha typ ljugit. Det står Galaxy S4 16gb men 2gb tar ju Android upp sedan tar Samsung upp några GB så kvar blir det bara 4GB för att använda. Jag undrar är det sant som dom påstår?

källa
http://www.extremetech.com/computing/154594-the-galaxy-s4-16g...

Vilket skitsnack... "typ ljugit"? Har du inget bättre att komma med? Några GB får du till att användaren har 4GB ledigt?

Precis som vilket annan lur somhelst så tar Android plats, precis som Windows tar plats på din dator precis som att du inte får använda 120GB fullt ut utan "bara" 111 GB.

Har du 16GB lagringsminne är det hela nandroidminnet, användaren får "normalt" ca 12GB, medans på S4an är det ca 9-10GB.

Permalänk
Medlem

Det är lika för alla smartphones. Det är ej ledigt utrymme som anges utan totalt minne.

Kolla ex HTC One.

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Vilket skitsnack... "typ ljugit"? Har du inget bättre att komma med? Några GB får du till att användaren har 4GB ledigt?

Precis som vilket annan lur somhelst så tar Android plats, precis som Windows tar plats på din dator precis som att du inte får använda 120GB fullt ut utan "bara" 111 GB.

Har du 16GB lagringsminne är det hela nandroidminnet, användaren får "normalt" ca 12GB, medans på S4an är det ca 9-10GB.

Jag vet det tar alltid GB på alla men vissa tar det mer och vissa tar det mindre.
Enligt källan you’re thinking about buying a 16GB Galaxy S4, you should probably think again: Samsung’s entry-level superphone, despite being labeled as a 16GB device, comes with just 8.8GB of free storage — or about 55% of the listed 16GB. Other smartphones, such as the 16GB iPhone 5 or 32GB Lumia 920, have almost 90% of their listed storage available for consumer use.
Så om man använder Iphone 5 eller andra som Lumia så har man kvar 90% GB av dem. Men S4 har man bara kvar 55% GB.
Så jag vill bara veta om det är sant eller inte.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av maxishine:

Jag vet det tar alltid GB på alla men vissa tar det mer och vissa tar det mindre.
Enligt källan you’re thinking about buying a 16GB Galaxy S4, you should probably think again: Samsung’s entry-level superphone, despite being labeled as a 16GB device, comes with just 8.8GB of free storage — or about 55% of the listed 16GB. Other smartphones, such as the 16GB iPhone 5 or 32GB Lumia 920, have almost 90% of their listed storage available for consumer use.
Så om man använder Iphone 5 eller andra som Lumia så har man kvar 90% GB av dem. Men S4 har man bara kvar 55% GB.
Så jag vill bara veta om det är sant eller inte.

Ja det är sant att du har ca 8-9GB ledigt utrymme till användaren.
Android skiljer sig från WP, IOS och övriga OS helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Ja det är sant att du har ca 8-9GB ledigt utrymme till användaren.
Android skiljer sig från WP, IOS och övriga OS helt enkelt.

Kan man lägga över allt på ett minneskort ser jag inget direkt stort problem med det i S4:ans fall. Men hur är det med det, kan man lägga över allt, som applikationer t ex? Hört lite olika om det där. Bara mina fyra största appar, tre spel och spotify (offline-spellistor) tar tillsammans 8 gig utrymme. Kan man på något sett specificera att den skall spara spotifydata/spelcontent eller hela appen på ett minneskort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Kan man lägga över allt på ett minneskort ser jag inget direkt stort problem med det i S4:ans fall. Men hur är det med det, kan man lägga över allt, som applikationer t ex? Hört lite olika om det där. Bara mina fyra största appar, tre spel och spotify (offline-spellistor) tar tillsammans 8 gig utrymme. Kan man på något sett specificera att den skall spara spotifydata/spelcontent eller hela appen på ett minneskort?

Det är väl det som är det sämsta med s4an oavsätt vilket minneskort man har. Appar och spel kan bara installeras på mobilminnet.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av hannesboey:

Aha det är du, du har fått många komplimanger av både mig och polare. Snygg färg, ska du ta fram den när de tagit bort gruset?
Jag rekommenderar s4an. Den är inte för stor och får lätt plats i fickan, sen så är det småsaker som att om man rör handen ovanför skärmen så tänds den så man kan se tid och missade samtal och sen 4g. Får ut ungefär 39-42 mbit

Ta fram den?! Har kört den hela vintern, inga konstigheter! Den står utanför Crafoords väg 14 nere vid återvändsgränden för det mesta.

Finns det någon HDR-funktion på kameran? Så t.ex himlen inte blir helt vit i bakgrunden utan är blå (om det nu är klart ute dvs).

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL3JM:

Ta fram den?! Har kört den hela vintern, inga konstigheter! Den står utanför Crafoords väg 14 nere vid återvändsgränden för det mesta.

Finns det någon HDR-funktion på kameran? Så t.ex himlen inte blir helt vit i bakgrunden utan är blå (om det nu är klart ute dvs).

