Avinstallerade mitt grafikkort av misstag och nu vet jag inte hur jag får tillbaka

Permalänk
Medlem

Avinstallerade mitt grafikkort av misstag och nu vet jag inte hur jag får tillbaka

Hej,

Jag vet inte riktigt vart jag ska vända mig. Jag kan inte speciellt mycket om datorer själv, men Sweclockers har jag alltid beundrat och det var via detta forum jag fick hjälp att hitta komponenterna för min dator.

Det började med att mitt grafikkort krashade ständigt då jag spelade spel eller kollade på film så jag följde denna guiden får att lösa det problemet: http://www.youtube.com/watch?v=gZVSlzaWtiA

På steg 10 där jag skulle installera de nya drivrutinerna för grafikkortet så stod det att jag redan hade de senaste, men då jag startade olika program som krävde grafikkort så fick jag felmeddelandet att jag inte hade de senaste drivrutinerna.
Så jag gick in i Device Manager -> Display Adapters, högerklickade mitt "AMD Radeon HD 7800" gick in i Properties -> Drivers och klickade "Uninstall (to uninstall the driver).
Då till min förvåning så försvann "Display Adapters" helt från "Device Manager", så jag starade om datorn och gick in på Device Manager där det nu istället står "Standard VGA Graphics Adapter" vilket jag förstår är någon slags automatiskt funktion då inget grafikkort kan igenkännas?

Jag har sedan provat att ta ut grafikkortet ur datorn och sätta tillbaks det igen etc men ingenting fungerar.
Jag måste ha avinstallerat hela grafikkortet av misstag? Vad jag ville göra var att avinstallera drivrutinerna så att jag sedan skulle kunna se till att få in de senaste.

Är alldeles förtvivlad. Har ingen aning alls om hur jag kan lösa detta. Har försökt att google på problemet men kommer ingen vart.

Är det någon som har något tips?

Stort tack på förhand,

Mvh

Permalänk

Www.amd.com download drivers.

Klart

Visa signatur

Define XL R2 ||Core I7 3930K @ 4,0 || 32GB DDR3 1600Mhz ||GTX 780 Ti SLI || 2st 480GB SSD ||
Fractal Design R5 || XEON X5650 X2 || 48GB DDR3 ECC 1600Mhz || SUPERMICRO || 2st 250GB SSD || 8 x 3 TB HDD ||
MacBook Pro 15 Retina 2018 || 16GB RAM || 512 SSD || 555X || I7 2,2 Ghz ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svethea:

Hej,

Jag vet inte riktigt vart jag ska vända mig. Jag kan inte speciellt mycket om datorer själv, men Sweclockers har jag alltid beundrat och det var via detta forum jag fick hjälp att hitta komponenterna för min dator.

Det började med att mitt grafikkort krashade ständigt då jag spelade spel eller kollade på film så jag följde denna guiden får att lösa det problemet: http://www.youtube.com/watch?v=gZVSlzaWtiA

På steg 10 där jag skulle installera de nya drivrutinerna för grafikkortet så stod det att jag redan hade de senaste, men då jag startade olika program som krävde grafikkort så fick jag felmeddelandet att jag inte hade de senaste drivrutinerna.
Så jag gick in i Device Manager -> Display Adapters, högerklickade mitt "AMD Radeon HD 7800" gick in i Properties -> Drivers och klickade "Uninstall (to uninstall the driver).
Då till min förvåning så försvann "Display Adapters" helt från "Device Manager", så jag starade om datorn och gick in på Device Manager där det nu istället står "Standard VGA Graphics Adapter" vilket jag förstår är någon slags automatiskt funktion då inget grafikkort kan igenkännas?

Jag har sedan provat att ta ut grafikkortet ur datorn och sätta tillbaks det igen etc men ingenting fungerar.
Jag måste ha avinstallerat hela grafikkortet av misstag? Vad jag ville göra var att avinstallera drivrutinerna så att jag sedan skulle kunna se till att få in de senaste.

Är alldeles förtvivlad. Har ingen aning alls om hur jag kan lösa detta. Har försökt att google på problemet men kommer ingen vart.

Är det någon som har något tips?

Stort tack på förhand,

Mvh

Det enda som hänt är att du har avinstallerat drivrutinerna. Gör som Yellowtown sa och ladda ner drivrutinerna från amd och installera dem igen.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yellowtown:

Www.amd.com download drivers.

Klart

Hej,

Jag går in på www.amd.com, sedan till AMD Driver Autodetect, jag laddar ned programmet amddriverdownloader.exe och kör men och den säger att: "You have the latest driver for your system".

Vilket till synes är bra men mitt problem kvartår i att under "Display Adapters" så visas "Standard VGA Graphics Adapter" och inte mitt AMD Radeon kort. Hur får jag den att köra på AMD Radeon kortet istället?

Mvh

Permalänk
Medlem

Det var en konstig guide. Tror inte att jag har varit inne och hanterat grafikdrivrutiner i device manager på säkert tio år. Det blev förmodligen något knas när du bara tog bort själva drivrutinen i device manager, men inte avinstallerade Catalyst Control Center etc korrekt, om jag förstod saken rätt.

Följ guiden på http://support.amd.com/us/kbarticles/Pages/GPU57RemoveOldGraphicsDrivers.aspx så tas drivrutiner och medföljande kontrollpaneler och liknande bort samtidigt.
Sedan laddar du ner senaste drivrutinen och installerar så borde det fungera eftersom allt har rensats bort nu.

