Tips om tangentbord (högst 700 kronor) och en fråga om mekaniska brytare

Permalänk
Medlem

Tips om tangentbord (högst 700 kronor) och en fråga om mekaniska brytare

Hej!

Jag är ute efter ett nytt tangentbord då jag har använt mitt gamla HP-tangentbord i flera år nu. Jag skulle helst inte vilja lägga ut mer än 700 kronor, och allra helst inte ens det.

Jag behöver inte LED eller något annat trams, men jag skulle helst slippa numpaden då den bara är i vägen.

Jag har läst att mekaniska brytare ska vara bra och sköna att använda, borde jag skaffa det? Och isåfall, vilka brytare? Vad är det negativa och positiva för respektive brytare?

Tack på förhand!

Visa signatur

Osocial, instängd och förbannad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Debug:

Hej!

Jag är ute efter ett nytt tangentbord då jag har använt mitt gamla HP-tangentbord i flera år nu. Jag skulle helst inte vilja lägga ut mer än 700 kronor, och allra helst inte ens det.

Jag behöver inte LED eller något annat trams, men jag skulle helst slippa numpaden då den bara är i vägen.

Jag har läst att mekaniska brytare ska vara bra och sköna att använda, borde jag skaffa det? Och isåfall, vilka brytare? Vad är det negativa och positiva för respektive brytare?

Tack på förhand!

http://www.inet.se/produkt/6101698/cooler-master-storm-quick-... kanske?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Gå och känn på olika brytare i någon butik! Det är en samksak vad man gillar! Gillar du "vanliga" tangentbord med rubberdome brytare så ska du nog ha röda brytare. Gillar du klickande tangentbord med mycket feedback så ska du ha blå

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Den där såg faktiskt väldigt intressant ut; det enda negativa verkar ju vara att det är ganska mycket "reklam" på tangentbordet. Men det kan jag ha överseende med.

Skrivet av hölmiz:

Gå och känn på olika brytare i någon butik! Det är en samksak vad man gillar! Gillar du "vanliga" tangentbord med rubberdome brytare så ska du nog ha röda brytare. Gillar du klickande tangentbord med mycket feedback så ska du ha blå

Jo, jag kanske tar och besöker inet faktiskt.

Röda alternativt bruna såg ju mest intressant ut. Hmm, jag får nog ta och försöka prova ett par tangentbord innan jag bestämmer mig. Är det någon som vet något billigt tangentbord med bruna switchar?

Visa signatur

Osocial, instängd och förbannad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Debug:

Den där såg faktiskt väldigt intressant ut; det enda negativa verkar ju vara att det är ganska mycket "reklam" på tangentbordet. Men det kan jag ha överseende med.

Cooler Master tog faktiskt åt sig kritiken om att QFR hade mycket märken, och började tillverka dem med mindre märken på. Så har du tur så får du ett nytt utan märken. Köper du i butik så kan du ju kolla innan du köper det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Debug:

Den där såg faktiskt väldigt intressant ut; det enda negativa verkar ju vara att det är ganska mycket "reklam" på tangentbordet. Men det kan jag ha överseende med.

De reviderade faktiskt designen vid någon tidpunkt och fixade just det där.
Trycket ovanför piltangenterna finns inte längre, ingen grej mellan Esc och F1, det står inget på space-tangenten samt att det bara står "Win" på windowstangenterna.

Antar att det finns en teoretisk risk att få ett med den gamla designen som blivit liggande men annars så är just det du säger inget problem.

Nästan alla produktbilder är på den ursprungliga designen men jag har själv ett sånt där hemma och det ser ut såhär (fast med "nordisk" layout):

Det enda som är kvar är på "bakkanten" (sidan bort från dig) där det står "CM Storm"

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

steelseries 6gv2 riktigt bra mekaniska tangentbord kostar mellan 570-700kr rekommenderas starkt.

Visa signatur

Chassi:Factal design R4
Processor: Intel i5 4670k
Gpu:MSI POWER Edition gtx 670
Moderkort:Asus Z87-A
Kylare:Cooler Master Myper 212