Problem med gamla spel i ny burk

Permalänk
Medlem

Problem med gamla spel i ny burk

Jag bytte nyss upp mig i datorväg och har två gamla trotjänare, Trespasser och System Shock 2, som inte vill fungera som de ska.

System Shock 2 (1999) går i princip i slowmotion. I menyn har jag stadiga 16 fps. Om jag för muspekaren över en menyfunktion tar det ungefär en sekund innan den markeras.
När jag skapar nytt game tar det över en minut att ladda kartan, jämfört med några få sekunder med förra datorn (samma SSD används).
In-game har jag stadiga 32 fps, men inte lika mycket slowmotion-känsla.

Trespasser (1998) fungerar som det ska, tyvärr med låg fps, så länge man inte gå in i video settings.
Där får jag plötsligt jättedåliga färger, trots att jag inte hunnit ändra på någonting.
Dessa stannar kvar tills jag avslutar spelet och påminner om när grafikkortets drivrutiner dör, även om jag inte tror att så är fallet.

Jag funderar på om det finns någon koppling mellan problemen.

American McGee's Alice (2000) och Return to Castle Wolfenstein (2001) som är de övriga spelen i min "topp 4", fungerar utmärkt.

Jag gissar att det på något sätt är hårdvarurelaterat. Jag bytte visserligen från W7 till 8, men vad jag förstått ska programkompabiliteten vara ungefär densamma.
Att ändra Hz på skärmen från 144 till 60 gjorde inte någon skillnad.
Att stänga av SLI gjorde inte någon skillnad.
Har någon annan haft liknande problem med spel från ungefär den tidsperioden?

EDIT: Det kanske var lite fel placering av tråden, även om båda spelen är shooters. Någon moderator får i sådana fall gärna flytta den.

Visa signatur

GTX1070 - i7 4790 - 32GB RAM

Permalänk
Medlem

Rubriken borde vara: "Windows 8 suger. Hur spelar jag shit-old spel med detta OS?"
Men du hade väl lyckats med Return To Castle??

Visa signatur

7900GT > XFX4890 > 2xGTX480 > GTX780 > GTX1070 > RTX3070