Visa signatur

Burk: 4770k, 970, 16GB, BenQ BL2411PT
Ljud: O2/ODAC, DT 150, Fidelio X1, DT 770, Sony XB1000/700/500, Koss Porta Pro
Gamla Bettan [RIP]: XP2500+ @ ~2.0Ghz • FIC Radeon 9600 Pro • Abit AN7 • 1GB OCZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poppu-chan:

Det var en konstig guide. Tror inte att jag har varit inne och hanterat grafikdrivrutiner i device manager på säkert tio år. Det blev förmodligen något knas när du bara tog bort själva drivrutinen i device manager, men inte avinstallerade Catalyst Control Center etc korrekt, om jag förstod saken rätt.

Följ guiden på http://support.amd.com/us/kbarticles/Pages/GPU57RemoveOldGraphicsDrivers.aspx så tas drivrutiner och medföljande kontrollpaneler och liknande bort samtidigt.
Sedan laddar du ner senaste drivrutinen och installerar så borde det fungera eftersom allt har rensats bort nu.

Hej,

Ok jag provar det omgående. Tack!

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poppu-chan:

Det var en konstig guide. Tror inte att jag har varit inne och hanterat grafikdrivrutiner i device manager på säkert tio år. Det blev förmodligen något knas när du bara tog bort själva drivrutinen i device manager, men inte avinstallerade Catalyst Control Center etc korrekt, om jag förstod saken rätt.

Följ guiden på http://support.amd.com/us/kbarticles/Pages/GPU57RemoveOldGraphicsDrivers.aspx så tas drivrutiner och medföljande kontrollpaneler och liknande bort samtidigt.
Sedan laddar du ner senaste drivrutinen och installerar så borde det fungera eftersom allt har rensats bort nu.

Hej Poppu-chan

Jag gjorde vad du rekommenderade men det fungerar fortfarande inte.

- Jag kör "autodetect" via AMD.com och de säger att jag har den senaste drivrutinen
- Under Control Panel -> Device Manager -> Display Adapters visas fortfarande "Standard VGA Graphics Adapter" (vad är det egentligen?)
- Jag dubbelkollar i Control Panel -> Programs -> Programs and Features och AMD drivers finns ej längre kvar efter det att jag avinstallerade dem per din rekommendation.

Känns olågiskt att den säger att jag har de senaste fastän jag avinstallerat?

Har du någon tanke?

Mvh

Permalänk
Medlem

Tanka ned DriverSweeper och dra bort alla AMD drivisar. Borde fungera efter det.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

Drog ned den senaste "BETA driver" och nu fungerar det. Stort tack alla vänliga människor för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svethea:

Känns olågiskt att den säger att jag har de senaste fastän jag avinstallerat?

Har du någon tanke?

Rensa registret manuellt. Jag har visserligen ett Nvidia kort och följer denna tutorial http://www.overclock.net/t/1150443/how-to-remove-your-nvidia-... men det finns säkert en för AMD också.

Strunta i Device Manager. Avinstallera grafikdrivrutiner från Kontrollpanelen -> Program och Funktioner. Sen är det regedit som gäller.

EDIT Ninja'd!

Skrivet av Svethea:

Drog ned den senaste "BETA driver" och nu fungerar det. Stort tack alla vänliga människor för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svethea:

Hej Poppu-chan

Jag gjorde vad du rekommenderade men det fungerar fortfarande inte.

- Jag kör "autodetect" via AMD.com och de säger att jag har den senaste drivrutinen
- Under Control Panel -> Device Manager -> Display Adapters visas fortfarande "Standard VGA Graphics Adapter" (vad är det egentligen?)
- Jag dubbelkollar i Control Panel -> Programs -> Programs and Features och AMD drivers finns ej längre kvar efter det att jag avinstallerade dem per din rekommendation.

Känns olågiskt att den säger att jag har de senaste fastän jag avinstallerat?

Har du någon tanke?

Mvh

Det enklaste är förmodligen att gå runt AMD Autodetect helt och hållet eftersom det är den verkar ha något skumt för sig och sätter stopp för hela processen. Att manuellt ladda ner senaste drivrutinen själv och installera ska dock inte vara några problem.

Gå till http://support.amd.com/us/gpudownload/Pages/index.aspx och kika på högra sidan. Låter som att det är "Latest AMD Catalyst™ Drivers for Radeon™ HD 7000, HD 6000 and HD 5000 Series" du vill ha eftersom du nämnde ett 7800-kort tidigare.

Klicka dig in på rätt länk och ladda ner Catalyst Software Suite så är det bara att tuta och köra!

Edit: Nvm. Fint att det löste sig

Visa signatur

Burk: 4770k, 970, 16GB, BenQ BL2411PT
Ljud: O2/ODAC, DT 150, Fidelio X1, DT 770, Sony XB1000/700/500, Koss Porta Pro
Gamla Bettan [RIP]: XP2500+ @ ~2.0Ghz • FIC Radeon 9600 Pro • Abit AN7 • 1GB OCZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svethea:

Drog ned den senaste "BETA driver" och nu fungerar det. Stort tack alla vänliga människor för hjälpen!

Ok. Problemet jag ämnade denna tråden åt löste sig (tack igen). Nu startade jag ett spel (world of warcraft) och mitt ursprungliga problem kvarstår. Grafikkortet krashar helt utan anledning antingen då jag precis startat spelet eller av slump mitt i.

Jag gör en ny tråd för detta med korrekt topic.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svethea:

Ok. Problemet jag ämnade denna tråden åt löste sig (tack igen). Nu startade jag ett spel (world of warcraft) och mitt ursprungliga problem kvarstår. Grafikkortet krashar helt utan anledning antingen då jag precis startat spelet eller av slump mitt i.

http://cdn.imghack.se/images/7125b98bd158804beba48a964d2e7e7c...

Jag gör en ny tråd för detta med korrekt topic.

länka ny topic :]

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcym:

länka ny topic :]

http://www.sweclockers.com/forum/126-radeon/1206771-grafikkor...

There you go

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd låst*

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM