Permalänk
Medlem

Speldator för 12-13k

Tjena sweclockers!

Min kompis var intresserad av att köpa en dator för 12-13k. Han hade tänkt spela typ cod, bf 3 och bf 4 när det lanserats! Så om någon kan bygga ihop en dator för det så vore det schysst!

Mvh Johan!

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

här är en lista till din kompis http://www.inet.se/kundvagn/visa/3282293/2013-04-27

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

och här är en roligare lista kompis...till din kompis http://www.inet.se/kundvagn/visa/3266467/2013-04-23

Permalänk

Båda väljer 16 gb ram, varför? Kompisen ska ju enbart spela enligt TS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RussianShark:

Båda väljer 16 gb ram, varför? Kompisen ska ju enbart spela enligt TS.

- För att det är billligt

- För att jag valde ett paket med enbart SSD's, ramdisk för temp, tmp, webcache, spotify osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilWord:

Behöver troligen ha LP minnen då NH-D14 tenderar att gå över platserna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilWord:

tror du Intel Core i5 3570K 3,4Ghz är bra för BF4?

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av spjakarn:

Behöver troligen ha LP minnen då NH-D14 tenderar att gå över platserna.

det är en bra att komma ihåg

Skrivet av klk:

tror du Intel Core i5 3570K 3,4Ghz är bra för BF4?

det lär väl klara det. jag kan inte säga helt säkert. men processorer brukar hålla sig i ett par år innan man behöver byta ut dom.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av RussianShark:

Båda väljer 16 gb ram, varför? Kompisen ska ju enbart spela enligt TS.

vid en sån hög budget. så kan man bara slänga in 16 gb istället för att vara snål.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilWord:

det lär väl klara det. jag kan inte säga helt säkert. men processorer brukar hålla sig i ett par år innan man behöver byta ut dom.

Jag tror det blir ändring på det med de nya konsollerna. Orsaken till att spelen varit snälla mot processorer är att de även tvingats anpassa sig mot svaga konsolmaskiner. 3570K klarar nätt och jämnt BF3 så det kan bli tufft för bf4

Permalänk
Medlem

Jag hade gått upp ett par hundralappar och köpt ett framtidssäkert AMD paket.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3282191/2013-04-27

Sen måste man ju inte fylla alla fläktplatser dock så gillar jag att göra det men det går ju att välja bort.
750w agg gold. Overkill men bra ifall man vill slänga in ett till kort eller överklocka då 7970 ghz Vapor-X är väldigt bra på att överklockas.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av klk:

Jag tror det blir ändring på det med de nya konsollerna. Orsaken till att spelen varit snälla mot processorer är att de även tvingats anpassa sig mot svaga konsolmaskiner. 3570K klarar nätt och jämnt BF3 så det kan bli tufft för bf4

min 3570K klara av BF3 utan problem. sen kan ingen säga hur bra dagens processorer kommer att fungera på BF4. det finns processorer som är äldre än sandy bridge som klarar av BF3.

bara för att konsoler får 8 kärniga processorer är för att dom ska hålla på med mycket multitasking. mer än vad en vanlig dator kommer att göra. PS3:et fungerade som en media server,spelkonsol och flera saker på samma gång. jag är säker på att PS4 kommer också att ha det. det är därför dom får så många kärnor. processorn som kommer att vara på PS4 kommer ändå att bara vara klockad till 1.6 Ghz, jag vet inte hur stor prestanda skillnad det är mellan en konsolprocessor och en processor till en dator. men det kommer säkert att vara en skillnad. PS4 och XBOX 720 kommer att komma mer i kapp med stationära datorer i prestanda och grafik, men dom har begränsad grafik.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinyah:

Jag hade gått upp ett par hundralappar och köpt ett framtidssäkert AMD paket.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3282191/2013-04-27

Sen måste man ju inte fylla alla fläktplatser dock så gillar jag att göra det men det går ju att välja bort.
750w agg gold. Overkill men bra ifall man vill slänga in ett till kort eller överklocka då 7970 ghz Vapor-X är väldigt bra på att överklockas.

