McAfee patenterar piratblockering på webben

Permalänk
Medlem

Hahah

BOJKOTTA McAfee

Visa signatur

7800X3D | 32GB 6400MHz | RTX 2080 Super
Razer Blade Advanced 2021 / MacBook Pro 2022 / Galaxy S23 / iPhone 14

Permalänk
Medlem

jag tror folk missuppfattar artikeln i stor utsträckning. Det handlar nog mer om t.ex föräldrar som inte vill att sina ungar ska sitta på piratebay hela dagarna än att de agerar grindvakt åt filmbolagen. Likt föräldrafilter för porr som redan finns i många antivirasprogram, webläsare och TV apparater

Permalänk
Medlem

Jag undrar mer hur man kan ta patent på något sådant här simpelt? Jag menar, det handlar ju enbart om att matcha en URL-adress mot en databas och beroende på resultatet blockera den eller tillåta den.

Innebär detta att något företag har patent mot all form av att matcha data mot en databas?

Visa signatur

Detta är en signatur. Det finns många sådana, men denna är min.

Permalänk

Hahaha, kunde inte hålla mig för skratt xD
Folk laddar ner av olika anledningar, de jag kommer på, på rak arm är;

1. Man vill ha materialet gratis, då man är pank/snål.

2. Man är tveksam på materialets kvalité, och vill därför inte köpa grisen i säcken, utan se vad det är för något.

3. Illegal nerladdning är i flera fall det enklaste sättet att få tag i materialet, eller i vissa fall till och med det ända sättet.

Det som krävs för att #2 och #3 ska sluta ladda ner illegalt kan ju diskuteras, men de flesta är nog överens om att ett antivirus som ber en att köpa det istället knappast en av lösningarna

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

well det var ju både bra och dåligt.

Tror jag installerar detta i smyg på min broders dator http://www.clevernoob.com/forums/public/style_emoticons/defau...

Laglig eller mindre laglig version?

Permalänk
Medlem

Första steget mot ett Whitelist-net. De som inte vill, kommer köra på ett jailbreakat blacklist-net med äldre eller moddade browsers. Sen kommer blacklistade siter spärras hos ISP....Hur mycket pengar och övervakningsiver står på "andra" sidan?

Hur många år tar det innan det är verklighet? Medborgarna måste ju skyddas mot piratmatiral, terrorism, näthat och extremist-siter....

Permalänk
Skrivet av Staropramen:

Jag skulle aldrig acceptera att mitt säkerhetsprogram hindrade mig från att ladda ner någonting.
Gärna varna mig för ohyra, men beslutet skall i slutändan alltid vara mitt eget.

Kan inte annat än hålla med där!

Visa signatur

There's no place like 127.0.0.1

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cirap:

jag tror folk missuppfattar artikeln i stor utsträckning. Det handlar nog mer om t.ex föräldrar som inte vill att sina ungar ska sitta på piratebay hela dagarna än att de agerar grindvakt åt filmbolagen. Likt föräldrafilter för porr som redan finns i många antivirasprogram, webläsare och TV apparater

Har man väl kommit upp i den åldern så att man surfar omkring på TPB och kan installera crackade program/ladda ner olaglig musik/etc så tror jag att man kan stänga av en sådan spärr också. Så det finns ingen poäng med det över huvud taget.

Permalänk
Snusfri

Är väl inte första April idag?

Upphovsrättmaffian får se till att skapa lagliga och bra alternativ istället, som tex Netflix som jag använder nästan dagligen för att kolla på gamla trevliga serier samt en hel del nya.

Betalar gärna för min konsumption, men priset skall vara skäligt för produkten samt lättåtkomligt och utan massa jobbigt drm som förstör mer än vad det hindrar pirater.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Men om någon blir stämd?

Det intressanta är ju vad som händer om man trots att man har detta installerat och påslaget lyckas (naturligtvis omedvetet ) ladda ner piratkopierat material och blir stämd för det. Betalar McAffe advokatkostnader och skadestånd då?

Känns som att de patenterar det bara för att hindra någon annan från att göra det.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindhe:

Hahaha åh nej. Hur ska jag nu kunna ladda ner filmer?
(Fast jag kan nog tycka att det finns en liten liten poäng, om man är tex ett företag som inte vill bli stämda för att någon anställd laddar ned olagligt material)

Går ju spärra i brandväggen om så är fallet..
Förhoppningsvis finns det någon på företaget som vet hur det går till.
Finns problemet på en arbetsplats kan det vara läge att införa en IT-policy.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Har man väl kommit upp i den åldern så att man surfar omkring på TPB och kan installera crackade program/ladda ner olaglig musik/etc så tror jag att man kan stänga av en sådan spärr också. Så det finns ingen poäng med det över huvud taget.