Tänkte på att din lack är så fin på bilen så jag trodde du hade ställt av den för vintern, salt och lack går ju inte ihop

Angående HDR så finns det ett läge för det. Jag kan försöka ta en bra bild inne i stan imorgon. Har bara haft mobilen sen lördags så jag lär mig nya saker varje dag med kameran.

Visa signatur

Stationära : |Fractal Design R4 | |AMD 1090t| |Asus M4A87TD| |Corsair CX 600W| |XFX 7970 Ghz| |Corsair Vengence 8gb| |Corsair Force 3 120gb|

Permalänk
Medlem

Lyckas inte att få på 4G... Inställning? Operatören(Halebop) ? Borde ha teckning mitt i Norrköping. Den står på H+.

En omstart löste tydligen det problemet.

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av maxishine:

Så om man använder Iphone 5 eller andra som Lumia så har man kvar 90% GB av dem. Men S4 har man bara kvar 55% GB.
Så jag vill bara veta om det är sant eller inte.

Nu är det ju skillnad på iOS och Andriod, så att jämföra med Apple funkar inte riktigt, och Lumian dom pratade om hade ju 32GB minne, så klart som fan den har mer ledigt, fattar ju vem som helst.

Vidare kan man ju läsa längre ner i artikeln att 1: detta handlar om Exynos Octa-modellen som inte säljs i Sverige, Snapdragon-modellen ska ha 11.2GB ledigt utrymme, och 2: Dom påpekar att många andra Andriodlurar med 16GB minne också hamnar kring 60% ledigt minne efter systemet tagit sitt.

Summa summarum, det verkar som att Extremetech är en smula vinklade till Samsungs nackdel. Ganska fult gjort.

Permalänk
Medlem

Jag får inte ut mer än 8-10 mbit men jag vet inte om det har och göra med var jag bor.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner både vita och svarta!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Finkelzvin:

Nu är det ju skillnad på iOS och Andriod, så att jämföra med Apple funkar inte riktigt, och Lumian dom pratade om hade ju 32GB minne, så klart som fan den har mer ledigt, fattar ju vem som helst.

Vidare kan man ju läsa längre ner i artikeln att 1: detta handlar om Exynos Octa-modellen som inte säljs i Sverige, Snapdragon-modellen ska ha 11.2GB ledigt utrymme, och 2: Dom påpekar att många andra Andriodlurar med 16GB minne också hamnar kring 60% ledigt minne efter systemet tagit sitt.

Summa summarum, det verkar som att Extremetech är en smula vinklade till Samsungs nackdel. Ganska fult gjort.

Faktum är att Samsungs touchwiz tar ca 1,6GB utrymme medan Nexus 4 tar 285MB och Xperia Z ca 515MB extra lullull ovanpå Android. Det är klart att med så många features som Samsung petat in så tar det utrymme.

http://crave.cnet.co.uk/mobiles/samsung-defends-16gb-s4s-mere...

Visa signatur

------------------------------------------------
Intel E6850 | abit IP35 PRO | 2GB OCZ Titanium | 8800GT | Zalman 9700 CPU Cooler | P180

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aure:

Faktum är att Samsungs touchwiz tar ca 1,6GB utrymme medan Nexus 4 tar 285MB och Xperia Z ca 515MB extra lullull ovanpå Android. Det är klart att med så många features som Samsung petat in så tar det utrymme.

http://crave.cnet.co.uk/mobiles/samsung-defends-16gb-s4s-mere...

Exakt. Med tanke på all dynga Samsung har tryckt in är väl snarare förvånansvärt att det bara går åt 1-1.5GB mer för systemet än för andra modeller.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Finkelzvin:

Exakt. Med tanke på all dynga Samsung har tryckt in är väl snarare förvånansvärt att det bara går åt 1-1.5GB mer för systemet än för andra modeller.

Xperia Z har 11GB ledigt skall dock tilläggas!

Visa signatur

------------------------------------------------
Intel E6850 | abit IP35 PRO | 2GB OCZ Titanium | 8800GT | Zalman 9700 CPU Cooler | P180

Permalänk

Unlike the HTC One and iPhone 5, the Galaxy S4 does come with a microSD card slot, to expand the amount of storage at your disposal. What you might not know, however, is that Samsung doesn't let you install apps onto that card.

That means that while you can buy extra space for photos and videos, you'll need to keep a close eye on how many apps you install. Cutting-edge games will hog space -- Real Racing 3 for example asks for at least 1.2GB of free space on your phone, so it's easy to see how the S4's 8GB could quickly fill up.
Om en bra spel app tar upp 1.2GB och då kan man bara ha några till sen är det fullt i telefonen. Man kan inte installera appar till SDkortet, Men man kan ju ha bilder,videos, låtar så det är väl lungt

Permalänk
Medlem

Hur fungerar det med första laddningarna idag? Är det som förr där man ska tömma den o sen ladda den fullt dom första gångerna?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av maxishine:

Unlike the HTC One and iPhone 5, the Galaxy S4 does come with a microSD card slot, to expand the amount of storage at your disposal. What you might not know, however, is that Samsung doesn't let you install apps onto that card.

That means that while you can buy extra space for photos and videos, you'll need to keep a close eye on how many apps you install. Cutting-edge games will hog space -- Real Racing 3 for example asks for at least 1.2GB of free space on your phone, so it's easy to see how the S4's 8GB could quickly fill up.
Om en bra spel app tar upp 1.2GB och då kan man bara ha några till sen är det fullt i telefonen. Man kan inte installera appar till SDkortet, Men man kan ju ha bilder,videos, låtar så det är väl lungt

Om du alltid måste ha med dig stora spel vart du än är så är det nog inte en mobil du i första hand ska titta på.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Värt att nämna är dock att om man rootar så kan man ha spelen på SD-kortet.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Skaffade min i förrgår. Känns stadigare, hårdare, än min S 2. Batteriet räckte hela dagen på första laddningen (jobbade så använde den inte extremt mycket den dagen men men.). Riktigt nöjd, känns gedigen (ja trots plasten) och skärmen är underbar, stor skillnad från min S 2 och morsan S 3. Mycket skojiga nya saker att leka med också.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

En fråga, folk pratar om spel,appar och SD kort.

Är detta något nytt skit google lagt till så man inte kan lägga appar på SD kort eller?
Vissa appar som använder telefon funktioner går ju aldrig utan jobbiga moddar såklart(dvs göra partitioner osv), men spel osv har jag alltid kunnat lägga på SD kort.
Även dom flesta programmen.

Tom en sketen Galaxy gio för 299:- klarar av detta.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Nivity:

En fråga, folk pratar om spel,appar och SD kort.

Är detta något nytt skit google lagt till så man inte kan lägga appar på SD kort eller?
Vissa appar som använder telefon funktioner går ju aldrig utan jobbiga moddar såklart(dvs göra partitioner osv), men spel osv har jag alltid kunnat lägga på SD kort.
Även dom flesta programmen.

Tom en sketen Galaxy gio för 299:- klarar av detta.

Det beror nog snarare på Google och deras filosofi att SD-kort är skit och bara förvirrar användaren, men det är på samma gång konstigt att tillverkarna då fortsätter bygga mobiler med så litet inbyggt minne.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Skrivet av Dunder:

Det beror nog snarare på Google och deras filosofi att SD-kort är skit och bara förvirrar användaren, men det är på samma gång konstigt att tillverkarna då fortsätter bygga mobiler med så litet inbyggt minne.

För att cloud storage kommer vara nästa stora sak.. Snacka om att förvirra användaren..

De vill ju inte att du lägger ut en en gångs summa för minne, de vill kunna ta betalt per månad för minne..

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Medlem

Skicket skit ärligt talat, vad är det för apple fasoner att plocka bort en sådan sak.
Ja där försvann S4 lite i mina ögon, på gränsen till för lite minne.

Hur pass ingående måste man gå för att installera på SD kort?
Måste man hålla på med göra ext partitioner osv med nya begränsningen?

Eller räcker root+App2SD ?

Om det andra funkar är det ok fortfarande, men ska man kladda mer ingående så vill jag iaf ha en 32gb för att slippa sådant.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Plasmatic:

För att cloud storage kommer vara nästa stora sak.. Snacka om att förvirra användaren..

De vill ju inte att du lägger ut en en gångs summa för minne, de vill kunna ta betalt per månad för minne..

Cloud storage kommer antagligen vara nästa stora grej, men inte förrän de trådlösa uppkopplingarna förbättrats rejält.

Det är ett bra steg, men alldeles för tidigt.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Nivity:

Skicket skit ärligt talat, vad är det för apple fasoner att plocka bort en sådan sak.
Ja där försvann S4 lite i mina ögon, på gränsen till för lite minne.

Hur pass ingående måste man gå för att installera på SD kort?
Måste man hålla på med göra ext partitioner osv med nya begränsningen?

Eller räcker root+App2SD ?

Om det andra funkar är det ok fortfarande, men ska man kladda mer ingående så vill jag iaf ha en 32gb för att slippa sådant.

Bara S4an alltså? Inte Nexus och HTC? Är ju två tillverkare till som skippar minneskort. Skyll på google!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Bara S4an alltså? Inte Nexus och HTC? Är ju två tillverkare till som skippar minneskort. Skyll på google!

Skyller på google som du kanske missat? Nämnt det i bägge posterna.

Däremot verkar det som samsung har minst ledigt utav alla, så ja samsung verkar ju ligga sämst till.
Minneskort är ju i mina ögon inte så lönt om man inte kan använda det för appar.
Sen har HTC one 32GB vilket är rejält mycket bättre än 16gb (i en telefon som har minst utrymme kvar dessutom på 16gb), tar det över minneskort alla dagar.

Och ja det är idiotiskt (för en 3:e gång) av google att göra såhär i efterhand.