Vad tycker ni är bäst, den NH-DH14 eller en vattenkylning så som Corsair H80?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilWord:

min 3570K klara av BF3 utan problem. sen kan ingen säga hur bra dagens processorer kommer att fungera på BF4. det finns processorer som är äldre än sandy bridge som klarar av BF3.

Njae, den klarar det men din processor får jobba rejält. Ta en titt på processoranvändningen när du spelar bana med många andra spelare

Skrivet av EvilWord:

bara för att konsoler får 8 kärniga processorer är för att dom ska hålla på med mycket multitasking. mer än vad en vanlig dator kommer att göra. PS3:et fungerade som en media server,spelkonsol och flera saker på samma gång. jag är säker på att PS4 kommer också att ha det. det är därför dom får så många kärnor. processorn som kommer att vara på PS4 kommer ändå att bara vara klockad till 1.6 Ghz, jag vet inte hur stor prestanda skillnad det är mellan en konsolprocessor och en processor till en dator. men det kommer säkert att vara en skillnad. PS4 och XBOX 720 kommer att komma mer i kapp med stationära datorer i prestanda och grafik, men dom har begränsad grafik.

Det där stämmer inte, att de är lågt klockade beror på att man vill inte dra iväg med strömförbrukning. Och normalt för en processor är också att de får vänta på minne. Spel drar iväg med väldigt mycket minnesanvändning. Du vet säkert hur viktigt det är med snabbt minne på grafikkortet. Därav har PS4 utrustats med DDR5. Cachen på 3570K är väldigt snabb men den är liten, mycket minne och det kan snabbt bli stora problem.

Att minnesanvändningen inte varit ett problem tidigare är att nuvarande konsoler knappt har något. Det har varit en av de stora utmaningarna för de som tillverkar konsolspel.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av klk:

Njae, den klarar det men din processor får jobba rejält. Ta en titt på processoranvändningen när du spelar bana med många andra spelare

Det där stämmer inte, att de är lågt klockade beror på att man vill inte dra iväg med strömförbrukning. Och normalt för en processor är också att de får vänta på minne. Spel drar iväg med väldigt mycket minnesanvändning. Du vet säkert hur viktigt det är med snabbt minne på grafikkortet. Därav har PS4 utrustats med DDR5. Cachen på 3570K är väldigt snabb men den är liten, mycket minne och det kan snabbt bli stora problem.

Att minnesanvändningen inte varit ett problem tidigare är att nuvarande konsoler knappt har något. Det har varit en av de stora utmaningarna för de som tillverkar konsolspel.

dom har utrustad med GDDR5. inte DDR5. och jag kan la ta en titt på processoranvändning när jag spelar bf3 med 64 pers och se hur mycket processorn belastas med.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilWord:

dom har utrustad med GDDR5. inte DDR5. och jag kan la ta en titt på processoranvändning när jag spelar bf3 med 64 pers och se hur mycket processorn belastas med.

ursäkta, glömde "G"

Poängen var dock det är snabbt

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av klk:

ursäkta, glömde "G"

Poängen var dock det är snabbt

min processor låg på 80-85% på 64 spelare på ziba tower.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilWord:

min processor låg på 80-85% på 64 spelare på ziba tower.

Precis, du ligger hela tiden på gränsen till vad din processor klarar. Om du bytt till en i7 borde den ligga på runt 55-65%, samma med en FX-8320

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av klk:

Precis, du ligger hela tiden på gränsen till vad din processor klarar. Om du bytt till en i7 borde den ligga på runt 55-65%, samma med en FX-8320

85% är inte på gränsen. 99% är mer på gränsen. sen så kan du ha rätt med att belastningen "minskar" på en 8320. men jag vet inte hur mycket det hjälper att ha HT när man ska spela.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilWord:

85% är inte på gränsen. 99% är mer på gränsen. sen så kan du ha rätt med att belastningen "minskar" på en 8320. men jag vet inte hur mycket det hjälper att ha HT när man ska spela.