Klart att det stoppar många icke-insatta barn och insatta. Det lär ju finnas ett lösen som stoppar din unge...
bara för att du laddar ner betyder inte det att du är duktig på datorer.

Permalänk
Medlem

Det här är ju asbra! Det är patenterat så inget annat företag kan göra det och ingen använder McAfee! Win-Win!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Phanteks Eclipse P400 | Moderkort: ASUS Prime Z370-P | RAM: Ballistix Sport LT DDR4 16GB | Grafikkort: Gainward GeForce GTX 1070 Ti | CPU: Intel Core i7-8700K | CPU Kylare: Corsair Hydro Series H60 SSD: Kingston A400 480GB
Projekt C4 (Landator) Bygglogg: Här!

Permalänk
Medlem

Så länge man får välja till eller bort funktionen kan jag se fördelar med det. Skulle kunna tänka mig att installera det åt vissa släktmedlemmar, med deras tillåtelse naturligtvis, om dom explicit inte vill ladda ner olagligt.

Inget för den erfarne internethackarn, dock.

Visa signatur

"Is man merely a mistake of God's? Or God merely a mistake of man's?" ~Friedrich Nietzsche

Permalänk
Medlem

Kommer osökt att tänka på det här fina restaurangerbjudandet när jag hör om McAfee's nya försäljningsargument.. :

http://www.etsy.com/listing/103878993/funny-restaurant-sign-f...

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Är väl företag som skulle komma på tanken att köpa in nåt sånt här...

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av lillen300:

Jag undrar faktiskt vilka antivirus som har störst marknadsdel, själv använder jag avast. Får vissa gånger blockeringar eller varningar på tbp men kan ändå tillåtas att ladda hem det jag vill. Undra fall det går att ta bort skadlig kod från en fil eller torrent men fortfarande behålla inehållet.

Ibland kan det gå att reparera skadliga filer men inte alltid

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

McAfee har inget med mina beslut att göra.

Permalänk

Klassiskt skjut digsjälv i foten

Visa signatur

The Beast: Fractal Design Define R6 | Corsair RM850x | Gigabyte Aorus X570 Master | AMD Ryzen 9 3900X Prosessor | ASUS Radeon RX 5700 XT ROG Strix OC | Corsair LPX DDR4 3200 MHz 128 GB RAM |Gigabyte Aorus FV43U 43" 4K monitor

Permalänk
Medlem

LoL, läs gärna artikeln innan ni skriker bojkotta McAfee. Det är tillägg till McAfee som blockerar piratsidor, med andra ord så väljer du själv om du vill blockera piratsidor eller inte:

".... är ett valfritt tillägg vid installationen av företagets säkerhetssvit"..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

den enda användningen för sådant program måste ju vara för'ldrar som köper det till sina barns datorer, skolor kanske ?l

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wonk:

Första steget mot ett Whitelist-net. De som inte vill, kommer köra på ett jailbreakat blacklist-net med äldre eller moddade browsers. Sen kommer blacklistade siter spärras hos ISP....Hur mycket pengar och övervakningsiver står på "andra" sidan?

Hur många år tar det innan det är verklighet? Medborgarna måste ju skyddas mot piratmatiral, terrorism, näthat och extremist-siter....

Redan implementerat för en fjärdedel av mänskligheten (kineserna), kommer nog hit också.

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vatten:

Laglig eller mindre laglig version?

Med dom 2 alternativen så satsar jag nog på en laglig version

Permalänk
Skrivet av Lewt:

Det här är ju asbra! Det är patenterat så inget annat företag kan göra det och ingen använder McAfee! Win-Win!

Patentet är nog inte på själva konceptet i sig utan snarare på tekniken dom använder. Det är alltså fritt fram för andra att göra samma sak fast med en annorlunda metod.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kommer det bli som trend nu då eller. Som tycker om att radera admin Tools för att man kan använda dom fel.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Tror det här kan vara skitbra faktiskt, kan mycket väl bli att svärföräldrarnas dator får in detta på sin dator i framtiden då de är på tok för bra på att klicka på alla möjliga konstiga länkar som erbjuder gratis nerladdningar av saker.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Hehe, jo tjena. Mcafee har ju verkligen gjort sig känd för driftsäkra och träffsäkra AV-definitionsfiler (<--ironi...)

Blir ju kanon med denna applikation, troligtvis kommer detta bli deras minst installerade produkt någonsin.

Permalänk
Medlem

Grappar, tror ni inte att piratblockeringen är valfri?

Permalänk

BRA! Låt dem ha det, använder ändå inte McAfee.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av tejpis:

Grappar, tror ni inte att piratblockeringen är valfri?

Jo det är den. Står ju i artikeln

Skickades från m.sweclockers.com