Jo det är på gränsen för det är nästan omöjligt att ballansera trådar så att processorn inte börjar flaska spelet vid hög processoranvändning. Det troliga är att din processor flaskar spelet något vid den användning du har nu men det är så lite så du märker det inte. Går det över 90% blir det märkbart

Tänk med på att det finns ingen reserv kvar, vill man ha igång något annat program så slår en fyrkärnig i taket. Ser jag rätt så har du dessutom klockat din?

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Precis, du ligger hela tiden på gränsen till vad din processor klarar. Om du bytt till en i7 borde den ligga på runt 55-65%, samma med en FX-8320

Skrivet av EvilWord:

85% är inte på gränsen. 99% är mer på gränsen. sen så kan du ha rätt med att belastningen "minskar" på en 8320. men jag vet inte hur mycket det hjälper att ha HT när man ska spela.

Ni båda har mer eller mindre rätt men en I7 hade inte gjort stor skillnad, även om skillnaden i BF3 hade varit större än i många andra spel som bara är kodade för en kärna i princip.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Ni båda har mer eller mindre rätt men en I7 hade inte gjort stor skillnad, även om skillnaden i BF3 hade varit större än i många andra spel som bara är kodade för en kärna i princip.

Det gör en skillnad i spel som behöver processorkraft. Det är ganska få spel som är processorkrävande, låt säga att 99% av alla spel kan köras på vilken skitprocessor som helst så länge den har 4 kärnor

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Jag tror det blir ändring på det med de nya konsollerna. Orsaken till att spelen varit snälla mot processorer är att de även tvingats anpassa sig mot svaga konsolmaskiner. 3570K klarar nätt och jämnt BF3 så det kan bli tufft för bf4

lolwat. Skitsnack. Total war med 40 000 soldater och sådant, där blir det tungt för cpu, inte i bf.

Skrivet av naahooJ:

Vad tycker ni är bäst, den NH-DH14 eller en vattenkylning så som Corsair H80?

Ingen är bäst, det har att göra med vad man har för möjligheter i sitt chassi.

Skrivet av klk:

Det gör en skillnad i spel som behöver processorkraft. Det är ganska få spel som är processorkrävande, låt säga att 99% av alla spel kan köras på vilken skitprocessor som helst så länge den har 4 kärnor

Nej, det gör ju ingen skillnad oavsett hur cpu-krävande spelet är om det inte kan nyttja HT/flera kärnor.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

lolwat. Skitsnack. Total war med 40 000 soldater och sådant, där blir det tungt för cpu, inte i bf.

minecraft kan också bli cpukrävande, bara att skapa en helvetes massa gubbar

Skrivet av deadich:

Nej, det gör ju ingen skillnad oavsett hur cpu-krävande spelet är om det inte kan nyttja HT/flera kärnor.

Tvivlar starkt på att någon krävande spel kommer göras som inte drar nytta av flera kärnor. Orsaken är att knappt någon kommer kunna köra spelet

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

minecraft kan också bli cpukrävande, bara att skapa en helvetes massa gubbar

Tvivlar starkt på att någon krävande spel kommer göras som inte drar nytta av flera kärnor. Orsaken är att knappt någon kommer kunna köra spelet

total war shogun 2 kör bara på en kärna.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av naahooJ:

Vad tycker ni är bäst, den NH-DH14 eller en vattenkylning så som Corsair H80?

NH-D14.

Men för fan gubbar, sluta gå off-topic och hjälp TS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av naahooJ:

Tjena sweclockers!

Min kompis var intresserad av att köpa en dator för 12-13k. Han hade tänkt spela typ cod, bf 3 och bf 4 när det lanserats! Så om någon kan bygga ihop en dator för det så vore det schysst!

Mvh Johan!

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3283965/2013-04-28 - Intel

eller

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3283961/2013-04-28 - AMD

Föredrar AMD bygge för en mer framtidssäker dator.

Permalänk
Medlem

Okej jag har fått andra direktiv nu. För kompisen ville att i 12-13k skulle datorn samt mus, tangentbord och mus ingå.

Tack på förhand!